3-månaders som inte vill somna! HJÄLP!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Barnen

3-månaders som inte vill somna! HJÄLP!

Inlägg av Barnen »

Hej!
Vårt andra barn kom i mitten på juli :D , i vecka 40+3, dock liten 2700g. Har sedan födseln sovit bra på natten, en natt på ca10 timmar med avbrott för ett nattmål runt 04-05 på morgonen. När hon var ca 2 veckor krånglade magen och det var en del oroligheter vilket gjorde att hon hade väldigt olika dagar, sov bra vissa och mindre bra andra. Sen släppte det och hon blev något lugnare. Lade henne att sova i vagnen i tidig ålder, med viss vagning för att bli trött och komma till ro.

Men nu är vi vid 3-månaders gränsen och hon har fortfarande väldigt svårt att komma till ro på dagarna, något bättre på kvällen (men inte bra). Får dra mycket i vagnen dagtid, innan hon somnar. Vagnen hinner bara stanna så blir hon arg och skriker tills man drar igång igen, ibland får man dra länge innan hon lugnar sig. Sista 10 dagarna har hon konsekvent vaknat efter 45min, och man får vagna en hel del innan hon slutligen somnar om för att sova en längre stund. :cry:

Våra dagar ser ut:
07:00 godmorgon, mat umgänge, skötsel osv.
ca: 09-11 sova (vagning för att sova och med avbrott för uppvaknande och vagning)
11:00-13:00 mat umgänge, skötsel osv.
13:00-15:00 sova (vagning för att sova och med avbrott för uppvaknande och vagning)
15:00-17/17:30 mat umgänge, skötsel osv.
Tupplur 45-60min, ibland kortare. (vagning för att sova och med avbrott för uppvaknande och vagning)

Följer SM med mat mat och mer mat. Har gjort från start. Försöker hålla det inom 90min, ibland lite senare ifall jag tycker hon ätit mindre bra.

Vårt första barn verkade ha läst Barnaboken i magen, för hon kom ut med sitt eget schema från början, somnade själv i vagnen vid dryga 1-månads ålder och sov hela nätter efter 2månader. Vi använde oss dock av det som stod i boken och följde den. Försöker verkligen göra samma nu men denna lilla är lite mer envis. Jag gillar rutiner och ser dess fördelar därför vill jag så gärna få det att funka nu med, fram för allt för att vårt lilla ska kunna ägna dagen åt att bara upptäcka världen och slippa tråkigheter.

Det blev långt, men jag hoppas någon kan hjälpa mig få sömnperioderna dagtid att bli ett skönt insomnande...och (på sikt) på egen hand!
themother

Inlägg av themother »

Hej.
Jag har också svårt att få min 2-månaders att sova på dagarna. Mitt schema ser nästan exakt ut som ditt, nätterna har funkat ända från början, men på dagarna måste jag vagna och vagna. Så jag behöver också lite råd.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Barnen och välkommen! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Jag skulle gissa att du har hamnat i det klassiska "vagnträsket". Här gäller det att sakta men säkert lägga i "backen" lära sig LYSSNA på skriket, vi verktygar inga arga och glada barn utan bara ledsna och frågor.

Här kommer en länk om träsk av olika slag samt så citerar jag en annan mamma som fastnat i vagnträsket och hur hon tog sig ur. :wink:

”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Ramsan kan ju inte du införa just nu, men principen av husljud är absolut den samma så många verktyg finns kvar.
Camilla_H skrev:
Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna! ;)

Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.

* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.

* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn! :)) så den tar inte lika bra.

* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden... :oops:

Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.

Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.

Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.

Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.

I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.

/Camilla

:idea: Sen vid 3 mån kan man ju införa det klassiska 12-45-2-45 schemat och då blir det lite färre lurar med 45 min skarvar att jobba på. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Barnen

Inlägg av Barnen »

Hej TorsMamma, tack för svar. Skall läsa på i länken du gav.

Absolut, vi är i vagnträsket och vandrar :cry: , men har alla intentioner att ta oss ur det.

Hur skall man vagna, mjukt och försiktigt, eller hårt lite ryckigt och bestämt?

Hur länge efter att hon lugnat sig (alltså blivit tyst) skall man vagna, även när hon tystnat men huvudet går som en propeller från ena sidan till den andra (då är det oftast en tidsfråga innan hon skiker igen).

Vagna över skarvarna, genom att vara där direkt när hon piper känns som jag ytterligare spär på att det skall rulla när hon sover, samtidigt är det ju att förebygg att hon vaknar upp mer och verkligen behöver köras för att somna om...ELLER?

Möjligen att hon kan ta en kortare lur på förmiddan, men hon sover inte 12h ännu och jag tycker därför hon behöver en längre stund för att grunda för en bra dag i allmänhet.

Kommer vi att komma ut träsket?... jag menar lyckas man om man försöker eller skall man ha lite tur ochså?

Det var de frågor jag kom på genast!
:)
Minstingen född 08-07-14 i v.40+3
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Läs om vagning i verktygslådan. För övrigt hänvisar jag till mitt svar igen,där finns allt och lite till. Jag lovar. :D

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning

Skall man vagna över skarvar gör man det bara en kort tid, några få dagar för att lära barnet. Sen backar man. Just i skarven vagnar man mjukt och fint, lite förebyggande så de inte hinner vakna alls. Men vaknar de och frågar är svaret samma gamla vagning som länken beskriver. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Barnen

Inlägg av Barnen »

TACK! Skall läsa på så jag hittar en självsäker attityd i detta...den saknas för tillfället.

Idag har hon sovit bra får jag nog säga, vaknat till efter 45min (så klart!) men små lätta drag i vagnen gjorde att hon fortsatta att sova och är nu snart klar med sin andra 2h lur så vi kan hämta stora på dagis. Sista veckan har det tagit en 30 min att somna om ordentligt. Väldigt arg dock innan hon somnade båda gångerna idag. Men mamma hoppas att det är hon som vinner kampen i längden!

:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :thumbsup: :sleep:
Tor 2006

Barnen

Inlägg av Barnen »

Ny dag...nya tag!

Försökte lyssna in (ledsen) innan jag vagnade idag, svårt... men kanske det blir tydligare allt eftersom. På slutet efter att hon lugnat sig - jagat upp sig - lugnat sig - jagat upp sig - osv x antal gånger, så hörde man på henne att när hon väl började skrika när vagnen stannat så var hon definitivt super ledsen och snyftig direkt. Skall man dra igång och vagna direkt då ?

Är inte risken att det tillslut blir effekten "Bara jag skriker nog länge så kommer massören" ?

Vår stora låg på rygg och kunde därför lugnt ligga och filura och titta innan hon till slut somnade gott själv. Lillan nu sover kortare stund på rygg och hon har därför sedan 4v ålder haft magläge dagtid. Men då känner jag att det är svårt att lägga henne så hon kan se på nåt roligt innan ögonlocken faller igen. Det har lyckats en gång men då var hon ordentligt trött och jag la henne på sidan. TIPS!?

Just det, inom vilket intervall bör jag ge mat. Skall jag förlänga passen nu för att hon ska lära sig somna lugn och själv, alltså truga in i det sista innan jag lägger henne, eller skall jag hålla 1-1½h fortfarande? Hon orkar oftast 2h-vakenpass och något längre sista kvällspasset. Samidigt känns det som att ger jag mat in idet sista under 2h-passet så är hon antagligen inte superhungrig när hon vaknar två timmar senare och därmed blir det svårare att få i ordentligt med mat då. ?!?! :?: :!: :?

Det var det jag kom på nu!
:wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade en smiley i min barnvagn, på insidan sufletten. Kanske kan vara nått?

Men jag tror att du har fastnat i ett stort träsk av avgning. Här har vi en inte alls speciellt nyfödd som gråter så det skvalar när vagnen stannar. Det osar träsk. Nu ska du upp ur det tycker jag. Då finns det bara ett sätt, att sluta vagna. Läs och begrunda Nancys utomordentliga slutsatser.
Nancy skrev:AW:s ord i Antonias mammas tråd blev en riktig aha-upplevelse.

annawahlgren skrev:
Man kanske får gå tillbaka och "påminna", med några enstaka bastanta tag och sedan skak, men man går därifrån hela tiden. Man måste överlåta åt barnet att smälta det faktum att det sitter fint med lite avskild vila efter så pass lång vakentid med så många (obegripliga) upplevelser. Det kan visst bli skrik, precis som det efter beskedet i SHN kan bli reaktioner, innan man påminner, och det kan bli skrik efter det också; det får man leva med, även om det inte är roligt. Man kan bekräfta mot slutet med enbart lite skak i handtaget - eller strunta i det. Det lilla månadsbarn som fått allt han behöver somnar. Förr eller senare. Titta på klockan - det tar sällan så lång tid som det låter

Efter det slutade jag ta upp och ”bara mata lite till” på kvällen och på natten. Böket, stöket, knarret och knorret fixade lilla Lani utmärkt på egen hand om jag bara slutade att lägga mig i.

Det jag också insåg var att jag kunde sluta att blanda in min egen person i hennes känslor Hon ligger inte där och tänker att hennes usla mamma har lämnat henne i sticket Varför skulle hon tänka så Varför tror alla förstagångsmammor (inkl jag själv då det begav sig) att just DERAS bebis är kapabel till sådant avancerade slutsatser

Överhuvudtaget har jag kommit på att nyfödda bebisar aldrig anklagar sina föräldrar för obehag eller felaktiga beslut. De tänker nog bara att ”oj, skit vad jobbigt det här var nu då”. De tar däremot tacksamt emot när vi gör rätt och bra Vilken guldsits vi har
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Barnen skrev: ger jag mat in idet sista under 2h-passet så är hon antagligen inte superhungrig när hon vaknar två timmar senare
Helt rätt. Redan vid den egentliga födelsen, vid ca tre veckors ålder, skrinlägger man knockout-slurken. Barnet får fortfarande 1,5 tim på sig att äta i diverse omgångar, men den sista halvtimmen (som man åtminstone eftersträvar redan då) viks för annan verksamhet - s k passiv social delaktighet. Barnet lägg sedan vaket - vilket det inte är någon idé att försöka med en alldeles nyfödd - och somnar själv.

Vid tvåmånadersgränsen går man lämpligen ner till en timmes ätande, i olika omgångar, och får då tre timmar (ungefär) mellan målen.

I samband med att annan mat introduceras än bara flytande - vid tre-fyra månader - komprimerar man måltiden ytterligare och siktar på 45 min inalles.

Detta både för att aptiten ska ha en chans att växa till sig, precis som du förstått, och för att lilla matsmältningsapparaten ska få sin välbehövliga vila mellan varven och utvecklas vidare som den ska.

O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Barnen

Inlägg av Barnen »

Nu har det gått några dagar. Vi har haft huset fullt ett par dagar men lillan har trots detta sovit och hållit sina runtiner beundrandsvärt bra för att vara så liten. Sovit mitt i stimmet och stojjet utan problem. Men haft sina vanliga "komma till ro"-problem och inte velat somna utan att vagnen rört sig. Plötsligt tog hon napp :o och har de sista tre dagarna haft den vid insomning, vilket gjort att hon lugnat sig när hon fått den och vagnen har absoult inte behövt köras nämnvärt mycket. Har provat alla nappar som finns på marknaden sen hon föddes men hon har absolut inte velat ha någon...till nu.

Napp är omdisskuterat, jag vet! Vår stora har haft napp, men ENBART vid sovstunder, ALDRIG annars. Så jag tycker det är OK, speciellt nu när lillan blir lugn och kan ligga och titta istället för att gallskrika så fort hon läggs i en stilla :D stående vagn. Somnar relativt snabbt, man ser att hon blir lugn och ögonlocken tunga utan nämnvärt med skrik jämfört med innan. Visst är det bara i början ännu, men nu känns det som att somna själv faktiskt är möjligt och nu får vi bara sätta det i rutin. :thumbsup:

Vaknar fortfarande efter ca 45min (men inte alla sovpass :) ), hur som helst så har hon blivit lättare att få att somna om jämfört med innan, detta blev lättare redan förra veckan. Behövdes bara lätt lätt vagning.

Skall försöka ge mat under en timme så här i början, och sen korta ner tiden. Hon är förövrigt en glad tjej som numer ligger nöjd och tittar på vad som händer här hemma och är sällan arg utan anledning.

Tack för input! Skönt att ha hittat ett forum där man har lite samma uppfattning kring barn och rutiner framförallt. Återkommer om jag undrar över nåt mer...eller vill berätta hur våra somna-själv problem löser sig. :lol:

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag märkte att när min son fyllt 3 mån hade han svårt att sova över 45 min och det var då han fick schemat 12-45-2-45 med nattmat kl.04. På så sätt hade han bara 1 lur som skule vara över 45 min. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"