Vända på morgonen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hellagumma

Vända på morgonen?

Inlägg av Hellagumma »

Inatt har kurandet av lilla A börjat. Insomningen gick till som vanligt med några buffar, fast idag fick hon ramsa med sig in i sömnen också. Pappa dricker kaffe och skall köra inatt. Jag tar eventuellt över om han blir för trött för att fatta vettiga beslut där vid 4-snåret eller så. Frågan är, hon kommer givetvis inte att vilja sova 12 timmar - för det har hon aldrig gjort. Däremot kan hon vakna glad (fast oftast är hon ju i nuläget rätt mätt när hon vaknar hm....). Får man vända henne från mage till rygg om hon vaknar 6.30 (det är morgon för henne 7.30) så kan hon ligga och småprata för sig själv eventuellt tills det är riktig morgon. Måste hon ligga kvar på mage och stånka och gnälla en timma? SOmna om med ev. buff och ramsa vid det dagset tror jag inte riktigt hon gör imorgon bitti (men vi får se).
Mamma till Hjalmar född 051218 och lillasyster Astrid född 080423
Stolt lillasyster till ÅsaB på forumet
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: vad roligt Hellagumma att du kör igång, det kommer att gå strålande.

Du vill ju förmedla till henne att natten pågår till 7.30 att då vända henne kl 6.30 låter inte som en god idé. Bort med vargarna nu och om dom ändå står där så får du låtsat (inför dig själv) att klockan är 02.00. På natten sover man ända till klockan eller öm förälder kommer och väcker i utsatt tid. Kör natt 1 hela natten. Första vargtimmen kan vara tjorvig men man måste ha målet i sikte och vara säker på det man gör.

Det kommer gå bra.

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Hellagumma

Inlägg av Hellagumma »

Vad har du för heta tips för just vargtimman (i vårt fall mellan 6 och 7.30)? Vad är det viktigaste jag skall tänka på?
kiki

Inlägg av kiki »

Eftersom det är första natten så gäller första natten :lol: regler :lol: altså besked vid minsta pip. MEN vid den här tiden kan man också RAMSA och avvakta, lyssna lyssna lyssna med njuren inte med hjärtat. hur låter hon, ge henne förtroende att hon klarar det själv. Vid absolut kris går du in och ger besked, solfjäder eller buff, se till bara att inte ha för bråttom här OM du går in, i det här läget är det bättre att stanna "för länge" än för kort. Jag räknar till 600x4 under solfjäder 8) 8) jo man blir rätt trött i ryggen, men som sagt bättre för länge än för kort. Ut med ramsan.

Kram Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Godmorgon, hur har det gått :?: Nyfiken är jag, även om jag "vet" att du/ni klarat natten jätte bra.

Kram Kristina

Social delaktighet
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hoppas atta allt gått bra nu i kurstarten! Jag funderade lite på det där att ni har vargtimme 06.30-07.30. Ni kanske ska lägga hjärtat en timme tidigare och helt enkelt gå upp med henne 06.30? Om hon nu tycks vara pigg och glad då? 18.30-06.30? Fast den lilla damen är kanske kvällspigg också... bara en tanke. Självklart ska tiderna passa familjen och inte bara underverket!

Själva har vi kört natt 4 med goda resultat! Lite bök, men inte farligt! Det är så skönt att detta verkar funka - det kommer det göra för er också.

Stor kram och lycka till!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Hellagumma

Inlägg av Hellagumma »

Jo tack!

Natten gick okej. Jag vaknade av att dottern grät i rummet hon kuras (trots öronpropparna). Hjälpte honom att få mer "snärt" i buffningen. Det var hennes första uppvak kl. 3.15. Seedean vaknade hon kort vid 4.30 och sedan 6.30. Uppvaket vid 3.15 var jättelångt, men hon var inte arg utan låg mest och "knarrade" länge länge. Mycket avvaktande och ramsning, men väldigt lite buffning. Vid 6.30 kom jag in med tretusen vargar och buffade länge länge. Till slut låg hon helst stilla även om hon väsnades en hel del. Storebror kom upp (ramsade utanför därren även han - sött :D ) och sedan "glömde" jag lilla A ett tag och hon somnade om själv. Fick väl ingen ramsa med sig in i sömnen förstås då. Väcktes 7.30 då hon sov som en stock. Idag blir kruxet att hålla henne vaken mellan lurarna. Hon är jättejättetrött.
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Bravo, det var ju en bra första natt. Bra också att du ser dina vargar, det är ju en förutsättning för att man ska kunna skrämma bort dom, att man vet att dom är där :wink: . Du får köra ramsa stenhårt inatt så kommer den att sitta sen.

Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Hej, hur gick läggningen i kväll?

Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Du kan väl skriva ner ditt schema så vet vi hur dagarna ser ut? Hur gick dagen föresten? Hon kommer ju att vara trött nu ett par dagar men sen kommer aptiten och en glading fram på andra sidan.

Kristina

Social delaktighet
Hellagumma

Inlägg av Hellagumma »

Läggningarna går galant och har gjort länge. Igår somnade hon på i princio enbart ramsa. Bekräftelsen gick mjukt och fint rakt in i sömnen. Under natten sov hon oroligt endast mellan 4 och 5 och behövde ramsas x 4 på varje uppvak (4 st). I övrigt sov hon som en sten. Var ju supertrött också. Fick väckas 7.30 i morse. Vi är väldigt nöjda så långt.
Schemat kommer här

7.30 vakna. Frukost
9.30 sova 1.5 timma (brukar inte gå mer än 60 min)
11.00 Mat
13.30 Sova 45
15.00 Mat (långt emellan - hämtar på dagis 14.00)
16.30 sova 45 (kan fungera ok med 20 min också, hon är ju snart 6 mån)
18.00 Mat och senare bad och nattamat
19.30 Skratta natta

Mitt på dagen ammar hon en extra gång. Jag har bara mjölk på ett bröst så det är svårt att håla 4 timmar mellan andra och tredje målet, men jag hoppas att det skall gå bättre när hon äter mer fast föda. Bökigt det där med hämtningen på dagis liksom.
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Hellagumma

schemat ser ok ut, inte ändra för mycket nu... men jag vill ändå flagga för en extra frukost om du kan få till det, som ett mellanmål och då kan du skjuta lunchen en aning så den infaller närmare nästa sovpass.

Och sen, efter uppföljningsveckan, om första sovpasset fortfarande strular skulle jag byta plats på långlur och första 45 minutaren. 12-45-2-45 är ju ett klassiskt schema som man sen ju äldre det blir ändrar genom att korta första och sista luren till först 20 min och sen 5 för att sen fösvinna helt. Men det tar vi sen :lol:

:idea: Nu är jag med 8) Hon sover i vagnen där 13.30 förståss. är det viktigt för dig hon sover när du hämtar?

hm tänker högt här märker jag, inget vidare konstruktivt :wink: sorry.

Du jobbar på kanon bra :lol:

Kristina

Social delaktighet
Hellagumma

Inlägg av Hellagumma »

Har just sagt nattens hittils enda ramsa och kollar mailen samtidigt. VIlken natt brukar bakslagen komma? Det här går just nu som på räls.

Det är inte alls viktigt att hon sover när jag hämtar, men luren måste nästan bli i vagnen. Kan påbörjas lätt i hallen och då glider man ut med hissen när det är dags, men det är vinter och skall hon sova länge inne måste hon ju vara påbyltad inomhus från början och det kan kännas grymt. Långluren har hamnat tidigt i detta schema bara för att hon (sover sällan så länge som 1 1/2 timma), mest har tenderat att sova länge på morgonen och inte mitt på dagen. I framtiden blir det ju ändå mest naturligt att hon sover länge mitt på dagen såklart, de andra lurarna skall ju avvecklas.

Extrafrukost ger jag gärna. Jag har svårt som sagt, att hålla mattiderna när det fortfarande är mycket amning eftersom jag bara har mjölk på ena bröstet.

Tack för alla tips och all stöttning.

/Hellagumma
Hellagumma

Inlägg av Hellagumma »

Usch ja, glömde. Igår belv schemat totalt fel. Hon sov inte förmiddag alls! Hoppade över. Jag tyckte nog att jag gett alla förutsättningar. Tyckte mig se ett sovtåg som gick hos henne, men hon höll sig vaken. Följaktligen belv hon hungrig tidigare och vi fick ge mat tidigare och nästa lur gick inte att hejda, utan hon somnade på en promenad. Nåja, sånt kan väl hända. Jag flöjde ju dagens "trall" iallafall så ordningen på hennes aktiviteter följde ju samma mönster som vanligt och hon kom ju enkelt i säng när hon skulle, men med alldeles för lite sömn i kroppen.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Bra jobbat, lillasyster! :D

Vad gäller bakslag är det väldigt olika. Minns knappt något bakslagsliknande på Walle, bara någon liten fnurra någon natt. Vet inte om det finns någon "standardnatt", tror att det infaller lite olika. Hur som helst är det bra att du har tanken på bakslaget i huvudet, så att du inte får panik och hamnar mitt i vargflocken när det är dags. Då kan du lugnt hålla huvudet kallt!

Angående att lillsnuttan inte sov alls sin första lur (som jobbigt nog är den långa - det blir mycket som haltar sedan!) kan ju helt enkelt bero på att hon tycker sig vara jättepigg nu, efter att ha sovit så bra på natten. Så kan det ju bli under ett par dagar, att dagarna haltar mer än någonsin, för att hennes sinnesstämning förändras. Försök att bara ta det lugnt, hon hinner ikapp! Och kör schemat stadigt ändå, hela uppföljningsveckan, för det är alldeles för tidigt nu att utvärdera om det är ett bra schema för henne eller inte.

Kram/ Snor-syster Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"