Standardmodellen och fortfarande massor med frågor

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
katinka

Standardmodellen och fortfarande massor med frågor

Inlägg av katinka »

Hej, innan jag ger upp måste jag uteslutar att jag inte har översett någonting.Om någon har tålamod att läsa allt detta, känner igen situationen eller har en råd vore jag glad.
Min lilla dotter är fem veckor gammal nu och jag fösöker mig på standardmodellen redan för några veckor. Att det inte funkade i början har jag väl förstått, men nu skulle det väl börja slå in eller.
Det går ganska bra på morgonarna, men sedan vid tredje mat-och-sovomgången fastnar vi.Det ser ut så här:

Mieke dricker först en halv timme, sedan provar vi med lite mera, eftersom hon börjar gråtar och krampar ihop sig. Istället för att rapa(som bara funkar ibland)spotta hon väldig, väldig mycket.
Hon verkar inte vara nöjd efetr vi har tillbringat trekvart så där, men hon dricker inte ordentlig när jag försöker igen.
Hon släpper nästan aldrig brösten av sig själv, så det blir långa amningsperioder.
Plötsligt börjar hon bli mycket hektisk , ta brösten och släpper den i nästa sekund, så kan det gå för flera gånger.Ibland börjar hon gråtar så där söt och lite medans hon dricker (har hon för lite sugkraft eller är hon redan mätt och ta brösten som napp, hon ta ingen riktig napp eller är nöjd med fingern i det fallet)
Efter ett tag vet jag inte om hon är bara slut eller mätt och vi ta blöjbyte
sedan.Där är hon oftas riktig glad och nöjd med att titta på bilden som hänger bredvid. Där spotta hon ännu mera.Och blir otålig efter 15- 20 min.
Jag tar upp henne , men hon slutar inte gråtar, alltså tänker jag jaha, hon vill ha mera mat och så kör vi mata igen, tills hon bli så trött att hon somnar dock på armen.Och vid brösten.
Eller hon vilar en stund och vi fortsätter med delaktigheten, det går bra för bara några minuter, så att jag börjar ammar igen, då bli denna enochenhalvtimme
vakentid nästan bara amning. Så stämmer ju hela modellen inte längre .

När jag ska lägger henne vaknar hon efter få minuter, sedan sjutar jag henne i vagnen med den speciella metoden...Men hon vaknar igen då och då
Hon gillar inte alls magläge, fast nu medan jag skriver etta somnade hon på mage efter vagningen(heter det så).Kanske en början.
Sedan blir hela eftermiddagen jätte strulig,jag amma varje timme eller oftare och då blir det nästan jämt. Efter en stund vet inte jag längre vilken bröst och om detta allt ska vara så och kraften att fortsätter med modellen bli mindre och mindre.
Jag har verkligen svart att tro att det ska vara mat som fattas för hon få den ju jämt då.Snarare har jag känslan att det bli får mycket istället.
Alla kvällar på sistone somnade hon sedan mellan 21.30 och 22.30 (hon var mer eller mindre vaken från kl. 15 ungefär),bara efter vagningen fast hon sover då upp till sex timmar.Men på natten har vi sedan samma strul igen och hon kan inte somnar.
Jag vore så glad om det verkligen stämmer, att barnet ska vara nöjd och glad med modellen. Min första dotter(2 1/2) sov redan lite och grät mycket, för hennne kräver allt amning också mycket tålamod och hon blir då arg på mig eller Mieke.
Inte förtvivlat men dock tacksam för hjälp, med många hälsningar...
Katinka.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hej!

Den fråga som dyker upp i mitt huvudet när jag läser ditt inlägg är att jag undrar om din bröstmjölk räcker till :?:
Det kan vara så att mängden inte räcker, det skulle kunna förklara att det blir sämre vartefter dagen går. Skulle också förklara varför hon inte blir riktigt nöjd och varför du måste ge mat så länge och så ofta. Det kan vara en tillfällig period där brösten inte hunnit med ökad efterfrågan, eller så kan det också vara , som för en del, att det helt enkelt inte räcker. Hursomhelst - mer mat!

Även om de är hungriga så orkar de ju inte suga hur länge som helst :( om det inte kommer något/kommer lite/eller för långsamt. Och även om man äter JÄMT så kanske man inte blir mätt om det bara serveras en ärta...? :roll: Om du ursäktar... Då kan man som liten somna av utmattning eller så kan man bli irriterad och frustrerad och inte vilja ta bröstet (för man vet ju att det ändå inte kommer något... :roll: ).

Vore jag som du skulle jag testa att komplettera med lite ersättning (t ex NAN 1 eller Babysemp) och se vad som händer.
Hon kan inte få för mycket mat, det kommer ut i ena änden!
Hon har ju precis passerat smekmånaden där hon ska ha mat vid första pip och jag skulle fortsätta mata henne så ett par veckor till (med ersättning som komplement) så att hon får sin överlevnadsångest lindrad och lugnt kan sova. Först när hon är proppmätt, och då menar jag verkligen proppmätt, så kan ni få ordning på sömnen för hon sover på tok för lite! :shock:
16-16,5 timmar sömn per dygn ska hon ha och vakenpassen bör ligga på 1,5-2 timmar åt gången. Nattetid siktar ni på 6 timmars sammanhängande sömn.

Lycka till och rapportera gärna om det blev någon effekt, om du väljer att prova ersättning som tillägg. :D
Klart att standardmodellen funkar! Det kommer du att se! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Eva-Karin

Hej Katinka

Inlägg av Eva-Karin »

Jag hade precis samma problem med min gosse som du har nu och det var precis som Mindy skriver, för lite mat.
På morgonen gick det bra och Daniel var mätt och nöjd men sedan på eftermiddagen och kvällen blev det värre trots att jag satt ammade hela tiden.Han sov dessutom alldeles för lite och allting blev jättejobbigt!!
Då började jag ge ersättning efter jag ammat, bara för att se om han verkligen var mätt och gissa om jag blev förvånad... :shock:
Han åt massor !!!! Tydligen så hade jag för lite mat så efter det gav jag ersättning som komplement och allt blev frid igen!!!
Han sov sina timmar utan problem och det jag trodde var magproblem försvann direkt!
Jag testade att pumpa ur mjölken oxå och såg då att jag knappt hade någonting så det förklarar ju varför min gosse var missnöjd!
Jag ammar fortfarande och ger ersättning efter så gossen blir riktigt mätt, så prova gärna det och lycka till !!!!
katinka

Mjölken bara rinner

Inlägg av katinka »

tack för svaren, men jag vet inte om det verkligen är orsaken, igår gav jag nämligen ersättning (150 ml), hon drack väldig långsamt och verkade inte vara övertygad, även om jag verkligen var det. Sedan hade vi samma strul igen, då gav jag brösten en gång till och mjölken bara rann ut, men vi hade samma som jag beskrev förut. Det gör mig lite tveksam om allt detta, men bra för dig att det var rätt väg iallafall.Vi ska se hur det bli idag...Katinka.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vi har haft tur med stora tillgångar på bröstmjölk. :D
Dock gjorde jag själv en notering för bara några veckor sedan faktiskt. Hade då trappat ned amningen till morgon och kväll sedan ett bra tag och tyckte att jag hade mjölk så det räckte till de målen.
Prinsen åt och blev dåsig och signalerade själv att han inte ville ha mer och att han ville gå och lägga sig (sträcker armarna mot en så sött :heart: ) när han ätit färdigt. Men...så började vi få tidiga uppvak ett par morgnar... Jag fick till omsomnanden men när jag så väckte honom till Morgon så var han verkligt hungrig vilket är ovanligt.
En gång ingen gång men när det hänt 2-3 morgnar så insåg jag att nattslurken inte kunde vara nog. Jag ammade då som vanligt på kvällen och hade gjort i ordning en flaska att fylla på med. Döm då om min förvåning när han åt 120 ml rakt av, och då menar jag verkligen utan uppehåll - trots att han vänt bort huvudet från bröstet och "verkade" mätt (uttråkad förstås... :roll: ). :shock:
Han sov förstås direkt fram till rätt tid och då trappade jag ned till att bara amma morgon en liten tid, nu har jag slutat helt.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hur har det gått idag då :?:
katinka

Med lugn och ro

Inlägg av katinka »

Hej Mindy, tack att du frågade efter hur vi mår.
Eftersom jag var ju inte på så gott humör på sistone och besviken på att jag inte kände mig i läget att kunna fortsätta standardmodellen gav jag upp detta och det var tydligen befrielsen.Man tar ju modellen som orientering iallafall. Vi mår alla bättre, även om Mieke har sina skrikmomenter. Jag tror att jag har stressat mig för mycket. Ersättningen tar hon fortfarande inte och även vid brösten börjar hon ibland att gråter och blir hektiskt, så jag kan absolut inte se om det verkligen ärmat hon behöver, men i lugnare momenter är hon verkligen glad och det är så skönt...
Hlärtliga HÄLSNINGAR,Katinka.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man ska alltid följa sin egen inre övertygelses röst :!:

Standardmodellen liksom Sova hela natten-kuren liksom Barnaboken finns till hjälp och stöd för den som behöver och vill ha hjälp och stöd. men vi pratar inte order och dekret här. Vi pratar just beprövade råd för den som söker sådana. Känn aldrig dåligt samvete för att du gör som du tycker känns bäst för dig och ditt lilla barn - det är dit vi alla vill komma :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"