Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Här kommer en uppdaterad lägesrapport gällande vårt nya schema och trenätterskur.

Detta schema har vi kört på sen den 16/10[/b]
07.00 vakna "glad god morgon"
07.30 mat
08.45 sova 45 min
09.30 vakna
10.30 mat
11.30 sova
13.30 vakna + mat
15.30 sova
16.15 vakna
16.30 mat
17.50 bada
18.15 sova 5 min
10.30 kvällsslurk
19.00 sova "glad god natt"
04.00 mat

Elsa har på ett sätt tagit emot schemat bra men hon har varit väldigt kinkig och gnällig. Vill vara med och på mig hela tiden. Pappa går an ibland och att vara själv är inte populärt mer än korta stunder. Hon har börjat äta mer på dagen, vilket är bra (jag å andra sidan är helt slut) men har de senaste två nätterna ändå vaknat efter 30-40 min och skrikit efter mer mat... vilket hon då har fått. Hon brukar aldrig vakna efter en så kort stund och då har hon ändå fått mycket mat under dagen + kvällsslurk.
Jag antar att kinket och gnället beror på förändringen i schemat och det tidiga uppvaket kanske beror på att hon "tar igen" maten son hon inte får vid 01.00. Vad tror ni? Ska vi strunta i att ge henne mat om hon vaknar efter 30 min idag med och vagna istället eller ska man göra natt vid 19.30 istället och ha 11,5 tim natt istället?

Natt två vaknade hon även vid 23.00 (något som hon heller aldrig brukar göra) men vi vagnade en kort stund så hon somnade om. Vagnade även mellan 01.45 till strax efter 02.00 och sedan vid två korta tillfällen till 04.00 då hon fick mat. Sov sedan till 07.00 med lite jox och bök men somnade om själv.

Natt tre vaknade hon, förutom efter de 40 min, vid 01.00 och då vagnade vi i 10 min så somnade hon om. Mat kl 04.00 och ett uppvak vid 06.00, då vagnade vi i 5 min.

Som sagt vi är inte i hamn efter tre nätter och just nu är jag väl orolig eftersom hon vaknat så konstiga tider. Hon har aldrig vaknat efter så korta stunder och har utan problem i alla fall sovit i 5 tim på raken.

Ska jag låta henne fortsätta sova i vagnen tills allt sitter? Kom gärna med feedback.
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Jo, en sak till, ... Elsa har blivit förkyld och snorig (ingen feber, phu!. Det verkligen bubblar i näsan på henne och hon är täpt, har svårt att andas skönt när hon sover. Förutom koksalt (Renässans) som jag inte tycker hjälper så värst, kan man ta något annat? Ska till Apoteket idag men skulle vara intressant att höra hur ni gjort med era små som varit förkylda.

Vi kör på schemat och kuren som vanligt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har ju bara kört med det nya schemat i 3 dagar, det är tillräckligt länge för att bryta gamla mönster, nu tar det upp till en vecka till innan de nya rutinerna sitter. Så det gäller att hålla dem!

Om du ammar kan det vara värt att överväga min "nattmacka" som kvällsslurk. Men ta inte upp och mata mer än kl. 04. En 3 mån kan och bör sova 10 timmar utan mat och mellan 19-04 är det bara 9 timmar så inte är hon hungrig, hon ställer frågor! Du skall svara på dem som du gör tycker jag, med vagning.

Här är länk till nattmackan.
”Nattmackan” (TorsMammas nattmacka – recept)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Här kommer de bästa tipsen mot snoriga näsor!
TorsMamma skrev:Hej,

:idea: Vi höjer huvudändan med 7 cm med hjälp av en planka under fötterna på sängen (70x70 regel). Vagnen kan ställas på telefonkataloger i framhjulen.

:idea: Sen ger vi barn-nezeril till natten.

:idea: Har också ställt en tallrik med hackad lök under sängen (på golvet alltså), det stinker men fungerar ok tycker jag.

:idea: En anna grej vi gjort när Tor är SUPERsnorig är att innan badet trycker jag in 1 pimpett med saltlösning. Efter badet på skötbordet suger vi med "näsfrida" och sedan Nezerilet till natten.

Vår Tor suger på tummen och är man snorig är det inte lätt, men en säker sovare brukar klara det också säger de som vet.

:idea: Tor kan bli skvatt galen om vi ramsar när han vaknar på natten just för att han VILL sova och inte bli störd. Så numera ramsas det mycket sparsamt.

:idea: AW brukar säga att man kan använda marginalkvartarna på lurarna och där med får man 30 min extra sömn/lur samt lägga 30 min tidigare också.

Här kommer en hel drös med länkar på ämnet. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... cd4b1fc343

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1587#11587

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %F6rkyl%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9713

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Iris mamma

nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Inlägg av Iris mamma »

Typiskt att hon är förskyld nu. Iris är också lite täppt. När hon varit riktigt snorig har vi kört massa renässans på dagen o snorsug och två droppar nezeril (finns för de små) till natten. Det var enda sättet att få henne att sova på natten och inte vakna av näsan. Kanske inte superbra för dem men nu när ni håller på att sätta ett schema så är det kanske bäst att ta det. Det funkar riktigt bra. Men om ni tar kl 19 så räcker det nog inte till morgonen så ni kanske ska ta 19 och vid nattamningen om hon verkar snorig igen. Verkar ju ändå gå framåt lite för er? När vi började med detta så vaknade Iris också på tider hon aldrig brukar vakna på förut så det är nog bara en reaktion?!
Jag skulle hållit mig till schemat och inte matat ändå, då blir hon väl helförvirrad. Försök lita på att hon inte är hungrig.
Mamma till Iris 080721 (42+1)
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Egentligen vet jag ju att vi inte ska ta upp och ge mat eftersom det kommer att ta ännu längre tid nu men när maken blir orolig (skyller på honom nu he he) blir jag det också så den säkra attityden flyger sin kos. :(
Vet också att vi ska köra på schemat i alla fall en vecka (eller är det längre?) innan vi gör korrigeringar. Tack TorsMamma, jag behöver påminnas om läget och jag får väl sparka ut maken och hans blödiga hjärta från sovrummet om så behövs!

Ikväll (om hon vaknar) blir det vagning för hela slanten.
Ska kolla på länkarna, tack för tipsen!

Iris mamma: Ja, visst är det typiskt att hon blir snorig nu. Vi har en snorsug, men hur långt kan man stoppa upp den i näsan? Är feg och rädd att jag ska "stöta till något" även fast pipen är mjuk. Det blir absolut Nezeril eller Iliadin till natten så att hon kan sova bättre. Så dumt att vi tog upp henne. Huvudet säger nej men hjärtat säger ja. Hon behöver ju sova och jag vet att hon klarar sig utan mat. Typiskt!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ut med karln. :lol: HANS vargar behöver du inte!
Vad har du för sug? Näsfrida är den enda som funkar. :roll:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

TorpSara, vi har en Näsfrida nu. Vi åkte och köpte en igår eftermiddag då den sug vi hade tidigare inte alls fungerade. Vilken skillnad, tack för tipset!

Inatt sov Elsa nästan i 8,5 tim i ett bräde. Fån 19.15 till 03.45 med 2 min vagning vid 02.00. Vi lyckades äntligen få till det lilla 5 min sovpasset på kvällen och hon blev så pigg och hungrig att hon orkade äta 90 ml nattmacka! Sen fick vi rapa henne länge... Vi testade med två droppar Iliadin innan hon somnade och det hjälpte henne verkligen mot den täppta näsan.
Är på det stora hela nöjd med natten och Elsa med verkar det som. Vilket humör hon hade i morse :D Brydde sig knappt om koksaltet i näsan och Näsfridan. Satt med oss och lät oss äta frukost ifred utan avbrott, vad med på diskbänken (på mage) och diskade med pappa efteråt och har nu läst sin första pekbok både fram och baklänges!

Håller tummarna för inatt och kommande nätter!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härlig rapport, ja näsfrida är kanon, finns ingen som den på marknaden. :D

Sov Gott! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Här flyter det på ganska ok. Vi har en bit kvar, men vi fortsätter jobba på. Nu är det eftermiddagsluren som krånglar. Jag lyckas bara få henne att sova i 30 min och min vagning tar inte. Säkert därför att jag oftast är ute detta pass och blir stressad... Hon hinner skrika upp sig och jag låter det gå, lyssnar av, men idag lät hon verkligen ledsen. Skulle behöva "Nancys tråd" om hur man lugnar med skak i handtaget. Hittar inte denna. Kan någon snälla posta denna!

Tack så mycket!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriella!

Tänk FÖRUTSÄTTNINGAR till 45 min sömn. Här är en av Nancys trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

:heart: Elle
Senast redigerad av Elle den tis 21 okt 2008, 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kan det vara denna du letar efter mån tro?

”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654
Tor 2006

gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack för länkarna. Har läst den korta länken ett par gånger och inser att det är hög tid att skaffa sig ett par kor, så det får bli ett körkort (nu ska det pluggas teori här hemma) och en mjukstart till ordningfix i hennes rum.

:D Elsa sov 8,45 tim i ett bräde i natt utan vagning och sov sen vidare efter 04.00 målet till 07.00. Lite jox och något uppvak vid 05.30 var det allt men det tog hon hand om själv :D

Har lite frågor dock, men de får jag återkomma med senare!
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Har en fråga ang. nattmålet vid 04.00.
Enligt SM så ska jag ju erbjuda/ge Elsa bröst 1, rap och sen direkt ge från bröst 2, rap och sedan sova. Jag har kört en liten abrovink på detta eftersom hon varit så himla hungrig...
Det har blivit: bröst 1, rap, mer från bröst 1, rap, bröst 2, rap sova.
Jag lyckas ändå mata henne inom 20-25 min (har en fantastisk utdrivningsreflex och mycket mjölk, så det går fort!) men börjar nu undra om hon får i sig "för mycket" mat på natten. Hon sover oftast fint fram till 07.00 och jag ger henne inte mat förrän 07.30 och då är hon ganska hungrig.

:?: Ska jag köra helt enligt SM och lägga en något hungrig tjej med risk för att hon ska vakna tidigare och vagna "bort det" till förmån för att hon ska äta bättre och mer på dagen?

:?: Antar att det kommer att bli lättare att vagna bort 04.00 målet om hon inte är van vid att få så mycket mat, eller?

:? Sista dagsmålet innan kvällen äter hon inte jättemycket så kvällsslurken/nattmackan är mer som ett ordentligt kvällsmål. Hon får i sig mellan 140-160 ml efter lite trugande. Spelar detta någon roll?

:?: Jag skulle behöva hjälp med att finslipa vår nattningsrutin. Elsa är (äntligen) en förhållandevis glad och lugn tjej på kvällen. Vi badar, hon sover i 5 min och får sin nattmacka, vi lockar fram små trötta skratt och leenden men när vi går in i det släckta sovrummet börjar hon grina redan innan vi lagt henne i vagnen. Detta innebär att vi måste vagna henne lugn med en gång så att hon kan somna. Hade gärna lagt henne i vagnen och inväntat hennes frågor och sedan svarat om så behövdes. Tips på hur jag kan komma runt detta?

MVH
Gabriella
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad gäller nattmålet tycker jag att du gör helt rätt. Bättre mätt än småhungrig, alltid! Som du märker har du stabila mornar, och det vill du ju behålla! Du kommer ändå att kunna slopa nattmålet tids nog!
Nattslurken är ju vad den är, en extra påfyllning inför natten. Det som går i går i.

Vad tror ni om att flytta på vagnen? Vi hade den i hallen uppe, mitt i trafiken, med tyg över. Jag tror att ni kan bryta ett mönster rätt enkelt så.
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Har testat att ha henne i hallen och på balkongen då hon sover sina dagslurar och det fungerar bra, inte så många uppvak men jag måste nästan alltid vagna för att få henne att somna. Läser på i olika trådar om hur vi kan backa och sluta vagna, införa skak i handtaget istället samt börja ramsa. Är i alla fall glad att hon sover fint på dagen i stilla vagn :D

Ett litet dilemma som jag behöver hjälp med dock. Elsa är en tröttis och klarar inte riktigt av att vara vaken från 16.15 till 19.00. Vi har därför kört med en
5 min sovpass mellan 18.15 - 18.20 vilket fungerar bra. Hon vaknar fortfarande trött men är inte gnällig och orkar äta bra. Problemet är att hon precis innan 19.00 blir pigg och inte alls vill sova vilket innebär att det alltid blir skrik/en massa frågor "jag har ju precis vaknat ska jag verkligen sova nuigen!?" och en massa vagning innan hon kommer till ro och somnar. Hon sover aldrig kl 19.00 utan mellan 20 över och halv. Om vi inte ger henne 5 min är hon supergnällig, orkar knappt äta och somnar vid flaskan. Jag försöker hålla henne vaken så att hon i alla fall får i sig nattmackan men hon hinner somna innan vi kommer till vagnen...

:?: Vad tycker ni, ska vi behålla 5 min och korrigera tiden då hon orkar vara uppe i ett streck eller ska vi slopa den och lägga henne halvt omedveten.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"