Trotsreaktioner???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jonatans_mamma

Trotsreaktioner???

Inlägg av Jonatans_mamma »

Sedan ett par dagar tillbaka har Jonatan börjat kissa pa golvet eller i byxorna. Helt avsiktligt :shock:
Han har varit blöjfri snart ett ar (med undantag för middags och nattsömn), och det har väldigt sällan hänt att han kissat i byxorna av misstag.
Han är ju mitt i trotsaldern som i hans fall väl pagatt i nagra manader. Det är inte speciellt farliga utbrott normalt sätt och jag tror att vi för det mesta uppträder rätt. Men detta fenomen vet jag inte hur vi ska bemöta... :? Det känns som ett litet rop pa uppmärksamhet.

Sahär har det gatt till:
:arrow: Han kommer och berättar att han har varit pa toaletten. Pa pottan eller toaletten? säger jag. Nej, här säger han och visar mig pölen pa golvet i skafferiet... Sa gör man inte, man kissar inte pa golvet, man kissar pa pottan eller toaletten, säger jag.

:arrow: Han ligger pa golvet och tittar pa barnprogram. Plötsligt far han upp och springer ut i hallen och snabbt tillbaks igen. Vad gjorde du? säger jag. Kissade, svarar han med en röst som om han var stolt över det. Var?, fragar jag. Han visar mig var han kissade pa hallgolvet.

:arrow: Han hämtar pottan och ställer den i matrummet (där han gärna sitter när han ska bajsa). Ställer sig framför och kissar i byxorna. Nya byxor, säger han sen. Det var alltsa inte sa att han inte hann sätta sig.

Hur ska vi tackla detta?

Tacksam för hjälp,
kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Ja, det tycks ju inte precis just vara förmågan och vetskapen om vad som är på väg som saknas här :D :wink: . Och det var en rejält påhittig liten ifrågasättare du har där hemma :lol: :heart:

Vad vill han då? Jo, jag skulle påstå att han söker ordentligt konkreta besked om hur det går till här i världen - och vad som händer om man ställer det man vet på ända? Tappar mamma fattningen :?: Uppenbarligen inte 8) :thumbsup: Tar jag lärdom :?: Uppenbarligen inte 8) :lol:

Så vad ska till? Jo, han måste få ta hand om det elände han ställer till. "Ojsan, hoppsan. Nu hade visst kisset hamnat ALLDELES tokigt! Här måste torkas upp. Varsågod, här har du en trasa :D " Och så visa och övervaka att det går rätt till. Ett gott jobb ska han göra, så här kan man gärna påpeka att det visst glömts en liten fläck här och där. Och sen får han ta sin blöta tvätt och trasa och stoppa i tvättmaskinen. Sedan får förstås tvättmaskinen passas en smula, så den hängs ordentligt när maskinen är färdigt. Från A till Ö, alltså. Och låt honom göra själv, med lite osynlig hjälp till självhjälp där så behövs.

Fundera sedan över om det går att aktivera raringen i lite mer meningsfull sysselsättning (mer social delaktighet alltså) så han får annat att tänka på. Det brukar vara ett tämligen effektfullt sätt för små och stora varelser att känna sig rejält behövda här i tillvaron. Och det brukar i sin tur vara ett gott recept mot enträget ifrågasättande.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jonatans_mamma

Tack sa mycket för svaret Ewa :D

Synd bara att jag inte läste det lite tidigare under dagen för idag var Jonatan varit ännu lite mer uppfinningsrik.... 8)

Han var uppe pa sitt rum och lekte. Trodde vi... Han kommer ner och berättar att han bajsat pa pottan. Vi anar orad...Pappa gar upp och tittar för pottan var pa undervaningen. Pottan för dagen är en verktygslada :shock: :shock: :shock:
Tyvärr städar pappa upp. Men nu vet vi hur det hela ska följas upp sa imorgon är vi förberedda :oops: När du skriver svaret är det ju egentligen helt logiskt, men ibland blir man helt ställd. Det verkar ju som om han trotsar med sma men raffinerade bokstäver om man säger sa 8)

Mer social delaktighet ska omedelbart införas. Jag maste erkänna att vi varit daliga pa det pa sistone :oops: . Han var med och jobbade med allt fram till för kanske ett ar sedan men sen har det blivit sämre och sämre och där är ju enbart vi föräldrar skyldiga. Men lista med sysslor är skriven och uppsatt i köket sa nu blir det ordning pa torpet igen :!:

Far se vad han hittar pa imorgon...

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, du - det var påhittigt värre :shock: :wink:

Ny plan för imorgon nu - och sedan får du räkna med att det tar några dagar innan poletten trillar ner.

Rapportera gärna här i tråden framöver :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Zesttu

Inlägg av Zesttu »

Hej Jonatans_mamma & Ewa! Tack för denna tråd! Hur har det gått för dig de senaste dagarna? Flikar in med en fråga för egen del här eftersom det gäller samma sak.

Har nyligen börjat bemöta min 4-årige sons liknande beteende på det här sättet. :D :o Så det var skönt att få det bekräftat att jag är på rätt spår.
Men olika situationer uppstår och det gör mig osäker.

:arrow: Han gör oxå så här med trots i blicken. [-(
:arrow: Men ibland gör han det för att han inte vill avsluta leken (kissar i byxorna). :)
:arrow: Ibland för att han helt enkelt inte hinner på toaletten. :cry:

Ska alla 3 situationer bemötas lika? :?
8-[
:heart: :heart:
Kram Zesttu
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, bemöt alla olika. Saklig konsekvens. DU vet ju inte varför han kissar på sig, eller hur? Och konsekvensen är ju densamma. Det blöta måste tas omhand. Oavsett om man är "lat" eller ifrågasättande.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, bemöt alla lika. :lol: Saklig konsekvens. DU vet ju inte varför han kissar på sig, eller hur? Och konsekvensen är ju densamma. Det blöta måste tas omhand. Oavsett om man är "lat" eller ifrågasättande.
Zesttu

Inlägg av Zesttu »

:D :D :D :D :D

Tack TorpSara!
Lika var det ja :lol:
Vad jag krånglar till det i onödan emellanåt! :oops:

:heart:
Jonatans_mamma

Idag hände det igen :x
Men bara kiss denna gangen. Och naturligtvis precis i lillebrors nattslurks procedur :!: Men han fick vänta lite pa sin välling (högljutt väntande!) och Jonatan fick torka upp pölen väldigt noggrannt och öppna toalocket och spola ner pappret.. Under torkandet sa han flera ggr "jag vill inte" men jag latsades som det snöade och allt blev upptorkat :!:
Typiskt att det hände sa pa kvällskvisten för egentligen hade jag velat köra hela tvättmaskins racet ocksa. Men det kommer vi förmodligen fa möjlighet till en annan dag :shock:

Kram Malin
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Bra jobbat :thumbsup: Nu är det bara att hålla attityden vid nästa tillfälle och gärna med tvätt. Sedan kommer snart detta testande vara ett minne blott.

Rapportera gärna. :D

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"