Känner mig spänd och orolig för att jag inte har läst på tillräckligt, men jag vill komma igång nu!
Ska börja kura ikväll!
Ska börja kura ikväll!
Jag har tänkt börja kura vår dotter på 10 månader ikväll. Har en fråga bara, måste man ge en påminnelseramsa om barnet är lungt?
Känner mig spänd och orolig för att jag inte har läst på tillräckligt, men jag vill komma igång nu!
Emilia 071124
-
Jonatans_mamma
Hej och grattis till ett bra beslut
Det är viktigt att du alltid far sista ordet med bekräftelseramsan som ska följa barnet in i sömnen. Mjuk och fin i tonen säger den till barnet att det är precis sahär man gör, ligger tyst och lugn när man ska sova!
Du maste vara helt säker pa att du agerar rätt när du svarar dottern nu under kuren. Är du inte det sa maste du atminstone latsas sa att hon inte börjar tro att du inte vet vad du sysslar med 8) Attityden alltsa
Du kommer ju ha tid att läsa boken flera ganger och här pa forumet nu under de första 2 vaknätterna
Lycka till! Rapportera imorgon.
Kram Malin
Det är viktigt att du alltid far sista ordet med bekräftelseramsan som ska följa barnet in i sömnen. Mjuk och fin i tonen säger den till barnet att det är precis sahär man gör, ligger tyst och lugn när man ska sova!
Du maste vara helt säker pa att du agerar rätt när du svarar dottern nu under kuren. Är du inte det sa maste du atminstone latsas sa att hon inte börjar tro att du inte vet vad du sysslar med 8) Attityden alltsa
Du kommer ju ha tid att läsa boken flera ganger och här pa forumet nu under de första 2 vaknätterna
Lycka till! Rapportera imorgon.
Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
-
Jonatans_mamma
Hej igen...
Sag att jag visst missuppfattat fragan... Paminnelsaramsan skrev du ju...
Du behöver inte paminna igen ifall hon tystnar efter första ramsnings-omgangen. Da ger du henne bara bekräftelsen 4ggr. Troligtvis drar hon igang da igen sahär i början och da paminner du ju när du lyssnat av henne.
Hoppas jag förklarat sa du förstar
Sag att jag visst missuppfattat fragan... Paminnelsaramsan skrev du ju...
Du behöver inte paminna igen ifall hon tystnar efter första ramsnings-omgangen. Da ger du henne bara bekräftelsen 4ggr. Troligtvis drar hon igang da igen sahär i början och da paminner du ju när du lyssnat av henne.
Hoppas jag förklarat sa du förstar
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
-
Jonatans_mamma
Lycka till
\:D/
Det kommer gå jättebra
Ett tips är att inte glömma klocka, penna & papper för att notera tider vid läggningar, "frågestunder" (gråt i div. tongångar
), ramsning mm. Det underlättar, speciellt om du har frågor åt oss här på forumet
men mest för din egen skull. Ett annat tips är att redan nu införa en väckarklocka som ringer i tid på morgonen och att man alltid går in efter den ringt. Snart blir även detta en betingning för barnet som vet att det inte är morgon innan klockan ringt
Hoppas ni får en bra natt!
Många kramar Tina
ps. häng med oss andra mammor/pappor (finns nog inte
...än i alla fall 8) ) i höstbarn 07
Det kommer gå jättebra
Hoppas ni får en bra natt!
Många kramar Tina
ps. häng med oss andra mammor/pappor (finns nog inte
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Vill bara säga att ni är ju guld värda! Så mycket kunskap, goda råd och suport hade jag aldrig förväntat mig, Tackar och bockar för det.
Papper, penna och klockan är laddade bredvid madrassen på golvet. Jag har placerat mig strax utanför Lillans rum så det är nära in. Jag misstänker att det blir många frågor kring tolvtiden när den första vällingflaskan uteblir.
Nä, nu ska jag försöka få mig några timmars sömn, kommer nog behövas.
Papper, penna och klockan är laddade bredvid madrassen på golvet. Jag har placerat mig strax utanför Lillans rum så det är nära in. Jag misstänker att det blir många frågor kring tolvtiden när den första vällingflaskan uteblir.
Nä, nu ska jag försöka få mig några timmars sömn, kommer nog behövas.
Hur går det? är nyfiken på natten & dagen
Kram
Kram
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Jo, natten gick bättre än förväntat faktiskt.
Men frågorna dyker upp nu efterhand....
Så här var natten iaf; hon lades för natten 19,00 och jag buffade och ramsade mig ut 19,05. Inga frågor hördes och hon fick bekräftelseramsan.
Hon vaknade 23,30 när den första vällingflaskan brukar efterfrågas. Jag gick in och buffade i 10 minuter och ramsa x 8. Hon tystnar för en kort stund och sedan drar det igång. Jag får ge påminnelse varannan minut ungefär och hon gnölar så fort jag är tyst. Jag har förstått att jag skulle ha gått in och buffat här istället, men samtidigt så är jag rädd för att bli ståendes där inne
Vid ett tillfälle när hon skrikit upp sig rätt bra går jag in och buffar 10 minuter. Hon är lugn och fin när jag buffar men börjar låta så fort jag slutar. Buffar lite till och skyndar mig ut med ramsa x 8. Hon är ingen glad tjej nu.
Hon blev tyst för någon minut men drar sen igång igen, mildare denna gång. Jag ramsar och hon gnölar och så fortsätter vi till kl. 01,11: Då tystnar hon äntligen och får bekräftelse.
Sedan sover lilla godingen till 05,32. Jag ramsar och hon somnar om. Likadant vid 06,53. Klockan 07,00 gör jag god morgon till en väldigt trött tjej. Hon sover som en stock!
Dagen har präglats av mycket grin men god aptit. Hon har varit väldigt mammig och klängig, jag härleder det till att hon har varit så pass trött.
Första dagsluren intas i vagnen och jag försöker vagna henne efter bästa förmåga. Hon sover dock på rygg i vagnen då hon omöljligt skulle få plats annars, det är en ganska stor tjej.
Jag ramsar min "dagramasa", för visst ska man ha en sån? och hon somnar själv.
Dagslur nummer två intas i sängen och då fick vi utnyttja marginalkvarten och påbörja tuppluren 15 minuter tidigare för hon var jättetrött. Tyvärr så innebar detta att hon vaknade 30 minuter innan utsatt tid Ska man låta henne ligga kvar i sängen de 30 minuterna?
Nu på kvällen är hon jättetrött och somnar med 3 minuters buff och ramsa x 4. Är tyst och får bekräftelsen.
Så nu är det återigen dax att hålla tummarn inför natten. [-o<
Något som jag tycker är svårt är solfjädrandet. Jag tror att hon kopplar samman det med mitt försvinnande och ändrar omedelbart ställning till groda. Är det okej
Oj oj, det blev väldigt långt det här...
Hoppas att ni orkar läsa ändå
Så här var natten iaf; hon lades för natten 19,00 och jag buffade och ramsade mig ut 19,05. Inga frågor hördes och hon fick bekräftelseramsan.
Hon vaknade 23,30 när den första vällingflaskan brukar efterfrågas. Jag gick in och buffade i 10 minuter och ramsa x 8. Hon tystnar för en kort stund och sedan drar det igång. Jag får ge påminnelse varannan minut ungefär och hon gnölar så fort jag är tyst. Jag har förstått att jag skulle ha gått in och buffat här istället, men samtidigt så är jag rädd för att bli ståendes där inne
Hon blev tyst för någon minut men drar sen igång igen, mildare denna gång. Jag ramsar och hon gnölar och så fortsätter vi till kl. 01,11: Då tystnar hon äntligen och får bekräftelse.
Sedan sover lilla godingen till 05,32. Jag ramsar och hon somnar om. Likadant vid 06,53. Klockan 07,00 gör jag god morgon till en väldigt trött tjej. Hon sover som en stock!
Dagen har präglats av mycket grin men god aptit. Hon har varit väldigt mammig och klängig, jag härleder det till att hon har varit så pass trött.
Första dagsluren intas i vagnen och jag försöker vagna henne efter bästa förmåga. Hon sover dock på rygg i vagnen då hon omöljligt skulle få plats annars, det är en ganska stor tjej.
Dagslur nummer två intas i sängen och då fick vi utnyttja marginalkvarten och påbörja tuppluren 15 minuter tidigare för hon var jättetrött. Tyvärr så innebar detta att hon vaknade 30 minuter innan utsatt tid Ska man låta henne ligga kvar i sängen de 30 minuterna?
Nu på kvällen är hon jättetrött och somnar med 3 minuters buff och ramsa x 4. Är tyst och får bekräftelsen.
Så nu är det återigen dax att hålla tummarn inför natten. [-o<
Något som jag tycker är svårt är solfjädrandet. Jag tror att hon kopplar samman det med mitt försvinnande och ändrar omedelbart ställning till groda. Är det okej
Oj oj, det blev väldigt långt det här...
-
Jonatans_mamma
Wow, det gick ju jättebra första natten!!!! Inte alls manga fragor! Bra jobbat
Ja meningen är att hon ska ligga kvar i sängen tiden ut. Försök halla henne nöjd med alla medel!
Solfjädring är inte min starka sida, det far nagon annan svara pa. Jag har aldrig lyckats lugna mina killar med det, antagligen är det väl min solfjädrings-attityd som sviktar...
Hur har det gatt sen du skrev sist?
Kram Malin
Ja meningen är att hon ska ligga kvar i sängen tiden ut. Försök halla henne nöjd med alla medel!
Solfjädring är inte min starka sida, det far nagon annan svara pa. Jag har aldrig lyckats lugna mina killar med det, antagligen är det väl min solfjädrings-attityd som sviktar...
Hur har det gatt sen du skrev sist?
Kram Malin
Det har gått riktigt dåligt, natten var superjobbig.
Hon somnade när hon skulle på lite buff och ramsa. Tyvärr vaknade hon en timme senare och gnöla. Jag ramsa och hon blev tyst, och så fortsatte natten. Hon frågade två gånger i timmen hela natten igenom
En gång var jag in och buffa, men hon var snart igång igen. När vi väckte henne i morse så märkte vi att hon är snuvig, ordentligt rinnig i näsan och ögoninflammation. Så det var kanske en bidragande orsak till natten.
Dagen har varit rätt okej. Första dagsluren går alldelens utmärkt. Hon somnar när hon ska och sover vidare tills vi väcker henne. Problemet kommer på eftermiddagsluren när hon inte alls vill sova 1,5 timme. Hon vaknar efter en timme. Funderar på om vi måste justera schemat.
Vi kämpar vidare inatt och nu är det väl bara ramsa som gäller.
Dagen har varit rätt okej. Första dagsluren går alldelens utmärkt. Hon somnar när hon ska och sover vidare tills vi väcker henne. Problemet kommer på eftermiddagsluren när hon inte alls vill sova 1,5 timme. Hon vaknar efter en timme. Funderar på om vi måste justera schemat.
Vi kämpar vidare inatt och nu är det väl bara ramsa som gäller.
-
Jonatans_mamma
Ja det är inte lätt att sova med förkylning
Min Isak är ocksa jätteförkyld och vi ger näsdroppar innan det är dags att sova och sängen har vi pallat upp lite i huvudändan, det har gatt bättre att sova da!
Värt att prova!
Du far se positivt pa förra natten. Den gav er verkligen chansen att öva pa ramsan 8) Och den verkar hon ju redan acceptera eftersom du bara fick ga in och buffa en gang!
Ändra inte pa schemat nu i början. Manga barn maste lära sig att sova lang lur pa dagen. Det kan ta ett tag. Om du har möjlighet kan du promenera under langluren tills schemat satt sig och hon har lärt sig uppskatta den langa dagsvilan!
Rapportera imorgon!
Kram Malin
Min Isak är ocksa jätteförkyld och vi ger näsdroppar innan det är dags att sova och sängen har vi pallat upp lite i huvudändan, det har gatt bättre att sova da!
Värt att prova!
Du far se positivt pa förra natten. Den gav er verkligen chansen att öva pa ramsan 8) Och den verkar hon ju redan acceptera eftersom du bara fick ga in och buffa en gang!
Ändra inte pa schemat nu i början. Manga barn maste lära sig att sova lang lur pa dagen. Det kan ta ett tag. Om du har möjlighet kan du promenera under langluren tills schemat satt sig och hon har lärt sig uppskatta den langa dagsvilan!
Rapportera imorgon!
Kram Malin
Tack för de goda råden! Att höja i huvudändan är nog en bra idé.
Denna natt har varit helt otrolig
Hon somnade efter lite frågor 19.20 och sov lite oroligt fram till 23-tiden. Därefter sussa lillan som en stock, tills vi gjorde lite tidig morgon 06.45
Det här är ju helt fantastiskt!
Dagslurar i vagnen blir det idag. Morsan tar på promenadskorna och sen bär det av!
Denna natt har varit helt otrolig
Dagslurar i vagnen blir det idag. Morsan tar på promenadskorna och sen bär det av!
Hej
, hoppas jag tar rätt nu men hörde att ni kört igång med kuren och skrivit en tråd här på forumet. Vickan och Emilia stämmer ju bra in då... Det måste vara ni.
Jag ser att SHN-boken har kommit till användning
. Vilken fantastisk start på kuren, det går ju jättebra =D> . Fortsätt med samma attityd så har ni styrt upp sömnen
på nolltid. Hoppas på lite bättre väder idag om ni ska på långpromis, sjukt hur mycket regn det har kommit.
Våra små har nyss haft elak förkylning och jag höjde oxå huvudändan och köte en Näsfrida, fantastisk grej. Det är ju inte så lätt att sova gott när liten inte kan andas genom näsan
.
Du får ju toppenhjälp här på världens bästa forum
, men annars är det bara att ringa el komma förbi om du vill bolla något med mig.
Kram från Linda
Jag ser att SHN-boken har kommit till användning
Våra små har nyss haft elak förkylning och jag höjde oxå huvudändan och köte en Näsfrida, fantastisk grej. Det är ju inte så lätt att sova gott när liten inte kan andas genom näsan
Du får ju toppenhjälp här på världens bästa forum
Kram från Linda
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
-
Jonatans_mamma
En annan positiv effekt (förutom att den lilla sover gott) av promenerandet är att man förlorar lite av graviditetskilona
Bara fördelar med SHN
Superbra jobbat! Det märks att det är DU som har tagit ledningen nu och det mottager Emilia med lättnad, eller hur??!!!
Kram Malin
Bara fördelar med SHN
Superbra jobbat! Det märks att det är DU som har tagit ledningen nu och det mottager Emilia med lättnad, eller hur??!!!
Kram Malin