Nu har vi problem igen.
Flickan är 22 månader och i "trotsåldern". Borde jag byta forum?
Vi har haft en lååång period av hela nätter och en mindre period (2-3 mån) av kvällar utan protester alls. Hon har alltså sovit mycket väl på nätterna, men protesterat på kvällen i c. 5 min. (hon bara grät lite, men steg inte upp osv).
Verktyg som vi använder är ramsan och solfjädern.
Inget i omgivningen eller vardagen har ändrats, men plötsligt började hon vakna på nätterna och efter en vecka började hon protestera vid läggdags. På natten börjar hon först prata och sedan gråta: "paja mig", "lyft upp mig", "mamma", "pappa", "filten", "kakka"... Först svarade vi inte alls, bara "sov" så att hon kunde höra det, men situationen blev bara värre inom två veckor. Sedan har hon fått ramsan som svar - hon är inte alls nöjd med det svaret.
Om vi går och drar på henne filten, solfjädrar och ramsar då vi lämnar henne får vi höra ordentliga protester.
Problem har vi nu haft i c. två månader. Före det hade vi perfekta nätter och kvällar.
Kan någon hjälpa oss? (Igen, och igen och igen...)
Buffning funkar inte
Hej
Sedär, i förtrotsens underbara (!) värld!
Har du läst den här underbara tråden om just förtrots och sömnfnurror:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Kram!
Sedär, i förtrotsens underbara (!) värld!
Har du läst den här underbara tråden om just förtrots och sömnfnurror:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Kram!
-
senjas mamma
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Suck! Här igen...
Hon ställer frågor. "Ska jag sova nu? Är det verkligen meningen? Garanterar ni min säkerhet? Vågar jag sova lugnt? Helst också skönt och gott och hela nattensenjas mamma skrev:På natten börjar hon först prata och sedan gråta: "paja mig", "lyft upp mig", "mamma", "pappa", "filten", "kakka"... Först svarade vi inte alls, bara "sov" så att hon kunde höra det, men situationen blev bara värre
Då kan ni inte "inte svara alls". Naturligtvis måste ni ge svar. Och det ger man i form av det som tillsynes är ett enda goddag-yxskaft: "Sov så gott, vi ses i morgon". Eller vad ni nu tycker som ramsa. Men glatt och i ordets rätta mening betryggande - gärna småhurtigt - och i evigheten, dvs lika många gånger som hon har sina invändningar - frågor - och en gång till
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
senjas mamma
Hejsan, och tusen tack för svaret, Anna!
Jag förstod det också själv att kanske det är ramsan som behövs och jag tycker att den biter nu. Vi har haft bättre kvällar och nätter nu. Men det är skönt att få bekräftelse
Då är det mycket lättare med Attityden. Också för att det är maken som är det svåraste trotsbarnet.
Det besvärligaste är när hon börjar skrika då det nästan är morgon. Eller då hon säger "kakka", för det brukar vara sant. (Vi har pottaträning på gång.) Men jag tror nog att också dessa problem blir avlösta när hon får svar på sina frågor på kvällen och på vargtimmen.
Jag förstod det också själv att kanske det är ramsan som behövs och jag tycker att den biter nu. Vi har haft bättre kvällar och nätter nu. Men det är skönt att få bekräftelse
Det besvärligaste är när hon börjar skrika då det nästan är morgon. Eller då hon säger "kakka", för det brukar vara sant. (Vi har pottaträning på gång.) Men jag tror nog att också dessa problem blir avlösta när hon får svar på sina frågor på kvällen och på vargtimmen.
Mamma till
Senja
, född Januari 2007
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
senjas mamma
Ja här är jag igen och känner mig som ett problemförälder...
NÄtter går bra men vi har fortfarande otroligt svåra kvällar. Allt går bra (kvällsritualerna) ända tills jag lyfter upp henne och säger att "nu ska vi gå och sova". Då blir hon ångestfull och börjar påstå att hon behöver pottan, vilket hon ändå inte vill använda. Så jag bär henne trots allt till sängs. Hon vägrar lägga ner sig, klamrar fast i mig och hoppar upp och ner. Det går inte att tvinga henne, för hon kämpar vilt och hysteriskt emot och stöter sig.
Jag brukar utmana henne att lägga sig (högst 1 minut) Ifall hon inte lägger sig ramsar jag och går ut. Oberoende av om hon ligger eller står blir hon helt hysterisk och rasande när jag ramsar och går ut! Ramsan förknipper hon med det att jag lämnar henne. Jag går inte in igen, utan bekräftelseramsar (jag hade "dialogramsande" vid dörren i 2 veckor, utan resultat). Circa 20 min hysteriskt skrik kväll efter kväll... Var gick det snett?
Detta har nu pågått i månader och jag börjar tappa modet.
NÄtter går bra men vi har fortfarande otroligt svåra kvällar. Allt går bra (kvällsritualerna) ända tills jag lyfter upp henne och säger att "nu ska vi gå och sova". Då blir hon ångestfull och börjar påstå att hon behöver pottan, vilket hon ändå inte vill använda. Så jag bär henne trots allt till sängs. Hon vägrar lägga ner sig, klamrar fast i mig och hoppar upp och ner. Det går inte att tvinga henne, för hon kämpar vilt och hysteriskt emot och stöter sig.
Jag brukar utmana henne att lägga sig (högst 1 minut) Ifall hon inte lägger sig ramsar jag och går ut. Oberoende av om hon ligger eller står blir hon helt hysterisk och rasande när jag ramsar och går ut! Ramsan förknipper hon med det att jag lämnar henne. Jag går inte in igen, utan bekräftelseramsar (jag hade "dialogramsande" vid dörren i 2 veckor, utan resultat). Circa 20 min hysteriskt skrik kväll efter kväll... Var gick det snett?
Detta har nu pågått i månader och jag börjar tappa modet.
Mamma till
Senja
, född Januari 2007
Hejsan
Skrattas det innan läggningen?
//Malin
Skrattas det innan läggningen?
Här blir det lite galet för det är så att du är den som ska leda och visa hur det går till här i världen, i handling visar du att sängen är trygg och det behöver tjorvas kring den, du busar och skrattar och flyger rakt ned i sängen, lägger tillrätta och ev solfjäder och g¨år med ramsan. Punkt, du lämnar lite äl mycket utrymme för att hon ska ifrågasätta världens ordning, du måste ta ledningen!Jag brukar utmana henne att lägga sig
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12