kräkningar och andra frågetecken i kurandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kika

kräkningar och andra frågetecken i kurandet

Inlägg av kika »

Hej alla!
I morgon är det dags att kura vår älskade snart 8 månaders dotter. Vi har läst på ganska ordentligt, både i SHN-boken och på sajten, och vi känner oss säkra på att detta kommer att skapa ordning i vårt nuvarande sov-kaos! Härligt, och äntligen!
Dock så har jag några frågor, innan vi börjar. Vår dotter har nämligen ganska ofta kräkningar (inte små uppstötningar, utan kaskad-kräkningar) som kommer oftast när hon ätit och hon kanske blir ledsen vid sänggående. Hon hetsar lätt upp sig och skriker, och kräker då upp all mat. Vi får då börja om, bada/tvätta henne, byta etc och försöka få henne att äta igen. Det blir då bara amning eftersom det känns konstigt att truga i gröt igen på kvällskvisten. Vi har träffat läkare ang. detta eftersom det hållit på i ca 2,5 mån, men inte fått svar ännu på vad orsaken kan vara. Nu till frågan - vad gör vi om hon kräker i sängen under kurandet? Känns inte så roligt att tvinga henne att sova på tom mage, så jag undrar om det är ok att ta upp och amma henne igen? Måste ju förmodligen ändå byta i sängen.

I dagsläget sover hon 2 gånger á ca 1 h 15 min på dagen, och i schemat tänkte jag därför fortsätta låta henne sova 2 ggr, är hon för ung för det egentligen? Det verkar som hon trivs med det, och jag tycker också det funkar bra. Det tilltänkta schemat ser ut så här:

Natt: 20.00 - 08.00
Frukost: 8.00
Sova: 10.00 - 11.30
Lunch: 12.00
Sova: 14.30 - 15.30
Äta: 15.30
Äta: 18.15
Bus och nattslurk: 19.00 - 20.00

Hur ser det ut tycker ni? Funderar på om det vore bättre att ha natt mellan 19.30 och 7.30 och få 2,5 h vakentid före första luren.

Hon sover i dagsläget ingenting i sin säng längre, sover däremot väldigt bra i sin vagn vilket hon därför gjort delvis på nätterna också. Jag har efter nattmål låtit henne sova hos mig. Därför är jag lite frågande till hur hon kommer att ta dagslurarna i sängen. Ska man köra på med det direkt? Många verkar ju låta barnet sova i vagnen på dagen. Jag tycker det är viktigt att hon kan sova både hemma i sängen och i vagnen om vi är ute.

Är så tacksam för all inspiration och all hjälp hittills!

hälsningar
kika
kika
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

sablar.... :evil: detta är mitt tredje svar till dig som försvinner... :evil:

Okej, en gång till :D
Välkommen & Grattis till beslutet att kura! Ni har en härlig tid framför er :D
Hon hetsar lätt upp sig och skriker, och kräker då upp all mat. Vi får då börja om, bada/tvätta henne, byta etc och försöka få henne att äta igen.
Kräks hon varje gång hon blir ledsen eller "krävs" det att hon verkligen hetsar upp sig? Buffningen är ju en ganska effektiv metod och barnet får ju sig en "skjuts" frammåt i sängen med varje buff så dom tystnar ganska snabbt :thumbsup: 8) Dessutom är det en ganska omtyckt behandlig som dom lätt vänjer sig vid :roll: Jag tror att det kommer gå bra, utgå ifrån det :!: Hon klarar galant av att sova trots att en del av kvällsmaten kommit upp, hon tar igen det dan efter i alla fall. Den vargen kan du skjuta med en gång så har du en mindre att skjuta senare :wink: Kräks hon skall du dock ta upp henne, hon skall ju inte behöva ligga i en illaluktande, våt säng :? Mitt tips är att ha en resesäng redo om ut i fall att som ni kan lägga henne i? Så kanske det inte behöver bli så bökit med att bädda om osv.
Funderar på om det vore bättre att ha natt mellan 19.30 och 7.30 och få 2,5 h vakentid före första luren.
Du skall göra det som känns bäst för er. Om hon klarar 2,5h på morgonen så kör på det. Vår son var alldeles för pigg efter bara 2h så vi lade på 30 min och klämde in extra social delaktighet! Det viktiga är att dom hinner busa av sig energin och vara med familjen i "arbetet"
En 8 mån bör ligga på 14,5 h sömn så jag skulle kanske ha en 45min, en 1,5h och en 20 min? Kolla under "Klistrade favorittrådar" och schemainspiration så får du massor med bra tips :thumbsup: Skall även prova att länka :?

Om hon sover bra i vagnen tycker jag du kör alla dagslurarna i den! Då kan hon dessutom sova ute vilket är bra för sömnen. Dessutom är det superbra om ni behöver åka nån stans :D
Lycka till nu och många kramar, Tina :heart: [/quote]
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Här är en länk med schemainspiration!
[url]http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =14303[url]
Kram :heart:
kika

Inlägg av kika »

Hej!

Tack för ditt svar!!! Så härligt med engagerade och aktiva människor i ett viktigt forum! :o

Kräkningarna kan komma efter bara en liten ansträngning, som nu när hon är förkyld så räcker det med en liten hostning för att hon ska kräkas. Och det är ordentliga kräkningar! Vi pratar om en rejäl pöl på golvet och helt blöta lakan! Så troligtvis är hennes magmun inte helt färdigutvecklad och klarar inte hålla emot vid minsta tryck. Men jag har märkt att det i princip bara är efter amning hon kräker, så jag funderar på att inte amma henne efter kvällsmaten, utan istället ge henne lite extra gröt som kvällsslurk. Vad tror du om det?
Vill ju minimera risken att hon ska kräkas i sängen så att vi måste ta upp henne. Vill ändå trappa ner amningen mer så det kanske är läge för detta ändå?

Angående schemat så vill jag gärna hålla hennes dagslurar till två längre, eftersom hon är van vid det, så jag provar och ser om det fungerar även när hon sover längre om nätterna. Annars låter det bra med ditt förslag! tack!

En annan fråga också, vi ska nämligen om 2,5 vecka åka och hälsa på släkt i stockholm, och bor troligtvis hemma hos någon med liten lägenhet där det inte finns utrymme för henne att sova i eget rum. Är det ok att åka iväg så här tidigt om vi strikt håller schemat och läggningsrutiner och försöker mörklägga så gott det går? Vet att det kanske vore bättre att vara hemma en månad eller så först, men vi har bokat resan sen länge och jag står bara inte ut att vänta kura henne längre nu! Nätterna är outhärdliga och jag är snart ett riktigt vrak! :cry:

Stort tack för kloka och inspirerande svar! Är så tacksam för allas berättelser och erfarenheter som kan hjälpa oss!
kramar!
kika
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Jag slopade kvällsamningen med Dag i den åldern eftersom han också kräktes mycket efter amningarna. Gröten behöll han dock så jag tror att du är på rätt spår :thumbsup: Dessutom vet man ju att dom fått i sig så att dom är mätta och då är man lugnare själv... :roll:

Kör på två långlurar om du känner att det funkar bäst för er, var bara beredd på att du kan komma att behöva korta ned en när hon börjar sova 12h nätter 8)

Tycker att ni kör på Stockholmsresan som planerat men införskaffa svarta lakan (jobbar som butikschef på hemtex när jag inte är mammaledig & vet att dom har) och fäst i taket kring sängen så den blir helt "inhängnad". Anna beskriver detta bra i boken vet jag! Det kan hända att ni behöver solfjädra längre den första natten där för att tala om att allt är ok men annars kör ni på som vanligt.
jag står bara inte ut att vänta kura henne längre nu! Nätterna är outhärdliga och jag är snart ett riktigt vrak!
Oh boy! Jag känner så väl igen mig... :shock: Snart är detta ett minne blott, det kan jag lova :D
Många kramar :heart:
kika

Inlägg av kika »

Hej igen!

Tack för ditt svar, känns sååå skönt att höra att man tänkt rätt ibland! Och faktiskt, nu med facit i hand efter 1a nattens kurning så funkade det att inte amma på kvällen! Hon kräktes inte!!!! :lol:
Men dock så tog det en timme för att få henne att somna.... jobbigt, speciellt för pappa som tog hela natten. Men allt gick bra, hon vaknade totalt 4 gånger efter insomnandet och det tog ca 10 min för att få henne att somna om per gång, sen väckte vi henne 7.30! Har väl aldrig hänt att vi behövt väcka henne innan!
Idag har hon varit trött och lite kinkig, hon har sovit jättebra på sina lurar, men efter 2,5 h sömn (som planerat) är hon väldigt trött ändå, ska man då bara få ge henne en 5-minutare till för att inte rubba schemat?

Pappa har en fråga också, gällande bekräftelserna. Hur många gånger ska man ge bekräftelsen egentligen? Hon ligger ofta och gnölar efter hon blivit påmind, men när hon tystnat och fått bekräftelsen börjar hon gnöla igen. Ska man då ge påminnelse först innan man bekräftar på nytt, vid tystnad? Eller kan man, om hon tystnar snabbt igen, ge en bekräftelse till?
Och hur länge "bör" man vänta innan man påminner på nytt, när det behövs? Svårt att bedöma skriken såhär i början innan man lärt sig, men förstår att det blir lättare att fatta såna här beslut baserat på hennes läten sen.

Stort tack!!! Känner redan att detta är ett stort genombrott för oss!!! :o
kika
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Grattis! Vilken härlig natt :thumbsup: Och vad skönt att slippa kräkningarna 8) Att hon är trött är helt naturligt. Sömn föder som sagt sömn vilket ni ocks snart kommer upptäcka :wink: Hon kommer vara betydligt piggare redan imorgon men ännu mer på söndag!
Hur många gånger ska man ge bekräftelsen egentligen? Hon ligger ofta och gnölar efter hon blivit påmind, men när hon tystnat och fått bekräftelsen börjar hon gnöla igen. Ska man då ge påminnelse först innan man bekräftar på nytt, vid tystnad? Eller kan man, om hon tystnar snabbt igen, ge en bekräftelse till?
ja du :roll: ...många är vi som "förbannat" :wink: bekräftelseramsan under kurven/uppföljningsveckan! Kunde bekräfta 5-6 ggr ibland :shock: för att han alltid kom igång på den. Nästan alla upplever samma sak "hon/han hade ju nästan somnat och så väckte vi med bekräftelseramsan!"... Känner ni igen er?! Men det är faktiskt viktigt att ni får sista ordet så här gäller det att verkligen bekräfta. Om hon tystnar snabbt ger ni ingen påminnelseramsa utan bekräftar bara igen så fort det blir tyst. Gnölas det igen följt av tystnad så ge en ny bekräftelse osv. Det är bara om gråten kommer igång på allvar i form av "frågor" som ni ger påminnelseramsa.
Och hur länge "bör" man vänta innan man påminner på nytt, när det behövs?
Detta är ju lite av en magkänsla men ramsa inte när hon är på "topp" i gråten utan på väg ned (fattar du vad jag menar :? ), då är det lättare att nå fram och få henne att lyssna. det viktiga är att ni alltid måste överrösta henne! Om hon skriker högt måste ni ramsa högre osv. Det är ramsan hon skall höra, inte sin egen gråt :!:
Ha en skön natt,
kram :heart:
kika

Inlägg av kika »

Aha! Bra, då förstår vi precis hur vi ska göra med bekräftelse/påminnelse! TACK!

Liten rapport från natt 2: Hon låg och gnölade ca 20 minuter, fick sen många bekräftelser innan hon somnade helt - och sov sen till 7.30 i morse!!!!! :lol:
Helt otroligt!!!! Trodde väl aldrig att det skulle gå så snabbt att få in nya rutinen! Hon måste ha längtat efter att äntligen få sova ordentligt, och inte störas av oroliga föräldrar och mjölkdoft! Men men, jag är medveten om att det kommer en backlash och tror inte ALLT är frid och fröjd, ännu!

Hon är ganska grinig på dagen idag också - redan 8.30 (efter en timmes vakenhet) var hon jättetrött, så jag lät henne få en powernap då, och sen sov hon sina 1,5 h kl. 10. Hon var då pigg och åt jättebra, men var trött igen redan efter en 1h. Frågan är om jag inte ska ändra schemat lite, så att hon faktiskt får tre tupplurar istället i alla fall..... :? Men jag vet, jag ska låta kuren ha sin gång först och utvärdera sen!

Nu till dagens fråga: Hur gör vi om vi inte vill ut och promenera vid varje daglur, utan låta henne sova inomhus i vagnen? Ska man ramsa/påminna/bekräfta även på dagen? Igår körde vi bara dagramsan när vi skulle ut på promenad med henne, och hon somnade inom 5 minuter, men nu vagnade jag henne plus sa dagramsan för att hon skulle somna - det kanske inte ska behövas?

Stort tack för all respons och hjälp! Det är verkligen guld värt att ha någon att fråga i detta läget! :thumbsup:

Undrande och fascinerade kika
kika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig nattrapport du lämnat. Pris och beröm. :-({|= \:D/

Angående daglurarna så skulle jag inte prommenera henne till sömns utan låta henne somna i stillastående vagn. Du gör då precis som på natten min istället för buff vid kris så vagnar du.

Låt schmat sätta sig under uppföljningsveckan. Du kan ju alltid lägga in en fem-minutare på eftermiddagen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Härlig rapport :thumbsup:
Precis som ilindström skriver kan du ge en powernap på em, vi hade även en "rask promenad i vagnen" 20 min där tillfälle gavs att sova om han så ville. Nu gjorde Dag aldrig det men jag märkte ändå att den stillasittande 20 min vilan gjorde att han klarade kvällen mycket bättre. Bara ett tips 8)
Skulle också se till att hon somnade i stillastående vagn, vill ni sen ut och gå är det ju inga problem.
kika

Inlägg av kika »

Bra tips! Det låter som det kan vara något att använda vid behov, om inte det är läge för en powernap - eller kanske hon vill ta en 5-minutare just då tom.

Nu är vi 3 nätter in i kuren - och vår lilla flicka sov 12 h inatt igen! Helt otroligt! Hon behövde dock en bekräftelse vid 12-snåret, sen sov hon vidare och har troligtvis också somnat om alldeles av sig själv och helt tyst någon gång under natten, eftersom hon låg på helt andra hållet när vi väckte henne imorse. Det lustiga är också att hon har sovit på magen dessa 3 nätter, fast vi kurat henne i ryggläge då hon alltid sovit så tidigare. Hm! Då får man sig en tankeställare! :roll:

Idag har vi så applicerat era tips om att inte promenera henne till sömns på dagen - och då blev det ju lite mer komplicerat.... men vi har ramsat och även vagnat ett par vändor för att få henne lugn, och sedan har hon somnat ganska fort. Men hon är sååå trött mellan lurarna, så det kanske inte är så konstigt. Jag har svårt att tro att den här extrema tröttheten kommer att lägga sig efter en vecka i dessa rutiner - men det kanske blir så? Har ni någon erfarenhet av det? Känns annars lite taskigt att tvinga henne att vara vaken och bara sova 2 långlurar för att vi trodde det var så hon ville ha det, om hon med sitt nya sömnmönster istället behöver tre kortare. Vad jag menar är att OM det visar sig att detta mönster håller i sig så hade det ju känts bättre att vi kunde ändra tiderna redan nu. Sorry för min oklarhet!
(Det var min vak-natt inatt så jag är lite yr .... :sleep: )

Jag undrar också hur man rent praktiskt går tillväga för natt 5 och framåt under uppföljningsveckan med vakandet? 1a natten sov min sambo inget, 2a natten någon timme utanför hennes dörr och jag gjorde likadant i natt och tänkte köra samma nu sista kurnatten. Men hon har ju - peppar peppar - sovit så bra så natt 5 kanske man kan återvända till sängen (vi har sovrum intill hennes rum). Eller? Jag vaknar av minsta pip, och för säkerhets skull kan vi också ha på babywatch. Hur har ni gjort? Vad tycker ni?

Hon måste ju lära sig också att vi inte finns där vid varje uppvak efter kuren, eller hur?

Tack för hjälpen!
hälsningar :heart:
kika
kika
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nu skall ni absolut sova hela nätter hela familjen så gå ni lugnt och lägg er :D Behövs en ramsa så skjut iväg den från sänge bara. PANG! Nu skall ni definetivt inte vaka mer 8)
Natt kl 19.30 – 7.30
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30
Här följer ett exempel med 11h natt.
7-8 mån
6 morgon, gröt
8-10 sova 2
10 mellis
12 lunch
13:30-15 sova 1,5
15 mellis
17 middag
18:30 välling
19 sova natt 11 timmar
"Tröttis tankar" 7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20
(20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)
"Piggis tankar" 7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45
Här är lite schematänk från klistrade favotrådar om ni bestämmer er för att lägga om schemat till tre lurar. OM ni ändrar gör då det med attityd och bestäm att det är detta som gäller i framtiden :!: :D
Lycka till,
kram :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: GRATTIS till Beslutet och till underbart god kurstart :-({|=

Lilla älsklingen är trött, mycket trött, och kommer att vara det lite till - omöjligt att säga hur länge. Det beror alldeles på graden av sömnbrist hon dragit på sig (eller ni på henne, hmhm :oops: ). Tro bara inte att det är något fel, att schemat måste ändras etc - fall inte i otålighetsfällan :!: Hon har så oändligt mycket att ta igen. Precis som ni själva. Det måste få ta den tid det tar.

När du och den ömme fadern får klart för er - VÅGAR få klart för er - att ni faktiskt kan räkna med att få sova på nätterna i fortsättningen och dessutom ha alldeles egen tid hela kvällarna (som jag brukar säga: "Vad ska ni nu göra med all er lediga tid :?: ") kommer ni också att gå omkring som vandrande zombies en tid. I synnerhet du. Och folk kommer att fråga varför du är så trött. "Du får ju sova nu?!" - "Just därför", är det ampra svaret :!:

Precis så är det för det lilla barnet. Hon är så trött, så trött. Nu, när hon äntligen får sova - och reagerar med så uppenbar lättnad - får hon "råd" att ta hand om sin trötthet, att verkligen tillstå den för att till slut få bukt med den och bli sant utvilad. Detta i sin tur betyder att hon förmodligen blir sjuk också. Saker och ting kan ligga latent. Man sätter sig över dem så länge man måste sätta sig över dem därför att man inte har krafter att ta itu med dem. Men så får man då till slut "råd" att ta hand om diverse underliggande krämpor - och kan, som vi ju vet vad gäller vuxna, ligga sjuk hela semestern och feberkoka... :shock:

Jag vill bara förbereda dig, verkligen inte oroa dig - tvärtom O:)

Vad du alltid kan göra, nu och sedan, är att lägga barnet en halvtimme tidigare på kvällen - det märker hon inte och det påverkar inte natt- och morgonsömn (annat än i så fall positivt).

På dagarna kan du ta till marginalkvarten före eller efter respektive långlur, hellre än att gå in och förvirra alltihop med att ändra på tiderna. Då ska du inte stirra dig blind på just en kvart utan minnas att vi talar INOM en kvart - du kan alltså lägga fem minuter tidigare och ta upp fem minuter senare, om det verkar behövas, eller tio - likaväl som en kvart, men absolut inte mer (och då bara åt ena hållet per lur, om du förstår vad jag menar).

Fortsätt nu arbetet lugnt och fint, och minns att om inte du - ni - ifrågasätter den goda nattsömnen, gör inte lilla älsklingen det heller O:)

Så alla eventuella orosvargar ska motas undan långt, långt bort från hennes tröskel.

Dit hör förstås kräkningarna som KAN få sina glesa återfall - även om jag inte tror det. Med fasta tider, säkra rutiner, tillräckligt med sömn och allmän ordning och reda, dvs de gynnsammaste förutsättningar för lilla matsmältningsapparaten som behöver lugn och ro mellan varven - som ska vara högst 30 min långa nu - försvinner det problemet, som du ser. MEN, skulle det kräkas lite väl energiskt i sängen någon gång, gardera dig då förebyggande med:

1. draglakan som "kudde" (alltså ett trevikt lakan slätt och stramt nerstoppat på ömse sidor om huvudänden av madrassen), där du lätt kan vika fram en ren sida vid mindre uppkastningar,

2. frottéhandduk och extralakan (vikt till lämplig storlek) som du lätt kan kasta på i sängen ovanpå det blöta, utan att ta upp barnet eller tända eller härja alls med henne, dvs störa :idea:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kika

Inlägg av kika »

Hej!
Tack för de många och kloka tankarna och råden Tina, Ida och Anna!
Det värmer med sådan omtanke och engagemang. :heart:

Vi är nu inne på natt 6, där nätterna går fantastiskt bra med i stort sett oavbruten 12 h sömn (vi ramsar några gånger när hon gnyr/vaknar till, men hon somnar om oftast direkt) och lite besvärligare dagar. Hon är dock piggare om dagarna nu och vi behöver inte ge henne några power-naps längre! Men hon vill inte riktigt somna med ramsan på dagen och hon vaknar oftast efter bara 1 h sömn på förmiddagen (mot planerade 1,5h). Hon är glad och pratig när hon vaknar, och när hon inte vill somna om efter ramsningar så låter jag henne vara med igen - tänker att detta nog rättar till sig så småningom, eller så får vi ju justera schemat lite längre fram. Är det rätt tänkt? Hon sover oftast som planerat på eftermiddagsluren, så resultatet blir alltså 30 min för lite sömn per dygn. Ska vi kompensera detta med marginalkvarten på e.m eller kvällen, eller låta det vara så?

En grej vi har lite problem med inför kvällsläggningen - och det är att få henne att skratta. Hon är oftast för trött för att ge efter för skratt när vi fjantar oss/busar/kittlar henne - och vi försöker verkligen ALLA knep!! Men hon blir oftast grinig istället. Är detta också något som kommer att bli lättare när hon kommit in i sin nya dygnsrytm, eller vad tror ni?

I SHN-boken skriver Anna att "det som är förbjudet är att vara ledsen och olycklig" (s.155), angående hur man ska agera på hennes skrik. Vi blir lite osäkra eftersom det låter som att hon är ledsen, men vi hör att det är nedåtgående och vet att det avtar. Därför går vi inte in till henne igen, utan påminner och bekräftar. Detta funkar, men vi undrar ändå vad krisläge innebär, dvs när ska man gå in och buffa igen egentligen? (vi har nu inte buffat sen natt 3).

Jag måste också bara säga att jag REDAN känner att den här metoden har drastiskt förbättrat min/vår situation och jag känner mig såå tacksam!!! Berättar glatt för alla mina mamma-vänner vilken hjälp vi har fått! :D
Snart (när zombie-stadiet gått över) så ska jag njuta av mer energi och alla härliga stunder för mig själv och tillsammans med min sambo! OCH naturligtvis ha mycket mer energi att ge min dotter! Så skönt!

/kika
kika
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej! Skall försöka svara på några av dina frågor :D
Hon sover oftast som planerat på eftermiddagsluren, så resultatet blir alltså 30 min för lite sömn per dygn. Ska vi kompensera detta med marginalkvarten på e.m eller kvällen, eller låta det vara så?
Många gånger tror jag att vår oro hörs i våra ramsor, typ "Hjälp! Nu har hon/han bara sovit xx min! Då får hon/han ju inte vad hon/han skall... :? Nu måste ramsan verkligen ta! Hjälp :shock: , den tar inte"
Känner du igen dig 8) :roll: Du kan som sagt inte sova åt henne, bara ge förutsättningarna. Den här missade sömntiden är inget du behöver kompensera för men märker du att hon är jättetrött på kvällen kan du alltid lägga 30 min tidigare. Marginalkvarten kan du använda om insomnandet (eller insomnande + uppvak) tar mindre än en kvart. Då lägger du bara på dom extra minuterna på sluttiden för luren.
En grej vi har lite problem med inför kvällsläggningen - och det är att få henne att skratta. Hon är oftast för trött för att ge efter för skratt när vi fjantar oss/busar/kittlar henne - och vi försöker verkligen ALLA knep!!
Vår son är humorbefriad kvällstid :roll: Försöker med allt...men inför läggningen börjar han bara gråta :shock: Jobbar stenhårt med skrattet under dagen och på kvällen gör vi något av följande vilket brukar generera ett godkännande :-s av sonen: dansa/studsa/hoppa till musik, "normors lilla kråka" (den som slinker än hit, än dit & ned i diket :wink: ), jaga hunden (funkar oftast numera), blåsa såpbubblor, leka tittut. Men som sagt...ge inte upp 8)
Jag måste också bara säga att jag REDAN känner att den här metoden har drastiskt förbättrat min/vår situation och jag känner mig såå tacksam!!! Berättar glatt för alla mina mamma-vänner vilken hjälp vi har fått!
:thumbsup: Visst är det härligt när man börjar märka hur kuren fungerar! Fortsätt jobba nu, ni är jätteduktiga :D Jag sprider också Annas fantastiska metod till alla som vill lyssna ( :roll: och alla som inte vill det :oops: :wink: )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"