Erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!

Du behöver en Barnabok. I den står det så fint beskrivet alltihopa.
Men inte varje detalj! Inte minsta scenario. Och jag tror att anledningen till det inte bara är att boken i så fall skulle bli 10 000 sidor lång och väldigt tråkig, utan också för att vi ska begrunda och dra egna slutsatser. :shock: :wink:

Om du frågar om HUR du ska vagna kommer du få lite lite olika svar av alla tror jag. Grunden är densamma, vagnandet är kommunikation, man ska GÅ och inte dröja kvar, man ska hjälpa ett barn som BER om hjälp och inte ett som vill vara i fred etc. Men Nancy till exempel hon vagnar inte alls. 8)
Samma sak med ramsan, Anna säger att rösten förvirrar små barn, somliga här på forumet smyger in ramsan från späd ålder, 2 månader eller så, mina ungar har det mer stört än hjälpt och jag har börjat använda den runt 3 1/2- 4 månader. Vi gör det som funkar. Du ska göra det som funkar för er.
Det måste du själv lära dig.
Så svårt är det.
:roll: :D
Iris mamma

erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Inlägg av Iris mamma »

Tålamod är i alla fall nåt ni här inne besitter i stor portion!

Måste meddela:
Jag la Iris nu för 45 min luren på rygg i vagnen, skojade lite och fick henne att skratta. La henne tillrätta på mage varpå hon började gallskrika. Jag vagnade på tills det värsta skriket lagt sig, slutade lätt några få drag och skakade sedan i handtaget. Samtidigt som jag gjorde detta sa jag i mitt eget huvud, med stor inlevelse (inspirerad av safarikrönikan) " Jag vet det vimlar av lejon där ute men pappa står där med geväret och jag står precis utanför och vaktar, fast det är klart jag har ju 18 andra ungar o 17 kor att mjölka (skulle faktiskt mjölka ur lite så det var inte helt osant) Men du kan sova lugnt, jag lovar min lilla älskling"
Sedan gick jag. Jag fick gå in flera gånger under kanske 15 min och jag "kommunicerade" samma historia igen och gick så fort jag kunde. Nu har hon kors i taket sovit 30 min utan att vakna (har aldrig hänt under detta sovpass) Sovpasset är egentligen slut men eftersom det tog 15 min att somna så bjuder jag på 15 min (marginalkvart) så hon får sova 45 min.

Jag tror polletten trillat ner för mamma också här nu och jag hoppas att den stannar där!

Imorgon struntar jag i mammagruppen, går ut och promenerar med en vaken tjej istället och tar sovpassen hemma.

Typiskt nu vaknar hon 5 min tidigare, skrikandes...Ja ja ändå ett genombrott!
Mamma till Iris 080721 (42+1)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror polletten trillat ner för mamma också här nu och jag hoppas att den stannar där!
Det låter så! :D :thumbsup:
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Här går det framåt...sakta men säkert.
I natt behövde jag bara dra tre drag vid kvart i tre. Hon låg visserligen och vred på sig och drog naglarna i madrassen typ hela natten men hon somnade om utan min hjälp! Duktiga flickan! Läggningarna går snabbare och snabbare. Vi är helt chockade över att kunna sitta i soffan och kolla på film bara vi - i lugn och ro!

Dagslurarna är fortfarande lite kämpiga men jag avvaktar mer o mer och märker faktiskt att hon klarar ut många situationer själv! Jag ger henne förtroendet känns det verkligen som! Har nog hittat mitt eget sätt nu. Som jag känner mig bekväm med. Maken gör på ett annat sätt men det går lika bra att lägga henne vem som än gör det!

Det är så härligt att äntligen få se lite framsteg, så att man får motivation att fortsätta. Jag har bokat om lite inbokade tider också så det passar oss bättre nu.

Jag tycker dock att det är svårt att få in så mkt saker att sova på under bara 2 tim. Med tanke på att hon ibland äter 1 tim! Hon äter sakta! Kanske för att hon är trött då hon sover lite på sovpassen men det kanske ger sig när hon sover bättre? Hon blundar ofta när hon äter och verkar rätt sömnig.

Jag undrar om jag kan få lite tips om hur jag kan lägga upp matningen sista vakenperioden innan natten. Är tanken att man ska mata från båda brösten, 4 omgångar och därefter kvälls/nattslurken från bröst 1 igen? Det blir lite olika här. Sista vakenpasset är mellan 17.30-20.30 (försöker dock lägga henne 20.15 istället). (Senaste matningen var då ca 15-16. Hon kan ofta inte vänta ända till 19 på mat igen.)
Eller räcker det med ena bröstet tills det ej går mer, paus och sedan nattslurken ur andra bröstet. Vill gärna försäkra mig om att hon blir mätt.

Jippi snart får jag väcka lilla älsklingen efter ett helt okej 2 tim-pass!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det låter fint! Och jag tycker mig höra ett annat tålamod... :lol:
Grattis till filmkvällarna! 8)
Hon blundar ofta när hon äter och verkar rätt sömnig.
Kittla under fötterna, smek händerna, kinderna, sitt ljust... Stör lite helt enkelt så hon INTE somnar under matningarna, då borde det gå lite snabbare.
Jag undrar om jag kan få lite tips om hur jag kan lägga upp matningen sista vakenperioden innan natten. Är tanken att man ska mata från båda brösten, 4 omgångar och därefter kvälls/nattslurken från bröst 1 igen? Det blir lite olika här. Sista vakenpasset är mellan 17.30-20.30 (försöker dock lägga henne 20.15 istället). (Senaste matningen var då ca 15-16. Hon kan ofta inte vänta ända till 19 på mat igen.)
Eller räcker det med ena bröstet tills det ej går mer, paus och sedan nattslurken ur andra bröstet. Vill gärna försäkra mig om att hon blir mätt.
Hur länge kan hon vänta då? Till 1830 kanske? Jag brukade lägga in någon vansinnigt spännande aktivitet när det skulle väntas på maten så K glömde bort vad det var hon väntade på. :D Hon fick till exempel vara ute och kasta bollar och pinnar till vår stora hund.
Nåväl. Säg att hon börjar äta klockan 1830, då äter hon ur bröst 1, rapar och erbjuds mer ur samma bröst. Sen kanske lite skötning på det och 1900 får hon andra bröstet med rap emellan och trugning efteråt.
Du försöker mata allt detta inom 45 minuter!
Vill hon ha all denna mat ska hon få den. Dvs "håll" inte på något till kvällsslurk.
2015, före godnatt är det sedan dax för kvällsslurken.
Karla åt ur båda brösten också som kvällsslurk. :D Men det var en enklare procedur, dels var det inte så fullt med mjölk, dels var hon inte så hungrig. Hon åt säg 5 minuter ur ena, sen stjälpte jag över henne och så tömde hon det andra. :P
( Angående "spara" på mjölk till kvällsslurk så har jag gjort just så med båda mina när gröten har kommit in i bilden vid 3 1/2- 4 månaders ålder. Då har mål nummer 4 varit ett grötmål, brösten har fått vila till nattslurken och på så sätt har nattslurken blivit en riktig fet och god nattmacka.)

Under ert sista pass kör ni med en powernap eller klarar hon 3 timmar utan att bli övertrött?

Kram katten
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Tack för tipsen! Jag tror att jag låter henne suga för länge på ett och samma bröst vid kvällsslurken, men det känns ju väldigt tomt så det kommer nog inte så mkt. Har kanske tagit fasta för mkt på att hon ska äta från ena bröstet tills hon kniper igen munnen och ser äcklad ut. Ska försöka ge endast 5 min på varje bröst vid sista målet.

I natt var väl ingen höjdarnatt. Från 23-02.15 fick jag dra vagnen varje halvtimme. Inte så jätte länge men jag var tvungen att rycka in iaf. Vid 2.15 hördes 3 pruttar och sedan blev det tyst. Maken tog passet efter matningen vid 3 och då sov hon så stilla tills kl blev 7! Hon verkar ha lite ont i magen kanske. Hon har inte bajsat på 3-4 dar. Hon som brukar göra det ca varannan dag. Undrar vad det kan bero på. Kan det vara det att jag matar inom 1 tim, låter magen vila 3 tim istället för mat lite mer utspritt? Hoppas det blir bättre i natt! Känns lite som ett bakslag men som man säger en gång ingen gång!

Känner mig trött idag och då är det lite sisådär med tålamodet. Hoppas läggningarna idag blir okej. Har precis lagt henne för fm 2 tim lur. Jag stoppade om o gick ut och lät henne ligga och smågnälla lite. Efter ca 3-4 min fick jag rycka in 2 ggr lite snabbt. Det funkar bra bara det inte blir så hysteriskt skrik...Jag ska läsa lite krönikor igen, måste påminna mig lite varje dag varför jag gör detta!

Kram på er!
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Förresten...ja hon klarar tre tim ganska bra. Tror det skulle bli jobbigare att försöka få henne att ta en powernap. Tanken är väl egentligen att läggningen ska vara 20.00 istället. Då blir det bara 2,5 tim. Lägger henne oftast 20.15 nu. Lite fusk att ändra i schemat kanske men små små justeringar kanske är tillåtet?
Elle

Inlägg av Elle »

Ni jobbar på jättebra, fortsätt så!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Känns lite motigt dock med dagslurarna...Tog 10 min att få henne lugn och hon somnade sedan, inte så farligt, men sedan vaknade hon efter 30 min, sen efter 10, efter 10 igen och då fick jag vid varje tillfälle vagna i 5 min ca 7 ggr! Puh! Håller det kort iaf. Nu hoppas jag hon sover lite längre. Hon var riktigt förbannad! Jobbigt! I morgon är det promenad med mammagruppen under hennes sovtid och hon brukar ju alltid sova då men de två senaste gångerna som vi promenerat under det passet så har hon ju vaknat efter en timme. Vet alltså inte om jag vågar ta risken, men så tråkigt att vara helt avskärmad från allt socialt också...suck... Bör jag ta sovpassen hemma för att vara på den säkra sidan och inte hamna i promenadträsket? Det känns som att hon aldrig kommer lära sig att de varar längre annars.

Men men nya tag, har ju kommit så långt så nu går det iaf inte att ge upp. Bara bita i det sura äpplet!
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Elle skrev:Ni jobbar på jättebra, fortsätt så!

Tack förresten! Behöver all pepping jag kan få!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen!

Hur ser schemat ut? Jag slår ett varmt slag för 12 tim natt (ex 19-07) med mat ca 04 sedan 45-2-45 som dagslurar. Hur länge har ni haft schemat?

kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej Iris mamma och Elle! :lol:
Jag tycker att det är för tidigt att ändra i schemat, det är bättre att köra på i minst 10 dagar och sen utvärdera och eventuellt göra ändringar då. Som du tror passar din klimp bäst.

Varför godnatt är 2000 är för att klimpen ska få träffa farsan, en anledning god som någon!
Nej jag tycker, återigen :? , att du ska TRO på ditt eget schema och ändra i det efter DINA erfarenheter och behov och inte efter oss "proffstyckare". :!:
Kör på nu!!!!
Pepp pepp pepp! :lol:

// le chat
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Precis jag kör på på det schema jag bestämt. Har kört schemat sen förra måndagen men uteslutande i vagn och superstrikt sedan i onsdags nu. Känns riktigt motigt nu! 45 min luren nu på eftermiddagen tog 20 min av hysteriskt skrik innan hon somnade sedan vaknade hon som alltid efter 30 min och gallskrek igen. Försöker vagna kort och gå när hon lugnat sig och vänta med att rycka in. Men det går så snabbt över till gallskrik, att om jag väntar så känns det som 5 mm. Känns som att jag gör illa mitt barn och det värker sååå i mammahjärtat! Jag vet allt rent logiskt men hjärtat hänger inte med. Tänker på detta 24 tim om dygnet, snacka om överkoncentration, men hur får man bort den?!
Blir lite orolig också över att hon inte bajsat på 4 dar nu fast hon brukar göra det minst varannan. Kan det bero på att hon är orolig på ngt sätt?

Vet inte hur jag ska orka morgondagen!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ptja...hur får man bort överkoncentrationen? Kanske genom att finna något som Du verkligen vill göra om dagarna och så får hon vara med på ett hörn?
Jag sydde vackra saker under min första hemmavaro också jobbade jag för brödfödan. Nu med min 2a är det ju allt som 1an kräver och så hänger 2an med på det. Jag vet aldrig vid dagens slut exakt hur många minuter mina raringar sovit. Det är upp till dem. :D

Förstoppning stör. Kanske dax för lite katrinplommon som smakis? Eller gå in på mat, mage och barnakropp och leta bland tipsen där.

Du ska inte överge henne (5 mm :cry: ) utan du ska stå utanför och ladda bössan. Förutom vagning finns ju husljud, som är ett utmärkt verktyg. Dammsuga lite? 8)
Elle

Inlägg av Elle »

:oops: Såg att all info fanns tidigare i tråden. Lyssna på Katten!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"