Utåtvridna fötter på 18 mån som ännu inte går

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Majamamma
Kontakt:

Utåtvridna fötter på 18 mån som ännu inte går

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Vänder mig till denna stora källa till kunskap för att se om jag kn få lite hjälp med mina funderingar. Lilla tjejen är nu 18 månader och har ännu inte börjat gå. det i sig är inget konstigt, jag vet, men hon har varit på gång så länge, men får liksom inte till det riktigt. hennes fötter pekar ut åt sidorna, precis som Charlie Chaplins. med stöd orkar hon gå hur långt som helst, men så fort hon släpper räcker balansen till för max 10 steg. Nu på BVC kontrollen så kommenterade de hennes fotställning och ville skicka henne till en ortoped. De kunde inte svara på vad ortopeden kunde tänkas göra eller vad som kunde vara fel...

Har försökt surfa en hel del för att få kläm på vad detta kan vara, men inte hittat något. Har någon av er erfarenhet av detta eller känner någon som har. Jag skulle vilja ha lite kött på benen inför ortopedbesöket.

Sara
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Hei,

Jeg vet egentlig ikke noe om dette, jeg bare lurer litt. Kryper hun? - Min lille var også sen med å gå, han krøp ganske lite, ålte mest. Nå i ettertid har jeg forstått at han skulle hatt sokker på for å forstå at det kunne gå fortere med kryping, når han vel hadde ålt en stund. Når han hele tiden hadde så godt grep med storetåen var det jo ingen "vits" for han å anstrenge seg for å lære å krype... :(

Dette er jeg lei meg for i dag, for han er litt seinere grovmotorisk enn andre barn på samme alder, tror jeg. (gode råd om kryping får du på forumet frågor og svar om IAHP.)

Når det gjelder utåtvendte føtter har jeg dessverre ingen aning - men vi har vært på røntgen og undersøkelse for innåtvendte føtter... !

Jeg følger med videre, og håper du får hjelp snart!

Mvh
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, vi har "motsatt" bekymmer med vår yngste. Maltes högerfot pekar inåt. Vänster fot är normal. Han började gå när han var 11 månader, så det har inte varit något problem för den sakens skull. På 18 månkollen fick vi också en remiss till Ortopeden eftersom läkaren på BVC tyckte att det såg "snett" ut. När Malte har skor på sig + springer fort snubblar han ibland över vänsterfoten, så helt ok är det ju inte

Vi har inte varit hos Ortopeden än, så jag kan inte svara på något kring det. Hoppas någon annan vet mer.

Jag tänker att det är bra att kolla upp tidigt så det inte blir några ev snedbelastningar längre fram.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ortopeden utreder om det är något litet "konstruktionsfel" i foten, tex plattfot. Och om det är det, så kan ortopeden ta fram hjälpmedel som underlättar, inlägg eller specialsko.
Mamma sjukgymnasten tipsar om att det är bra att gå i trappor och hinderbana, eftersom barnen som har utåtpekande fötter ofta går med raka ben och då är det ju svårare att hålla balansen.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej och tack för svar! :D

Hon har ålat sedan hon var 10 månader, krupit sedan hon var 12 mån kanske... Kryper massor!

Gå i trppor gör hon ju hållandes i någon vuxens händer, men det blir ju helt fel med tyngdpunkten då... Går hon på slätt underlag eller ute så håller hon i händerna bara för att hålla balansen. I trappa eller annan hinderbana lägger hon al tyngd i händerna på den som stöder henen och lutar sig mycket bakåt... helst kryper/ålar hon i trappan om hon får välja själv.

är själv sjukgymnast men inte inom ortopedi... Har noterat ända sedan födseln att hon är väldigt överrörlig. En sjukgymnastvän som jobbar på Drottning Silvias barnsjukhus undrade just om detta, och om hon kan stabilisera foten ordentligt. Ligger kanske något i det.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Majamamma skrev:I trappa eller annan hinderbana lägger hon al tyngd i händerna på den som stöder henen och lutar sig mycket bakåt...
Vad händer om ni släpper lite? Sätter hon sig bara då? Man kan ta det lite succesivt.
(Mamma är barnhabiliteringssjukgymnast sedan 45 år! :shock: )
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Tänkte ta och uppdatera om hur det gått, ifall någon med liknande problem undrar... Hon började gå strax efter jul, men vi ville att ortopeden skulle titta på henne i alla fall. Vi fick så småningom komma till ortopeden. Ett kort besök hos läkaren resulterade i remiss till ortopedtekniska för inlägg. Väl där blev ordinationen ortopediska skor med inlägg på all vaken tid, troligen ända upp i tonåren. Anledningen är att hon är så pass överrörlig och mjuk i sina leder.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ibland misslyckas Skaparen. Eller snubblar över finputsen :shock:

I min bekantskapskrets har jag en gosse som föddes med helt bakåtvända fötter. De satt helt enkelt bak och fram. Hälarna fram och tårna bak, snyggt och prydligt :roll:

Det blev fem operationer genom åren. Nu som ung tonåring går och springer han (och spelar fotboll) alldeles som vanligt folk :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vet ett barn (på omvägar) som hade utåtvridna fötter. Föräldrarna fick rekomendationer om att ta på flickan fel sko på fel fot. Bl.a. detta gjorde att fötterna "tvingades" vänligen men bestämt till rätt position.
Kram! :heart:
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Dixie

Inlägg av Dixie »

Åh!
Så konstigt mitt inlägg blev. Det låter ju helt fel :oops: nu när jag läser det. Så tokigt det kan bli när man får saker berättade för sig och inte själv varit så insatt...och så vill man hjälpa. Hoppas att ni får den hjälp ni behöver, det är jag iaf helt säker på att ni kommer att få!
Kram!
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej och tack för kommentarer och tankar! :D

Molly går med glädje med sina nya ortopedskor och har förbättrat balans och gång avsevärt sedan hon fick dem.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Dixie

Inlägg av Dixie »

Heja Molly!!
Så fantastiskt skönt detta måste kännas för er alla!!
:D :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"