nätt tös! Finns det fler?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
tallo

nätt tös! Finns det fler?!

Inlägg av tallo »

Hej! jag har som ni säkert vet vid det här laget :D , en dotter som heter Bianca och är snart 23 månader.

Har alltid fått höra att hon är liten för sin ålder. Hon är 82 cm lång och väger 12 kg. Hon vägde 2240 g när hon föddes.
Nu är det INTE bara bvc som sagt detta, utan även andra som man träffar kända som okända!

Så jag tänkte höra om det är någon mer som har ett barn som är nätt för sin ålder?

Ha det toppen /tallo
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jadå, jadå...Känner igen mig! :D

Clara vägde 10,1 när hon var 2 år, och väger idag bara 14 trots sina dryga 4 år. Hon är en liten sparris, helt enkelt! Har FULLSTÄNDIGT släppt oro, då jag fick se kort på min sambo när han var i samma ålder, precis lika spenig han, (då, inte nu :lol: )
Det brukar vara ärftligt, så kolla på hur du och pappan såg ut när ni var små :wink: Äter dom ordentligt, så är det ju lugnt!

Ida är drygt 2 år och väger 12, men hon är mer "lite lagom", tycker jag.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
tallo

Inlägg av tallo »

Hej igen! Bianca har alltid varit liten i maten.( oftast mycket liten). Vi har haft kontakt med en dietist sedan hon var 5 mån, då min mat till henne tog slut och vi har fortfarande kontakt med dietisten.(underlättar enormt)!
Hon ville aldrig ta flaskan fullt ut, utan det var ett evigt trugande varje gång!

Sen gick det inte mkt bättre när hon började äta riktig mat, vilket vi hade hoppats på :roll: :lol: Men hon har haft korta perioder då hon har ätit bra, men som sagt, de har varit korta max 2 v åt gången! Sen har det varit jättelite i ungefär en månad! Hon har varit mkt sjuk sen hösten -04. Sen 1 maj har hon haft 4 öroninflammationer och sista gången nu denna veckan har hon dessutom haft hög feber.

Jag var hemma med henne hela mars t.o.m 9 maj. hon fick inte vara på dagis eftersom hon fick den ena infektionen efter den andra, vilket resulterade i att hon slutade äta helt och tappade 2 kg i vikt på kort tid! Då fick hon näringsdrycker och pulver som man blandar i maten.(har det fortfarande) Så då sjukskrev läkarna henne (jag var hemma med henne ändå, men man måste ju ha läkarintyg på allt nu för tiden) :roll: Sen började hon dagis 9 maj med det dröjde inte länge innan hon hade en ny infektion, så hon var inte på dagis mer än några strödagar fram tills 8 juni ( då hon naturligtvis var frisk)!Hennes pappa var hemma en hel del på slutet så jag kunde vara i skolan och göra proven.

Nu har vi sommarlov och jag har valt att INTE jobba för att istället vara med min lilla tös! är det viktigast för mig att hon mår bra! (ja för vem är det inte det viktigaste att barnen mår bra) :roll: :?: :!:

Det känns bra att det finns fler som har nätta barn, det känns ibland som man är helt ensam om det! oj detta blev lååångt :oops: hoppas ni orkar läsa :oops: :lol:

Ha det bra/tallo
EK

Inlägg av EK »

Hej Tallo,

Min kille är 22 månader 88 cm lång och väger bara 12 kg. Också en liten sparris, men BVC sköterskan sa till mig att han har ju hela tiden varit liten men följt sin egen lilla kurva så det var inget att fundera på. Han äter som en häst ibland och sen kommer perioder när han knappt får i sig något, jag brukar inte bry mig om det, vet att jag var så själv, en liten sparris.
Mamma till pojke f?dd -03
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! Jag önskar vårt bvc hade nöjt sig med att hon följer sin egen kurva men det gör de inte :roll: Men jag tar numera det med ro! Var på bvc och vägde henne i veckan och sedan 20 april så hade hon gått upp 40 g.

Vi hade inte "vår" sköterska när vi var där och hon som vägde sa inget om den viktuppgången.

Men jag vet inte om 40 g på 3 månader, är lite för en snart 2-årig tjej. De går ju inte upp lika mkt som när de var bebisar, vet inte riktigt hur det ligger till med viktuppgången för lite större barn!

Men är det någon som vet och känner för att berätta det så gör gärna det!

Ha det bra /tallo
Sol

Inlägg av Sol »

Hej Tallo !

När min lilla tjej var 15 månader gammal vägde hon 12 kg och var 82 cm lång.
När hon var 18 månader vägde hon 12,9 kg och hade växt till 85,5 cm.
Vid 2,5 års ålder har jag uppskrivet att hon vägde 15,5 kg och var 101 cm lång och nu är hon 3 år och 3 månader gammal, väger 17,5 kg och är 104 cm lång.
Bara lite data till dig om hur det kan vara med lite större barns mått, alla är ju så olika och det mesta brukar vara normalt. Kramar från Sol !!!
tallo

Inlägg av tallo »

Hej sol! tack för ditt svar hjälper en att se mer klart, när andra berättar om sina erfarenheter! Också med lite större barn! Min tjej vägde "bara" 10,5 kg när hon var 15 mån. Men som du skrev är alla barn olika. O det ska man vara glad över :D än en gång tack och kram tillbaka :D/tallo
tallo

Inlägg av tallo »

Hej igen! ska tillägga att hon vägde 2240 g när hon föddes, och det spelar ju också sin "roll" :D

/tallo
Lisa Edin

Inlägg av Lisa Edin »

Hallåj!
Med tanke på hennes låga födelsevikt tycker jag hon har gått upp bra! Min lilla tjej vägde vid födseln 3190 gram och var 50 cm lång. Hon hade svårt att gå upp i vikt, var inte särskilt intresserad av att äta, varken från bröst, flaska eller senare mat.
Vid 1 års ålder hade hon lyckats kämpa sig upp till 9150 gram och 75 cm.
2 år gammal vägde hon 11360 gram o mätte 86 cm.
På 3-årskollen visade vågen 12700 gram, och mätstickan 94 cm.
4 år gammal vägde hon 15 kilo o var 102 cm lång.
Hon väger nu vid 5 års ålder 16 kilo och är 110 cm lång.
Ointresset för mat håller i sig, kan lätt sitta i trekvart med en liten smörgås. Det är svårt att inte tjata om att hon ska äta upp, men jag försöker hålla mig. Vet inte riktigt hur man ska bemöta detta? Jag menar, det är tyvärr inte alltid man har tid o lust att sitta en och en halv timme med middagen :roll: Samtidigt känns det inge bra att tjata om just maten :?
Men, hon är pigg o glad och växer rätt mycket på längden (ca 8 cm/år), så det går ingen nöd på henne.
Håller dock med om att "alla" andra verkar se det som provocerande med smala barn :(
Till slut började jag säga ifrån, typ att jag snarare tyckte att de andra barnen var lite väl knubbiga. Då reagerade mammorna, ujujuj. "Ja just så känns det för mig när ni klagar på min Ebbas ben o armar" sa jag då. Det var lixom enda sättet att få deras uppmärksamhet på det sätt jag önskade. Sen slapp jag kommentarer från dem iaf :)
:oops: Larvigt att man redan från det att barnen är pyttisar ska behöva kommentera och hänga upp sig på deras vikt, men det gör man ju tydligen. Jag oxå :oops:
:heart: Mamma till tv? gulliga ungar; Ebba, f?dd i juni -00 och Jack, f?dd i april -03. :heart:
tallo

Inlägg av tallo »

Hej igen! vilken bra idé att säga tvärtom om barnen till de föräldrar som kommenterar min dotters vikt!

Jag har också fått sluta med att truga för det gangnar inte mig och framför allt inte min lilla tös, dessutom orkar man inte i längden och av mina erfarenheter av alla matproblem så ger det inget större resultat! Vi har även kontakt med en barnpsykolog, för att diskutera fram olika lösningar och knep! Hon var även varit och filmat oss vid en lunch här hemma, men då åt Bianca jättebra :roll: men vi går o pratar med henne då och då+ att vi har kontakt med dietisten.
Men som sagt skriv gärna om fler erfarenheter om ni orkar :lol:

Ha det bra/tallo
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

MIn dotter är kort i rocken jämfört med många andra. Är 21 månader, 78 cm lång och väger 10,5 kg. Till det kommer att hon inget hår har :D vilket gör att många i parken etc tar henne för yngre. Jag bryr mig inte längre - dessutom äter hon oftast som en häst.

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
tallo

Inlägg av tallo »

Hej igen! jag tycker min dotter också är kort men det finns ju fler än hon som är korta! konstigt att det bara är vikten folk ska ha kommentarer om :shock: ska de kommentera, så kunde de ju lika gärna göra det på barnets längd, tycker bara att det inte skulle behövas kommmenteras alls :evil: men men det kommer man aldrig ifrån!

Tack för alla svar och erfarenheter :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"