Gör jag rätt men Majken fyra månader?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emma Sandwall

Gör jag rätt men Majken fyra månader?

Inlägg av emma Sandwall »

Hej!
Hoppas någon snäll person kan hjälpa mig att berätta om vi gör rätt?

Jag har haft Barnaboken och Sova Hela Natten boken som de enda böckerna som jag har läst de sista fem månaderna men ändå så när man väl börjar kura kommer osäkerheten. Hoppas därför att någon kan hjälpa mig att se om jag har börjat rätt eller om det finns något att ändra på.

Bakgrund:
Majken har sen hon fyllde fyra månader helt tappat nattsömnen. Hon har vaknat till och från under natten från ca kl.12.30 - o4.30 varenda natt! Då menar jag att hon vaknar och gnäller och inte kommer till ro utan ligger och små skriker. Hon somnar till men vaknar efter 10-20 minuter igen.
(Ska tillägga att hon har varit förkyld och hostig och börjat känna ty-känsla)

Jag har därför insett att vi måste kura henne för det går inte att ha det så här.

Sov- och mattider dagtid:
Majken vaknar kl.6.45 och får då 2 dl välling.
Kl. 8.30 sova 45 minuter
Kl.10.15 Mat, smakportion mat +gröt/välling
Kl.11.45 Sova 2 timmar. Här vaknar hon efter 45minuter och har jättesvårt att somna om. Vagnar, ramsar osv. Somnar ofta om efter ca 30 minter_45 men vaknar var 5-10 minut. Jättejobbigt!!!!
Kl.14.00 ersättning 210 ml.
Kl. 15,30 sova 45 minuter
Kl. 16.30 gröt 2 dl.
Kl.18.00 bad
Kl.18.30 välling 1,5 dl
Kl.18.45 sova natten i vagn.

Detta schema har vi kört efter sedan Majken var Två månder och hon somnar alltid snabbt men får ej det långa passet att fungera.
Hon har kommit in i dessa tider mycket bra och signalerar själv vid dem när det är dags.

Är det för lite mat?
Är det för mycket/för lite sömn?
Ska något ändras?
Hur ska jag fåhenne att sova hela lunchpasset. kan ej lägga henne tidigare än kl.11.45 för hämtar min andra flicka på förskolan med bil varje dag kl.11.30.
.............................
Kurning:
Började igår lördag!
Majken ligger i sin vagn i vårt sovrum med ett svart påslakan över vagnen. Det är alldeles svart och svalt i rummet.

Majken la sig som vanligt och somnade med en gång kl.1845. Vaknade första gången runt kl. 21.00, vagnade då 5-6 gånger, skakade och gav ramsan en gång. Somnade sedan om och sov 30 minuter och sedan samma visa.....
Hon höll på så här alltså skrika (dock inte höga skrik utan mer frågeskrik och gnyende) hela natten till kl.2.30. Hon tystnade med en gång när jag vagnade men när ramsan sas eller när jag gick bort från vagnen satte hon igång direkt. Vagnade då igen 5-6 tag, skakade och ramsan en gång. Ibland somnade hon fem minuter men vaknade upp snabbt igen. Hon sov 20 minuter två gånger under detta pass.

Kl.2.30 smnade hon in och sov då fram till 6.20 och sedan pratade hon, bajsade osv men jag vagnade, skakade och ramsade fram till 6.45 då min man och jag gjorde God Morgon!

Är jag på rätt väg?
Gör jag något fel?

Hur gör jag nu natt 2?
Ska jag endast skaka vid uppvak och ramsa mer än en gång? Ska jag prata lågt eller i vanlig ton när jag ramsar?
Kan jag vagna och i så fall när?

Många frågor från en som tycker att hon borde kunna det här men känner mig så osäker, Snälla! svara så fort ni kan.

PS: har 100% stöd från min man som kommer att ta natt tre. Skulle det behövas kommer han att vara hemma från jobbet om jag måste sova på dagen. Känns skönt:)

Kram Emma
Majkens mamma. Majken är född 080518 i vecka.40+3
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Emma!

Jag ska försöka svara på dina frågor som är rätt många. :wink:
Är det för lite mat?
Jag tror att en nyckel till långluren kan vara att luchen ligger så pass långt ifrån den. Hon är inte proppmätt när hon somnar och därför tror jag att hon vaknar i skarven. Antingen kan du ge en extre frukost och då skjuta fram lunchen eller så ger du henne en extra påfyllnad stax innan långluren tex. banan eller välling. då kanske du får skluta på melliset en halvtimme eller så. :roll: :wink:
Är det för mycket/för lite sömn?
Prefekt med sovtid om hon är fyra månader. :wink:

Jag tycker du jobbade på bra inatt. Jag antar att du bekräftelseramsande henne också fast du inte riktigt skriver det. Den är ju superviktig, så att ramsan sätter sig. Inatt ska du försöka vagna mindre och ramsan ska börja ta mer och mer. Så jobba på med målet för näsan. :wink:

Det är svårt att beskriva i vilket tonläge du ska ramsa. Om hon frågar så ska du överrösta hennes skrik så då får du ta i osv. Bekräftelseramsan är mjuk, lugn och fin.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
emma Sandwall

Hej!

Nu har vi gått igenom andra natten på kurningen.
Majken somnade som en stock och sov till kl.1.40. Då vaknade hon och frågade. jag gav ramsan direkt och kommunikationen kom sedan igång. Ramsade till och från 10 minuter och sedan somande hon och sov 20 minuter, vaknade igen, jag ramsade osv osv.....

Så här förflöt natten fram till 04.00 då Majken somande och sov till kl.6.20 sedan ramsade jag igen fram till kl.6.45 då det var god morgon.

Jag gick ej in i hennes rum och vagnade någon gång under natten utan ramsade. Hon skrek aldrig förtvivlat utan frågade mest och gnällde.

Hur gör vi i natt? Fortsätter jag på samma sätt? Jag kommer att ta den här natten också. Min man har varit hemma idag så jag har kunnat sova i kapp nu på dagen. SKÖNT!

Brukar det vara så här att de är vakna så länge under natten andra natten?

Hon sov dåligt vid lunchpasset men ramsade och till slut gav hon upp men vaknade och somnade ofta om med ramsan.

MVH
Emma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Jag tycker det låter som att natten gick superbra, andra natten är ofta en natt av frågor, det är den natten ramsan ska börja ta och i mina öron har ni kommit jätte långt. Bra jobbat, 3:e natten förflyter enligt planen, följ lathunden och jobba på ungefär likadant som föregånde natt bara det att du kommer att ha lite mer is i magen! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
emma Sandwall

Hej!

Natt tre förflöt hyfsat. Vaknade mindre men ca en gång i timmen.

Natt fyra sov hon hela natten till kl tjugo i sex.

Natt fem är det stora frågetecknet??????
Hon har i natt sovit fram till kl.tre. Vaknade då av en hostattack (hon har en infektion i lungorna som hon tar medicin för nu) Sedan somnade hon snabbt om efter ramsande i ca 15 minuter till och från. Sov sedan till kl.4.30 och vägrar nu att somna om. Ligger mest och halvskriker inte med riktig gråt utan ifrågasättande och ilsket. Ramsan tar inte, har satt på musik. Det lyssnar hon inte heller på. Har gått in två gånger och vagnat men icke sa nicke fortsätter skrika. Vad gör jag???? Min man duschar och försöker göra en massa ljud men det fungerar ej. Snart har hon hållit på konstant i två timmar. Hur ska man göra???Nu är musiken på igen och jag har gått ner. Orkar ej höra detta halvskrik som jag inte kan göra något åt.

SNÄLLA HJÄLP MIG? VAD GÖR VI FÖR FEL?

Hur gör vi imorgon natt om samma visa uppstår. Nu går musiken för fullt och hon får ligga där och "gasta" men tänk om vi har förstört allt nu?

MVH
Emma kl.06.00 på morgonen:)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Natt 4 gick ju galant, vilket bra jobb ni har gjort!

Det ni möts av i morseär vargtimmesuppvak och det är en vanlig följd när dom sovit en hel natt och tror dom är utvilade redan vid 4, vilken givetvis inte är sanningen och det kommer dom också att lära sig.

När man jobbar bort vargtimmesuppvaken så måste man vara koncekvent och ha ett stort tålamod för att inte tala om förtroende för det lilla barnet.
I regel verktygar man för mycket på morgonkvisten och då blir det tyvärr underhållning av det hela. Du vet dom är oftast arga över att ingen plockar upp dem, lillan vill bestämma närmorognen börjar men geneom att vara koncekvent så vet hon snart att mamma och pappa har koll, hon kan lugnt sova vidare.

Mina tips:
-KOLMÖRKT i rummet, men ska inte se handen framför sig :wink:
- EN pangramsa, och tänk då att klockan är 2 på natten, så den attityden kopplar du på :lol:
- Avvakta, avvakta, avvakta
- Blir det ledsamt så på med HÖG klassisk musik, så högt att du inte hör henne förutom om du lägger örat på dörren typ..
- Skulle hon ändå inte lugna sig så går du in och gör en lååång solfjäder...
- Ställ väckarklockan utanför hennes rum och väck med tjo och tjim!

//Malin
emma Sandwall

Hej!
Tack för snabbt svar!
Jag har henne i vagn och gillar ej solfjädern så jag vagnar hellre.När jag satt på musiken så högt ska jag dra ner volymen sedan när hon lugnar sig och somnar eller ska den stå på?

Jag va inte så snabb att ge ramsan utan avvaktade vid uppvaket så det kan jag försöka att bli bättre på.

Men är det ok. att bara låta henne ligga där med musiken på i två timmar om honm inte skriker i högan sky utan endast argt och ifrågasättande? Jag ska inte ge ramsan ibland för att visa henne att jag finns där? Hur länge ska man ungefär ramsa innan man ger upp och sätter på musiken istället?

Tack för att ni finns.

MVH
Emma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag tycker inte att du ska röra vagnen såvida det inte är kris-kris och då menar jag kris, gillar hon inte solfjädern så gissar jag att ni inte introducerat den på "riktigt". Bara man använder den så brukar barnen rätta sig i ledet, så visa att sf är en hjälp till att slappna av, och ingen kan soman såvida dom inte ligger ned och slappnar va...nåja man kan ju även sitta och slappna av för den skullen.. :roll:

Ramsan ska hon ha vid första pip, och bara EN, skulle hon slumra till och vakna igen efter 5 min så bjuder du på en ny ramsa.

Du drar ned musiken i takt med att hon lugnar sig, och du behöver inte ramsa för att visa att du är där, och ingen bekräftelse i vargtimmen.

Fastnar hon i någon fprm av klagan så är det solfjäder som gäller, och på morgonen kan man göra en lååång..
emma Sandwall

Hej igen!

Nu har det förflutit ganska många dagar sedan vi kurade Majken.

Dagslurarna går bättre och bättre och nu har hon i ett par dagar sovit hela den långa dagsluren utan att vakna! Vi får hoppas att det håller i sig.

Nätterna går bättre de också. Majken har ännu inte sovit en hel natt utan vaknar två-tre gånger per natt, runt kl.tre och sedan vid fyra igen och sedan kl. sex ungefär. Kl. tre somnar hon ofta om med ramsan snabbt. Kl. fyra tar oftast inte ramsan utan jag får gå in och stoppa om henne. Då somnar hon om. Oftast har hon någon anledning när hon ej somnar om på ramsan t.ex ligger på rygg, inget täcke etc.
Kl. sex är hon fullsövd enligt henne själv och vill upp. Skriker då i högan sky. Inget hjälper.

Nu till mina 4 frågor:
Majken har blivit fem månader:
Ska jag ändra på hur mycket hon ska sova?
Hon sover 45-60 min. kl.8.30, sedan kl.11.45 - 13.45 och sedan kl.15.30-ca 16.15 (ibland blir det endast 20 min. här) Har för mig att Torsmamma har ett bra schema över hur mycket de ska sova vid olika månader. Var hittar jag det?
Sover hon för mycket på dagen så hon är utsövd på morgonen?

Gör jag fel vid kl.tre och fyra på natten?

Hur gör man smidigast nu när vi går över till vintertid?

Tack på förhand!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Du behöver inte ändra schema om det gammla fortfarande funkar. Varför inte göra första luren till 45 min spikat? Och fortsätta med 1,5 och 45 min på eftermiddagen som innan. Sen kan du dra ner sista luren till 20 min, när du märker att hon inte behöver den mer så plockar du bara bort den. Och sen kan du göra samma sak med första luren. Vid ca ett år brukar dom flesta gå ner till bara en långlur. Men det är olika oxå, min dotter är snart 2 och hon sover fortfarande 14 tim per dygn. Dvs 30 min "för mycket".

Ofta har inte tidiga morgonrnar att göra med för mycket sömn, snarare tvärtom. MEN känner du att hon är SUPERPIGG på dagarna och inte sover sina lurar pga av detta, så kan det vara en tanke att minska på sömnen. Men det avgör bara du. Men hellre schemalägga lite för mycket sömn än tvärtom, i mitt tycke.

Vad du kan göra för att få hela nätter är att sakta med säkert backa. Vid kl 03, så kan det vara så att Majken vaknar och väntar på ramsan innan hon kan somna om. Dom gör ju bekant som vi lär dom. Så där kan du ju försöka avvakta och se om hon fixar uppvaket själv. När hon fattar att det inte händer något på natten, inga ramsor. nada. Man bara sover och sover. Så kommer hon inte heller behöva fråga/skrika, utan kan lugnt och fint somna om.

Vill ni ha en ostörd natt så borde även trafiken vid 04 upphöra. Ta på henne en extra varm pjamas eller gå in efter hon har somnat kl 03 och lägg på täcket i förebyggande syfte. Men bara när du är bombsäker på att hon sover.
Jobba sedan med ramsan, och ta gärna en titt på åtgärdspaketet för vargtimmen som jag klistrar in här nedan. Det är mycket känsligt med över-verktygande och speciellt trafik vid den tiden. Så backa och låt Majken göra framsteg. Hon vill ju oxå sova som en gris hela natten.

Jag brukar bara ändra en timme rakt av när tiden ändrar sig. På med Attityden bara. Men vill göra en mer snygg övergång, så kan man ändra med en kvart varje dag. Förstår du hur jag menar?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
emma Sandwall

hej!

Hittar ej den inklistrade länken om vargtimmen som du skulle klistra in. kanske glömde du att klistra in den eller är jag blind;)

Tack för snabba och kloka svar, ska föröka att inte springa in och avvakta lite mer i natt. Man är ju så trött så man blir lite lat....

Kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Häpp!
cissii

Inlägg av cissii »

Eftersom min hjärna består av 90% choklad just, åt precis ett kilo. Så glömde jag, men tur att TorpSara finns. Tack.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
emma Sandwall

Hej!

Ni är fantastiska på snabba svar, TACK!!!!

I natt vaknade Majken två gånger. Jag avvaktade först men ramsade sedan men hon gav sig inte. Hon skriker inte utan markerar liksom att hon inte är nöjd. Jag kikade in och såg då att hon låg på rygg utan täcke. Hon frös eftersom vi har det kallt i hennes rum:)

Jag la då snabbt över henne och tog på henne täcket. då somnade hon bums utan ramsa men jag gav den ändå. Likaså hände samma sak en timme senare och då avvaktade jag men fick sedan ramsa. Ramsan tog inte utan jag märkte att det var något annat och såg att täcket var av och hon låg på rygg. Jag gick in och la henne snabbt till rätta och hon somnade bums och sov till kl. 6.45 då vi gick in och gjorde God morgon.

Ska göra mer plats runt henne idag så att hon kan kanske vända sig lättare tillbaka själv. Har "boat" in runt henne för hon vaknade några nätter med armarna mellan spjälorna och inte kom loss trots attt vi har spjälskydd!!

Ska jag verkligen ligga och ramsa och ramsa tills hon somnar av utmattning och skrik närjag likaväl kan få henne att somna om tryggt och gott på mindre än en minut om jag går in när jag märker att hon vill ha hjälp?
Vill ju ändå att hon ska kunna sova hel natt utan dessa uppvak.

Ha en bra dag!
emma Sandwall

Hej!

Ni är fantastiska på snabba svar, TACK!!!!

I natt vaknade Majken två gånger. Jag avvaktade först men ramsade sedan men hon gav sig inte. Hon skriker inte utan markerar liksom att hon inte är nöjd. Jag kikade in och såg då att hon låg på rygg utan täcke. Hon frös eftersom vi har det kallt i hennes rum:)

Jag la då snabbt över henne och tog på henne täcket. då somnade hon bums utan ramsa men jag gav den ändå. Likaså hände samma sak en timme senare och då avvaktade jag men fick sedan ramsa. Ramsan tog inte utan jag märkte att det var något annat och såg att täcket var av och hon låg på rygg. Jag gick in och la henne snabbt till rätta och hon somnade bums och sov till kl. 6.45 då vi gick in och gjorde God morgon.

Ska göra mer plats runt henne idag så att hon kan kanske vända sig lättare tillbaka själv. Har "boat" in runt henne för hon vaknade några nätter med armarna mellan spjälorna och inte kom loss trots attt vi har spjälskydd!!

Ska jag verkligen ligga och ramsa och ramsa tills hon somnar av utmattning och skrik närjag likaväl kan få henne att somna om tryggt och gott på mindre än en minut om jag går in när jag märker att hon vill ha hjälp?
Vill ju ändå att hon ska kunna sova hel natt utan dessa uppvak.

Ha en bra dag!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"