Anledningen till att man inte vaccinerar barn mot mässlingen tidigare än 18 månader är att de under de första 12 månader kan ha mässlingsantikroppar från modern. Dessa kan interagera och medföra att kroppens immunförsvar inte svarar på vaccinet, vilket innebär att vaccinationen inte utgör något skydd. Man vaccinerar endast barn under 12 månader som skall vistas i högriskområden. I så fall behöver de omvaccineras vid 18 månader.
Hoppas ni fick svar på era frågor.
Är hon frisk nu lilla Troja?
Kram på er.