Tips om ute och inne grejer och lekar åt en 5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja i veckorna när jag och barnen är lediga (är i jobb och dagis varannan vecka) så då har storasyster mycket att göra.Hämta kläder på morgonen åt brorsorna,hjälpa till med frukost, sen leker de, så tar hon fram barnvagnarna till middagsvilan åt brorsorna,sen har vi paus hon och jag, sen läser vi eller pysslar med nåt,men sen efteråt på kvällarna då börjar det tryta hon har ingen speciell uppgift har ibland försökt ta med henne i matlagningen men hon är mest intresserad av kompisar då och funderar mest på dem.
Kan det bero på att när pappan kommer hem så fungerar vi på ett annat sätt det blir mer han och jag och barnen men på dagarna är det jag och hon och brorsorna.
Hur skulle vi kunna göra?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev:Kan det bero på att när pappan kommer hem så fungerar vi på ett annat sätt det blir mer han och jag och barnen men på dagarna är det jag och hon och brorsorna.
Det där känner jag igen!
När mina var mindre så funkade det suveränt när vi handlade, bara jag och barnen, men blev smått kaotiskt när pappan var med. Inte pappans fel, det bara blev på nåt annat vis. En ovan konstellation...

Förmodligen är det precis så som du skriver. Kan inte pappan hugga lilltjejen direkt han kommer hem, på nåt jätteviktigt uppdrag, som MÅSTE göras, och som han behöver hennes hjälp för?
För att bryta hennes beteende, och så att de får en stund själva.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Jo för det mesta gör han ju nog det.Men så är det ju likadant över helgerna.
Har du några jätteviktiga tips som jag kan ha åt lilltjejen.
Har ju läst här om tvätt men den sköter mest jag :? och sen när den ska plockas ur morgonen efteråt har jag killarna med mej.Man skulle ju kunna ha henne oxå men då står vi 4 runt en tvättmaskin :shock: :D
Vattna blommor tycker jag hon e för liten för inte själva vattnandet men att se över kanten på blomman annars skulle det vara jättesuper FÖR de glömmer mamma jämt.
Ja handlar det går jättera me alla barnen storasyster kör en kärra och brorsa.
:-k :-k :-k
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev: Vattna blommor tycker jag hon e för liten för inte själva vattnandet men att se över kanten på blomman annars skulle det vara jättesuper FÖR de glömmer mamma jämt.
En stol, månne?
Det är ju annars ett kanonuppdrag, viktigt som bara den, annars döör ju blommorna! Man måste peta med fingret i jorden, känna efter och ta beslut om det behövs vattnas.

Nån form av matlagning? Viktigt, viktigt, annars får alla vara hungriga. Låt henne sköta det själv. Pyssla med annat, hyfsat tillgänglig, men utan att lägga dig i. Självklart får man be om hjälp och råd, och du kan titta på henne i smyg och hjälpa henne vid lite farliga moment, som att hälla av varmt vatten t.ex.
Du skrev tidigare att du försökte ta med henne i matlagningen. Gör inte det. Ge henne hela ansvaret för den, en dag i veckan.
Förklara i stoor stil "Nu förstår du, har du blivit så stor att du kan få laga maten till oss. På onsdag är det din matdag och då får du bestämma vad vi ska äta och fixa det! Tänk vad gott det ska bli, och spännande, undrar vad du ska laga.. Vi skriver det här på schemat så pappa/kompisarna/mormor kan se!"

Vad tror du?
Medusa

Inlägg av Medusa »

Jag har högt i tak i en rätt stor hall, där satte jag upp krokar så att jag har uppe prmerska ringar och en gunga som jag ibland bytte mot trapets. Gung/trapetskroken lossnade en av efter något år så nu är det bara romerksa ringar - och de hänger hon i så gott som varenda dag, hon är också "Myrbyxa" med stort rörelsebehov.

Klättergreppen köpte jag men fick aldrig upp så nu funderar jag på att sälja dem igen för nu klarar hon träd och annat utan särskild grepp. Ribbstolen hittade jag heller ingen plats till den såtr lutad mot en rundbal i ladan där jag också satt upp en "proffstrapets" som jag lät tillverka efter Cirkus Cirkörs anvisningar och hängde på logen.

Hon har gått i redskapsgympa för tjejer en gång i veckan sedan hon var fem år - jag läste någonstans att motorisk utveckling är a och o för att intellektet ska utvecklas bra sedan och att prematura barn (min är 8 v för tidigt) behvöer mkt fysisk träning för att senare hänga med i skolan så jag har väl varit inriktad på mycket rörelse för henne.

Jag byggde en säng med en koja under och hemlig gång genom en garderob - den har inte alls utnyttjats så mycket till lek som jag hade trott.

Studsmatta utomhus används väldigt mycket i perioder men sedan hon lärde sig cykla (hon var sen med det, först i våras lossnade det) så cyklar hon gärna en tuir med mig. Och så åker vi ju till badhuset en gång i veckan då hon får ta med en kompis och leka i vattnet. Men sånt har alltså kommit nu när hon klarar mer och inte behvöer mig runt fötterna hela tiden.

Men de där ringarna var nog det bästa jag gjort, föruitom att själv hänga i dem så leker hon mycket med dem och binder fast dockor i dem i olika positioner så ibland är det fem dockor samtidigt och gymnastiserar i ringarna.
Enastående mor till dotter född 2000
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja jag märkte att jag kommit lite ur vad jag egentligen sökte.
Studsmatta det har grannen och den önskar hon att hon fick vara i jämt.
Så när vi skulle köpa en i sommar så var de förstås slut.Man kanske skulle prova se om nån har en ledig till salu.För där får hon ju ur sig massor med energi och tyckte det var kul med bollar och sånt i den och nästa sommar kanske brorsorna skulle kunna göra henne sällskap.Skulle säkert vara bra för mamma oxå :oops:
Nja min dotter föddes 1 dag före beräknat och killarna 10 dagar före.
Men fysisk aktivitet behövs nog det lärde jag mig av fysiterapeuten vi hade åt ena killen.T.ex. att kunna åla och krypa ordentligt var viktigt för olika bokstäver och sånt.Tänk vad allt hänger ihop.
Just nu har jag målat en drakula.Det är en sak som jag kan tipsa:ansiktsmålning det älskar hon.

Ja jag borde nog ge henne mer ansvar med blommvattning och matlagning.Skulle vara jättekul.Jag jobbar annars som kock så de är ju mycket med nog men aldrig att de fått stå vid rodret helt själv.Yrkesskada mån tro :roll:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja körde på blomvattning direkt störtkul tyckte hon fick släpa runt på en pall och vattkannan.Så nu har jag det fixat vad bra Tusen Tack själv känner jag mej så här ](*,) :lol:
blomman

Inlägg av blomman »

Tusen Tack själv känner jag mej så här

Man ser inte skogen för alla träd..

Sa till sambon igår att jag hade märkt den senaste veckan att barnen var lite kinkiga mot varandra. De brukar alltid vara världens kompisar, men det har varit lite gnat i veckan.
Jag var (helt idiotiskt) inställd på att det var nåt med DEM.. men då säger sambon:

"Undrar om vi har varit annorunda den senste veckan? Vi har kanske varit lite stressade och haft fullt upp, varit ur fas.."

Mäh.. :shock: :roll: ](*,) vad dum man känner sig. SÅ är det ju. Jag har haft en massa stora grejer som har hänt och som jag fått besked om, sambon haft mkt på jobbet och dessutom varit på jobbresa i tre dagar.

9 av 10 gånger är det ju man själv, inte dem. De speglar ju bara hur man själv agerar. Men det är svårt att se ibland, och då är det bra med nån som knäpper en på näsan! Vi gör det ofta här hemma, jag gillar kritik, det för mig framåt!

Väntar på fortsatt rapport om lekandet, som kanske blir annorlunda när hon får mer ansvar!
Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

blomman skrev:Nån form av matlagning? Viktigt, viktigt, annars får alla vara hungriga. Låt henne sköta det själv. Pyssla med annat, hyfsat tillgänglig, men utan att lägga dig i. Självklart får man be om hjälp och råd, och du kan titta på henne i smyg och hjälpa henne vid lite farliga moment, som att hälla av varmt vatten t.ex.
Du skrev tidigare att du försökte ta med henne i matlagningen. Gör inte det. Ge henne hela ansvaret för den, en dag i veckan.
Förklara i stoor stil "Nu förstår du, har du blivit så stor att du kan få laga maten till oss. På onsdag är det din matdag och då får du bestämma vad vi ska äta och fixa det! Tänk vad gott det ska bli, och spännande, undrar vad du ska laga.. Vi skriver det här på schemat så pappa/kompisarna/mormor kan se!"
Japp! Detta är verkligen exakt vad vår 5-åring gör. Han planerar och lagar maten en dag i veckan. T o m onsdag är det! :lol: :wink:. När man är 5 finns det massor man kan hålla i själv. Vi föräldrar fattar inte alltid det... :roll: :D
Ville bara bekräftelseramsa toppensvaret av av blomman...
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja jag sa åt dottern här förut idag när jag laga maten att på onsdag så får du bestämma vad du vill laga och du ska få laga helt själv.
Mmm ärtsoppa (en av hennes konstiga favoriter :lol: ) eller plättar så bestämde hon sig för plättar och det vet jag redan nu att det kommer hon att klara galant.
Ja man förstår nog inte hur stora barn man har.
Som när jag är i köket på jobbet och en 12-årig kille kommer in och undrar om jag kan skala ett äpple åt honom då ser man att nåt blivit fel.
Om man nu ser på det så har det blivit fel redan för 7 år sen för han.

Nu blev man ju nyfiken vad klarar han av mer eran 5-åring?!

Ja som idag nu så har vi ju försökt hitta på fler saker hon kan göra och nu leker hon med en kompis helt själv här förut har hon kommit springandes i ur och skur för att kolla läget.Vet inte riktigt varför.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hmm när jag läser mitt sista svar så ser jag att det är lite otydligt :roll:
jag menade att när hon har kompisar har hon ofta kommit springande till oss.
Vet inte om hon tror att hon går misste om nåt eller varför men som sagt igårkväll gick det superbra.
Vi gjorde scokladbollar tillsammans med kompisen och de sista kalasade vi på idag efter att VI städat badrummet.
Var kanske inte så på hugg men sen gick det nog bra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu blev man ju nyfiken vad klarar han av mer eran 5-åring?!
Jo, han har ett par uppgifter som bara är hans, dvs görs dom inte av honom så blir dom helt enkelt inte gjorda. Han har ansvar för att ta in posten varje dag och han planerar och lagar maten en gång i veckan. Vid husstädningen får han alltid välja ett rum/en uppgift som blir hans, t ex skrubba toan. Därtill kommer dagligt arbete efter behov som:

sortera tvätt
lägga in rena kläder i sin garderob
duka
hjälpa till med kvällsplocket som sker efter middagen varje kväll

Sen kommer lite grädde på moset som att få vara med och såga när pappa fixar, sy en söm i ett viktigt syprojekt som mamma har (usch vad könsstereotypt det lät då... :shock: ), gå och handla något helt själv på egen hand med pengar i fickan. DET är grejer det, hälsar Henning!

Det finns verkligen massor! :D
Nillan

Inlägg av Nillan »

Va roligt att det går bra!

Hos oss är det också femåringen som ser till att blommorna inte dör. Dessutom är det hon som håller ordning på skorna i hallen, ett dagligt och av mamma väldigt uppskattat bestyr. Hon diskar lillasysters vällingflaska varje kväll och hämtar posten de flesta dagar. (Ve den som hinner före :wink: ).

Det är väl de helt egna uppgifterna för tillfället sedan gör vi förstås en hel del tillsammans.

Favorituppgiften är dock att hon planerar och lagar efterrätt till oss varannan fredag. Kan rekommenderas! (Förutsatt att man står ut med en hel del chokladbollar, chokladpuddig och diverse fantasifulla glassdesserter :lol: )Varannan vecka är det äldsta storasysters tur. Har funderat på att ge dem gemensamt ansvar för detta men har inte velat bryta den heliga stunden ännu, så de kanske får en annan gemensam uppgift istället.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan :lol:

Det blev plättar i onsdags :D Jag skrev om receptet så hon skulle förstå vad hon skulle ha i och hur mycket.Gick galant och så stekte hon nästan upp all smet.Blev så BRA och hon var så STOLT :D :heart:
Så helst ville hon ju ha hand om hela veckan men jag sa att det fick bli onsdagar annars är jag rädd att det ebbar ut både för henne och mej.
Så igår och idag har hon suttit länge och klippt ut en massa saker ur tidningen som hon limmat på ett (flera) papper till :santa: .
Och inget tv tittande alls igår då :shock: Vi höll på och damsuga och tvätta golvet hela dan sen var det ju att hjälpa till me brorsor och hämta posten :D
I tisdags städa vi badrummet ja och i onsdags bar vi in ved så det har nog varit mycket jobb den här veckan.Så har vi försökt få in nån saga och spel däremellan.
Men utelivet blir lidande :( Hur hinner ni med allt?
1+2

Inlägg av 1+2 »

Alltså jag menar att vara ute typ i sandlådan,lekstugan och cykla m.m.
Hon vill ju inte gå ut själv hur får jag ut henne lockad?
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"