Från Trygg till Otrygg, Tove 19 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
IngridTove

Från Trygg till Otrygg, Tove 19 månader

Inlägg av IngridTove »

Hej,

När Tove var 3 månader kurade vi henne och det var som att få ett nytt barn. Vår dotter har varit glad och sprudlande av energi när hon varit vaken och sovit gott, sedan dess.... Nu har vi tyvärr släppt mer och mer på kvällsrutinerna. Jag tycker att min man (som varit föräldraledig och nu jobbar deltid) gjort fel som börjat buffa henne mitt i natten när hon vaknat, men vem är jag att döma... Kulmen nåddes när hon förra veckan hade feber och vi gjorde helt fel som satt hon henne tills hon somnade. Nu får vi betala priset....

Först lite grundfakta innan min beskrivning och mina frågor:
Tove är idag 19 månader.
Vaknar 07.30 då hon får 260 ml välling
Lunch 11.00
Middagslur 12-14 (vilken emellertid är 11.30-12.30 eller 13.00 på dagis, 4 dgr i veckan)
Gröt 14.30
Vila 17.15-17.35
Middag 18.00
Välling ca 20.00 + slurk strax innan läggdags
Läggdags 20.30

I torsdags tänkte vi börja kura om henne. Hon somnade då, till vår förvåning, direkt. Mitt i natten vaknade hon men vägrade somna om, vi lade henne till rätta; på mage, sträckte ut benen och höll ner henne tills hon var sömntung (vilket går snabbt), gick ut och ramsade X4. Hon skrek och skrek. Vi väntade 2-3 minuter och gick in och gjorde om proceduren. Hon stod då upp i sängen. Så fort vi kom in i rummet, tystnade hon och gick bort till kudden och lade sig ner på magen. Efter tillrättaläggning var det lugnt och tyst...
När vi var på väg ut med ramsan blev hon jättearg och började högljutt gasta. När vi hållit på så i 2 timmar, gav vi upp. Det kändes som en 5 minuters metod och hon bara blev otrygg...
Jag ställde mig och höll ner henne tills hon var sömntung, satt sen bredvid med en hand på ryggen och hon somnade på totalt 5 minuter. Efter detta har hon vägrat att somna själv varje kväll! Hon vaknar 1-2 ggr/natt (hände ej förut) och vägrar somna om själv. Hon somnar dock själv på dagarna.
Nu är vi helt förvirrade - och slut. Mest synd är det såklart om Tove som blivit en bitvis gnällig tjej på dagarna....

Frågor:
1. Jag funderar på när man kan skippa eftermiddagsluren och om man kan göra om rutinerna så hon somnar 19.30 eller 20.00 istället. Hon har sedan 3 månaders ålder somnat 20.30 så det kanske är dumt att ändra... Vi vill helt enkelt ha mer kväll för oss själva. VI provade att ta bort eftermiddagsluren och la henne 20.00 vilket inte gick alls, hon var vaken till 21.00. Jag tror hon var övertrött (för som du ser när hon varit på dagis är det mellan 1 - 1,5 timmes sömn, samt läggdags tidigare).
2. Vad ska vi göra nu när hon bara skriker? Ska vi buffa/solfjädra, hur ska vi göra? Hur många kvällar och nätter ska vi göra det?
3. Om hon skriker (argt!) hur länge ska man vänta innan man går in?
4. När får vi in bekräftelseramsan?
5. Tove har alltid varit ljudkänslig och lättväckt - är det något vi kan ändra på?
6. Tove har börjat att bara sova bra hemma, i sin egen säng, vilket jag tycker är hopplöst. Tidigare var det fantastiskt att ta med sig ett tryggt barn överallt, som somnade i vagnen (i spjälsäng om det fanns) var som. Vad ska vi göra? Lägga henne i vagnen och dra den? Försöka introducera vår resesäng som vi provat ett par gånger med halvbra resultat, det är tydligt att hon nu känner av att hon placeras i en ny miljö....

Många hälsningar Toves trötta och vilsna mamma
Ingrid
kiki

Inlägg av kiki »

Hej IngridTove, Välkommen
jag tror du har hamnat lite tokigt, forumet för teknisk användarhjälp :lol: Jag ber admin flytta tråden till kurforum för äldre barn.

Snart får du svar på dina frågor.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
IngridTove

Inlägg av IngridTove »

Tack snälla, som du märker är jag trött.....

Ingrid
kiki

Re: Från Trygg till Otrygg, Tove 19 månader

Inlägg av kiki »

Hej, jag svarar här så länge, så hittar vi vandra sen i allfall på kurbarnen äldre.

Först vill jag kommentera ert schema, hon behöver minst 13,5 timme per dygn, ditt schema ger ca 13. Dagisungar brukar behöva något mer då dagis tar väldigt mycket energi, gmf med när du själv börjar ett nytt jobb eller liknande och en massa nya intryck och människor att lära känna. Dessa småttingar har ju dessutom massor av sociala regler att lära sig, som de dessutom inte är mogna för. Vår Mio sover minst 13.5 timme men på helgerna sover hon 14 ibland mer.

Så mitt förslag är 12 timmars natt och 1,5 timme dagsovning. Om ni vill ha morgon kl 7.30 så blir läggningen 19.30 och då passar dagvilan in 12 eller 12.30.

Jag tycker mig läsa mellan raderna att du behöver läsa på om kuren. Alla de frågor du har finns i boken. När du är redo för kuren kommer du veta hur du ska agera för att hjälpa henne till en god sömn.

När du börjar kura så börjar ju natt 1 med besked vid minsta pip. Men inte för mycket trafik :shock: Lite motsägelsefullt kanske men det gäller att lyssna och inte verktyga om hon inte är ledsen. Ramsan ska alltid få sista ordet därför är det viktigt med bekräftelsen.

Vi provar så här sålänge

Kristina

Social delaktighet
petrajl

Inlägg av petrajl »

Det hade kunnat vara jag som skrev ditt inlägg :lol:

Vår dotter är precis likadan, hon gallskriker när vi är utanför och går vi in så lägger hon sig på en gång. Man behöver inte ens solfjädra henne. Men så fort man är på väg ut så blir hon skitförbannad igen :?

Hon vill ju helt enkelt att vi ska sitta där, men det tar då ett tag för henne att somna och sedan vaknar hon när vi är på väg ut.

Så ikväll gäller det :D Nu ska vi kura och attityden är vår bäste vän :D :lol:
Men jag måste erkänna att jag är himla nervös och gruvar mig, men jag vet att det är bäst för Lina, därför kommer det gå bra.

So wish me luck :wink:
Storprinsen Joel 050206 och
Lillprinsessan Lina 070619
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen IngridTove :D och hej till dig med, petrajl :D :!:

kiki har gett så bra råd, jag håller med henne: kör en regelrätt kur båda två, och visa era töser att de är trygga i sina sängar och att ni håller vakten utåt! Nu har ni hemfallit åt att i handling tala om för era flickor att de inte är trygga i sina sängar utan ert sällskap, och om man sitter bredvid barnet när hon somnar, så förväntar hon sig att mamma sitter där när hon vaknar till också...

Så skjut alla vargar som finns, och kura i stor stil :!:

IngridTove: att ha två lurar till en så stor tjej är lite svårt, tror jag, så jag tycker precis som kiki att ni kör tolv timmars natt och en lång dagslur.

:heart: Kram och lycka till, och så finns vi här om ni har några funderingar!
Ett tips är att ni följer varandras kurer och stöttar varandra :wink: :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
IngridTove

Rätt schema m.m.

Inlägg av IngridTove »

Hej,

Tack för Era svar.

Tack Mia för att Du förtydligade angående sovschemat.
Om jag förstått saken rätt så borde det blir såhär:
07.30 Väckning. Välling 260 ml
11.00 Lunch
11.30-12.30 eller 13.00 Middagslur
14.00 Gröt
17.30 Middag
19.00 Välling + slurk innan läggdags
19.30 Läggdags

Korrekt?
Vi kan inte styra hur mycket Tove sover på dagis. Dagis vet att vi gärna ser att hon sover 2 timmar. I bästa fall får dom det till 1,5 timme. Min fråga är därför, dom dagar hon bara sover 1 timme på dagis: orkar hon verkligen från 12.30 till 19.30? Hon är som tröttast på eftermiddagarna/kvällarna och den där kvarten vi hade tidigare brukar göra susen.
Kan vi introducera det nya schemat nu eller ska vi vänta några dagar tills vi kan göra kuren?

Jag läser annars gärna boken igen. Min fråga rör dock om jag verkligen ska kura som för småbarn? Vi har buffat för mycket och det älskar hon och nu vill vi helst inte göra det alls. Är det tillrättaläggning och lugna i 10 sek som gäller istället?
Jag läste någonstans på forumet om "minikur" - är det något ni rekommenderar?

Slutligen undrar jag om Ni har något tips gällande några av de andra frågorna jag hade:
- Tove är väldigt ljudkänslig: kan man göra något åt det? Om hon somnar av sorlet på en fest går det bra men när vi är hemma vaknar hon av minsta lilla. Somnar hon i vagnen på en trafikerad gata så vaknar hon när vi kommer hem - förändringar i ljud är hon känslig för.
- Hur gör vi bäst sedan när vi går bort? Vagn eller resesäng?

Nu ska vi försöka härda ut till helgen och sedan läsa boken igen för att därefter starta kuren - med rätt attityd. Vi är helt slut nu, alla tre.

Mvh

IngridTove
kiki

Inlägg av kiki »

Hej IngridTove
- Tove är väldigt ljudkänslig: kan man göra något åt det? Om hon somnar av sorlet på en fest går det bra men när vi är hemma vaknar hon av minsta lilla. Somnar hon i vagnen på en trafikerad gata så vaknar hon när vi kommer hem - förändringar i ljud är hon känslig för.
- Hur gör vi bäst sedan när vi går bort? Vagn eller resesäng?

Jag tror att du kommer att ha svaren på dessa frågor när du kurat klart :lol: :wink: Det ni kan göra åt ljudkänsligheten är att under kuren vara noga med mycket ljud, husljud, diskussioner, musik, dammsugning, en del sitter och läser högt i olika tonfall från textTV :lol: alla sätt är bra. Jag tror också att det kanske inte är ljudet hon vaknar av utan förändringen i sig. Att somna på en fest och sen helt plötsligt vara hemma, man vill vakna där man somnade :lol: Vagn vs resesäng det måste du känna efter själv, som allt annat bland alla råd du får här på forumet så är det DU som i slutändand känner dig och ditt barn och bara du kan avgöra hur det ska vara.

Här får du ett råd ang schemat :roll:

Jag tycker luren ligger lite tidigt, tänk att den bör ligga mitt emellan när hon vaknar och när hon ska somna, och schema lägg den till 1,5 timme så kan du marginalkvarta henne sen om hon behöver.

Visst kan du ändra schemat redan nu, eftersom hon går på dagis har hon ju redan dessa tider några dagar i veckan och kommer förmodligen att tacka och ta emot om hon får samma tider hemma.

Med minikur tänker jag så här... obs mitt tänk, det kan vara så att man kan slumra lite natt 1 vid en minikur, för hon vet ju hur det ska vara, hon ska bara påminnas om detta. Därför behöver man kanske inte störta in vid minsta pip utan lämna lite mer tid och förtroende till barnet, redan natt 1. Så tänker jag.

Men jag tycker du ska läsa om boken för då kommer du förstå varför du gör som du gör, för det är ju du som ska göra det och svaren står där. Du får ju också svar på frågor som du inte visste att du hade :wink:

Ser fram emot att följa er resa.
Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Hur går det?

Social delaktighet
IngridTove

kuren har påbörjats!

Inlägg av IngridTove »

Hej,

Jag och min man läste boken var sin gång till. Jag skrev sedan ner bra citat som vi diskuterade och tog upp sådant vi tyckte vi missat (påminnelseramsan hade vi t.ex. slarvat med). Sedan skrev vi upp ett upplägg som såg ut såhär: tillrättaläggning, solfjädern, ramsa x 4, påminnelseramsa efter 1 min (el mer) x 4 och sedan bekräftelseramsa x2.

Vi har en liten Tv-monitor med bild och ljud som vi kopplade in dvs. vi kan se henne.Vi har också, trots bokens inrådan om att en förälder ska ta de två första nätterna, beslutat oss för att dela på det och ta halva natten var, båda kvällarna. Till saken hör att hon är lika trygg med oss båda, vi har delat på föräldraledigheten rakt av.

Vi kopplade in vår lilla stereo på ett bord utanför hennes rum och satte på ganska hög klassisk musik, sen satte vi igång!

Under drygt 1 timmes tid efter läggdags var det attityd som gällde. Hon blev lugn snabbt med solfjädern men hon blev arg direkt man ramsade på första versen, på vägen ut! Hon ställde sig genast upp och skrek och skrek. Därför var det en plåga att vänta 1 minut innan man kunde påminnelseramsa. Vi påminnelseramsade mellan 3-5 ggr och gick sedan in, la tillrätta och solfjädrade (max 5 minuter oftast mindre) och sedan ut med ramsa x 4. Sista gången min man solfjädrade i ca 3 min, reagerade hon knappt när han gick ut och ramsade x 4. Vi blev paffa och konstaterade att hon höll på att somna och skyndade oss att bekräftelseramsa x2. Sen sov hon.
Oron är såklart nu att hon solfjädrades till sömns. Men mot slutet var hon dödstrött och jättearg och vi tänkte att hon måste bli TRYGG, vi kan inte bara stå utanför och ramsa. Rätt tänkt?

Efter det att hon somnat har det emellertid gått väldigt bra. Nu är klockan fem och mitt nattvak har börjat. Hittills har min man gått in en gång, lagt tillrätt och solfjädrat i ca 3 min, ramsat x4 och sedan bekräftelseramsat x2. Därtill har han bekräftelseramsat x2 vid ytterligare tre tillfällen då hon gnytt till och rört på sig.

Tove har tidigare sovit 11 timmar per natt så jag tror att det blir slitigt när hon vaknar nu på morgonen. Då har hon energi igen att gasta....

Sen funderade vi lite på schemat. Dagis lägger 11.30. Vi tycker det är bättre ju senare hon lägger sig till lunch för att undvika en kvarts lur på eftermiddagen. Vi funderade därför på om vi ska lägga henne 12.00 eller 12.30 hemma men då har vi ju redan blivit inkonsekventa med schemat. Hur tycker du vi ska göra?

Dagis är stängt på måndag och då ska farmor passa, hemma hos sig. Vi tror att det enklaste är att hon till lunchen går ut med Tove i vagnen, och promenerar under hela middagsluren. Förstör detta? Vi tänker att det är kämpigare för Tove och farmor att få till rätt ramsning osv. i en ny miljö. (Farmor har flyttat, Tove har aldrig varit där.)

Vi började idag (lördag) och har sedan ett tag gäster inbokade på torsdag. Jag läste att man ska vara hemma mycket och inte ha för mycket besök den första tiden. Är det för tidigt med torsdag?

Om det är något annat tips du särskilt tänker på efter att ha läst hur vi gjort är det välkommet. Vi är ju fortfarande bara på första natten, vågar knappt säga det högt... men: det känns BRA!

IngridTove
IngridTove

Ramsan tar inte

Inlägg av IngridTove »

Hej igen,

Tyvärr blev det precis som jag misstänkte i mitt senaste inlägg.... Tove gnydde till 2-3 gånger från 04.30-07.00 och jag bekräftelseramsade.

07.00 vaknade Tove, jag provade ramsan men det gick ej och jag gick in, lade tillrätta och solfjädrade och sedan ramsade x 4. Vid första ramsan, första versen blev hon - precis som vid läggdags - jättearg och reste sig upp. Nu är kl. 08.30 och Tove ska upp. Hon har under denna 1,5 timme inte somnat. Jag har lagt tillrätta/solfjädrat ggr under denna tid.
Skillnaden mot kvällsläggningen är att hon inte varit lika arg, lika länge och jag har kunnat påminnelseramsa med längre intervaller. Vid ett tillfälle lade hon sig ner och precis när jag tänkte gå och bekräftelseramsa reste hon sig upp och började skrika. Eftersom vi har TV-monitorn ser jag när hon står upp, håller i spjälssängsgallret och gastar respektive när hon har satt sig ner. Man hör också att hon mer muttrar när hon sitter ner och är vrålarg när hon står upp.

Till slut såg vi ingen annan utväg än att ta upp henne utan att hon somnat om. Det känns som ett stort misslyckande. Det är uppenbart att ramsan inte "tar", än.

Eftersom vi inför andra natten bara får lägga tillrätta/solfjädra vid kris är jag mycket fundersam över hur det ska gå. Vi ska köra som planerat men det känns som att vi har en exakt likadan kväll och natt (dvs. morgon) framför oss. Hur ska vi komma ur det? Hur ska ramsan börja ta på vår envisa lilla dotter....?

Tips? Råd? Snälla.......

En helt slutkörd familj
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Gomorron!

Först och främst är jag lite fundersam över schemat - ska hon sova ända till 8.30 :?: Min erfarenhet säger mig att det är svårt att ha morgon så sent. Enligt schemat du lämnat längre upp är morgonen 7.30, och det är mer rimligt tycker jag...

:!: Sen måste jag säga att det är mycket bra jobbat av er, och tänk inte som så att ni misslyckats med ramsan! Ramsan är inte magiskt på det viset att den söver ner barnet, utan ramsan är till för att lugna barnet så att hon kan somna och där är ni!

Att hon väljer att inte sova är inget ni kan göra så mycket åt, tänk: ni kan ge henne förutsättningarna att sova, men ni kan inte sova åt henne :!:
Att hon muttrar och puttrar är ingen fara alls. Det viktiga är att ni "väcker" henne som om hon skulle ha sovit när ni går in till henne.

:-k Sen en liten fundering kring monitorn... Risken är att det blir överkoncentration av megamått när ni hela tiden kan se henne. Jag förstår att det är roligt att kunna se hur hon beter sig, men jag skulle nog råda er att stänga av den största delen av tiden, och knäppa på den under korta stunder! Jag brukar säga att man ska lyssna med hjärnan och inte med hjärtat, och det är kanske att utmana mammahjärtat om man ser med mammaögonen hur lilla dottern beter sig... :wink:

:arrow: Så inga negativa förväntningar inför kvällen och natten, hotta upp attityden och blicka framåt, det här kommer att gå finemang!

Kram!

:idea: (ett litet ps: det är jättebra om du går in och skriver i signaturen när Tove är född, så ser vi som vill hjälpa direkt hur gammal tösen är! Gå in på "profil" här ovanför!)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
IngridTove

Protester vid läggdags men vi gick inte in en gång: rätt?

Inlägg av IngridTove »

Hej,

Tack Miar 70 för Ditt mail. Du såg att jag VERKLIGEN behövde ett råd! Det var så skönt att få veta att man var på rätt väg.

Jag var snurrig av all sommar/vintertid och sömnbrist. Tove ska upp 07.30 och inget annat! Jag tror dock att vi måste kämpa oss dit eftersom hon sovit 11 timmar per natt från tre månader (då vi kurade henne första gången) tills nu då hon är 19 månader. Men det går väl?

Dagsluren fungerade bra idag, precis som vanligt.

Efter ditt mail körde vi på med bestämd attityd ikväll. Det tog en timme för henne att somna men vi behövde inte gå in en enda gång. Jag påminnelseramsade (ända tills slutet då jag bekräftelseramsade x 2, såklart) hela tiden. Jag bedömde det som ok då hon var arg i perioder, då ramsade jag mycket, sedan muttrade hon mycket och där avvaktade jag till stor del. Hon somnade nästan till för att sedan protestera i ett par omgångar. Därför lät jag henne vara. Rätt agerat? En timme kändes länge och då var hon ju tillbaka där hon tidigare lade sig (sov tidigare 20.30 till 07.30, nu försöker vi få det till 19.30 till 07.30) men jag försöker tänka att vi gett henne förutsättningen att somna tidigare...

Vi har klassisk musik på under läggningen och en bra bit av vår kväll. Det verkar fungera mot ljudkänsligheten!! Så härligt, hoppas få det problemet löst, på kuppen.... Hur länge ska man köra detta; två veckor, en månad?

Hur var det nu: ska man vara hemma i lugn och ro utan gäster en tid? När vi ska bort första gången, ska vi då ta med resesängen? Jag är väldigt fundersam kring detta, vi har tidigare haft henne sovande i vagnen var vi än varit. Hon var kurad och vi hade en fantastisk frihet, jag vill ha tillbaka den! Nu kan hon dock inte sova på mage längre i vagnen utan man måste spänna fast henne. Är resesängen därmed bättre? Min fråga rör också om det går att vara så rörlig med såhär stora barn. Vi har många olyckskorpar runt oss som tyckt att vi varit för stränga med scheman och hela tiden sagt att det inte fungerar när hon blev äldre. Dom tyckte att dom fick rätt nu när vi föll tillbaka... och dom säger att större barn är mer medvetna och därför inte går att lägga annat än hemma. Korrekt? Hon är ju mer medveten nu och reagerar mer om vi lägger henne någon annanstans, betyder det att det inte fungerar....?

Undrar även om man förstör om man är ute och går med henne i vagnen och därmed vagnar henne till sömns?

Beträffande TV-monitorn använde vi bara den en gång på kvällen för att se hur hon agerade och sedan på natten i syfte att blixtsnabbt kunna vara på plats när hon började röra på sig/vaknade till. Jag hade inte stått ut att se henne hela tiden........

Ingrid
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ingrid :D
Hon somnade nästan till för att sedan protestera i ett par omgångar. Därför lät jag henne vara. Rätt agerat? En timme kändes länge och då var hon ju tillbaka där hon tidigare lade sig (sov tidigare 20.30 till 07.30, nu försöker vi få det till 19.30 till 07.30) men jag försöker tänka att vi gett henne förutsättningen att somna tidigare...
:idea: Du gjorde helt rätt!
Är hon arg är hon inte mottaglig för vare sig ramsa eller solfjäder, det man kan göra är att verkligen syssla med något som hörs in till henne (dammsuga, diska högt, prata i telefon osv) dvs höga husljud. Både för sin egen skull och för hennes!
Och det är helt rätt i att tänka förutsättningar för sömn, och inte räkna varje minut hon sover. Här hemma läggs barnen sju nu på vinter, och väljer de då att ligga och filura en kvart, halvtimme eller vad det nu kan vara så är det deras business! Väcks gör de oavsett av klockan när den ringer :wink: :!:
Vi har klassisk musik på under läggningen och en bra bit av vår kväll. Det verkar fungera mot ljudkänsligheten!! Så härligt, hoppas få det problemet löst, på kuppen.... Hur länge ska man köra detta; två veckor, en månad?
:idea: Jag skulle nog skifta husljud lite, och använda mig av det som jag beskriver ovan (dammsuga osv) och göra det så naturligt som möjligt. Alla ljud är trygga när man ska sova, hon hör att livet lever vidare utan henne! Så variation är kanske att tänka på.

Hur var det nu: ska man vara hemma i lugn och ro utan gäster en tid?
:idea: Mitt råd är att ni är hemma nu ett tag och befäster kuren och alla tider i möjligaste mån! Två veckor tycker jag, men det går att röra på sig bara du känner dig säker och har rätt Attityd :wink:

Nu kan hon dock inte sova på mage längre i vagnen utan man måste spänna fast henne. Är resesängen därmed bättre? Min fråga rör också om det går att vara så rörlig med såhär stora barn. Vi har många olyckskorpar runt oss som tyckt att vi varit för stränga med scheman och hela tiden sagt att det inte fungerar när hon blev äldre. Dom tyckte att dom fick rätt nu när vi föll tillbaka... och dom säger att större barn är mer medvetna och därför inte går att lägga annat än hemma. Korrekt? Hon är ju mer medveten nu och reagerar mer om vi lägger henne någon annanstans, betyder det att det inte fungerar....?
:idea: Mina barn har inte heller sovit så bra i vagnen när de varit äldre, men ibland har jag valt vagnen ändå!
Såhär tycker jag: Ska ni vara borta på ett återkommande ställe eller i flera dagar så är resesängen att föredra. Jag har gjort så att jag "lärt" mina barn sova i resesängen hemma nån gång, så att den ska kännas bekant.
Sen är det inga som helst problem att ha den när man kommer bort - visst kan det frågas rätt högljutt, men det är jag helt säker på beror på att man brister i attityd och ramsar mesigare eller beter sig tafattare.
Och har man då "olyckskorpar" som gärna vill se att man misslyckas :roll: så blir det ju inte lättare.

:idea: Vagnen använder jag om jag ska bort över dagen till nån eller något bara tillfälligt, t ex om man gör en utflykt så är det lättare att sova i vagnen. Mina barn har sälla sovit längre än 45 minuter i vagn, men enstaka gånger gör det inget!
Barn som sover full tid 99% av tiden, far absolut inte illa av att sova mindre nån gång! De har att ta av på sömnkontot :wink: :!:

:idea: Sen måste jag få säga att det dina "olyckskorpar" som kraxat pratar rena gojan :!: Jag vill påstå att det är precis tvärtom - barn som kuras kan läggas varsomhelst(nästan) och somna och sova gott! Lyssna inte på sånt krax :!:

Undrar även om man förstör om man är ute och går med henne i vagnen och därmed vagnar henne till sömns?
:idea: Absolut inte! Men se till att först och främst köra kuren och lägga henne inne om det är inne du vill att hon ska sova, så är det ingen fara att ha henne i vagnen sen när det behövs!

Hoppas ni får en fin natt :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "