vägrar bli matad med sked

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Teami

vägrar bli matad med sked

Inlägg av Teami »

Hej,
Mitt lilla charmtroll är hur glad som helst fram till det blir dags för mat. Han har alltid ätit bra vid amning och flaska men krånglat lite till och från när det kommer till fast föda. Nu har det gått helt överstyr.
För en månad sedan visade han tydligt att ingen fick mata honom med sked. Jag började då ge honom plockmat. Han satt och pillade i sig smörgås, morötter, ris och makaroner och jag kunde lugnt mata honom med sked. Allteftersom tiden gått har det blivit svårare och jag har varit tvungen att hitta nya saker för att distrahera honom vid varje måltid; sitta på köksbänken och känna på rinnande vatten från kranen, se på tv, leka med något. Den senaste veckan har jag inte fått i honom en enda sked. I sanningens namn trugar jag inte eftersom jag är rädd att detta bara kommer att förstöra ännu mer. Han får alltså äta själv med händerna men tröttnar redan efter ett litet tag och har ju då inte hunnit få i sig så mycket.
Problemet är att han har varit väldigt kinkig och grinig den senaste tiden vilket jag tror beror på hunger. När han får välling slukar han flaskan.
Jag har varit noga med att inte ge välling direkt efter måltid eftersom jag tänkt att detta kommer att minska hans aptit på riktig mat ännu mer.

Jag är så tacksam för tips på hur jag kan styra upp matrutinerna. Med hjälp av BB styrde vi upp sömnrutinerna och vi har inte haft en enda uppvak på ett halvår!
Tack på förhand!
Teami

Inlägg av Teami »

Hej,

Glömde min signatur i mejlet ovan...
mamma till en sötnos som föddes 071112
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Han är alltså 10 månader! Det är bättre än 8, som Karla var när ingen sked mer än morgongröten kom in i hennes mun...
En kan-självare alltså!

Inte dåligt tycker jag, som inte är så mycket för att distrahera för att ungarna ska äta. Antingen vill dom ha skeden med mat, eller så vill dom inte det.
Mat är ett hemskt träsk att fastna i och överkoncentrera på!
Erbjud plockmat och gör den energirik och nyttig.
Hemma här var omelett räddningsplankan, fiskomelett, morotsomelett, tortilla...
men även grönsaksbiffar och kikärtsbiffar, pannbiffar späckade med nyttigheter, frukt, grönsaks, youghurtsmothisar att dricka ur pipmugg...
förutom all "vanlig" plockmat då.

Om du är orolig kanske du kan finna tröst i att vi kom ut på andra sidan :lol: (tar dock bara några månader före dom för i sig riktiga portioner med händerna eller egen sked) UTAN v'älling.
Som vår dotter aldrig gillat. :shock:

KRAM!
Teami

Inlägg av Teami »

Tack för ditt stöd!
Jag läste runt härinne igår efter jag hade skrivit mitt inlägg. Insåg då att jag inte alls var ensam om detta och att det faktiskt inte är ett problem. Om man inte väljer att göra det till ett problem då förståss :D
Min enda fråga nu är om jag ska sluta "täcka upp" med välling eller om jag ska ha 5 fasta mål som ska ätas vid matbordet (inkl kvällsvälling före sänggående).

Kram
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Eftersom eran kille är så pass stor som 10månader så skulle inte jag täcka upp med välling efter måltiden.
Vi har alltid haft välling på morgon och på kvällen.Sedan frukost,lunch och middag som oss övriga familjemedlemmar.Maten som serveras är precis lika för oss alla.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag håller med ulrikaj helt och fullt :wink: :!:
Han är så stor att han vet att maten serveras, och behöver inte ridas av överlevnadsångest om han får lite att äta några dagar - men ger ni välling efter målen så lär ni honom det, och det vill ni ju inte :wink:

Poletten trillar ner, om ni bara håller tiderna och ger honom förutsättningarn att själv äta!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teami

Inlägg av Teami »

Tack tack tack för era svar!
kRAM
mamma till en sötnos som föddes 071112
stinamalm

Inlägg av stinamalm »

Hej!
Jag skulle gärna höra hur det går för er. Och en fråga till dig Kattklo - när kom ni ut "på andra sidan"? Jag håller på att bli galen, men det har jag å andra sidan varit på väg att bli under hela min underbara lilla tjejs liv (nu 8,5 månader). De har alltid varit trassel med maten.
En period, fram till förra veckan gick det riktigt bra, men nu är det som förgjort. 5 skedar gröt fick jag servera damen till frukost igår, därefter kom inte en sked över hennes läppar under resten av dagen. Idag var det 4 skedar..

Ger henne banan, plättar och bröd med smör att mumsa på och ger henne också ersättning att dricka, något som hon inte drack på jättelänge men nu funkar att ge henne kall. Men - hon är ju inte ens 9 månader och tyvärr fixar hon inte att få i sig det hon behöver via plockmaten. Hon blir trött och gnällig och i natt - för första gången på länge - så sov hon väldigt oroligt och vaknade flera gånger.

Hur var det för er? När lossnade det?

Kram Stina

Som det är nu så lever hon i princip på ersättning och den lilla mängd mat som hon själv kan pilla i sig. Har börjat ge henne några klunkar ersättning också mellan måltiderna när jag märker att hon håller på att gå in i väggen. Fel tänkt?
Mamma till skrutta född januari -08
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!
Jag undrar tyvärr exakt samma sak som Stina. Hur går det för er? Pojken har alltid gillat mat men vill hela tiden mer och mer själv. Det är ju i och för sig positivt :) men det kommer ju inte in så mkt mat i munnen. Förut gick det att peta i honom lite mellen hans plockmat men nu går bara turkisk yoghurt och fruktpuré in med sked. Idag såg jag t o m tendens att oxå det är inne på sista versen. :( . Träffade en kvinna i tvättstugan som haft samma problem med sin son som till slut satt under stolen och plockade rester från golvet i smyg... Hm. Kanske har vi som hamnar här på detta forum en viss tendens till överkoncentration vad det gäller det mesta. :) Hennes förslag var. Gör ingenting. Strunta i det. Han svälter inte i Sverige... Jag har märkt på min att han blivit gnälligare men oxå att det sakta sakta går bättre för honom att mosa in mat. I dag lyckades han oxå hela 4 gånger stoppa in skeden i munnen så att han fick in halva skedinnehållet! Duktiga lilla stora kille (8,5 mån).

Kram Nimrah

Flåt för trådkapningen :oops:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

stinamalm skrev:Hej!

Som det är nu så lever hon i princip på ersättning och den lilla mängd mat som hon själv kan pilla i sig. Har börjat ge henne några klunkar ersättning också mellan måltiderna när jag märker att hon håller på att gå in i väggen. Fel tänkt?
Jag tror att det blir fel i det långa loppet att ge ersättning mellan och för att täcka upp ett mål mat för en bebis på snart 9månader.
Jag skulle införa riktig välling två gånger om dagen(morgon och kväll)och lunch,middag och ett mellanmål där det får vara macka,yougurt mm.Men att lunch och middag består av RIKTIG mat och inte av ersättning efter maten.
Hon är hela tiden halvmätt varken hungrig eller mätt om du färstår hur jag menar.Att jämnföra om vi skulle gå och småäta hela dagarna så skulle inte våra kroppar må speciellt gott efter ett tag heller.
Bestämda tider.
3.5-4timmar mellan målen
Plockmat
Små portioner(ta om istället)
Titta inte på barnet utan koncentrera er på eran mat
När det börjas slängas och kastas med maten,så tackar man för sig och dukar av.
Förhoppnningsvis går det bättre nästa måltid
Jag har alltid haft mycket smör i maten

Märker på Liw och Jacob att det GÅR i perioder hela tiden med matintresset.
Då är det bara att ha is i magen och inte låtsas om något för det är lätt att hamna i en dålig spiral bara där allt kretsar kring mat.Och ju mer det kretsas kring maten ju sämre äter bebisarna/barnen.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nimrah:
Mina två har inte matats med sked sen dom var små spädisar runt 6månader :) (bildbevis i mitt album på Liw som kan själv 8) http://www.familjeliv.se/hem/jacob5/galleri.php?page=3 )
Dom har velat själv och jag har låtit dom göra det.Inte bråka med skeden och stört dom.Liw har inte velat bli matad med sked ens med gröten.
Nu vid 1.5 års ålder är hon jätteduktig med skeden själv.
Jag har liksom gjort "bollar" av maten.Har vi ätit tex potatis och kött så har jag mosat,mycket smör så det blir en grötid konsistens och gjort liksom en liten köttbulle av maten i lagom storlek som dom fått ta in i munnen själva.

/ulrika
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Vilken pärla lilla Liw! Jag skulle så gärna vilja att han skulle äta välling men han har ju aldrig lärt sig nappflaskan innan och nu när vi försöker så får inte vi hålla då blir han förbannad och när han håller så håller han den upp och ner... Som det är nu hoppas jag att min bröstmjölk är av extra prima kvalitet så att han faktiskt får i sig det han behöver... Jag ger honom inte extra av denna vara bara för det här.

Biffar och puddingar går bra. Han gillar Duggans fiskpudding från barnarecepttråden. Tack Duggan! :)

Nimrah
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bröstmjölk är utmärkt. Äter man mat som folk är bröstmjölken ett (minst!) lika bra komplement som välling! :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,har du bröstmjölk så är det absolut bättre än välling.

Kram från ulrika
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack tack!

Jag kände mig nästan som en dålig mamma för att han inte äter välling! :o Tänk va! Så näringmässigt är det bättre med brödtmjölk?

Nimrah
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"