Matfunderingar vid 5-6 månader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Joella

Matfunderingar vid 5-6 månader

Inlägg av Joella »

BVC ger ju inte alltid så vettiga svar och vid dagens vaccinering var det minst sagt lite vaga svar, så jag frågar här :D . Vi har en drygt 5 månader gammal lillebror som inte har något exakt schema, men på ett ungefär ser dagarna ut så här:

7 Mål 1 med amning
9-9.45 Sova
10.15 Mål 2 med lunch samt amning
12.15-14.15 Sova
14.30 Mål 3 med amning
16.30-17.15 Sova
17.30 Mål 4 med gröt och ev. amning
19.30 Mål 5 med amning
20 Sova natt

Han äter nattmål vid 3-snåret som jag tycker vi ska ha bort nu. Men då tror jag vi behöver få till maten på dagarna lite bättre. Han äter inte så bra vid amingen om det händer spännande saker runt omkring. Vid mål 3 är vi nästan alltid ute (för storebrors skull) och då äter han så hungern blir stillad, men inte ett rejält mål. Förslag på vad man smidigt kan ge utomhus efter lite amning :?: Från vilken ålder kan man ge yoghurt eller smörgåsbitar :?: Eller ska man ge lite frukt bara :?: Andra förslag :?:

Funderar på om jag ska prova välling innan natten. Kan man göra det före sex månader :?: Ersättning har vi gett ibland när jag varit borta, men det faller inte herren helt i smaken. Om jag ger välling 19.30, kan jag kanske inte ha gröt 17.30 :?: Jag vill fortsätta amma och då behöver jag ju göra det någon gång på kvällen. Några tankar om hur man kan ändra om bland målen på ett bra sätt :?:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade ungefär likadant. Amning till frukost, mellis och kvällsslurk, mat till lunch och gröt till middag. Så hade vi ända upp till åtta månader (även om det blev matt två gånger om dagen istället)
Om det är en hungrig liten herre skulle jag satsa på att stoppa in ett grötmål till, kanske till frukost efter amningen? Då kan du flytta fram lunchen till 11. Melliset kan du ju fylla på med lite mosad banan kanske? Det mättar och är gott, och brukar vara ett poppis mellis i många år... :wink:
Du kan ge välling, men det är inte nödvändigt om du hellre ammar. Däremot ska du spara på vanliga mejeriprodukter ett tag till.

Bara matintaget över hela dagen är jämt och högt så kommer han ändå att sova bra. Hans förbränning är låg på natten, precis som din och min.

Då skulle du får mattider som såg ut sä här:

7 amning+ gröt
11 lunch+ amning
14.30 amning och mosad banan
17.30 Grötmiddag+ amning
19.30 amning.

Vad tror du om det?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

blev mat, inte matt... :roll:
Joella

Inlägg av Joella »

Tack för input :!:

Ja, det kanske är bra att lägga till gröt på morgonen efter amningen. Kollade runt lite och såg att fler verkar göra så. Är väl mer av bekvämlighetsskäl jag funderar på ett vällingmål... mysigare att sitta i soffan med en flaska än kladda med gröt. Banan är ju ett toppenmellis som storebror älskade, denna gosse är lite hård i magen, så jag vet inte om han fixar det dagligen. Kan ju prova om vi konsekvent ger katrinplommon med gröten. Igår pillade jag i honom lite smörgåskex, det verkade han gilla.
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Joella

Inlägg av Joella »

Ja, idag hade vi lunch precis strax efter 10 och vad han åt då. Gapade som en liten fågelunge tills sista tuggan och så blev det en stor hög med päron också innan han var nöjd. Och på det så ammade han en bra stund.

Så nu tror jag att jag ska prova gröt på morgonen som du föreslog Sara :!: Då kanske vi får hans lunch lite senare, vilket nog skulle passa bra för oss. Då finns det bättre möjlighet för utevistelse eller annat på fm. Då äter lillebror strax innan övriga familjens lunch vid 11.30-11.45. Och så vet jag bättre att han är mätt till långluren när det inte har hunnit gå två timmar sedan han åt då han somnar :!:

Ibland behövs det lite tankar utifrån för att komma på det :wink: Tack.
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Joella

Inlägg av Joella »

Hej igen!

Lille herrn, som blir 6 mån om en vecka, är inte så förtjust i gröt, så nu funderar jag över hur jag ska göra...

Kan man ge lagad mat två gånger per dag redan nu till lunch och middag :?:

Läste i barnrecept-tråden och hittade Fjällmors "Viggos risifrutti". Så nu har jag gjort den och den blev ju underbart god :thumbsup: ... men det är ju rätt mycket mjölk i, då man ju kokar grötriset i mjölk. Är det ok att ge i denna åldern :?: En liten portion kanske som mellis med bröstmjölk som komplement :?: Såg i affären att det som 6mån-burk finns yoghurt med frukt - hur mycket mjölkprodukter kan man ge :?:

Tänkte även prova hemkokt havregrynsgröt, men när inte de milda köpegrötarena går hem, så har jag inte som mycket hopp om det :lol:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Joella skrev:Kan man ge lagad mat två gånger per dag redan nu till lunch och middag :?:

Tänkte även prova hemkokt havregrynsgröt, men när inte de milda köpegrötarena går hem, så har jag inte som mycket hopp om det :lol:
Jag tycker absolut att du kan ge två lagade mål om dagen.Så har jag gjort vid den här åldern.

Jacob har aldrig varit någon gröt människa vare sig på köp eller hemlagad.Däremot Liw tyckte INTE om köpgrötarna men var jätteförtjust i hemlagat och är fortfarande.Tycker du kan prova iallafall.Jag rörde hela tiden medans den kokade så att det blev söndersmulat och mer lättätit.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Joella

Inlägg av Joella »

tack för svar Ulrikaj :!: Jag kör på två lagade mål mat om dagen i från och med nu :!: Vi provar vidare med annat som kan falla lillebror i smaken, kanske testar välling i alla fall :?:

Lyfter upp min andra fråga och undrar ifall någon vet hur mycket mjölkprodukter man egentligen kan ge vid 6 månader :?:
Läste i barnrecept-tråden och hittade Fjällmors "Viggos risifrutti". Så nu har jag gjort den och den blev ju underbart god ... men det är ju rätt mycket mjölk i, då man ju kokar grötriset i mjölk. Är det ok att ge i denna åldern En liten portion kanske som mellis med bröstmjölk som komplement Såg i affären att det som 6mån-burk finns yoghurt med frukt - hur mycket mjölkprodukter kan man ge
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Man ska vara sparsam med mjölkprodukter, mest för att mjölkproteinet är svårsmält för små magar och för att det är rätt salt. Vad sparsamt betyder vet ju ingen :roll: , men jag har fått måttet max 1 dl fet mjölkprodukt om dagen om de är över sex månader. Dvs fetthalt kring 10% och där över (ju mer fett destå mindre laktos och protein).

Välling, gröt och ersättning är processade för att göra proteinet snällare och avsaltade.
Joella

Inlägg av Joella »

okej...
Är det bättre med laktosfria produkter då :?: Jag äter själv låglaktos-kost, så sådana produkter finns hemma.

Anledningen jag hade hört var att för mycket mjölkprodukter hämmar järnupptaget.
Tack för ditt upplysande svar :!:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, eftersom det är proteinet man vill undvika ffa så är låglaktos inte bättre, snarare tvärtom. Små friska barn är tåliga mot laktos, så det ska inte vara någon fara.

Järn-kalciumkonflikten är överstökad. Man har sett att det bara gäller kliniskt och inte praktiskt. Det är rätt nya rön, men otvetydiga. Det finns idag inget som tyder på att kalcium hämmar järnupptaget (skriver Livsmedelsverket).
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"