kräkningar och andra frågetecken i kurandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

kika skrev:Vi blir lite osäkra eftersom det låter som att hon är ledsen, men vi hör att det är nedåtgående och vet att det avtar. - - - Snart (när zombie-stadiet gått över) så ska jag njuta av mer energi och alla härliga stunder för mig själv och tillsammans med min sambo! OCH naturligtvis ha mycket mer energi att ge min dotter! Så skönt!
:D Helt rätt :wink: "Vi hör att det är nedåtgående och vet att det avtar." That's my girl :heart:

Med "ledsen och olycklig" menar jag verkligen OLYCKLIG och då slår alla larminstinkter just larm. Då blir man inte "osäker", då VET man. Och då gör man allt för att lugna det lilla barnet som bara inte FÅR vara olycklig. Förstår du :?: Stor skillnad där :!: En verkligt olycklig liten älskling går inte "ner". Den sortens verkliga förtvivlan jag syftar på "avtar" inte.

Och TACK för dina härliga, varma, ljuvliga ord! Du ska ha stort PRIS OCH BERÖM :-({|= för detta ditt - och ert - suveräna arbete, som lugnt och fint har gett, och ger, lilla barnet den goda, sköna, sammanhängande och, vågar jag verkligen påstå, högst efterlängtade sömnen :sleep:

När du vinglar ut ur zombiestadiet omsider skålar jag med dig och er =D> Och väntar på nästa lilla barn :mrgreen: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kika

Inlägg av kika »

Halloj igen!

nu har sömnen och schemat funkat riktigt bra några dagar (därav inget inlägg :wink: ) och jag känner att - äntligen - börjar dagarna också funka lite bättre. Vår dotter börjar följa schemat och fattar galoppen med ramsning även dagtid - även om hon protesterar vilt till en början!

Imorse hände dock något nytt - hon vaknade 7.23 (godmorgon är kl 7.30) och först gnydde hon bara lite, men sen skrek hon upp sig ordentligt och det var bara buffning som gällde. Ramsan tog inte alls, och det var som att hon visste att nu skulle hon ju ändå upp, så varför kom vi inte?
Hon blev lugn när jag buffade henne, men så fort jag gick ut med ramsan så började hon gallskrika igen. Många ramsor och ett buffningsförsök senare fick vi köra godmorgon-showen i en tyst paus, men hon var ju inte så lugn och glad egentligen. Nu är vi rädda att detta kommer att upprepas och att hon blir rädd i sängen igen - hur ska vi hantera detta? Det är ju tid att vakna så det känns jättedumt att hålla på och ramsa och buffa vid den tiden. Vad säger ni?

Kommer hon någonsin att bli helt nöjd av att bli lagd ensam i sängen, eller brukar barn fortsätta protestera och behöva bli ramsade långt efter kuren? Hur länge fortsätter man i regel med att köra rutinen med besked och ramsning?

Tack från en frågvis mamma!
kika
kika

Inlägg av kika »

hej igen - och förlåt för mina 3 identiska inlägg!!! Det hängde visst upp sig när jag skulle skicka iväg, och nu vet jag inte hur man tar bort.... sorry!
:oops:

Och inlägget från Anna hade inte heller dykt upp på min skärm förrän efter detta missöde, och jag blev så glad för dina uppmuntrande ord och glädjespridande smileysar! :P
Känner mig genast stolt över vårt hittills uppnådda resultat av hårt arbete och god motivation, vilket vi bara kunnat uppnå mha boken och detta forum!
Så TACK själv för en fantastiskt välfungerande metod och den otroliga supporten i forumet!

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
kika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D TACK för dina alldeles underbara ord :heart: O:) :heart: (Och extrainläggen är städade :wink: )

Men här kommer det andra bullar :roll: :
kika skrev: I morse hände dock något nytt - hon vaknade 7.23 (godmorgon är kl 7.30) och först gnydde hon bara lite, men sen skrek hon upp sig ordentligt och det var bara buffning som gällde. Ramsan tog inte alls, och det var som att hon visste att nu skulle hon ju ändå upp, så varför kom vi inte?
Hon blev lugn när jag buffade henne, men så fort jag gick ut med ramsan så började hon gallskrika igen. Många ramsor och ett buffningsförsök senare fick vi köra godmorgon-showen i en tyst paus, men hon var ju inte så lugn och glad egentligen. Nu är vi rädda att detta kommer att upprepas och att hon blir rädd i sängen igen - hur ska vi hantera detta? Det är ju tid att vakna så det känns jättedumt att hålla på och ramsa och buffa vid den tiden.
:D Nu fick du som straff läsa din sanslösa harang i citatform här :shock:

Knäppskalle, ursäkta :lol: Barnet vaknar SJU minuter före godmorgon-time (om du nu inte skrivit fel :?: ) och du springer in och buffar och kör "många ramsor och ett buffningsförsök senare" också för säkerhets skull...

VARFÖR DÅ :?: :!: :?: :shock:

Skäms på dig :oops: Det finns någonting som heter marginalkvart :idea:
kika skrev: Det är ju tid att vakna så det känns jättedumt att hålla på och ramsa och buffa vid den tiden.
Precis :idea:
kika skrev: Nu är vi rädda att detta kommer att upprepas - - -
Ja, det är vi fler som är rädda för :roll: O:) :lol:

:heart:
kika

Inlägg av kika »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
jaja, jag skäms! :wink:

Men jag förstår ändå inte riktigt - ska vi då ta upp henne fastän hon gallskriker, nu när det var dags enligt klockan? Trodde att man ALDRIG skulle ta upp henne när hon skriker... :?

:?:
kika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej kika!

:idea: Det du kan göra om hon vaknar inom marginalkvarten är att skynda dig att väcka henne (även om hon är lite vaken) alltså få henne att tro att det är DU som väckt henne och inte tvärtom :!:

:idea: Om hon gallskriker och det är dags att väcka, så vänta tills hon hämtar andan och är (någorlunda) tyst och DÅ stormar du in och väcker till jubel och klang :D :!:

Nu har jag inte läst hela din tråd, men har du väckarklocka :?:
För många är det ett jättebra verktyg som får signalera god morgon, så det kan vara värt att införa!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

kika skrev: - - - ska vi då ta upp henne fastän hon gallskriker, nu när det var dags enligt klockan?
:D Hm, sluta skämmas nu och börja tänka i stället - det kan du så bra, så :wink: :lol:

Hon börjar ju inte gallskrika rakt av, från den ena sovade sekunden till den andra "gallskrikande", eller hur :?:

Det tar en stund att jobba upp sig till gallskrik. Ett uttryck jag f ö tycker väldigt illa om. Dels tror jag det är kolossalt överdrivet: jag tror inte alls hon GALLSKRIKER sju minuter före morgon. Dels får inga barn gallskrika i min värld. Vilket jag då ser till att förhindra innan de ens kommit på tanken :wink:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Kika,
vilken härlig läsning! :D Sorry att jag inet varit inne, vi har haft sjukt barn, sjuk pappa :roll: och besök...
Ser att du får STRÅLANDE svar från både Anna och Mia så jag bara håller mig i skymundan och skickar pepp :thumbsup:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"