SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu måste jag rapportera igen! Nu har jag upplevt fler gånger att ramsan verkligen tar! Eller inte fler gånger, utan ALLA gånger jag behövt använda den. Det är fantastiskt! Såååå skönt! Nu kan jag slappna av och inte oroa mig över att han ska vakna. Gör han det så kan jag lösa det. Underbart!

Måste berätta några saker!
LaQ skrev:Måste bara berätta om min och Juniors turné till mamma i helgen. Det gick strålande att åka bil med honom själv!!! Jag är helt imponerad! Hela dagen gick hur bra som helst. Han var vaken nästan hela vägen i bilen på vägen dit, glad, satt och tittade ut genom fönstret och pratade och höll på. Somnade när vi nästan var framme. När jag skulle väcka efter fem min så var han svårväckt! Väl där höll han humöret uppe helt och hållet hela dagen. Åt som en häst! Somnade gott på långluren i resesäng i mormors mörklagda arbetsrum. Tyvärr vaknade han i 45-minskarven och ställde några intensiva frågor. Ramsan på det så tystnade han men undrade en sista sak. Svar med ramsan och sedan tyst och somnade om och sov gott tills jag väckte honom. Efter middagen (där jag trodde att han aaldrig skulle sluta proppa i sig) fick han duscha i mormors duschkabin. Kul att spruta vatten på magen! :D På med pyjamas, dricka välling (vilket jag trodde att han aaaldrig skulle vilja ha med den middagen, men jo då det gick i 150 ml :shock: ), i bilen och åka hem. Han somnade nöjd efter bara några minuter och stensov hela vägen hem. Jag parkerade utanför, hade ljuset i bilen avstängt (så att det inte tänds när man öppnar bildörren), prånglade loss honom och bar in honom med snutte, kanin, täcke, kudde och välte ner honom i sängen. Han tittade upp lite men la sig tillrätta utan ett ljud. För säkerhets skull fick han en ramsa när jag gått ut och stängt dörren. Det var stentyst och han sov gott ända till morgon. Heelt fantastiskt! :heart:

Jag är himla glad för jag har aldrig upplevt att ramsan tagit så bra som den gjort det senaste. Junior är ju inte kurad utan vi har försökt köra SM från början så gott det har gått. Ganska slingrig väg har vi haft och jag kan känna i efterhand när jag läser i min tråd att "va korkad jag var" för nu vet jag ju bättre på nåt vis. Inbillar mig att det blir lättare med nästa barn. 8)
Sedan måste jag berätta om vårt BVC-besök (10 mån-kontroll) häromdagen!
Han vägde 10.060 g (+ 775), längden 76 cm (+ 4) och huvudmåttet 47 (+ 1). Följer sin kurva perfekt och den ligger en liten bit ovanför normalkurvan. Skönt att se att han inte dippat i vikt nu sedan han börjat äta själv. Sköterskan ställde lite frågor och var mäkta imponerad!

- Kan han resa sig upp själv å så?
- Öh, ja det har han kunnat sedan innan han började krypa.
- Ojdå! Hur är det med pincettgreppet, kan han plocka upp smulor å så?
- Eeh, ja han äter själv. Plockmat. Tuggar kycklingfilé med fyra tänder och vägrar att bli matad.
- :shock: Men kära nån, du ligger ju långt före din tid pojk! Hur är det med sömnen då, sover han på nätterna?
- Ja, vi lägger honom sju. Han somnar själv och sedan väcker vi honom sju nästa morgon.
- Sover han hela natten då? Utan att vakna?
- Eeh, jaa. Vaknar han så somnar han om själv. Sedan sover han middag 1.5 timme och en liten 20 minutare på förmiddagen.
- Ojojoj det skulle mitt barnbarn höra!

Hmm man orkar liksom inte dra hela storyn med Barnaboksfilosfin, Sova Hela Natten-kuren, ramsan osv. Vill folk inbilla sig att vi har “tur” som “fått” ett sånt “snällt” barn får de väl göra det. Vi vet varför och är nöjda med det! Jag kanske är dum och feg som inte berättar. Vet inte vad jag ska säga liksom. Ibland skulle jag gärna vilja säga nåt men vet inte vad.

Vi fick beröm för fina rutiner och till slut sa hon till Junior: - Jaa jag ser ju att mamma är ute mycket med dig också för du är så rosig och fin om kinderna. Oj vilken fin kille du är!

Inte utan att man blir stolt som en tupp. :mrgreen:

Junior passade på att visa upp att han kan stå en kort stund utan att hålla i sig. När han håller i någon sak och glömmer bort att han inte håller sig i en stol eller vad det nu kan vara.

En sista sak ska jag berätta. Häromnatten vaknade Junior 3.40 och var ledsen vilket aldrig hänt så dags förut. Jag gick in och tittade till honom då min första tanke var att något hänt, att han trasslat in sig och fastnat eller att något var fel. Men väl därinne var inget fel. La tillrätta och försökte lugna honom men han krumbuktade sig och höll på så det var inte lönt. Gick ut och ramsade istället och då blev han tyst och somnade om. :shock: Han har sovit lite oroligt på nätterna sedan dess och jag misstänker att det är för att han håller på att få tänder. Det har varit hellugnt på nätterna ett tag nu sedan de två tänderna i överkäken kom. Men när de var på väg så var det lite gnyigt ibland, särskilt framåt småtimmarna. Jag tar det med ro nu. 8) Fatta! :o
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

STOLT är precis vad du ska vara! Vilken UNDERBAR rapport \:D/ Pris och beröm som en kvinna brukar säga :wink:

NJUT av juvelen!
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Härlig läsning :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: ÅÅÅHHHHHH vilken fantastisk läsning, detta visar ju att alla kan köra SM och att vägen faktiskt bär till ROM! :heart: Bra jobbat!!! =D> \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tack så hjärtligt för era svar! De värmer! Även om min attityd är bättre nu så dippar man stundtals ändå. Ni kommer att få höra mer från oss, var så säker! :lol:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"