Kura barn som går på dagis?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker vi kan fortsätta i den här tråden!

En släkting till mig har den här hösten lärt sin nioåring att somna och sova själv, från att alltid ha delat säng med sina föräldrar. Så visst går det :!:

Nu är ju din kille så stor att ni tillsammans kan prata om det här, så att han är förberedd och vet vad som gäller.

Låt han ha egen väckarklocka, den visar både när det är läggning och talar om för honom när det är morgon.

Bestäm vilken tid han ska lägga sig, har ni inte haft bestämda rutiner kring läggningen så inför det! Kanske vill ni läsa en saga tillsammans i soffan, ta ett bad/dusch, kvällsfika och borsta tänder? Skratt och bus, göra nåt skoj ihop en stund innan läggning.
Vill han ligga i sängen och själv läsa en stund, så visa på klockan hur länge det är okej innan han släcker lampan.
Svalt rum, mörkt och så gonatt :sleep: !

Sätt dig gärna på en stol utanför hans dörr, men ägna dig inte åt honom utan åt något annat (läsa, sy, datorn...) och gå med jämna mellanrum därifrån. Vid tjat och gnöl så svarar du bara "det tar vi imorgon, gonatt och sov gott!" och ge dig inte in i några diskussioner.
Planera det här som en regelrätt kur, avsätt tre-fyra kvällar för att lära honom det här nya, och var konsekventa så har ni snart lugna kvällar!

(Min släktings nioåring sover numera gott i sin egen säng hela natten, och familjen har fått ett nytt liv) :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mippe

Inlägg av Mippe »

hej!

Det låter väldigt bra din idé kring vår äldre. Det ska vi genomföra snarast. Hoppas det också blir en solskenshistoria!

Är det vanligt att dagsömnen inte är så lång som den borde ännu ett tag till? Har kännt att jag har behövt marginalkvarten på slutet flere dagar i sträck för att få Amanda nöjd när vi ska vakna. 1-2 ramsor före behövs ändå. På morgonen vaknar hon ocksåj ämnt före klockan . Natt 10 nu på kommande och febrig fortfarande. Hade en bjudning med många människor idag och A åkte iväg med pappa till farmor under tiden. Sen kom hon hem till bad-dags och fick hälsa på gästerna. Visst var det annorlunda idag men tiderna höll vi minitiuöst. Och så somnade hon bums fastän huset var fullt med folk. Får se om hon reagerar i natt...

I morgon ska pappa fixa hela dagen själv med Amanda... och ack så mamma e nervös och instruerar / påminner honom om hur när och varför hela tiden... Normalt :?: :heart:

men nu måste jag gå och krama gubben för det är prick 11 år sen vi förlovade oss :wink: :heart: :-({|=
Elias (*augusti/00) och Amandas (*juni/07) mamma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mippe skrev:Är det vanligt att dagsömnen inte är så lång som den borde ännu ett tag till? Har kännt att jag har behövt marginalkvarten på slutet flere dagar i sträck för att få Amanda nöjd när vi ska vakna. 1-2 ramsor före behövs ändå. På morgonen vaknar hon ocksåj ämnt före klockan
Just daglurar och / eller vargtimmen är det som kan krångla första tiden, men jag tycker ni sköter det här hur fint som helst!

Hoppas Amanda mår bättre nu, och att du och barnafadern hade mysigt 11-årsjubileum :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hejsan!

Oj Oj Oj nu har vi sista natten på uppföljningsvecka framför oss och de två senaste har inte varit en höjdare, tyvärr. Många uppvak på förnatten och i vargtimmen. Undrar om jag ramsat för ofta nu eller vad det nu sen kan bero på. har attityd det känner jag men är förvånad över att hon ändå vaknar så ofta. Hon tystnar till ramsan jo, men sen vaknar hon 5-45 min senare. kanske för att hon varit sjuk? Idag dock ingen feber.

Inatt gick jag faktiskt in efter att hon med jämna mellanrum vaknat och gnölat mellan 23.30 och 1.15. Hon låg i sängen och ropade aj aj aj aj så jag tänkte att hon faktiskt har ont. Gick in med en sats alvedon lade henne på mage tillrätta utan att säga något och ramsade på vägen ut. Hon halvsov nog tror jag. sedan sov hon 4 timmar för att igen vakna i vargtimmen. Två senaste dagarna har hon också kinkat med maten som är ett ovanligt drag för vår tös. Druckit har hon däremot mycket. Detta är väl en fas som går om hoppas jag. För efter ger jag inte. :? :roll: :wink:

men förundrad är jag... Min man sade att nu verkar ju det som hon istället för att få oss att komma in till henne väntar på ramsan för att tystna. För tystnade hon ju med tillrättaläggandet som enda åtgärd. Nu funkar ramsan i stället även om jag är sparsam med den. Ofta somnar hon om utan den, men inte i vargtimmen. Nåja det här orkar väl ingen läsa för det blev lite långt. men det känns viktigt för mig själv att skriva av mig :heart: :lol: :!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tror nog att sjukan har med det att göra. Ramsa sparsamt så är ni snart på banan. Vi morgonramsade nästan varje morgon i ett halvår. Nu händer den någon enstaka gång, och det funkar jämt! :thumbsup:
Mippe

Inlägg av Mippe »

Tack Torpsara!

Det tröstade att det verkligen kan ta länge speciellt med morgnarna. Ramsar inte på natten fastän hon vaknar för hon verkar inte behöva det alls. Däremot blir det 4-5 ramsor under vargtimmen. Men det tar vi så länge det behövs! Skär i hjärtat när man ser henne så trött på morgonen. Men det går om det vet jag! Store bror somnade fint vid halv nio MEN han hade smygit in i pappas säng medan vi var i nedre våningen. Så det blir nog att vakta utanför några dagar :wink: [-X 8-[
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Använder ni väckarklocka på morgonen? Det kan ju vara till stor hjälp nu när hon är så pass stor!
Mippe

Inlägg av Mippe »

Jep vi använder väckarklockan som hon själv får stänga av. . . Med den hamnar vi nästan alltid spela med marginalkvarten för att hon ska var tyst eller nöjd när vi rusar in med hoppsa steg :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Snart nog sitter morgnarna också! Jag ser riktigt framför mig hur ni skuttar med hoppsastegen :lol: :!:

Bra jobbat, och ni har börjat med brorsan också :!:

Kram!
Mippe

Inlägg av Mippe »

Jo, man har blivit lite kul på sista tiden när man hittar på värsta clown showen om kvällarna. :lol: :D Detta har nu också smittat på brorsan så nu får vi lov att skratta ihjäl oss med honom också före han lägger sig :lol: :lol: :lol:

Amanda gör nu framsteg efter tre nätters halvkaos och feber... Förra natten (natt 12) sov hon 19:20-6:00 utan ett knyst. Ledsen var hon sen och krävde 3 ramsor tom 6.50 (10 min för tidigt) då vi gjorde morgon. MEN helt okej anser jag! :!: Idag hade hon dessutom sovit 1,5 h på dagis som ju var målet! :o =D>

Ikväll när jag lade tösen myste hon riktigt in i dynan - härlig syn! :-({|= :heart:

Snart måste jag säkert ändra schemat en aning och lägga henne tidigare på kvällarna om jag ska få ihop 13,5 h sömn. :?: :?: När är det lämpligt at justera detta? :roll: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

AW tycker att man ska vänta med att ens fundera på att ändra i schemat förrän kuren och uppföljningsveckan är till ända. Men är det så att det blir för lite sömn på schemat så är det kanske en bra idé att lägga tidigare på kvällen? Det brukar vara enklaste vägen att göra så!

Hur går det med storebror?
Mippe

Inlägg av Mippe »

ja vi väntar lite ännu då, men måste erkänna att jag redan lite börjat och lagt henne 10 min tidigare ett par kvällar (men det är ju som att använda marginalkvarten...). Funderar också på hur man ska förbereda inför den stundande vintertiden då klockorna ändrar? :?: :?: :?:

Storebror har vi faktiskt haft skoj med och han vet vad som gäller nu. har inte hojtat eller stigit upp nu på ett par kvällar.... får se hur helgen går :roll: :wink:

Livet känns behagligt just nu och det ska ni ha ett stort tack alla som tipsat och gett råd - och så AW också förstås som använt sitt sunda bondförnuft och skarpa sinne att fixa SHN åt oss familjer! :D :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mippe skrev:Funderar också på hur man ska förbereda inför den stundande vintertiden då klockorna ändrar? :?: :?: :?:
:idea: Det är lite olika på hur man väljer att göra. En del förskjuter dagen med en kvart i taget under fyra dagar, en del med en halvtimme under två dagar, jag har helt frankt bara ställt om klockan och inte funderat mer på saken 8) .
Nu gör jag så att jag har sommartid (20-07) och vintertid (19-06) och det funkar jättebra för oss!

Man kan nog räkna med att det tar ett par dagar att få de nya tiderna i kroppen, både för barn och vuxna!
Mippe

Inlägg av Mippe »

HEJSAN!

Tänkte att jag skulle skriva ett litet inlägg om hur vår vardag ser ut så här 1 månad efter kurandet. Amanda har tyvärr varit sjuk ett antal gånger sen dess och är fortfarande snorig :( MEN detta har i mycket liten mån stört hennes härliga sömn jämfört med hur det skulle ha stört tidigare. :sleep: Dagslurarna och vargtimmen stördes då mest, men aldrig så att vi skulle ha behövat gå in till damen för ramsan har fungerat som en underbar dialog vid behov från sängen. Arg har hon varit ibland och hon har bajsat på morgonen många gånger men upp stiger vi tidigast 6:45 till klockan och e så glada så. :D :lol: :D :lol:

Nu har hon i tre dagar sovit 13,5 h i dygnet även om hon varit på dagis. Vi lägger henne 19:00 och klockan ringer kl 7:00. :!: TRE dagar av 12 timmar knäpp tyst nattsömn och 1,5 h strulfri lur på dagis och hemma. :!: FANTASTISKT! Jag tror detta är himmelriket. Och det tror nog Amanda också, för hon sprudlar av glädje fastän snoret rinner! \:D/ :-({|=

Och bror han vet vad som gäller så han har kapitulerat och ligger kvar i sin säng tills han somnar utan att ropa på oss :P

Kan bara säga TACK allihopa som peppat och hjälpt vid kris! Och ni som funderar på kuren...Go for it! :thumbsup:
Finns inga bättre metoder!

:heart: :heart: :heart: KRAAM från en pigg och glad mamma samt pappa ( som verkligen nu är insatt och engagerad i tösen på ett annat sätt än förr eftersom han har så fina verktyg till hands :wink: )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du anar inte hur glad jag blir över dina ord! Amanda och hennes bror har tur som har så kloka föräldrar!

Kram till er hela högen :heart: och tusen tack för rapport!

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "