Nu är Yasmine här - undringar från en ny mamma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jannah

Inlägg av Jannah »

några saker till :D:D (orkar ni med mig o mina frågor :lol: )

yasmine sover oftast i vagnen... blev igår varnad för det... att hon kan bli van!
Bör hon sova i sin säng i vårt rum, oavsätt tid på dygnet? eller e det ok att hon sover i sin säng/vagn (sängen e så lätt o flytta på bara en korg) där jag är?

blev även varnad för att låta henne ligga på bordet! Det skulle visst göra så att hon vill klättra upp där sen när hon blir stor... :?: :?:
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:

Måste bara tacka dig för dagens två gapskratt :lol: Missförstå mig rätt...
Jannah skrev:yasmine sover oftast i vagnen... blev igår varnad för det... att hon kan bli van! - - - blev även varnad för att låta henne ligga på bordet! Det skulle visst göra så att hon vill klättra upp där sen när hon blir stor... :?: :?:
:arrow: Mot enfalden kämpar själva gudarna förgäves, visste redan de gamla grekerna :lol: :heart: :lol:

Lyssna inte på sådant där trams :!: Fråga om varnande Vän av Ordning tycker hon ska hindras från att krypa också :?: Hon kan ju bli VAN :!: Så att hon aldrig börjar GÅ :?: :!:

Herre milde. Barn utvecklas.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jannah

Inlägg av Jannah »

hej!!

tack Anna för välkomnandet! och TACK för att du har skrivit BB o har öppnat detta fina forum, vad skulle jag göra utan de?! :D:D

Jag kommer låta henne sova vidare i vagnen o ligga brevid på bordet när jag pysslar :D jag gör ju smycken så d sitter jag där o det e så mysigt att hon ligger brevid, så visar jag henne vad jag gör :oops: :lol:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Jag lyfter fram detta inlägg, det ligger ju på sidan 2 kanske någon missar det annars... :)
Jannah skrev:hej !!

Här har jag försökt lära känna min lilla pinsessa, o det går väl rätt bra tycker jag, jag känner mig i varjefall tryggare i mammarollen! :D

Jag ger nu bara ersättning... jag undrar hur det fungerar med sm? man ger ju liksom inte från bröst 1 o sen 2 längre...

min lilla flicka kvällstrasslar en massa, hon gråter/skriker o det verkar som om hon e övertrött o samtidigt så blir hon ju hungrig o kan inte lugna sig för att äta... suckk, hur skall jag hantera allt detta? jag lyckas inte få henne sova den där 20 min luren. hon lugnar ner sig när jag buffar, vagnar, gungar henne (jag har testat allt!!) men hon somnar inte, o det blir inte bättre för det heller..

Hur bör ett schema se ut nu ung? vill ni hjälpa mig påvägen till ett? (behöver stöd!! alla säger att jag överdriver o att min bebis e snäll, vilket hon e, men jag vill ha det bra o med rutiner, för HENNES skull!)

Det vi har på rutin nu är: när hon vaknar, ca 7-8 på morgonen. hon äter två mål på natten oftast vid 1-2 tiden o 4-5 tiden, inatt så somnade hon 11 o åt bara ett nattmål kl halv 5. annars så kämpar jag för fullt för att hålla oss till SM på dagen...

Jag har märkt att hon gråter mer på kvällen om vi har vart borta... kan det vara överstimulans? kan hon även bli överstimulerad under dagen? Idag har hon haft jätte svårt att somna på dagen, hon vill ha nappen, tappar den o så håller dte på så - dvs hon får ingen sammanhängande sömn. vet ej hur jag ska göra. för ibland så somnar hon o sover hur gott som hälst utan napp, vilket jag alltid försöker att uppnå.
Jannah

Inlägg av Jannah »

apropå detta som jag skrev... denna kompis som sa detta till mig, berättade idag att hennes dotter nu bara vill somna i hennes famn vilket hon tyckte var jobbigt, jag sa då men testa att vagna!! men det ville hon inte... för hon kan bli van vid vagnen! bättre van vid vagnen än van vid att somna i ens famn säger jag... tänk den dag jag inte e där!?
Jannah skrev:yasmine sover oftast i vagnen... blev igår varnad för det... att hon kan bli van!
Bör hon sova i sin säng i vårt rum, oavsätt tid på dygnet? eller e det ok att hon sover i sin säng/vagn (sängen e så lätt o flytta på bara en korg) där jag är?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo du, tänk vilka påhitt folk har. :roll:

Ang schema så är det ju då inget schema man följer förrän man kan sätta ett vid 2mån. Fram tills dess STRÄVAR man mot rytmen 2-2. Läs gärna mer i SM kompendiet, du hittar det bland mina favoriter. :wink:

Jag märkte att ända tills 8 mån ångesten var över så kunde vi inte ha mer än max 1 aktivitet/vecka för då blev Tor lätt överstimulerad. Så tänk på att ta lite hänsyn, välden måste få vara liten innan den kan bli stor. Men SEN, ja då klarar de MYCKET mer, du kommer märka. Jag brukar tänka lugn och ro, allt för att jag faktiskt inte VILL vänja mitt barn vid stress. Stress påverkar oss negativt så ta det lugnt, var hemma och njut, bjud hem någon en dag i vecka och gör något annat 1 dag i veckan. Men främst LYSSNA på ditt barn, Tor hade problem i upp till 2 dagar efter vi gjort en aktivitet, så jag lyssnade och tog det lugnt. Var ute mycket på vaken tiden, i skogen och gör saker. Att ligga i vagnen och titta på träden är mysigt!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

TorsMamma skrev:
Ang schema så är det ju då inget schema man följer förrän man kan sätta ett vid 2mån. Fram tills dess STRÄVAR man mot rytmen 2-2. Läs gärna mer i SM kompendiet, du hittar det bland mina favoriter. :wink:
Jo det visste jag ju iof... :oops: :oops: jag e nog lite ivrig :lol: :lol: :heart:

mitt största problem med sm just nu är att det blir lite krångligt med maten, hon äter ju bara från flaskan, o då äter hon o äter tills hon blir mätt, sen är det svårt o få henne äta igen (som man skulle gjort om man ammade med B2) hon vägrar ofta... så det blir liksom inte riktigt rätt... o man kan ju inte tvinga, känner mig bara lite osäker hur det funkar då... :oops:

märkte nyss att det antagligen var för att hon e trött, la henne (då hon hade vart vaken en timme) o vagnade lite så sov hon kanske 10 min, o då blev hon lugn när jag tog upp henne o hon kunde fortsätta äta, sedan så låg hon brevid mig o tittade på när jag fixade med disken, för att nu mysa med pappa :D
TorsMamma skrev: Jag märkte att ända tills 8 mån ångesten var över så kunde vi inte ha mer än max 1 aktivitet/vecka för då blev Tor lätt överstimulerad. Så tänk på att ta lite hänsyn, välden måste få vara liten innan den kan bli stor. Men SEN, ja då klarar de MYCKET mer, du kommer märka. Jag brukar tänka lugn och ro, allt för att jag faktiskt inte VILL vänja mitt barn vid stress. Stress påverkar oss negativt så ta det lugnt, var hemma och njut, bjud hem någon en dag i vecka och gör något annat 1 dag i veckan. Men främst LYSSNA på ditt barn, Tor hade problem i upp till 2 dagar efter vi gjort en aktivitet, så jag lyssnade och tog det lugnt. Var ute mycket på vaken tiden, i skogen och gör saker. Att ligga i vagnen och titta på träden är mysigt!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
jo så sant så sant... jag har försökt ta det lite lugnt, jag måste lära mig att varva ner själv! :D

O ut o promenera måste jag faktiskt göra varje dag med henne, stackarn kommer inte alltid ut.. vilket e viktigt ju! :!:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Hej!!

Nu e :heart: Yasmine :heart: hela en månad, en vecka och 2 dagar gammal

Tiden går snabbt :!:

Sitter här på forumet o läser bokstavligen varje dag!! hehe
Läser just nu Lucines tråd... och efter att nyss ha läst Torsmammas inlägg om att ta ledning (o berättelsen där) så har jag fått mycket peppning, jag helt enkelt måste ta mer ledning, min lilla vill ha det så!!

Det har vart en hel del gnäll o ledsamheter här då jag försökt men inte helt lyckats med SM... Tex. så har den passivsociala delaktigheten uteblivigt en del - och jag är övertygad om att hon vill ha den!! Men jag matar matar o matar mest hela vakentiden!!

Skall nu försöka att mata inom 1,5 h...

Sömnen:
Funkar rätt bra på natten, oftast är det natt kl 22 och hon vaknar inte förän 2 tiden (3:30 en dag!!) det verkar som det beror lite på hur mycket mat jag lyckats truga i henne på kvällen. sedan sover hon ofta till minst 4, men ibland enda till 5... om hon ätit vid 4 så vaknar hon också vid 6 för att äta lite för att sedan morgon börjar kl 8

Allt tror jag handlar mest om hur det gått på kvällen... och vanligtvis går det inget vidare, hon är ofta vaken alldelles för länge! o på morgonen så e det nästan omöjligt att ha henne vaken i mer än en timme!
Jag har jättesvårt att styra upp det hela, jag försöker och strävar verkligen till 2-2 men på kvällen blir det ibland 4h innan natten börjar

:!: ni kan ju tänka er hur hon skriker då... :shock: :!:

det hela blir ju en ond cirkel... igår var lillan vaken i sammanlagt 10h!! fööör mycket!

Såhär såg gårdagen ut:
V står för vaken S för sover
Hon somnade kl 22 dagen innan
V. 01:55-02:15 - 20 min
S. 02:15-05:55 - 3h 40 min
V. 05:55-06:20 - 25 min
S. 06:20-08:10 - 1h 50 min
V. 08:10-09:10 - 1h
S. 09:10-11:10 - 2h
V. 11:10-13:00 - 1h 50 min
S. 13:00-14:00 - 1h
V. 14:00-15:30 - 1h 30min
S. 15:30-17:40 - 2h 10 min
V. 17:40-19:25 - 1h 45 min
S. 19:25-20:00 - 25 min
V. 20:00-22:10 - 2h 10 min
btw - hur mycket bör en liten äta vid den här åldern ung? jag trugar o trugar, hon säger aldrig stopp, men kan ha nappflaskan i munnen o småäta hur länge som hälst...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det ändå verkar gå bra för er. Det du kan göra är att bjuda på en lur om 5 eller 20 min på kvällen, det brukar hjälpa mot trasslet.

Sen skulle jag nog försöka mig på en större napp på nappflaskan om du bara ger tillägg och inte ammar. Det tar dem ett par dagar att anpassa sig till större hål men brukar gå bra.

Vid 2 mån siktar man på 1liter ersättning, det är allt jag vet om just ersättning. Visst är Nancys tråd fantastisk. Läs den gärna många gånger, man hittar hela tiden något nytt tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

TorsMamma skrev:Hej, jag tycker det ändå verkar gå bra för er. Det du kan göra är att bjuda på en lur om 5 eller 20 min på kvällen, det brukar hjälpa mot trasslet.

Sen skulle jag nog försöka mig på en större napp på nappflaskan om du bara ger tillägg och inte ammar. Det tar dem ett par dagar att anpassa sig till större hål men brukar gå bra.

Vid 2 mån siktar man på 1liter ersättning, det är allt jag vet om just ersättning. Visst är Nancys tråd fantastisk. Läs den gärna många gånger, man hittar hela tiden något nytt tycker jag. :wink:
Hej! :D

ja, det e verkligen en supertråd! man lär sig massor :D tack för dina favoriter, läser trådarna därifrån en hel del ;-) :heart:

Den lilla luren på kvällen - hur får jag till den? o när under målet skall jag få henne somna? När hon börjar protestera eller skall jag lägga henne innan..?
Går det bra med vagnen? Jag har inte riktigt fått till det där med att buffa (måste nog öva lite!! :oops: )

Ja, kollade nyss på mams hemsida, där står det att napp nr2 e för 1månad+ borde nog börja med den som du säger... tack det hade jag inte tänkt på om du inte sa det *ler*
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Visst kan du ge luren i vagnen, lägg och bjud på 5 min när du märker att det behövs.

Lycka till med nappbytet :wink:
Tor 2006

Jannah

Inlägg av Jannah »

bytte napp... hon åt nu 180 ml istället för max 120!! vilken skillnad... då e det ju inte så konstigt ifall hon har sovit lite sisådär om hon inte fått i sig...

återkommer när vi ser mer hur det blir :D tack för att ni finns här, o tack Anna för detta underbara forum :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv, vad skönt att det var så lätt fixat! :lol:
Tor 2006

Jannah

Inlägg av Jannah »

hejhej!!

här rullar allt på... idag e yasmine 6 veckor!!

men jag har en morgontrött liten bebis :-) hehe

vet inte hur jag ska göra riktigt... hon sover bra på natten, äter o somnar sen igen, dock så måste jag skaffa en mörkläggningsgardin för här börjar inte morgonen förän 8! o nu när det e vintertid så blir det ljusare tidigare än innan... hon vaknar... äter o somnar om iof men hade nog kunnat sova längre om det var mörkt nog...

till "problemet" : När vi har gått upp för att ha dag - yasmine har vaknat o hon äter och somnar vid nappflaskan, jag väcker vi byter blöja o hon ligger på skötbordet o tycker det e hur mysigt som hälst, sedan äts det igen o hon somnar självklart! hon är vaken om hon inte har ngt i munnen... men då gråter hon bara av trötthet antar jag... vill hon inte ha mer mat ger jag henne nappen men då somnar hon ju också... det e ju så mysigt att bara snutta verkar hon tycka! när det absolut inte går att hålla henne vaken utan att hon blir för ledsen så får hon sova o vaknar då till ung efter 1 timme men jag vagnar o hon vaknar sedan vid ca 2 h... sedan e det samma sak igen! hur svårrt som hälst att hålla vaken, jag försöker verkligen, men hon blir så ledsen om hon inte får sova..

sedan på eftermiddagen/kvällen så har vi ju kvällstrasslet där hon absolut inte vill sova utan vara med så mycket som hälst... igår låg hon o "pratade" i nästan 45 min med min lillasyster o skrattade o hade sig, för att sedan bli helt överstimulerad o gråta hysteriskt (går nästan inte lugna)

Vet inte hur jag skall göra riktigt, vill inte ha det såhär... vill ha en jämn rytm liksom....

nu ligger hon här o snarkar brevid mig :lol: ska lägga ner henne i vagnen så skall vi ut lite, kanske det kan få lite liv i henne ;-)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"