Kura barn som går på dagis?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Mippe

Kura barn som går på dagis?

Inlägg av Mippe »

Hejsan!

jag e mamma till en underbar Amanda, 16 mån och en lika härlig Elias 8 år. Elias sover i princip bra sina nätter när han väl somnat. Han har i äldre ålder blivit skraj att lägga sig ensam och skulle helst vilja att vi finns i närheten av honom för att sömnen ska komma fortare... Nu finns det också risk att han också ibland vaknar för tidigt eftersom syrran INTE sover hela natten och tillräckligt länge.

Nu vill jag så gärna åtgärda detta så att vi alla kan bli ännu härligare och på bättre humör på dagarna (barnen är underligt glada ändå...). Min stora fråga är om det går att kura min flicka fastän hon är på dagis 4 dagar i veckan mellan 8:30-14:30? Vi har också morföräldrar i annan stad som vi ibland åker och hälsar på och stannar några nätter...

Amanda har före dagiset började sovit 1 och en halv månad 12 timmars nätter efter en (tyvärr) halvhjärtad kur :oops: då uppföljningsveckan blev slarvig eftersom allt gick så bra. Dagis är inte något jag absolut vill för mitt barn men vår ekonomi klarar sig inte annars. :cry: På dagis är hon en solstråle, äter duktigt och sover kort (1h) men somnar själv utan trubbel. :)

Hemma är dagslurarna en fight om det ska ske inne i spjälsängen (ute funkar). Har tänkt att jag måste natta inne preci som på dagis? På kvällen vid ca 19:45 dricker hon en slurk mjölk i sitt mörka rum efter att ha sagt gonatt åt pappa pch bror, skrattat och badat. Sedan lägger jag henne i sängen och säger nati, nati sov så gott på vägen ut. Hon blir där utan ett ord och somnar.

Problemet är nu att hon vaknar allt från 3-7 gånger mellan 23 och 7 då hon borde stiga upp. Värst är det efter 5 på morgonen. Hon börjar gråta om jag inte genast infinner mig och lägger ner henne och säger min ramsa. Hon somnar om genast förutom på morgonnatten då hon kan ligga tyst 10 min för att sen hojta igen. Pappa vill att hon ska sova bra men har inte lika lätt som jag att vara konsekvent. Han tycker så lätt "synd" om barnen.

Mitt schema skulle se ut som följande:

7:00 God morgon till väckarklocka
7:30 Frukost gröt och kanske en smörgås (flickan e matfrisk...)
8:30 Till dagis eller om hemma lek + hemsysslor
9:45 Ut och leka på dagis eller hemma
11:15 Lunch hemma och på dagis
11:45-13:15 Sova på dagis (nu förverkligas högst 1 timme) och hemma
(skulle gärna lägga henne i vagnen på dagen hemma, men om det är negativt pga dagis lägger jag henne inne...?)
14:00 Mellanmål hemma eller på dagis
14:30 Ut och leka eller hem från dagis
17:00 Middag
18:45 Bad
19:15 kvällsgröt
19:45 slurk och godnatt

Hoppas på hjälp för vi lider nog nu, äntligen erkänner jag det. Pappan och jag har inte heller vågat oss på att göra något med varandra på tumanhand sen Amanda kom till världen. Eftersom jag tror att allt då blir värre igen... men jag ser ju att han och jag borde umgås mer. Farmor och farfar sköter gärna, men nog då på sitt sätt... :? När kan man sedan låta andra än man själv natta?

Härligt att detta forum finns och hoppas på svar...

:shock: Mippe :wink:
Elias (*augusti/00) och Amandas (*juni/07) mamma
Mippe

Är det kört nu?

Inlägg av Mippe »

Hejsan!

Väntade ivrigt på svar hela dagen. . . vet inte hur fort man kanske får svar av någon underbar mamma som vet och kan.. jag lade min prinsessa idag med tanken nu kör jag. Lade henne efter en massa spex, så hon måste ha undrat vad det är jag håller på med. Hon drack en slurk i sitt rum och så lade jag henne 19:30 som var planen (se ovan). Denna gång protesterade hon när jag ramsade tydligt och klart 4 ggr på vägen ut (har tidigare sagt ramsan lugnt och bara en eller två gånger och hon har tyst blivit kvar i rummet) Ramsade några gånger och gick in med solfjädern ca 10 sek. ut med ramsan och protest före jag ens kommit ut ur rummet. Ramsade sedan 3-4 ggr x4 och in en gång till för solfjädern 10 sek. Denna gång säger hon inget när jag går ut med ramsan. Bekräftar efter någon minut och hon förblir tyst. Tog sammanlagt 20 min faktiskt. . . Får se hur det går i natt. . .

Måste fråga ännu om allt skulle mot förmodan gå väl är det endast bekräftelse ramsan man använder efter kuren?

Tolkar jag tystnaden från forumet rätt när jag misstänker att det här med att hon e på dagis e ett så dåligt alternativ att SHN-kuren är dömd att misslyckas? Är oändligt ledsen om så är fallet. . . :cry:

ge mig gärna en vink om jag är ute på hal is. . .Där i mellan är det fantastiskt att läsa alla era fina inlägg och solskens historier. och Anna vilken fantastisk människa och hjälpare av små sötnosar du är!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mippe, inte tror jag det är så att ingen svarar för ingen törs med ditt dagisbarn. Men vi har en väldans massa att göra... :D

:lol: Välkommen hit! :lol:

Men för att vara jättetydlig, JA, det är svårt att hjälpa dig för vi är inte vana att kura dagisbarn på under 1,5 år som då skall fungera. Men, jag tror att kuren kan fungera även för dagisbarn om man har rätt attityd.

Om jag får tycka om schemat till att börja med...

Hela andra levnadsåret skall barnen ha minst 13,5 tim sömn på schemat och jag får ihop 12,5, det är för lite. Du behöver ha MINST 12 timmars natt i vissa dagar efter kuren kanske så mycket som 12,5 där du lägger 30 min tidigare när det är som tröttast. Sova MINST 1,5 på dagis skulle jag påstå.

Läs gärna i boken och här på forum så ögonen blöder. Jag tror att snart kommer fler och hjälper dig med frågor. Men undertiden så skulle jag rekommendera att du printar ut lathunden och sätter den på kylen, första natten sofjädrar man direkt, går med ramsan och sen bekr. ramsar man x4 när det är tyst. Natt 2 så ramsar man bort det mesta och när det är TOTAL kris DÅ får man sofjädra. Ramsan sägs utanför rummet! HÖGT OCH TYDLIGT sägs den för att lugna och ge besked. Bekr. kan ges lite mera mjukt och skönt typ.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Mippe och jättevälkommen hit till forumet :D :!:

Jag och SusanneG är hjärtebarnskontrollanter här på äldre-barn-forumet, och vi ska se till att ingen tråd står obesvarad! Ibland får man svar inom fem minuter, ibland tar det några timmar men det får aldrig ta mer än tre dagar att få svar! Idag har det varit rätt fint väder, så det har kanske inte varit så många föräldrar inne på forumet :wink:. Så du får inte tro att det är för att du valt att ha ditt barn på dagis som du inte fått svar, för så är det inte :!: Lite undrar jag dock över det du skriver att er ekonomi inte klarar sig utan dagis?

Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar :D
Men jag måste börja med ett par frågor: har ni kvar spjälsängen till henne? Om inte tycker jag ni ska ta in den igen!
Har du läst shn-boken ordentligt? För det är jätteviktigt att du har gjort det, så du känner dig helt igenom trygg och säker i det du gör!

Jag tycker av det du beskriver hur läggningen gått ikväll att det gått bra, du har ramsat med ordentligt magstöd och bett henne betryggande svar på hennes frågor.

Bekräftelseramsan drar man ihop med vanliga ramsan natt 3-4 och ramsar gör man alltid minst x4 när man lägger barnet.

För att återgå till din dagisfråga; det går jättebra att kura dagisbarn, och vill du att hon ska sova inne på dagtid så lägger du henne inne, med den självklara attityden av att det ska vara så!

Vad gäller lillebror så vill jag varna för att ni lär honom att ni behövs vara nära för att han ska sova! Han är inne i son åttamånadersångest nu, och behöver klara och säkra svar från er. Läs gärna mer om just åttamånadersångesten här på forumet och i Barnaboken!

Skickar min favvolänk, om förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sedär, TorsMamma var ute samtidigt :heart:
Och räkna sömntimmar hann hon också :wink: :!:

Du ser - här rycker vi ut, fast det sker ofta på kvällstid :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hej och tack för ert svar!

Tänkte faktiskt för mig själv att jag inte kan var den enda som kurar ett dagisbarn så därför beslöt jag mig för att köra. men blev fundersam när ni säger att det är svårt attlyckas med barn under 1,5 år. Borde jag vänta 2 mån nu och sen dra kuren för att ha bättre chanser att lyckas? Jag har inställningen och attityden trot jag, nu gäller det bara att få pappan på samma bana. Är dock orlig för att kunna hålla dagsschemat på minuten. Hon borde alltså sova mer förstår jag. Då måste det nog ske på kvällen.

I natt somnade hon alltså efter 20 min med två solfjädrar och ett antal ramsor (kanske 10 st x 4) och en bekräftelseramsa x 2. Märker nu att jag säkert gjorde fel här och bekräftelsen också borde vara x4...

Nåja efterdet sov hon 5 h i sträck och vaknade vid 00:48. tillrätta solfjäder och ramsa + bekräftelse. Hon är tyst efter det i 20 min. Här tror jag att jag gjorde fel och började ramsa direkt. Ramsade 5 ggr men det blev bara värre så jag solfjädrade 10 sek. ramsade x 4 och bekräftade x 2. Hon förblev tyst.

2:14 vaknar hon igen och står i sängen - solfjäder 10 sek ramsa x 4 och bekräftelse x 2. Hon tystnar.

5:58 vaknar hon följande gång och säger mamma. Solfjäder direkt + ramsa x4 och bekräftelse x2

6:20 säger hon mamma igen och ovanstående upprepas. Tyst men börjar gråta efter 2 min. Nu ramsar jag flera gånger och några x 8 tom för att överrösta henne. hon är olycklig och säger kacka samt pappa gråtandes. Går in 6:33 för att solfjädra märker att hon bajsat, men tillrättalägger ändå och solfjädrar5 sek och går ut med ramsan x4 amt en bekräftelse x2. Hon är tyst.

6:47 gråter hon men tystnar när hon hör mig slamra och håller sig lugn tills klockan ringer 6:58 då pappa kommer hem och hon får själv stänga av klockan. :D

Tung natt känns det som men inte den värsta möjliga. Känns som om solfjädern verkligen funkar men att ramsan ensam bara gör det värre.

Nu iväg för att hålla dagsschemat på minuten...

tack för stödet ni ger det betyder så mycket!!!
Mippe

Inlägg av Mippe »

Jo och så ännu en sak. Amanda har inte en lillebror utan en storebror på 8 år! Kanske det då också är en trotsålder som gör honom osäker på kvällarna. Han har nog några vargar utanför dörren tror jag... Han säger att han inte vågar sova för att hans rum råkar ligga närmast ytterdörren och ifall det skulle komma tjuvar så kommer de först till honom. Har försökt lugna honom på alla sätt med logiska förklaringar och genom att diskutera, men han har alltid varit känslig.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Mippe :D
Mippe skrev: Tänkte faktiskt för mig själv att jag inte kan var den enda som kurar ett dagisbarn så därför beslöt jag mig för att köra. men blev fundersam när ni säger att det är svårt attlyckas med barn under 1,5 år.
Nej, TorsMamma menade inte att det är svårt att kura barn under 1½ år (tvärtom!) utan hon menade (är jag säker på!) att det inte är så vanligt att kura barn som går på dagis när de är under 1½ år! Så visst ska du fortsätta, nu när du börjat!

Tänk nu på att börja låta ramsan arbeta mer inatt! Ha rejält magstöd när du ramsar, stå gärna med benen lite isär och ta i från magen när du ramsar, och var NOGA med bekräftelsen, att fuska med den straffar sig helt säkert längre fram! Så sista ordet ska du ha, varje gång du ramsat henne!

Tycker du jobbade på bra inatt, och jag förstår av ditt inlägg att ni har spjälisen kvar - bra!
Fint att hon tystnade av dina husljud, då kör du på det vid tidiga uppvak tycker jag. Pangramsa och sen husljud om hon inte tystnar!

Amanda har inte en lillebror utan en storebror på 8 år!
Oj, jag ber om ursäkt - jag läste att han var 8 månader och inte 8 år :oops: :roll: ... Då förstår jag vad du menade med att inte ha råd att ha flickan hemma!

Har du Barnaboken? Om inte tycker jag du ska köpa den, AW kommer ut med den i nyutgåva i slutet av november, och den är en sann skatt där du kan hämta kraft och inspiration ur i alla år framöver vad gäller barnen!

Hoppas ni får en fin dag!

Kram Mia
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Mippe :D

Jag vill ge dig lite tips ang din stora kille, du kan "ramsa" honom med, min stora är 6 år och i bland kommer just de där frågorna om vargen eller räven som det pratas om här hemma, hon gillar inte att gå in i sitt mörka rum om inte rullgardinen är nerdragen och frågar ibland om räven kan komma, då "ramsar" jag henne med.
Det är lungt A, du kan sova tryggt, mamma har koll så att dörren och fönstret är stängda/låsta,
ramsa fast i andra ord som lugnar orolig 6 åring, man kan välja vad man vill säga så länge det inte blir en uppsatts och förklaring, mer konkret, precis som ramsan ger svar på många frågor.

Lycka till med kuren på tösen, jag har assisterat en 17 mån som precis i kurtiden blev inskolad, det enda jag upplevde annorlunda var att allt tog lite längre tid, men ha målet för ögonen så kommer det gå finfint.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

miar70 skrev:Hej igen Mippe :D
Mippe skrev: Tänkte faktiskt för mig själv att jag inte kan var den enda som kurar ett dagisbarn så därför beslöt jag mig för att köra. men blev fundersam när ni säger att det är svårt attlyckas med barn under 1,5 år.
Nej, TorsMamma menade inte att det är svårt att kura barn under 1½ år (tvärtom!) utan hon menade (är jag säker på!) att det inte är så vanligt att kura barn som går på dagis när de är under 1½ år! Så visst ska du fortsätta, nu när du börjat!
Jag ber om ursäkt i fall du missförstod eller jag var otydlig. Jag menade precis så som Miar70 säger... De flesta brukar kunna vara hemma till 18 mån så att kura 16 mån som går på dagis är inte så vanligt, men vad som är vanligt är att det krävs ATTITYD för det hur man än gör.

Se nu till att ha målet för ögonen så kommer ni ro detta i land. Säger som Miar70 också, glöm inte bekräftelsen ordentligt i natt. Den SKALL ha sista ordet. :x

Lycka till!!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hejsan!

Amanda vrålmotsatte sig dagsluren och vägrade ta emot min dagsramsa även om jag idogt fortsatte. Solfjädrade också några gånger men efter 35 min somnade hon (hade nästan somnat stående före det gnällandes) då jag gick in och tillrättalade henne. Så mycket ljud har jag aldrig förr haft på dagen som jag nu hade; musik, tv, slammer prat osv. sen sov hon ynka 50 min men jag tog inte upp henne före schemat så att hon var tyst för en liten stund.
har varit totalt Zombie idag själv men ändå på gott humör. Det piggade väldig att jag fick veta att det lyckats för en annan som varit inskolad i dagislivet. Tusen tack för det. är beredd på att det ska ta länge...

i kväll la jag henne efter hela familjens roliga timme (vi e alla genomsvettiga nu) kl.19:30 med sin sedvanliga slurk i ett mörkt rum. puss på kinden efter att vi vinkat åt diverse saker och ner i sängen på mage. 3 sek solfjäder, ramsa x 4 + bekräftelse efter en luiten stund för hon hölls faktiskt tyst... WAU undrar hur natt 2 ska gå.

oroar mig över dagisveckan som börjar i övermorgon och funderar om en "sjukskrivning"/tjänsteledighet skulle vara av nytta? Är det så att de 4 första dygnen borde vara identiska och att dagis rutinen först skulle börja efter det eller strular det till för henne ännu mer att sen först börja? vad tror ni där ute?

På dagen var jag missmodig men nu känns allt igen mycket bättre.

Kämpa ska vi och nu tvingar jag gubben att läsa Lathunden + verktygslådan. han läste om safarin och förstod pointen bra. Hoppas han hinner få rätt attityd nu tills i morgon. Måste han ta över nu eller är det ok i ett senare skede?

Sov så gott allihopa!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Vilken härlig attityd ditt inlägg andas!

Tycker din tanke om "sjukskrivning" är bra, visst är det så att det bästa är att låta kuren sätta sig ordenligt innan hon ska på dagis igen! Bra idé!

Känner pappan att han är osäker är det bättre att du fortsätter om du har bättre attityd, för allas er skull!

Bra jobbat, och vilken fin läggning :thumbsup:

Hoppas natten blir bra nu!

Kram!
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hej!

Nu är natten bakom och jag tror det gick mycket bättre även om ramsan inte är hennes vän alls ännu. hon somnade som sagt på direkten utan ett knyst. Gnydde vid 00:48 då jag avvaktade och höll tyst. 1:55 klagar hon igen och här kunde jag kanske ha avvaktat lite längre förrän jag började ramsa. Ska man ramsa först vid gråt? För hon blev arg pga att jag ramsade. Ramsade 5 ggr på 10 min men gråtet bara stegrade så jag beslöt mig för att solfjädra 5 sek. ramsan ut - tyst. väntar lite och bekräftar mjukt 3 ggr.
5:10 ropar hon och är harmsen. Jag ramsar och hon blir argare ramsar x 4 ytterligare 3 ggr med små pauser. 5:15 pratar hon vilket är nytt men får fart igen och blir riktigt arg med små pauser. 5:20 ramsar jag riktigt bestämt och hon blir ÄNNU argare. 5:22 säger hon mamma och tystnar för 4 min gnölar igen och harmar sig. 5:29 ramsa då Amanda är arg och säger mamma där oavbrutet. sätter punkt vid 5:32 med en kort solfjäder och ramsa samt bekräftelse x 4. Nu e de tyst. Vaknar 6:50 - panramsar och slamrar och låter klockan ringa 6:55 (5 min för tidigt) för att undvika gråt på morgonen. Amanda på gott humör när hon tystar klockan.

Låter det här som om det e på väg och bli bättre? Dagsstrulet tog nu 25 min - igår 35 min. pappa övade också på dagen och ramsade i mellanåt.

Är det vanligt att ramsan gör ungarna ännu argare?
Ska sikta på att vara borta från jobbet i veckan, men kan dessvärre inte vara hela veckan... så jag hoppas att hon hunnit lära sig något på de första 4 dygnen :) :roll: Men jag känner mig säkrare nu även om jag inte tycker om barnskriket. Väntar så på en dialog :wink:

Det här forumet verkar bli något av en dagbok för mig märker jag... Hoppas ok :P
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

BRA jobbat :!:
Mippe skrev:Ska man ramsa först vid gråt? För hon blev arg pga att jag ramsade. Ramsade 5 ggr på 10 min men gråtet bara stegrade så jag beslöt mig för att solfjädra 5 sek. ramsan ut - tyst. väntar lite och bekräftar mjukt 3 ggr.
Man ska ramsa när barnet behöver en ramsa, inte förr! Så du gjorde helt rätt som väntade med att ramsa henne. Nu inför kommande natt kan du ha i bakhuvudet att när du känner att du skulle vilja gå in - DÅ ramsar du, och då tar du i med rejält magstöd och ger dig inte förrän hon tar emot ramsan! Går in gör du bara i yttersta nödfall :!:
Är det vanligt att ramsan gör ungarna ännu argare?
Ja, det är vanligt! Det är därför det är så viktigt med bekräftelsen, även om den stör. Snart har du en dialog, det lovar jag!
Det här forumet verkar bli något av en dagbok för mig märker jag... Hoppas ok
Självklart! Det här är din tråd, och att skriva ner hjälper ofta till att sortera tankarna och det är inte helt ovanligt att ev. fnurror löser sig av sig självt när de blivit satta på pränt!
Mippe

Inlägg av Mippe »

hejsan!

Nu är jag inne på den tredje dagen av kuren och något har helt klart hänt. Natten var jobbig i och för sig, MEN jag gick aldrig in till henne. Hon somnade bums på kvällen med en ramsa + bekräftelse. Vaknade 0:33 och var arg. Nu var pappa också hemma och och ramsade ibland men jag tyckt han lät lite som "snälla sov nu". Vi höll på i hela 50 min och ramsade MÅNGA gånger, men så plötsligt när jag ramsade i bristningsgränsen med betoning på SOOV så hör jag hur hon lägger sig och tystnar. Väntar andäktigt och bekräftar, inte ett knyst. Wau, jag hölls utanför! \:D/
4:13 vaknar A igen gråtande glad ramsa. hon är frågvis och ramsar en gång till 4:17 tyst och så bekräftelse 4:18. Känner mig dock lite elak för hon säger att hon bajsat under denna uppvakning. pappa säger att det ska bytas men jag säger att det får vänta... :twisted: :roll: Rätt eller fel? :?:

Hon vaknar ytterligare en gång före klockan och är vaken i 10 minuter får 2 ramsor under tiden. tystnar av sig själv och tänker glömma bekräftelsen. men ger den från sängen faktiskt... sen låter jag henne vakna till klockan 7:15 (15 min senare än tänkt). Hon är yrvaken märks det och kommer faktiskt på att det blev 35 min sov som ju är onaturlig längd. :oops: Hur skulle jag ha gjort här? :?: Andra sidan har jag övervägt att väckningen kunde vara 7:15 eller tom 7:30 för att vi skulle få ihop 12 timmar natt.

Jag var super trött på morgonen men känner verkligen att jag jobbat hårt och att de nu kanske börjar ge resultat.... dagsömnen lägger jag henne lite tidigare för ja tänkte att då hinner hon somna till sin riktiga tid men här tänkte säkert fel för det tog bara 3 min för henne att somna. . . [-X hon vaknar efter 35 min jag ramsar och hon somnar efter 5 min igen. Ska ja nu hålla tiden då hon borde stiga upp eller? :-k :?:

OO så mycket text. hoppas någon hinner och orkar läsa. Stort tack att ni finns. :heart: :heart: :heart: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "