Vår dotter vaknar för tidigt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Pavlina

Vår dotter vaknar för tidigt

Inlägg av Pavlina »

Hej igen!
Vilken tur att man har er att rådfråga när problem uppstår.

Vi har en 17 månaders söt liten flicka som tidigare blivit kurad och kan ramsan.
Detta har funkat bra men hon har nu börjat vakna för tidigt. I samband med en resa så blev det tokigt för vår lilla tjej som nu vaknar mellan fyra och fem på morgonen.

Hon somnar själv med rasma klockan 19.00 och om hon vaknar på nätterna somnar hon om med ramsan eller själv. Hon är dock glad som en lärka mellan fyra och fem och vill då komma upp. Vi har försökt med ramsa, låta henne skrika osv men det hjälper inte....hon ska upp!!!!
På dagarna sover hon ca 1,5 - 2 h vilket tillsammans är för lite...tror jag iaf...hon är inte gnällig om hon aktiveras och vi går ut och leker. Men det är jobbigt de dagar hon vaknat fyra. Jag har ett par dagar låtit henne sova två gånger per dag då hon är trött redan vid åtta på morgonen. Men jag vet inte om det är rätt.

Jag har iaf tänkt så här.......eftersom att hennes sömn har fungerat tidigare har jag inte behövt väcka henne då hon sovit bra vilket medför att hon tror att hon ska upp när hon vaknar. Hon har ju ingen koll på vad klockan är.

Kanske ska jag lära henne att det är jag som väcker henne så att om hon vaanar tidigare, somnar om för att hon är trygg med att jag kommer och hämtar henne när det är dags.

Om detta är en bra metod....tänkte jag skriva ner ett schema för hur hon sover under en vecka och sen väcka henne innan glad i hågen så att hon lär sig att det är så det ska vara. Och sen när det fungerar väcka henne senare.

Tror ni att det är bra?

Mvh / Pavlina
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Pavlina :D :!:

Din dotter behöver 13½ timmes sömn sammantaget per dygn, och då helst 11-12 av dem på natten.

Att kliva upp fyra på morgonen är detsamma som att kliva upp två på natten om du frågar mig :wink: och jag tycker sex är det tidigaste en morgon startar.

Eftersom din dotter är kurad så kan hon ramsan, och jag tycker det mest logiska för er är att du skickar iväg en pangramsa när hon vaknar på morgonkulan. Agera precis som du skulle ha gjort om hon vaknat två på natten!
Det finns lite olika strategier för tidiga uppvak, klistar in en sammanställning som Elle har gjort:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Det du beskriver att väcka henne innan hon själv vaknar har jag använt mig av själv, men då har det varit för att få till den där sista halvtimmen på innan klockan ringer. Att göra det redan klockan fyra på morgonen är lite väl, kanske :wink: :!:

(jag tror de flesta använder sig av strategi ett :wink: )

Så tycker jag :D :!:

kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Tack.....ettan får det bli då vi vill visa att man sover på natten och inget annat.
Återkommer imorgon och berättar.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Låter bra :wink: :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Godmorgon!

Ja.......det gick ju så där..... :( Men det får man ta när det är första dagen.

Hon vaknade kl 04.15 och lät trött denna gång så vi tänkte att.....idag går det bra. Tji fick vi. Vi pangramsade och hon blev jätte arg. Vi lät henne vara då vi hörde att hon var arg och inte hysterisk och då tidigare försök med solfjädrar har förvärrat. Hon skrek och gormade i en timme och en kvart med uppehåll på ca 30 sek ibland. Vi har beslutat att hon ska sova till kvart i sex då det passar oss bäst att göra morgon då. Vi tog av marginalkvarten och satte på väckarklockan halv sex. Vi gick in och gjorde glad morgon och hon såg ut som om inget hänt...glad som tusan och inte en tår på kinden. Nu springer hon runt och leker mellan rummen och mitt magont är borta.

Nu när hon vaknat så tidigt kommer hon också vara trött tidiagre, men jag tänker att jag håller henne vaken så att tiderna vi ska ha sätter sig. Vad säger ni om det?

Ska jag använda mig av klockan vid lunchvilan med?

Kramar / Pavlina
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra att du blickar framåt, det tar sin lilla tid att komma tillrätta med tidiga morgnar, men det lönar sig att vara lugn och envis :wink:

Håll nu schemat benhårt! Och det är jättebra om ni använder klockan även till daglurarna, för att få till betingelsen.

Bra jobbat :thumbsup: Snart trillar poletten ner :!:

:idea: Och du, en användarteknisk grej: det är jättebra om du går in på "profil" här ovanför och skriver in när tösen är född, så är det lätt för oss som vill hjälpa att se hur gammal tjejen är :wink:
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Tack för att du svarar så fort. Det hjälper när man är osäker.

Jag har skrivit in när hon är född under egen text...såg inte vart man skulle göra det annars.
Konstigt nog är lillan fortfarande pigg och glad :lol:. Vi ska till morfar och mormor och äta frukost nu och sen ut och leka.

Ser fram emot att jobba vidare. Återkommer om hur det går.
Tack / Pavlina
Stolt mamma till Alicia född 070604
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Pavlina skrev: Jag har skrivit in när hon är född under egen text...såg inte vart man skulle göra det annars.
Under flikarna längst upp här, så står det med liten text: "sök" "medlemslista" "grupper" och så "profil" så klicka på "profil" så kan du fylla i din undertext där :D :!:

Kram!
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hallå!
Oj vilken trött unge jag hade under förmiddagen :lol: Svår att hålla vaken och super gosig.

Hon somnade klockan 12.00 på två röda och skulle få sova i 90 min men jag skarvade med tillgodokvarten då hon var så trött och lät henne sova 10 minuter extra och väckte henne med klockan och glädjen. Det gick jätte bra och hon var inte grinig alls....vilket hon ofta brukar vara när hon vaknar på dagarna.
Hon har båda gångerna tyckt att det varit skoj att stänga av klockan så jag hoppas att hon så småningom fattar att det är den hon ska vänta på/vakna av.

Nu laddar jag för natten eller snarare den tidiga morgonen.

Återkommer för stöd..... :oops: / Pavlina
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vi finns här :D :!:
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Godmorgon alla glada!

Med den inledningen kan man ju tro att jag fått sova :wink: men så är inte fallet.

Idag vaknade hon lite senare, nämligen 04.40 vilket är bättre än igår. Vi pangramsade men hon fortsatte att yla till halv sex då vi använde oss av marginalkvarten. Återigen var hon glad och visade inget tecken på att ha skrikit den senaste timmen. Jag lyckades dessutom slumra till en kvart och hade inte ont i magen alls denna gång.

Klockan var kul även idag....snart sätter det sig :roll: ......eller?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Bra mamma, rätta attityden har du! Det är inte synd om flickan som får alla möjligheter till den viktiga sömnen, och snart snart kommer hon att sova tills klockan ringer!
Ha en bra dag, och än en gång: var noga med tider och se till att väcka henne från dagluren!

Kram!
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hallå!
Idag gav det resultat :-({|= ...redan.
Hon vaknade kl 04.40 och jag pangramsade. Hon gnydde lite men somnade om. Hon gnällde ett par gånger men sen var hon tyst och jag tror att hon sov eller slumrade fram till 05.00 då hon fått nog och skrek till halv sex då vi "väckte" henne med klockan och hon var glad som en lärka :D Hon somnade iaf om idag och var tyst i 20 min vilket är bättre än någon annan dag och det är mycket det.

Det här känns jätte bra och jag ser fram emot morgondagen för att se vad som händer då. Hon är såååå duktig :heart: och fattar fortare än jag trodde var möjligt.

Nu ska jag inte säga för mycket för då biter jag väl mig själv därbak :wink:

Kram och hej från två nöjda föräldrar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

\:D/ HÄRLIGT!!! =D>

:D Vad glad jag blir, ni har jobbat på SÅ bra och helt rätt :thumbsup:

:sleep: Sov gott och kram :heart:
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

God morgon!
Igår på dagen var vår lilla tös mycket orolig och hade svårt att komma till ro på lunchvilan. Hon sov dessutom bara 50 minuter så jag trodde att även kvällen skulle krångla. Det gick dock lika bra som vanligt förutom att hon vaknade efter ca 2 h och var jätte ledsen något som inte händer så ofta. Vi lugnade med tog inte upp ur sängen och hon somnade om tillslut.
Oj, oj, oj...tänkte vi....hur ska morgonen bli?

Men det gick jätte bra, hon vaknade så sent som 05.20 vilket inte har hänt på mycket länge och jag tog upp henne vid halv. Vi är helt klart på rätt väg och lite stök tills man når målet får man räkna med.

Kramar från snart helt utvilade föräldrar. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "