jag e mamma till en underbar Amanda, 16 mån och en lika härlig Elias 8 år. Elias sover i princip bra sina nätter när han väl somnat. Han har i äldre ålder blivit skraj att lägga sig ensam och skulle helst vilja att vi finns i närheten av honom för att sömnen ska komma fortare... Nu finns det också risk att han också ibland vaknar för tidigt eftersom syrran INTE sover hela natten och tillräckligt länge.
Nu vill jag så gärna åtgärda detta så att vi alla kan bli ännu härligare och på bättre humör på dagarna (barnen är underligt glada ändå...). Min stora fråga är om det går att kura min flicka fastän hon är på dagis 4 dagar i veckan mellan 8:30-14:30? Vi har också morföräldrar i annan stad som vi ibland åker och hälsar på och stannar några nätter...
Amanda har före dagiset började sovit 1 och en halv månad 12 timmars nätter efter en (tyvärr) halvhjärtad kur
Hemma är dagslurarna en fight om det ska ske inne i spjälsängen (ute funkar). Har tänkt att jag måste natta inne preci som på dagis? På kvällen vid ca 19:45 dricker hon en slurk mjölk i sitt mörka rum efter att ha sagt gonatt åt pappa pch bror, skrattat och badat. Sedan lägger jag henne i sängen och säger nati, nati sov så gott på vägen ut. Hon blir där utan ett ord och somnar.
Problemet är nu att hon vaknar allt från 3-7 gånger mellan 23 och 7 då hon borde stiga upp. Värst är det efter 5 på morgonen. Hon börjar gråta om jag inte genast infinner mig och lägger ner henne och säger min ramsa. Hon somnar om genast förutom på morgonnatten då hon kan ligga tyst 10 min för att sen hojta igen. Pappa vill att hon ska sova bra men har inte lika lätt som jag att vara konsekvent. Han tycker så lätt "synd" om barnen.
Mitt schema skulle se ut som följande:
7:00 God morgon till väckarklocka
7:30 Frukost gröt och kanske en smörgås (flickan e matfrisk...)
8:30 Till dagis eller om hemma lek + hemsysslor
9:45 Ut och leka på dagis eller hemma
11:15 Lunch hemma och på dagis
11:45-13:15 Sova på dagis (nu förverkligas högst 1 timme) och hemma
(skulle gärna lägga henne i vagnen på dagen hemma, men om det är negativt pga dagis lägger jag henne inne...?)
14:00 Mellanmål hemma eller på dagis
14:30 Ut och leka eller hem från dagis
17:00 Middag
18:45 Bad
19:15 kvällsgröt
19:45 slurk och godnatt
Hoppas på hjälp för vi lider nog nu, äntligen erkänner jag det. Pappan och jag har inte heller vågat oss på att göra något med varandra på tumanhand sen Amanda kom till världen. Eftersom jag tror att allt då blir värre igen... men jag ser ju att han och jag borde umgås mer. Farmor och farfar sköter gärna, men nog då på sitt sätt...
Härligt att detta forum finns och hoppas på svar...