Fyraåring.....

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lilla morran

Fyraåring.....

Inlägg av lilla morran »

Då är då klockan kvart i åtta och det är äntligen tyst :!:

En dag som började så skönt med sovmorgon fram till nio, pappas tur att ta hand om dom små liven. Härlig frukost med flera koppar kaffe och tidningsläsning en lååååååååååång stund :!:

Jag till och med njöt av att stå och stryka en stund :!: Sedan vid halv tolv skulle pappa iväg och när hans huvud kom utanför dörren så var det kört....

Lunchen var inte god :!: Hon var mätt :!: Hon tyckte inte om ost :!: Hon tyckte inte om tomater :!:
Jag sa flera gånger, det är ditt beslut. Ingen mat, inget godis :!: Hon tog en pytteliten tugga av en tomatbit stor som en lillfingernagel. - Nu då mamma, har jag ätit duktigt? - Nej, det tycker jag inte. Vill du ha godis så måste du äta mer.
- Du gör äcklig mat.
- Bra, då behöver du inte äta något mer. Hon tittar forskande på mig sedan frågar hon var godiset är :!: Förklarar att hon gjort sitt val, det blir inget godis. Det blir gråt som sedan går över i surighet :!:

Försöker prata med henne om varför hon inte äter hemma :?: Du äter ju så duktigt på dagis och borta hos andra :?: Hon förklarar att hon vill inte äta min mat för jag bestämmer så mycket :!:
Jaha. Vad svarar man på sånt :?:

Vi fortsätter dagen och jag säger att snart får du stänga av TV´n och gå och kissa för sedan skall vi åka och handla present. Jag säger till en gång till på vägen ut från toaletten. - Stänger du av TV`n och kommer och kissar för vi åker snart :?:
Ingen reaktion. Jag tappar all lust men klär på lillebror och mig själv och tänker att hon vaknar väl till när vi stänger ytterdörren.
Nu är det mycket protester, gå framför vääääääääääääldigt sakta, krångla när säkerhetsbältet skall på. Förklara att hon inte vill åka och handla present. Frågar sedan vart vi ska och när jag berättar så vill hon inte åka dit osv osv
Hon berättar högt vad hon och pappa skall göra men jag får inte följa med :!: Dom skall äta massor med goda saker men jag får inte smaka osv osv
Så fortsätter dagen och jag får bita mig i tungan många gånger.

Så, nu ligger hon i sängen och jag sitter här med dåligt samvete. Dåligt samvete över att hon fick lägga sig utan mat därför att hon började berätta om hur illa hon tyckte om maten redan innan hon visste vad som serverades. Där tog mitt tålamod slut och hon fick ingen mer mat förutom den halva tomat hon kanske fick i sig vid lunchen....det är en evig kamp och ibland så orkar man inte ta orden för till slut så sårar dom även om dom kommer från en fyraåring :!:
Du får inte vara med mamma för du bestämmer bara, du ska bara bestämma vad jag skall ha på mig. Förklarar att ibland är det så att föräldrar vet bäst men att jag hädan efter kan strunta i vad hon tar på sig när hon går ut. Jag kan strunta i att ge henne mat eftersom hon inte äter den. Jag kan strunta i att väcka henne på morgonen. Jag kan strunta i att hjälpa henne att borsta tänder utan hon får klara allt själv :!:
Inte så pedagogiskt, jag vet. Men idag så är jag bara Malin.

Med hopp om en bättre dag i morgon....
Finner glädjen i andras skratt!

Mamma till två guldklimpar födda -04 och -07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Imorgon blir det bättre :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Visst är det så. Ibland så tryter orken. Och man är inte mer än människa. Och det är ibland inte fullt lika stort som det annars är.

Men se, de är så finurliga ändå - de där raringarna. Och din (inte så) lilla tös sätter nog fingret på spiken här, tror jag:
Hon förklarar att hon vill inte äta min mat för jag bestämmer så mycket
:idea: Fundera över det här en smula. För visst är det så. Det GÖR vi. Och SKA vi. Men precis här, när man är ute ur trotsen och har lärt sig ett och annat som man kanske rent av skulle klarat sig utan, så förstår man ju att den här nya lärdomen och kunskapen inte bara borde innebära eftergifter, om man så vill (dela med sig, ta hänsyn till andra osv) utan även borde innebära ett och annat nytt ansvar och lite eget självbestämmande. Så ta din tjej på orden, och se VAD hon faktiskt kan få bestämma över. För det behöver hon också få lära sig, det är ju också en del av att växa upp. Och även små 4-åringar behöver få bestämma en smula över sin tillvaro. Så - vad skulle det kunna vara - i ert liv :?:

Här bestämmer 4-åringar vad för middagsmat vi ska ha 1 gång per vecka. Och så får han välja när och hur vissa saker ska utföras. Och det är - inser jag nu - på tok för lite. Så det ska åtgärdas. Imorgon. Tack för den påminnelsen :!: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Ja, det är väl så att hon är större än vad jag tror :oops:
Och det där med maten......hon har aldrig strulat med mat :!: Smakat på allt, ätit med god aptit så vi har nog aldrig förstått vad en del andra klagande föräldrar menat. Vi har alltid sagt, inget tjat vid matbordet :!: Vill du inte ha, fine och hon har förstått konsekvenserna och tagit dom.

Men nu verkar det som om det blivit en helomvändning :!: Hon VILL ha en reaktion verkar det som. Eftersom vi inte reagerat förut när hon sagt att hon varit mätt utan bara sagt -ok så måste hon nu gå till ytterligheter. Tycker inte om, smakar äckligt, för stora bitar, för varm, för kall. Och jag går i fällan :!: :!: :!: :oops: :evil:

Pratar om alla de saker som hon får bestämma om men det är som att prata till en vägg...dom gills inte liksom.

Vi får mycket beröm för vår tjej att hon äter så bra, att hon är så väluppfostrad, att hon leker så bra osv osv
Detta är borta, när hon är tillsammans med oss...
Hon gör verkligen sitt yttersta, t ex i veckan när vi skulle titta på dörrar och vi hade en diskussion med säljaren, helt plötsligt så nyper hon min man i rumpan :!: Hon nyper hårdare tills hon får en reaktion. Vi ber henne snällt att sluta, förklarar att vi snart är klara och att vi skall åka där ifrån.
Hon börjar klänga runt min mans ben och tappar tillslut balansen, ligger och krälar på golvet med konstiga ljud. Det går verkligen inte att koncentrera sig på vad säljaren säger :!: Hon gör verkligen allt för att inte vi skall lyckas med shoppingen, hon anstränger sig till det yttersta för att vi inte skall kunna prata med varandra :!: Och så håller hon på hela tiden :!:
Och jag vet inte vad som är värst, att inte kunna prata med min man utan att hon börjar avbryta, har hon inget att säga så kan hon kasta sig fram och göra konstiga ljud :!: Bara hon avbryter :roll:
Försök ignorera det :!:

Jag får verkligen gnugga knölarna för att komma fram till nya spännande utmaningar för denna tös :!: [-o<

kram kram :heart:

lilla morran

Inlägg av lilla morran »

:heart: :heart:
......sedan så sa hon senast i veckan att : Du är den bästa mamma jag haft :!:
:heart: :-({|=

Jag får tänka på det när det är jobbigt.

Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Tror att du även kan ha nytta av att läsa igenom dessa trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11468
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11610

Ypperliga svar av Anna, som jag tror du kommer att ha nytta av, du också.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lilla morran

Inlägg av lilla morran »

Tack för påminnelsen om trådarna. Har läst dom förut men fick ändå en aha-upplevelse!

Vi har haft en pratstund om nya saker som tjejen kan ha hand om, och det verkar som om hon ser fram emot dom. Hon fick själv ge förslag på nya ansvarsområden och hon valde att städa sitt rum (hon vill dammsuga) en gång i veckan. Hon skall bädda sängen varje dag, hjälpa till att lasta ur diskmaskinen, hjälpa till att hänga tvätt samt lägga upp sin egen rena tvätt i garderoben.
Sedan tidigare så hämtar hon posten och dukar varje dag.

Jag är rädd att detta är för mycket ansvar för denna lilla tös :?: Men hon envisades. Till slut kom vi fram till att för varje gång som hon hjälper till att plocka ur diskmaskinen, hänga tvätten och duka så får hon ett guldhjärta. Detta är inget som hon behöver göra varje dag men vill hon göra det så kan hon samla ihop guldhjärtan som sedan blir till en tidning eller vad hon nu vill ha.
Är hon för liten för detta tror ni :?:

Förövrigt så har hon varit som en ängel idag tills hon och jag blev ensamma med mormor och lillebror :!:
Då var vi tillbaka...hon började beorda mig olika saker som jag skulle göra. Stå där, gör så osv
Jag ignorerade om hon inte bad snällt eller också så sa jag rent ut att jag pratar med mormor nu du får vänta.
Det föll inte i god jord men vi fortsätter imorgon...

Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Härligt vad lite gemensamt samtal kan komma fram till :D :thumbsup:
lilla morran skrev: Vi har haft en pratstund om nya saker som tjejen kan ha hand om, och det verkar som om hon ser fram emot dom. Hon fick själv ge förslag på nya ansvarsområden och hon valde att städa sitt rum (hon vill dammsuga) en gång i veckan. Hon skall bädda sängen varje dag, hjälpa till att lasta ur diskmaskinen, hjälpa till att hänga tvätt samt lägga upp sin egen rena tvätt i garderoben.
Sedan tidigare så hämtar hon posten och dukar varje dag.

Jag är rädd att detta är för mycket ansvar för denna lilla tös :?: Men hon envisades. Till slut kom vi fram till att för varje gång som hon hjälper till att plocka ur diskmaskinen, hänga tvätten och duka så får hon ett guldhjärta. Detta är inget som hon behöver göra varje dag men vill hon göra det så kan hon samla ihop guldhjärtan som sedan blir till en tidning eller vad hon nu vill ha.
Är hon för liten för detta tror ni :?:
Inte är det för mycket för en 4-åring. Alls inte. Det ser ut ungefär som mina busars scheman. Så sådana funderingar tycker jag du kan släppa. Däremot skulle jag nog vilja varna för att dra in belöning i det hela. Det här är hennes UPPGIFTER - och utan hennes insats klarar sig inte flocken - är ju vad du och ni vill förmedla och visa. Gör inte hon detta så blir det inte gjort. Tror/Märker du att det blir övermäktigt så revidera hellre schemat tillsammans med henne efter någon vecka, men låt hennes ansvarsområden vara hennes. Att göra varje vecka/dag utefter det schema ni har. Utan belöning, då alltså, eftersom det här tillhör de självklara rutinerna och flockens gemensamma kamp för tillvaron som svetsar er samman. Så tycker jag.

En tidning eller annat tycker jag man kan få ändå. Men utan att det kopplas till prestation, om du är med. Är du intresserad av mer bakomliggande tänk så kan du ju jämföra med hur Anna beskriver veckopengens varande eller inte varande i BB.

Kram Ewa :heart:

Ps. Jag ber admin flytta tråden till Barnafostran istället :D !
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Här är en pågående tråd i ämnet.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17017

:D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"