En dag som började så skönt med sovmorgon fram till nio, pappas tur att ta hand om dom små liven. Härlig frukost med flera koppar kaffe och tidningsläsning en lååååååååååång stund
Jag till och med njöt av att stå och stryka en stund
Lunchen var inte god
Jag sa flera gånger, det är ditt beslut. Ingen mat, inget godis
- Du gör äcklig mat.
- Bra, då behöver du inte äta något mer. Hon tittar forskande på mig sedan frågar hon var godiset är
Försöker prata med henne om varför hon inte äter hemma
Jaha. Vad svarar man på sånt
Vi fortsätter dagen och jag säger att snart får du stänga av TV´n och gå och kissa för sedan skall vi åka och handla present. Jag säger till en gång till på vägen ut från toaletten. - Stänger du av TV`n och kommer och kissar för vi åker snart
Ingen reaktion. Jag tappar all lust men klär på lillebror och mig själv och tänker att hon vaknar väl till när vi stänger ytterdörren.
Nu är det mycket protester, gå framför vääääääääääääldigt sakta, krångla när säkerhetsbältet skall på. Förklara att hon inte vill åka och handla present. Frågar sedan vart vi ska och när jag berättar så vill hon inte åka dit osv osv
Hon berättar högt vad hon och pappa skall göra men jag får inte följa med
Så fortsätter dagen och jag får bita mig i tungan många gånger.
Så, nu ligger hon i sängen och jag sitter här med dåligt samvete. Dåligt samvete över att hon fick lägga sig utan mat därför att hon började berätta om hur illa hon tyckte om maten redan innan hon visste vad som serverades. Där tog mitt tålamod slut och hon fick ingen mer mat förutom den halva tomat hon kanske fick i sig vid lunchen....det är en evig kamp och ibland så orkar man inte ta orden för till slut så sårar dom även om dom kommer från en fyraåring
Du får inte vara med mamma för du bestämmer bara, du ska bara bestämma vad jag skall ha på mig. Förklarar att ibland är det så att föräldrar vet bäst men att jag hädan efter kan strunta i vad hon tar på sig när hon går ut. Jag kan strunta i att ge henne mat eftersom hon inte äter den. Jag kan strunta i att väcka henne på morgonen. Jag kan strunta i att hjälpa henne att borsta tänder utan hon får klara allt själv
Inte så pedagogiskt, jag vet. Men idag så är jag bara Malin.
Med hopp om en bättre dag i morgon....