vad gör jag för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

vad gör jag för fel?

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Jag har tillsammans med min man kört shn-kuren i två månader nu på lillkillen, vissa dagar funkar, andra dagar är rena cirkusen vid läggdags :roll: trots att vi följer samma schema varje kväll och försöker att inte tumma en millimeter på det. [-X
vårt schema är som följer,

07.00 morgon och en slurk välling
påklädning gröt och tandborstning

08.30 dagmamma,
vi har börjat köra in oss på ett par timmar var dag igen, har varit tjänstledig för att få ordning på sonen, men nu klarara ekonomin inte så mycket till, så i januari börjar jag jobba deltid

11.00 äter han lunch hos dagmamman/ samma tid om vi är hemma
11.30 middagslur på en timme

14.00 mjölk, smörgås och frukt som mellanmål

16.30 middag med hela familjen
17.30 gröt

bolibompa på tv med hela familjen i soffan och en flaska välling
sen tandborstning och nattning

som förberedelse brukar vi sjunga en sång och borsta tänderna, sen är nattningsramsan, nu ska lillprinsen sova gott, och svarsramsan om han frågar, ..... mamma/pappa älskar dig, natti natt,
gör jag fel? har jag fel upplägg på nattningen eftersom det inte vill fungera :?: :?: :?: :? :?
kan tillägga att trots bus och skratt vid sänggående är han som en fjäder upp ur sängen så fort han landar på kudden, om man ens får ned honom i sängen, han lyckas vara som en bläckfisk om han inte vill i sängen. och tar tag i sängkanterna med händer och fötter så att man nästan måste bryta loss händerna de dagar som han krånglar mest.
jag vill inte bråka mer med honom, men vill inte heller vara den som ger med sig, för han mpår verkligen dåligt de dagar han inte får sova ordentligt på natten....... käner mig som en jättedålig mamma just nu :(
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Katarina,

Låt honom stå upp då. Han är ju stor och vet hur man lägger sig ner. Ju mer tid du ägnar honom inne i sovrummet ju mer underhållning ger du honom också och det är ju troligtvis det han vill, eller hur :wink: .

Gå in med honom, lägg honom i sängen. När jag lyfter ner min snart tre-åriga son i spjälisen så brukar jag hålla honom som en liten bebis... en arm under huvudet (och samma arm om hans yttre arm), nästa arm håller jag under knävecken. Nu är det aldrig några problem att lägga honom, jag lyfter i honom på det här sättet mest för att skona ryggen och för att det är mysigt att hålla om honom. Men skulle han streta emot så är det ett kanska effektivt grepp :wink:
Studsar han upp sedan så vänd bara och gå därifrån med ramsan. Och vad han än säger sen så svara med samma ramsa. Blir han LEDSEN så gå snabbt in och ta samma "grepp", lägg snabbt ned honom och gå UT med ramsan. Ingen onödig tid hos honom.

Nu kommer jag inte ihåg (förlåt mig men mina amningstärda hjärnceller verkar inte ha återvänt ännu...) men klättrar han ur spjälsängen??? Om han gör det så sitt kvar utanför. Så fort han tittar ut genom dörren så upprepar du steg ett. Lugnt men bestämt. Jag har varit där så jag VET hur svårt det är med just den där lugna biten efter 45 tillbakaläggningar... men jag tror att det är just det som är nyckeln. Att inte göra ngn affär av det, blir du arg så blottar du strupen... du visar hur viktig hans sömn är för DIG. Sömnen är inte viktig den är självklar och ska inte ifrågasättas. In med honom igen som om det var första gången du lade tillbaka honom. :D

Sen vet inte jag... men jag tycker att det verkar vara lite mycket mat på kvällskulan... kan det vara så att han är proppad av energi när det är dags för läggning??? Jag skulle skippa sista grötmålet. :? :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

liw skrev:Sömnen är inte viktig den är självklar och ska inte ifrågasättas.
Måste få citera mig själv och förtydliga lite... det är klart att sömnen är viktig men det får du inte berätta för honom :wink:
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

jag vet inte hur det är med maten, jag blir inte klok, för om han inte får gröten vill han ha välling kl 2 på natten, får han inte vällingen så är han hungrig vid 5tiden, och ibland vill han trots både gröt och välling ha mat på natten, trots att han egentligen slutade med det långt före halvåret, men som han nu vill återinföra. Jo han klättrar ur spjälsängen och jag har många gånger funderat på att kanske ta in växasängen i hans rum så han kan mysa i den på dagarna om han vill läsa en bok eller så, spjälsängen står i vårt sovrum numer, det har hjälpt lite, men vill ju helst att han sover i eget rum när han blir storebror i sommar, men nu har vi tänkt att vi introducerar eget rum efter att vi flyttat färdigt nu i februari (då är det färdigflyttat för alltid känns det som) i övrigt kanns det som om han fattar budskapet vissa dagar :idea: men andra så är han helt frågande över vad vi håller på med :?: Det som känns bra med att ha flyttat spjälsängen till vårt sovrum är att vi har överblick ifrån tv-rummet, vi kan se på film eller sitta vid datorn och ändå ha koll på honom om han försöker klättra ur sängen. men järngreppet har jag inte tänkt på tidigare, jag har oftast burit honom som en apa, dvs han är i min famn, med benen runt magen och armarna runt min nacke, och sen lagt ned honom kan ju prova och se om det funkar bättre om jag använder det [-o< det jag tycker är svårast med tanke på alla humörsvängningar jag själv har också är att hålla sig oberörd eftersom det nästan kliar i kroppen när han protesterar

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack liw :D Lysande.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är med att "vilja ha mat på natten".... Nej - det "vill" han inte!

:idea: Tänk på att det han "vill" är frågor. "Vill ha väääääling!!!" = "Mamma -ska man äta välling på natten?" Svarar du "Ja" och ger honom så tror han att det är så det ska vara - svarar du "nej" så tror han att det är så det ska vara. Betrakta alla påståenden som frågor - för barn frågar i påståenden och i handling. De "vill" egentligen ingenting - mer än att veta vad som gäller! Det är du som ska berätta - gör det och få fantastiska resultat!

Osäkerheten i tron att han "vill" så mycket är ofta sådant som gör att man inte "får till det". Barnet får inte rätt på hur det ska vara och känner din osäkerhet. Så fram med attityden av självklarhet och genomför till 100% - det hjälper den unge herren att bli kvitt sina "frågor" och du når målet!

:D Lycka till!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Mammut Maria!
Precis så har vi också resonerat, att det blir ingen mat även om han kräver det på natten, skönt att få det bekräftat :) Vi har ibland kanske gett efter lite på våra regler och schema :oops: men sen har vi fått äta upp det. igår tog vi nya tag på vår inställning och tittade över vårt schema, justerade det så det passar oss och även lilleman lite bättre speciellt maten, eftersom han gärna vill krångla med middagen så har vi som jag skrev i schemat lagt till ett grötmål, men vi har nu tagit bort vällingen, och peppar peppar, både igår och idag har nattningen gått bra, hur denna kväll fortlöper vet vi först i morgon, men det känns lovande. Nattningen tog bara 20 minuter idag, 30 igår. så nu har vi tagit oss själva i örat och nu kör vi med enad front igen =;

liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Bra! Kör så det ryker :D och återkom med rapport. :D
Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen så ska det låta! En mamma som vet att på natten händer ingenting och att det är en självklarhet att lägga sej - hon är att lita på :D !
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

hej allihop som stöttar mig!
I natt har vi sovit heeeeela natten =D>
lilleman somnade efter en nattramsa och tre bekräftelseramsor, och sov hela natten, eller ja han vaknade till vid tretiden, men mumlade själv natt natt och somnade om :lol: snacka om vändning :idea: :!: Sen sov han till kl 7.30 på morgonen :shock: alltså så länge har jag inte fått sova på två år :wink:
Vet ju hur mycket bakslag vi haft hittills, men det hjälper att få lite stöd och uppbackning här, så får man lite nya krafter att ta sig samman och jobba vidare. Så nu ser vi fram mot en sovande jul :)

Kram

Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> Bra gjort!

:idea: Bakslagen tycker jag att det är du som stått för själv :wink: ! Tänk på att det är du som har serverat välling hitan och ditan - barnet har bara "frågat" och du har svarat. Av den anledningen kan du vara säker på att bakslagen bara består av "frågor" och inget annat. Om du besvarar dem på det viset du vill ha det (på natten händer INGENTING) så blir det inte mer bakslag än så! Likadant med nattningen - att ta sej ur sängen och ha sej - det är också en fråga som ställs i handlingens form. "Ska man klättra ur sängen nu?" "Ska jag vara uppe mer nu?" "Ska jag verkligen sova nu - är de det du menar alltså?" osv. Detta tills du i handling (lägger ner honom när han klättrar ur) och med ramsan gett honom nog med svar för att slippa fråga mer!

:D Lycka till!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Grattis! Kanonjobbat. Se nu inte bakåt utan fortsätt framåt på samma sätt som du/ni gjort hitintills :D .
Smart liten kille som ramsade sig själv till sömns igen, då har han fattat! :D
Linda
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Nu har vi storstasat på det här med nattningen, efter kvällsmålet gos i soffan och sen i säng (pappa får ta den dusten numer, eftersom det är lugnare då). för mig testar han till vansinne emellanåt, och jag vet att det är av kärlek, men ibland vill man undvika konflikter, som tex på kvällen när det är dags att sova.
vi var på bilfärd igår kväll och lillkillen sov 1 1/2 timme i blien på kvällen så vi trodde att nu blir nattningen ett kaos ikväll men......
Igår var killen vaken i en timme efter att han blivit lagd i sängen, berodde på magproblem, det kom en jättebajs och när den var borta så var det inte några bekymmer att ens jag la honom. Men han kom inte upp ur sängen trots att han i vanliga fall kommer som skjuten ur en kanon. istället stod han i fotänden på sängen och tittade ut på mamma och pappa, och ställde frågor på ett lugnt och sansat sätt....

mamma?- Mamma älskar dig, natti natt
Pappa?- Pappa älskar dig, natti natt osv så höll vi på med frågor och svar en stund tills bajset kom, då blev det
mamma öja usch.
då bytte vi, torkade rent och sen en gonattpuss och natti natt. Sen var det stilla................................. :-$

så nu är det tredje natten vi sover ordentligt, och dessutom knappt vaknat av pappas väckarklocka, och då har alltid lilleman varit morgonpigg, så nu är vi på rätt väg igen

hurra, vi är på väg mot nattsömn igen \:D/

ville bara tacka för allt stöd, ni har ju hört mig både sura gnälla och skratta nu, så snaaaart är vi kanske i hamn med en bra nattsömn

mammamy

Inlägg av mammamy »

Snyggt jobbat, grattis! :D Härlig läsning helt enkelt.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ååh vad skönt för er att ni börjar hamna rätt nu. Vad duktiga ni har varit :D
Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"