Jo, visst måste hakan upp, det är väl därför jag skrev här...
Stora tjejen sover sina nätter, men somnar inte vid middagssömnen (vilket hon skulle behöva). Oftast sover hon från 20-7=11 timmar och jag tror att hon skulle behöva lite till, åtminstone trekvart!
Lilltjejen har börjat ställa kontrollfrågor på nätterna med högst ett par timmars mellanrum, (då hon fått vatten och nya blöjor (har varit jättedålig i magen och haft skinnflådd rumpa)

) och fått sin pappa att sällskapa henne i vardagsrummet under vargtimmen ett par gånger

(fast i natt somnade hon snabbt om när hon fått ordentliga besked).
Mitt problem är egentligen inte att göra ett schema för ett barn utan att få till ett fungerade för båda! Som det är nu ser det ut;
ca7 Stortjejen vaknar, får välling, öppnar paket (adventskalender med byggsats-figurer som hon sitter och leker med när jag äter frukost)
ca8 vaknar lilltjejen och får gröt
Sen plockar vi undan, klär på oss osv.
Ca halv 10-10 är vi klara att gå eller åka någonstans samtidigt som lilltjejen behöver sova (händer det för roliga saker så somnar hon inte!) hinner vi inte bli klara till senast 10 så somnar hon inne och då kommer vi inte ut...
En frukt till stora tjejen senast 10 (annars förstörs hennes aptit)
11.30-12 äter vi lunch och sen ska stortjejen sova (hon skriker att hon inte vill men ligger oftast kvar i sängen och pratar men utan att somna) Under tiden dricker jag kaffe och lilltjejen leker lite på golvet, vi hänger tvätt o.dyl tills storasysters vilstund är över, lite yoggi/bröstmjölk som mellanmål och sen behöver llilltjejen snart sova igen (14.30-16) och då är det mörkt ute... Under den sömnen förbereder jag och storasyster middagen som vi lagar tillsammans och äter ca 17.30, då pappa kommer hem.
Sen blir det umgänge och lek och om vi åker någonstans tar lilltjejen sig en 20-minutare.
Välling för båda vid 19.50, borsta tänderna och i säng vid 20,halv nio-nio är det lugnt och då somnar jag på soffan (när jag skulle göra allt det där som JAG vill göra utan social delaktighet..)
Ja, vi har ju faktist en del struktur men dagen är ju full av sovtider och strular något lite så faller hela dagen (behöver jag duscha så hinner vi kanskeinte innan det blir dags att sova första gången och då får vi gå ut i mörkret på eftermiddagen.
Ska jag väcka lilltjejen vi 7 fast hon gärna sover till 8? Hur lång tid skulle det ta innan stora tjejen sover 20-8 om hon inte sover middag (har inte somnat middag på en vecka nu och sover fortfarande bara 11, två gånger 11,5 timmenatt)?