Sixtens sömn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Amfibol

Sixtens sömn!

Inlägg av Amfibol »

Hej!

(För ytterligare bakgrundsinfo se: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15912 )

Är nu inne på 5:e natten av SHN-kuren och hittils har nätterna fungerat kanon! Redan 3:e natten sov Sixten ca 10timmar totalt!

Schema:
0800 - Godmorgon och frukost
1000 - Sova 45 min.
1100 - Mat
1300 - Sova 2 timmar
1500 - Mat
1700 - Sova 45 min.
1800 - Mat
1930 - Nattslurk
2000 - Godnatt

Schemat är avsett för vintertid, därav de sena morgnarna och kvällarna :) .

Nu till frågan; vid dagslurarna (med början igår) blir han jätteledsen vid läggning i vagnen. Så fort han landat börjar han skrika (högt och ihållande!) och ramsning hjälper inte ett dugg. Om jag vagnade en stund blev han tyst men började igen så fort jag slutade. Vad göra :?:
Kanske har varit för snål med vagningen redan från början så han blivit otrygg. Ska vi börja om och vagna generöst igen och hoppas han lugnar sig?
Detta har resulterat i väldigt lite sömn idag och en övertrött grabb vid läggdags.

Hälsn. Farsan
Elias 2003-02-23
Sixten 2008-05-19 Kurad 080922 & omkurad 081102
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Visst är det fantastiskt när man märker att kuren fungerar?! :D Bra jobbat!! =D>

Vid daglurarna är mitt tips att ni vagnar eller promenerar med vagnen dag 1 htills han nästan slumrar in, skaka till och låt vagnen stå stilla så att sonen får möjlighet att somna in själv. Under en promenad brukar jag låta vagnen stå stilla ca 4-6 minuter för att därefter fortsätta när jag är säker på att barnet har somnat. Det viktiga är att inte vagna så att han somnar, utan just strax innan. Allt finns i boken! :wink:

Dag 2 bör det räcka med att lägga honom i vagnen och ramsa?

Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

Ok, vi har läst boken supernoga och mycket och länge men.... vagningen fungerar inte. Han blir ¨triggad så fort skaket i handtaget kommer och vrålar som en besatt. Men saken är den att vi haft honom på sidan i vagnen på dagtid då vagnen är för smal att sova på mage i. Vi har bestämt oss för att byta vagn imorgon och få honom att ta solfjädern bättre än innan. Han har blivit jätte arg vid varje solfjädring :?: Vi har inte riktigt vetat hur vi skall få honom att ta den men nu ikväll gjorde vi som vi läste i en tråd och buffade och solfjädrade tills han gav efter och blev sömntung. Nu kommer vi att buffa honom även i vagnen och lära honom att solfjäder är sköööön :lol:

Men jag måste bara säga att det är ju helt otroligt vilken kur detta verkligen är!!!! Inatt sov han i ett sträck från kl 2000 till 0445 sen fick han lite ramsor och sov vidare till 0745 och låg och prata till 0800 :!: :!: :lol:

Just nu känns det som om vi är på banan igen :!: :!: :!:

/Morsan
Elias 2003-02-23
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Okej, att ligga på sidan i vagnen kan ju ha varit en bov i leken 8) ? Jag tror att ni kommer att märka att vagningen fungerar betydligt bättre bara han får ligga på mage :thumbsup:. Förresten, ni har väl andningslarm?

När det gäller buffning och vagning så är de ju likställda, men buffning använder man i sängen och vagning när barnet sover i vagn :sleep:. För min egen del tycker jag att vagningen har varit det bästa verktyget när barnet har varit så litet som er älskling. Vid daglurarna i vagn är det jättebra att ha ett mörkt lakan, sarong eller annat tygskynke för, för att minska ev synintryck.

Kör hårt, ni är definitivt på spåret!! =D>

/Kristiina
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

inatt blev det 12 timmar i sträck utan uppvak!!!! :-)

Vi har larm både i säng och i vagn. Ska gå ut för första dagsluren på mage nu! Återkommer med frågor efter denna lur.

Tack för alla svar!
Elias 2003-02-23
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

Det fungerar inte alls med varken buffning eller vagning dagtid. Han ligger och skriker upp sig och ger sig verkligen inte. Nu under middags sovningen blev jag less tillslut och ställde honom i tvättstugan där jag gav honom en sträng ramsa och gick ut och stängde dörren och tog ett varv runt huset. När jag kom in igen var han lugn så då gav jag honom en bekräftelse och sen sov han???? Vad betyder detta? Ska jag arbeta mer med ramsan än med verktygen? Blir så villrådig när det inte känns som om han svarar på varken buffning eller vagning. Det gjorde ingen större skillnad att ha honom på magen istället för på sida.

Han tar inte solfjädern utan protest heller, ska vi försöka lära honom den genom buffning eller hur ska vi göra?
Elias 2003-02-23
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Mmmm, så kan det bli :roll: . Helt plötsligt blev du "less" och var därmed tvungen att släppa den berömda men ack så vanliga överkoncentrationen kanske?! :wink: Och hepp, så var han lugn och tog emot bekräftelsen och sov! :D Det säger väl en hel del?! :-k :!:

Buffning är egentligen enbart förbehållet första natten och därefter endast som krisverktyg. Efter natt 2 är det ju tänkt att ramsan ska "ta" och att det är den du fortsättningsvis ska använda :!: .

Har ni möjlighet att ta en promenad med vagnen när det är dags för dagvilan? Ingen vagning alltså utan bara en enkel promenad där ni stannar av så fort Sixten börjar somna in, står still i 5-10 minuter för att därefter fortsätta eller bara ställa vagnen på lämpligt ställe under resten av vilan. Att dagslurarna strular till en början är inget ovanligt och ni är ju faktiskt fortfarande inne på uppföljningsveckan, om det nu kan vara någon tröst?! :-s

Och hörni - som någon klok redan har uttryckt det någon gång; Rom byggdes inte på en dag! När det har varit "tok" med dagvilan för mina barn har jag alltid tröstat mig med att de ju faktiskt sover som stockar på natten!! :D

Hälsningar,
Kristiina
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

HÖNSMAMMA skrev:
Har ni möjlighet att ta en promenad med vagnen när det är dags för dagvilan? Ingen vagning alltså utan bara en enkel promenad där ni stannar av så fort Sixten börjar somna in, står still i 5-10 minuter för att därefter fortsätta eller bara ställa vagnen på lämpligt ställe under resten av vilan.
Vi har prövat några gånger med att gå med vagnen,men han skriker bara. Jag ska bara köra ramsan (medans jag hänger, styrker, viker tvätt för att hålla överkoncentrationen på avstånd) och lite mozart vid dagslurarna idag och lägger buffning och vagning åt sidan nu då. Tack för att du tar dig tid att hjälpa oss på vägen till rom :D

/Cecilia
Elias 2003-02-23
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

Daglurarna igår fungerade förhållandevis riktigt bra. Han var inte alls urförbannad utan låg och klagade en stund innan han somnade. Det kändes som om ramsan tog jätte bra, vi pratade :!: Han somnade på 8,3,17 min igår.

:?: Två nätter i rad har han vaknat till på nätterna en 3-4 ggr nu. Jag har ramsat 2 ggr vardera natt inifrån vårt sovrum. Han har somnat om ganska snabbt på det. De andra uppvaknandena har han tagit omhand om själv och somnat om. Är det här ok och en del i processen eller är vi ute och seglar i fel riktning?
Elias 2003-02-23
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

Daglurarna igår fungerade förhållandevis riktigt bra. Han var inte alls urförbannad utan låg och klagade en stund innan han somnade. Det kändes som om ramsan tog jätte bra, vi pratade :!: Han somnade på 8,3,17 min igår.

:?: Två nätter i rad har han vaknat till på nätterna en 3-4 ggr nu. Jag har ramsat 2 ggr vardera natt inifrån vårt sovrum. Han har somnat om ganska snabbt på det. De andra uppvaknandena har han tagit omhand om själv och somnat om. Är det här ok och en del i processen eller är vi ute och seglar i fel riktning?
Elias 2003-02-23
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

:?:Daglurarna krånglar fortfarande!!! Han har sovit med napp ända tills vi började kuren. Då sov han fint på dagen men som en kratta på natten. Nu är det tvärt om... Någon som har erfarenhet av nappbarn? Ger dig sig nån gång?`
Känner mig missmodig och vilsen :(
Elias 2003-02-23
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

:?:Daglurarna krånglar fortfarande!!! Han har sovit med napp ända tills vi började kuren. Då sov han fint på dagen men som en kratta på natten. Nu är det tvärt om... Någon som har erfarenhet av nappbarn? Ger dig sig nån gång?`
Känner mig missmodig och vilsen :(
Elias 2003-02-23
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!

Min största kille var nappbarn och hans dagslurar tog lite mer än en manad att fa ordning pa under kuren. Inte för att jag tror att det bara är nappbarn som har problem med lurarna... :shock: Lillebror kuras nu sedan lite mer än 5 veckor och lurarna är inte helt 100 ännu. Men jag vet att det är värt allt kämpande när allt väl sitter :wink:
Kämpa pa och ha talamod sa kommer det fungera. Kanske han vill ha en nalle i sängen att ligga och pilla pa tills han somnar? Kanske lite mörkare i rummet?Det är värt att prova lite olika saker!

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

Näe, jag tror inte att vi gör rätt :cry:

Jag får honom inte lugn vid dagslurarna. Så här går det till:
- jag försöker få ett mkt trött barn att skratta och vara glad. Får möjligtvis ett litet leende men långt ifrån ett skratt.
- lägger honom i vagnen på sidan, snutten vid näsan. Han blir arg i samma sekund som han når kudden.
I detta läget har vi prövat att vagna, buffa och solfjädra samt lagt honom på mage men så fort vi slutar med respektive verktyg börjar han vråla igen. De senaste dagarna har jag istället helt sonika lagt ner honom ramsat mig ut i oväsendet och låtit honom skrika färdigt. När han ändrar tonläge är jag snabbt där med en påminnelseramsa som i bästa fall går fram. Så håller vi på i allt mellan 3 och 20 min vid varje läggning under dagen. När han väl tystnar ger jag honom en bekräftelse som han ibland svarar tillbaka på och jag får så att säga se till att få sista ordet med ännu en bekräftelse.?
-Sen vaknar han till allt som oftast under lurarna och idag har jag inte varit god till att trösta honom med ramsan. Han tar den inte.
-När jag väl fått honom att sova och ska till och väcka honom är han ledsen i vagnen och vill sova mer. Jag försöker att ta upp honom när han är hyfsat nöjd.
:?: Det känns som om vargen sover bredvid honom i vagnen. Hur ska jag skjuta den j*veln? Med vilket vapen?
Elias 2003-02-23
Amfibol

Inlägg av Amfibol »

puff, puff!

Hjälp :cry:
Elias 2003-02-23
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"