När dra ihop målen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LinaB

När dra ihop målen?

Inlägg av LinaB »

Jag undrar när man ska börja dra ihop målen så att hon äter under en timme :?: Dvs så att hon får mat, byte, mat och sedan umgänge och delaktigheten istf mat, byte, umgänge, mat, delaktighet. Hon är 10 veckor idag och jag funderar på att börja dra ihop dem så att hon förhoppningsvis blir lite mer effektiv vid bröstet. Idag kan hon äta allt mellan 20 min och 45 min per bröst, oftast den längre tiden. Detta gör att jag känner att det blir för lite tid till delaktigheten (som är så viktig, vilket jag märker på henne) eftersom hon inte klarar att vara uppe mer än max 2 timmar innan hon blir för trött.
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
LinaB

Inlägg av LinaB »

I Barnaboken ser jag att Anna skriver under 3-4 månader: "själva ätandet i sina två till fyra omgångar bör rymmas inom högst en timme numera". Så jag borde mao kunna börja dra ihop målen... så länge jag märker att hon blir mätt och sover sina timmar där emellan. Någon som har någon kommentar på det? :roll:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
:shock: :shock: :shock:
Jag vet faktiskt inte - och inte är det någon som svarat dig heller!

Men enl. AW kan man ju börja dra ihop måltider vid 3-4 månader som du själv sett. Hon är ju bara 2,5 månader, och följdaktligen då för liten egentligen? :shock: Det är här jag tvekar.

Men om du som du säger, märker att hon är mätt på sina mål och sover som hon ska däremellan så bör du kanske kunna dra ihop det.
Sova-hela natten kuren har du påbörjat vid 7 veckor, men är du i mål?
Sover hon hela natten, eller tragglar du med det än?

En del barn äter långsamt...Mina barn har gjort det bägge två, så amningspassen blev långa och umgänget fick stryka på foten lite...
Det blev bättre när jag sedan drog ihop måltiderna!
Men jag missuppfattade boken och gjorde inte det innan dom var c:a 5 månader :oops:
Vad jag tyckte var svårast var att hålla liv i dem när man ammade, de ville ju bara somna...

Hoppas någon annan kan svara dig bättre än jag med mitt svammel :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Jag har på min 4-måning skippat insomningsslurken och dragit ihop målen, men de har ändå jättesvårt att rymmas inom en timme då han äter sakta, jag har dåligt med bröstmjölk och han som påfyllning efter båda brösten dessutom ska lyckas dra i sig en massa ersättning från flaska. Vet inte om jag skulle kunna påverka detta men jag har prioriterat att han ska bli ordentligt mätt eftersom vi haft problem med det tidigare. Frustrerande dock att måsta lägga så mycket tid på maten när jag vill göra så mycket annat med gossen!
Du kan ju alltid testa och dra ihop målen och se om aptiten ökar och ättiden förkortas av det?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
LinaB

Inlägg av LinaB »

Tack för ditt svar Anna!! :D och ditt också Mammamy!! :D

Jag avvaktar med att dra ihop målen tills hon i alla fall är 3 månader (det är ju rätt snart :)). Jag ser fram emot att få henne lite mer effektiv då de dras ihop. Skönt att höra att det blev så för dig Anna. Håller med dig Mammamy att det viktigaste är ju att hon blir ordentligt mätt, det är det jag också prioriterat.

Ang shn.... Vi startade shn när hon var 7 veckor och femte natten sov hon hela natten. Sedan dess sover hon som hon ska på natten, dock med några små bakslag. Det känns jätte skönt!! :D Dock ligger hon fortfarande i vagnen och vi känner att vi vill flytta henne till sängen men tillrättaläggningen och solfjädern gallskriker hon vid (nästan alltid) så vi känner att vi måste öva på buffningen så att vi kan ta till den då istf vagningen. Ngt tips på att få henne lugn vid tillrättaläggning och solfjädern? Jag tycker att vi gör rätt och är konsekventa och verkligen visar att nu är det läggdags...
mammamy

Inlägg av mammamy »

Har ni testat att bara avvakta och se vad som händer, kanske bara gå runt lite i närheten så att hon hör att ni är där? Det är ju lite för tidigt att ramsa ännu men ifall hon blir arg av solfjädern och tillrättaläggningen blir det ju lite problematiskt, jag antar att ni vagnar henne lugn som det är nu, eller?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
LinaB

Inlägg av LinaB »

När vi lägger henne så gör vi alltid tillrättaläggning + solfjädern + drar vagnen 3 tag och avslutar med korta skak och sen går ut och skramlar o pratar i köket. Om hon då skriker (vilket ofta sker) så väntar vi ett tag och avvaktar om skriken eskalerar och först då när vi känner att det är läge så går vi in igen och drar drar vagnen tills hon slutar skrika (dock max 2 min). Så fort hon blir tyst avslutar vi och går ut (och om hon då direkt börjar igen så går vi ändå ut och låter henne vara ett tag). Så kan vi hålla på några gånger innan hon sen sover. Oftast somnar hon inom 15 min. Det är pga därför det inte känns som det är läge än att flytta henne till sängen. Hade hon varit äldre hade ramsan varit perfekt. :) Men vi kanske ska strunta att dra vagnen överhuvudtaget och avvakta precis som du säger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Absolut, det viktigaste är att hon blir proppmätt, men jag tycker ändå du ka satsa på att försöka klämma in allt ätandet inom en timme (med marginalkvart :!: ). Det tar henne lite tid - ca tre dygn - att börja äta effektivare vilket hänger ihop med att hon blir hungrigare vilket i sin tur hänger ihop med att du glesar ut måltiderna. Tyvärr börjar hon inte i "rätt" ände, ha :lol: Du måste alltså börja med att glesa ut, och ta risken att hon de första gångerna inte hinner bli proppmätt. Hon överlever :wink:

Läggningen låter perfekt och jag tycker inte du ska skippa tillrättaläggandet eller solfjädern och inte heller vagningen, som markering. Men du ska korta ner alltsammans. Mer och mer. Vagningen ersätter du till slut med bara "skak" (se vagningen i verktygslådan :!: ).

När tiderna och sömnen och maten sitter som de ska, kan du ledigt flytta över henne och använda samma snabba tillrättaläggande, korta solfjäder och sedan andra ljud i huset. Det ska fungera utan problem :D

Du kan ramsa "bakvägen" från dryga 3 mån och vänja henne så smått vid att ramsan ska ta över :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LinaB

Inlägg av LinaB »

Tusen tack Anna!!! :D :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"