gruppövningar för att få ihop en klass

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

gruppövningar för att få ihop en klass

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej hopp!

Jag behöver lite hjälp o feedback.

Jag är handledare tillsammans med min kollega, för en åtta på högstadiet.
Vi har samtal varje vecka med våra elever, och har klassråd o allt annat som ingår i handledningsuppgifterna.
På sistone har det varit en del tjafs, tända smällare så kläder förstörs, skitsnack, utfrysning osv, massor av tråkigheter.
Jag o kollegan vill verkligen försöka få ihop gruppen. Jobba med självkänslan hos dem, grupptillhörigheten och få dem vara gladare o mer nöjda med sitt arbete och sig själva.
Nu till frågan gentemot er - har ni något tips på bra övningar, lämplig litteratur, bra film, what ever??? Behöver konkret hjälp.

Tacksam för gehör!
Kram från kobben
L. :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där :D ,

jag har den här boken i bokhyllan:

http://www.internetbokhandeln.se/gruppe ... 147048120/

Har hört att den skall vara väldigt bra, men ännu inte hunnit med att läsa den.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sedan finns ju den här kursen för pedagoger som vill "lite extra" :wink:

http://www.activeparenting.se/lararfortbildning.html
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag har jobbat mycket med sånna övningar på 9-åringar men man kanske kan anpassa även för äldre. Äldre tycker förressten också om att leka. :wink:

Grupplekar där det gäller att samarbeta och "ta" på varandra.

Intervjua varandra (de som nästan aldrig pratat med varandra kan sitta ihop tex)

Gruppövningar där hela gruppen behövs, där alla känner att vi tillsammans gör något. Man kan ju tex dela in i smågrupper och måla något som sedan när man sätter ihop det blir en enda stor bild osv.

Sånt här är ju jätteintresant och roligt! Och det är fantastiskt när man ser barn växa!

Ni sitter väl alltid i ring när ni har disskusion med hela gruppen? I ring kan man inte gömma sig och i ring blir alla lika synliga (alla är lika viktiga, alla är lika värda att synas). Sen behöver man ju inte tvinga någon att prata, men man kan ställa frågor till var och en så att alla får höras.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Två tips, som jag har använt och fått bra respons på.
1: Pussel = dela in klassen i grupper. T.ex 6 pers. Varje grupp får ett pussel med t.ex. 6 bitar. Pusslet ska läggas under tystnad. :-$ Samtala om upplevelserna.
2: Alla i ett lag = dela in klassen i två lag. Spelas utomhus eller i gymnastiksal. Ett lag i varje ände av planen. I mitten något t.ex. en mössa. En från varje lag springer samtidigt för att ta mössan hem till sitt lag. Den andre (som inte fick tag på mössan) ska "kulla" den med mössan. Går detta inte = båda till den som vann mössan. Går detta = båda till "kullarens" lag. Sedan mössan i mitten igen och två nya som springer. Spelet kan ta väldigt lång tid, men till slut är alla i samma lag och brukar segrande ropa Vi vann! \:D/ =D> :wink:

Lycka till
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Om Gunillas bok är samarbetets "körkort" så är Elisabeth Cohens bok Cooperative learning finliret. Makalöst intressant och lärorik bok som kräver massor av läraren i förberedelse och förtänk men ger tusenfalt igen. Rekommenderas.

Kram Jannika
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

TACK för respons!

Min kollega har använt sig av SET, nån som gjort det? Det ska tydligen vara bra.
Än så länge har vi gjort små övningar...men man skulle gärna gå kurser Pea. Om det fanns pengar, vi har t o m vikariestopp på vår skola, så gå på kurs får man nog knappast göra...surt.

Kram kram!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"