Vilmer 2 år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
smulgubbe

Vilmer 2 år

Inlägg av smulgubbe »

Hej!
Jag känner att jag skulle behöva lite råd i en "trots"fråga. Det är så här: Jag är hemma mina två söner vilket är helt underbart :heart: Jag kör stenhårt på AW:s råd i BB och läser även "Växa med ansvar" av B Coloroso. Tycker att jag får bra med hjälp i att hantera diverse situationer som kan uppstå här hemma. Men det finns en sak som triggar mig:
om vi ska åka iväg tex, och jag är supersvettig, bär massor med saker inkl bebis i lift och bubbar ner för 3 trappor och så fort vi kommer utanför porten sticker tvåringen iväg och vill leka, vilket inte går just då. Han bara tittar på mig och springer iväg. Måste erkänna att jag blir ARG då, fast jag vet att han INTE gör detta för att irritera mig. Ytterligare ett exempel:
Jag står vid baksätet i bilen och ska ta lillebror ur babyskyddet. Storebror springer iväg och i närheten finns en ganska tungt trafikerad väg, varför jag förstås måste lämna lillebror för att springa efter storebror. Jag vill ju inte behöva lämna lillen men hur ska jag bete mig i dessa lägen. Jag VILL INTE skälla, vilket jag har gjort ibland, men ett fruktansvärt samvete efteråt. :oops:
Dessutom, i dessa stunder försöker jag förklara för Vilmer att han måste lyssan på mamma för att vi inte kan lämna lillebror ensam. FÖRSTÅR han ens det?? Jag vill lixom inte fastna i tjat om lillebror ("Lillebror får inte vara ensam", "Man måste vara försiktig med lillebror" etc. )
Hm, hoppas ni förstod och kanske komma met ett tips eller två :roll:
Smulgubbe med tre skruttar:
:heart: Vilmer :heart: 060805
:heart: Julian :heart: 080628
:heart: Mira :heart: 210809
cillus

Inlägg av cillus »

Hej!

Min spontana fundering angående bilen är:
Kan du inte ta ut lillebror först och sedan storebror ur bilen. Eller är det så att han själv tar sig ur bälte å bil?
Men nu kom jag just på...du lämnar ju babyskyddet i bilen och måste ta ur lillebror först?

Lillebror i bärsele innan du tar ut storebror? Eller kanske det är för tungt för ryggen? :?
Har du vagn med till bilen?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta, utan mina tankar går mer att förekomma barnet ej hantera barnet då, om du hänger med..
Fast...
kan inte storebror hjälpa till att ta ur lillebror, knäppa upp bältet osv...?
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Mamma till -96,- 05, -06

Inlägg av Mamma till -96,- 05, -06 »

Har du barnlås på bildörren? I så fall skulle du kunna hålla 2 åringen i handen och leda in honom i bilen innan du sätter in den minsta. Då är han ju säker i varje fall. Samma när ni ska gå ur bilen. Packa in minsting och packning och allt som är i kärra och sist av allt, ta ur 2åringen i bilen. Ett annat tips är att skaffa någon riktigt rolig grej som 2åringen gillar och som han BARA får använda medan han går till bilen, står och väntar och sedan får ha under bilfärd. En speciell resekompis! Ett annat tips kan vara att göra hela proceduren till en lek. Schhh... vi måste smyyyyga.... oss in i bilen....Eller köra en tävling, vem kommer in i bilen först. Klara, färdiga Gå! Uppmuntra mycket när han gör precis som du vill. Åh, vilken duktig kille! Hoppas du fick nåt ut av detta!
Mamma till tre på 2, 3 1/2 och 12 år
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Underbart att du känner att du får hjälp - och visst kör man fast ibland ändå. Det är det man lär sig lite extra av. :wink:

Lille gossen är något för ung för att ha kommit till den "riktiga" trotsen. Det innebär ju inte att man inte testar och "ställer frågor" för det - och en lite utmaning blir det när mamma blir arg och pratar en massa. :wink: 8) (och där har vi ALLA varit - tro mig :lol: ).

Jag hade kört en plan enligt följande:

:arrow: Gjort honom delaktig i att plocka ut eller bära ut lillebror. Typ "åh, kan du hålla upp dörren för annars kommer vi aldrig ut". Ja vad som nu kan krävas. Tänk igenom situationen innan och tänk ut uppdrag som verkligen är viktiga och välbehövliga.

:arrow: Förbered innan (visa/leda/lär) HUR man gör. "Nu ska vi...och sedan ska vi..." och hur man INTE gör "och då måste man hålla mamma i handen". "När man går vid den stora gatan bland alla stora bilar så går man här...och håller mamma/vagnen där...och...". Inte massa prat men saklig information och gärna spela upp det innan. Förbered också på hans uppgifter för lillebror.

:arrow: I hur man INTE gör så ligger då också ett beklagande "man kan inte...för då kan vi inte åka iväg. Då får vi stanna hemma". Om du känner att oavstående punkter inte räcker så välj ut ett taktiskt tillfälle att visa konsekvensen. Helst ska ni ju då vara på väg till något han verkligen vill och om det då springs iväg så bryter du och går hem igen. Bara under beklagande former att "ojdå, då får vi gå/åka hem igen". En sådan sak behöver man bara genomföra en gång - budskapet brukar snabbt gå in. Inte arg och inte irriterad utan rent saklig.

Och nej - han förstår inte att lillebror inte kan lämnas ensam. Egentligen är det inte ens intressant i sammanhanget för han ska inte sticka alls. Helt enkelt av anledningen att man inte gör så om man ska gå ut.

Kom gärna tillbaka med dina funderingar och du rapporterar väl :?: :D

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

Hej igen!
Jo, jag brukar ju förstås ta ut/in storebror först, men just den här gången blev det inte så. Min fråga var mer generell, för detta händer ju i alla möjliga olika situationer :D.
Jag ska dock prova dina tips Susanne, jag brukar fråga Vilmer om hjälp med vad jag än ska ta mig för med lillebror, men han är inte så intresserad av att "hjälpa till". Däremot är han väldigt kärleksfull mot sin lillebror och det blir mycket kramar och pussar.
I övrigt är jag noga med vägar och så, varje gång vi kommer till en väg stannar vi och tittar till vänster, höger och vänster igen. Tänker att nånting av detta kanske går in :D .
Igår, i en helt annan situatio, när Vilmer inte ville klä på sig ytterkläder körde jag faktiskt med detdär att "man kan inte gå ut om man inte har kläder på sig", sakligt. Funkade OK :D .
tack iaf för era svar, ska rapportera :!:
Ha en trevlig helg
Smulgubbe med tre skruttar:
:heart: Vilmer :heart: 060805
:heart: Julian :heart: 080628
:heart: Mira :heart: 210809
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
smulgubbe skrev: men han är inte så intresserad av att "hjälpa till"
Insistera...spela hjälplös...teater. Han behöver hjälpa till för att ni ska klara er. :idea:

Sedan rekommenderar jag ändå att ni hanterar det med "springa iväg" och mest effektivt tycker jag det som jag skrev ovan är.

Ser fram emot att höra av dig.

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"