Sovtider, bajsrutiner...

Skriv svar
anniemanjani

Sovtider, bajsrutiner...

Inlägg av anniemanjani »

Hej.
Min 2 åriga kille (världens goaste) blev kurad tillsammans med lillasyster och båda sover bra :sleep: .
MEN pojken får sova "för länge" på dagarna för de sover i samma rum och jag väcker henne när jag öppnar dörren så middagsluren blir 2 timmar för dem båda.
Så, han slutade med blöjor dagtid lite innan 2 årsdagen men han fortfarande blöja på natten (som inte används) och på kvällen (läggdax 19 sova till 07) när de har gott å lagt sig så ropar han "bajs, bajs!" vi går in och sätter honom på pottan och han bajsar jättelass! Vi har provat å ignorera honom men han gråter och gråter och skriker bajs, nu sist gav jag upp och gick in till honom, då hade han tagit av sig pyjamasen (han hade väl tagit av blöjerna oxå förr eller senare).
Vi vill inte neka honom att bajsa när han är så otroligt drivande i denna fråga MEN han verkar oxå ha satt det lite i rutin för ibland sitter han bara på pottan och "gojsar" eller vad jag ska säga.
Jag inser att jag måste ändra på hans sovrutiner men då är frågan, ska jag dra ner på middagsluren (låta honom sova i typ vagnen) eller ska han få gå och lägga sig lite senare på kvällen???

Nu känns det som om jag blandade ihop 2 frågeställningar men på nåt sätt känns det som om de hör ihop... :oops:

Tack på förhand
Annie
/Annie, mina små älsklingar Zigge (filosoferande charmör) aug 06
Zoleil (bestämd & målmedveten solstråle) dec 07
SHN-kurade, jul 08 :sleep:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Det här med långa lurar på dagen har jag erfarenhet med min son. Då handlade det om att han var så otroligt svårväckt!! :sleep: Och grinig när jag väl väckt honom.... :cry: . Alltför långa daglurar resulterade i princip alltid i att han låg länge efter nattningen och sjöng, ropade "mamma, det kommer kiss"", läste i halvmörkret etc.

Det enda som fungerade med honom var att verkligen hålla den totala dygnsvilan på 13-13,5 timmar, och att inte lägga dagsluren alltför sent på eftermiddagen. Bäst var det om han fick den direkt efter lunchen. Sedan lillsyster kommit till världen har sonen alltid vilat i vagnen, just för att han har haft något andra tider än henne. :)
Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Finns det någon möjlighet att lägga honom en halvtimme efter lillasyster? Efter just 30 minuters sömn brukar de ju sova väldigt djupt. Som det är nu öppnar du ju dörren efter 1,5h och det är ju ett naturligt sömnpass och hon sover troligen ytligare. Dessutom är kanske chansen för omsomning ifall hon råkar vakna större eftersom hon har sovit kortare tid.

Bara en tanke. :)
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Eller så kan du ju helt enkelt lägga dem i olika rum... ifall möjligheten finns! Tillåtet att ha resesäng i badrummet till exempel :lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
anniemanjani

Inlägg av anniemanjani »

Tack för era svar!!!!!
Jag har dock några (dumma?) följdfrågor:

Jag har provat å lägga honom efter henne och det har funkat bra men jag känner mig elak när jag kommer in i rummet och hon studsar glatt och förvirrat upp i sängen, dock somnar hon om på två röda, inga problem.
Här kommer frågan: Det är alltså "ok" att göra på detta sätt?

Fråga två: Det är ju logiskt å ha sovstunden så tidigt som möjligt absolut! MEN när kvällen kommer och han är i sängen och skriker "bajs", i 80-90% av fallen är han ju verkligen bajsnödig :? . Hur...? :roll: (på sätt och vis känns det korkat å fråga, jag behöver lite moraliskt stöd utifrån... det är nog mest det...)

Tyvärr så har jag inga alternativa sovplatser, prövade med vagnen häromdagen vilket vart en jätteflopp det slutade med att det inte vart nåt sova av alls den dagen och väldigt tidig sänggång.

Kram och tack ännu en gång :!:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen! Jag skulle vara extremt noga med att införa "gå på pottan" som en rutin strax innan läggdags. Lika självklart som att man borstar tänderna. Därför att sedan man lagt sig händer ingenting mera - man varken går upp och borstar tänder eller bajsar. För det har man nyss gjort :wink: Det gäller också att vara tydlig här. "Nu får du bajsa, för sedan jag ramsat åt dig kan du inte komma upp och gå på pottan en gång till. Ska du bajsa får du göra det nu. Annars får du bajsa imorgon."

Och när och om han sedan börjar ropa att han ska bajsa, svarar du bara med "det tar vi hand om imorgon". Och sedan ramsar du. Kan bli jobbigt första och andra natten, men han lär sig. Man bajsar INNAN man nattas, inte 10 minuter efter. Är han så bajsnödig att det kommer ett jättelass oftast så kan han nog bajsa 10 minuter tidigare!

Vad gäller middagsluren så vet jag att lillasyster ganska snart kommer att sluta studsa upp då ni kommer in i rummet. Därför att hon lär sig att det inte angår henne, hon behöver inte bry sig. Det kan jämföras med att sova nära en järnväg, eller varför inte makens väckarklocka. Den första veckan vaknar man av ljudet, men sedan sover man lugnt igenom hela konserten...

Kram och lycka till!
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
anniemanjani

Inlägg av anniemanjani »

Tack kära för alla råd!!!
Jag återkommer om några dar och berättar hur det går.

Kramar :!:
Annie
anniemanjani

Inlägg av anniemanjani »

Då så.
en sammanfattning av tiden som gått:
Jag är en blödig jävel och min make är ännu värre :oops:. Med detta vill jag säga att det var OERHÖRT bökigt för oss att stå utanför dörren och ramsa.
Så det blev uppgång efter läggdax några dagar till är jag rädd :oops: , MEN det vi "upptäckte" då det var att efter att ha varit lite själv med oss så gick han och la sig och sov så glad så. Så vi började med att låta honom vara uppe till 19.30 och det var 100% uppmärksamhet på honom, bus, gos, läsa saga, mer bus, mm.
Nu har vi justerat det hela så att lillan går och lägger sig 18.45 och storlillen går och lägger sig 19. Dock vägrar han att lägga sig utan står i sängen men det är inga diskussioner, inget mera "bajs" efter läggdax.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup: