Tips på mellanmål till 14-mån önskas

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mamsen x 3

Tips på mellanmål till 14-mån önskas

Inlägg av Mamsen x 3 »

Hejsan,

min dotter vill inte äta annat än lagad mat på dagarna. Välling på morgonen och kvällen får hon förstås men annars bara lagad mat. Inget fel i det egentligen men mellanmål såsom gröt, smörgås och liknande ratar hon och äter inget av. De dagarna jag försöker få i henne detta blir det inte mycket mat de målen, bara när den lagade maten dukas fram äter hon med god aptit.
Jag menar, kan vara lite omständigt att alltid ha lagad mat tillgänglig, ibland är det bra med något lite lättare att tillaga då man skall åka bort eller liknande.
Något tips ifrån någon av er som har varit i samma situation?
Hör till saken att hon har börjat "kräva" :roll: välling på natten de dagarna som hon inte äter tillräckligt. (vill INTE fastna i den fällan igen.. :shock: )
Hjälp önskas,
Gunilla
Mamma till f. 9408, p. 9901 och f. 0404. Minstingen har l?rt sig sova hela natten med hj?lp av verktygen.
kokos

Inlägg av kokos »

Kräm då? Hemgjord kräm är supergott, tycker vår kille. Jag gör den själv: blåbär och hallon - helt sockerfri. Behöver du recept?

Annars: nyponsoppa, blåbärssoppa, fil och flingor (turkisk yoghurt) eller mosad banan med mjölk.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ja, gärna recept Kokos! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamsen x 3

Tack för svar

Inlägg av Mamsen x 3 »

Jag emottager tacksamt recept :P
Skall pröva lite utav varje, fick inspiration när jag läste ditt inlägg.

Ibland har man hjärnsläpp och kan inte komma på NÅGOT själv :roll: 8)

Nu skall vi testa lite turkisk yoghurt med mosad banan
Vänligen,
Gunilla
Mamma till f. 9408, p. 9901 och f. 0404. Minstingen har l?rt sig sova hela natten med hj?lp av verktygen.
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! jag undrar om man kan köpa turkisk yoghurt i vanliga mataffären?

Eller man köper den någon annanstans? :?

Ha det toppen/tallo :D
Sussi

Inlägg av Sussi »

Tallo!

Du kan köpa det i vanliga affärer! Små hinkar om 1 kg. På vissa affärer har jag även sett 1/2-kilosburkar. Finns både turkisk och grekisk yoghurt. Jag använder den jättemycket! Till kalla såser till fisk eller grillat, i matlagning, till dip och som yoghurt till barnen då bl.a. :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Här är recept på drottningkräm:

2 dl vatten
1 pkt frysta bär, t ex hallon och blåbär (vet inte exakt hur mycket det är i dem men kanske 200 g för er som plockar själv)
2 msk potatismjöl
1 skvätt vatten

Koka upp vattnet. Häll i bären (tinade). Koka och rör om tills bären har "gått sönder" ordentligt.

Rör ihop redning: blanda potatismjölet med en skvätt vatten. Jag brukar skvätta i vatten från kranen från kranen i en liten kopp med potatismjölet tills det precis blir så mycket så att det löser sig. Få inte panik om det klimpar sig i början, redningen löser sig när man har tillräckligt mycket vatten.

Ta av bärkastrullen från plattan (obs! ta av kastrullen innan redningen hälls i!). Häll i redningen och rör om samtidigt. Efter ett tag stelnar krämen till sig och blir helt perfekt. Observera att du inte ska koka upp krämen igen efter du har hällt i redningen!

Detta är vansinnigt enkelt! Och räcker till ca 3 portioner för en storätare :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mamsen x 3

Tack för receptet

Inlägg av Mamsen x 3 »

skall pröva detta inom kort. Mums :)
kokos

Inlägg av kokos »

Kom på en annan favorit: Milkshake!
:lol:
En milkshake gjord på 1 dl mjölk, 1 dl yoghurt (naturell) och 1 dl frysta hallon eller en halv banan.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"