här ska kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HH

Inlägg av HH »

Vad har hänt :?: Återfall :?:

Lilljäntan har krånglat med sina långlurar idag. Somnar efter ca 10min, skriker lite först, ramsar och bekräftar. Men sen så vaknar hon efter en halvtimme och vägrar sova mer, skriker och skriker så hon blir alldeles hes.

På em luren nyss så solfjärdrade jag tills hon blev lugn, gick iväg med ramsan, då tog hon bara nya tag och började skrika. Tills slut så somnade hon när det var 5min kvar av sovtiden. Vi gav henne henne marginalkvart och väckte henne sedan.

:?: skulle vi har gjort på nåt annat vis, kan säga att jag hade tankar om att plocka upp henne när hon skrek som värst men jag besinnade mig :?:

Hennes sovtider ser ut så här
07.00 morgon
08.30-10.00
11.30-12.10
14.15-15.45
19.30 natt

Verkar detta ok.

Annars så funkar det bra, hon vaknar några ggr på morgontimmarna men man behöver oftast bara ramsa så somnar hon om, men som sagt, det är dagslurarna som krånglar.

Någon som har nå tips :?:

Kram Helena
Dotter Matilda född april-08
HH

Inlägg av HH »

behöver lite tips och råd :!:

Är inne på 11:e dygnet på kuren

Dagslurarna krånglar för damen, främst dom långa. Hon skriker först i 10min innan hon ens somnar sen så vaknar hon efter en halvtimme och vägrar att somna om. Svarar ej på ramsan. Hon skriker så hon blir alledes hes, jag föröker att solfjädra henne lugn men så fort jag går iväg med ramsan så tar hon ny fart. Jag håller iaf tiden ut och försöker lugna henne innan jag tar upp henne.

Vi försöker verkligen att truga i henne mycket mat så hon ska vara mätt.

:?: kan vi göra något annat för tjejen när hon ligger där och skriker sig fördärvad, idag så tänkte jag faktiskt att ta upp henne när hon skrek som värst men jag besinnade mig :?:

Hennes sovschema ser ut så här
07.00 Morgon
08.30-10.00
11.30-12.10
14.15-15.45
17.30-17.50
19.30 Natt

Nätterna funkar ganska bra tycker jag, hon kan vakna några ggr men det brukar hjälpa att ramsa så somnar hon om. Det är dagslurarna som sagt.

Tips någon :?: :?:

Kram Helena
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är jag ingen diplomerad SHNkurare, men kan hjälpligt svara lite snabbt :wink:

Ditt schema ser inte så jättebra ut, måste jag tyvärr säga.

Men det är ju inte värre än att de går att åtgärda :wink: .
vid ett pass så är hon tex bara vaken 1.5 timma.
Det är i underkant.
2 timmar vaken minst tycker jag.
Kanke uppemot 2.15 eller tom 2 och en halv timme mellan sovpassen..

Sen brukar vi helst rekomnedera att följa de naturliga sömnrytm passen, alltså sova i 1.5, 2 timmar, 3 timmar och sen de kortare lurarna som är 20, 45 eller 5 minuter.(vissa barn trivs med 30 minuters sömnpass, men det är inte så vanligt)

Tänk om alltså, tänk nytt schema med mer vakentid mellan sovpassen.

Mitt 5 månaders schema ser ut så här:

Natt 19-7
sova 9.00-9.45
sova 12.00-14.00
sova 16.30-16.50.

Jag är egentligen emot att åtgärda så mycket vid dagpassen.
det är lite som med vargtimmen tycker jag.
Högst en pangramsa. inte springa in.
Utan pyssla du med med ditten och datten, och försök fokusera bortåt.

Hoppas ni får till fnurran

kram
HH

Inlägg av HH »

Hej sonica!

Tack för dina tips, dom låter väldigt rimliga tycker jag, vi har faktiskt kännt att det nästan bara är ätning och sovning hela tiden, man hinner inte nånting däremellan. Så fort man åker iväg nånstans så får man jäkta som en galning för att hinna hem till ena eller det andra.

Det är troligt att hon helt enkelt inte är tillräckligt trött innan hon ska lura.

Ditt schema såg bra ut. :?: Får man bara fråga vilka mattider du har :?: så man har nånting att gå efter.

:?: En annan fråga, KAN man ändra på sovtider + mattider dagtid , är ju i uppföljningsveckan, eller bör jag ta det lite åt gången :?:

Vi kanske också bör ändra till 12 timmars natt, enda anledningen till vår 11.5 timmars natt är att mannen jobbar dagtid och vill hinna med och träffa henne lite innan hon ska sova.

Kram Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej HH!

Jag tycker ändå du kan ändra schema, rakt av bara. Som den självklaraste sak i världen, så löser det sig nog. :wink:

Ger dig mitt 6 mån schema som jag hade när jag började kura (så du kan jämföra lite och se vad som passar er bäst):

07.00 Morgon Frukost
09.00 Sova 45 min
10.30 lunch
12.00 Sova 1,5 tim
13.45 Mellis
16.00 Sova 45 min (ändrades till 20 min vid 7 mån)
17.00 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 Sova natt

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
HH

Inlägg av HH »

Tack snälla Bea :)

Schemat ser jättebra ut, det har hjälpt oss att fundera ut ett nytt schema för oss, vi gjorde bara några små ändringar. Nu känns det betydligt bättre och vi är laddade att köra på direkt i morrn bitti när tösen vaknar.
Det är inte bara hos barnen poletterna ska trilla ner verkar det som , ångrar att jag inte fråga på forumet om schema innan vi började kuren :oops:

Få se hur natten går, nu när daglurarna har krånglat. Hon somnade då iaf direkt efter ramsa+bekräftelse. Vi tar nya tag imorrn :P

Kram Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
HH

Inlägg av HH »

Hej igen! :D

Nu har det gått 3 1/2 vecka sen vi började kura tjejen. Det går lite upp och ner med lurar och vakentid. Sedan vi ändrade schema och lade in lite längre vakentid så går det väldigt lätt att få henne att somna vid både dagslurar och nattläggningen.
Emellanåt så vill hon inte sova hela lurarna och det är nästan omöjligt att få henne att somna om framförallt på 45 min - lurarna.

:?: Fundering 1 :?: Vi ramsar inte längre på dagslurarna eftersom hon verkar nöjd och somnar direkt, ska vi börja med det igen (vi ramsar när hon vaknar i förtid, ibland somnar hon om , ibland inte):?:
:?: Fundering 2 :?: hon vaknar oftast 2 ggr i vargtimmen, kan ibland vakna vid 5 tiden, då ger jag en pangramsa och det blir tyst. Sen kan hon vakna vid 6 tiden igen, ska jag pangramsa igen då eller är det bättre att sätta på lite musik(brukar göra det, hon ligger då vaken ett bra tag.) :?:

Hon är också väldigt trött och grinig innan det är dags att sova, det är nästan helt omöjligt att få till skrattet till gonattet. Kanske det är anledningen till att hon sover lite illa vid lurarna. :?

Där emellan är hon dock en väldigt pratglad och stojig tjej, har märkt en stor skillnad på henne sedan tiden innan kurningen, hon verkar mera harmonisk. Hon äter också väldigt bra. :)

Här är schemat ifall någon har några synpunkter eller tips.

07.00 god morgon
07.15 mat+morgonsysslor+ensamlek
09.00-09.45 sova
10.30 mat
11.45-13.45 sova
14.00 mat
16.00-16.45 sova (vill oftast bara sova 20 min här, hon är snart 5 mån så det kanske är dags att ändra det till 20min )
17.00 mat
18.30 nattslurk

//Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad skönt att det går så bra nu!

Kan ju vara så att hon signalerar att hon behöver lite mindre sömn. Du kan korta ner sista luren, men kan också korta ner middagsluren till 1,5 tim och behålla 45 på em (som senare kortas till 20).

Till dina funderingar:

1. Vet inte riktigt vad du menar. :? Hon ska ha en ramsa när hon ska sova, alltid. Som ett besked att det är sovdags. Bra att ni ramsar vid uppvak om hon behöver det. :wink:

2. Jag skulle ha pangramsat igen om det är det tillvägagångssättet du använder dig av. Tex pangramsa - husljud varje gång. Ex uppvak 1: Morgonen har inte börjat än [-( 2: och inte nu heller [-( 3: nepp fortfarande natt...
[-( Jag tror de här uppvaken kommer att lösa sig om hon får lite mindre sömn. :wink:

Skrattet. Ja, det är bara att köra på. Här är det också tröttigt ibland, "men nog kan man busa lite tjoho vad kul vi har!" :roll: Rätt var det är så kommer ni på något bra. Har märkt att det gäller att vara lite uppfinningsrik. Allt från kittellekar till att gömma sig bakom möbler och titta fram som krabba med något som krabbklo på handen :shock: :lol: .

Kram Bea
HH

Inlägg av HH »

Hej hej..

Tack för tips Bea. :)
Har gjort om schemat idag , prövar att korta ner långluren till 1,5 timme istället och flyttar fram morgonluren en kvart. På det viset blir det 2h 15 min mellan alla lurarna.
Vi ger det några dagar få vi se. Det var då inga problem med morgonluren idag, sov sina 45 min utan knussel :D .

Det jag undrade om dagslurarna var om man jämt och för all framtid ska ramsa vid läggdags :?: Det är inga problem för henne att somna, problemet är att hon inte sover hela luren, och då ramsar jag så klart när hon vaknar, men det gällde alltså vid insomningen.

//Kram Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag svarar då att hon alltid ska ha ramsa. Vid alla läggningar, oavsett om hon somnar utan eller inte. Jag tänker att ramsan betyder mer än bara "du har inte sovit klart". Den är beskedet, tryggheten att du vaktar och är hon van vid den så tror jag att den biter bättre vid ev uppvak. :wink: :D
HH

Inlägg av HH »

Hej igen!

Nu är det ca 7 veckor sedan vi började kuren.
Det funkar ganska bra i det stora hela. Hon har blivit en riktig glad tjej, t.o.m svärmor har noterat detta. Hon är väldigt sällan sur numera. :)

Vi har dock lite problem fortfarande med vargtimmen men vi försöker att ha tålamod. Hon vaknar ofta mellan 04.45-05.45 och stånkar och grejar. Jag brukar alltid ge pangramsa, ibland går det bra men oftast så börjar hon om efter 10-15 min. I morse så somna hon ´faktiskt om och sov dom sista 20 min före "glad morgon" (07.00). Men oftast så ligger hon vaken så resultate blir att hon blir väldigt trött innan kl hinner bli 09.15 och tupplur. Jag brukar jämt gå ut med henne i selen mellan 08.20-09.10 så hon håller sig vaken, hon älskar att vara ute.

Under vargtimmen annars så sätter jag på musik när hon krånglar och lika där ibland somnar hon om men oftast så ligger hon vaken.
Jag använder väckarklocka som ringer kl 07.00 varje morgon.

Vi försöker oxå att göra skrattet till gonattet varje kväll innan hon lägger sig.

Dagslurarna funkar bättre nu, ibland vaknar hon dock tidigare men jag brukar ramsa och jag tycker att hon svarar bra på det.

:?: Jag undrar iaf om det är något annat jag kan göra ang vargtimmen eller ska vi härda ut så ordnar det sig. Jag tänkte mest om någon hade tips eller nåt. Vill bara bolla lite ideer. :?: :)

Kram Helena
HH

Inlägg av HH »

Ska tillägga att hon fått sin första tand, :D upptäckte det igår och plus att hon hela tiden försöker ställa upp sig på knäna, kanske det är några anledningar till att hon är lite orolig på nätterna.

Här är mitt schema oxå

07.00 Morgon
07.15 erättning ca 180ml (vill inte äta mer) sedan morgonstök, ensamlek
09.15-10.00 sova 45min
10.30 lunch, gröt + plommonpure+ ca 50ml ersättning
12.15-13.45 sova 1.5h
14.00 mellis 100ml + fruktpure (är väldigt dålig att äta här)
16.00-16.45 sova 45min
17.00 middag gröt plommonpure+ lite ersättning
18.30 bada, lite välling + 100 ml ersättning, kvällsbus
19.00 go natt

Ser detta ok ut?

Kram Helena
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad roligt att det mesta funkar nu! :wink:

Här har du en handlingsplan som ofta nämns på forumet hur du kan jobba med vargtimmen.

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Schemat ser bra ut! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"