Alva har de senaste dagarna börjat kräkas en del. Oftast så är det mest som att mjölken rinner ut lite uppblandat med slem, men några gånger om dagen är det mer som en kaskadkräkning, då kommer det jättemycket. Jag ger henne både bröstmjölk och ersättning (hon är 5 ½ vecka gammal) och det är likadant vilket av det hon än får. Tidigare idag blev hon dessutom helt flammig på hela kroppen, hon såg helt lilaaktig ut. Det gick ner efter ett par minuter igen och hon blev inte blek om läpparna eller något sådant. Jag blev såklart jätteorolig, men min svärmor som vi är på besök hos tyckte att jag skulle vänta med att åka till bvc eftersom det gick ner så fort. Hon blev inte heller slö eller glansig i ögonen eller nåt.
Är det någon som har koll på sånt här? Hon har varit lite gnälligare än vanligt ett par dagar, sovit lite sämre och hon skriker alltid när hon har ätit klart (det har hon gjort sen hon var en vecka gammal). Hon får Sempers magdroppar. Eftersom det har varit likadant när hon får bröstmjölk så tror jag inte hon är allergisk mot ersättningen, men om det skulle vara så finns det då ersättning för såpass här små barn som är mjölkfria?
Kräkningar och flammig hud?
-
Alvas mamma
Kräkningar och flammig hud?
Alva var beräknad till den 10/8 men föddes en vecka senare, den 17/8. Jag gick alltså 41 fulla veckor. Tiden gick sakta, men när hon väl kom var det värt varenda sekund av väntan!
Re: Kräkningar och flammig hud?
Hej!
Vad som orsakar kräkningarna kan jag inte säga något om. Mer än att många barn kräks - mycket. Men märker du någon skillnad mot hur det varit tidigare kan du ju fundera över om hon eller du ätit något annat än ni har brukat göra. Det du äter och dricker går ju också över i bröstmjölken, så det är ju förstås inte alldeles omöjligt för barnet att reagera även på bm.
Kram Ewa
Vad som orsakar kräkningarna kan jag inte säga något om. Mer än att många barn kräks - mycket. Men märker du någon skillnad mot hur det varit tidigare kan du ju fundera över om hon eller du ätit något annat än ni har brukat göra. Det du äter och dricker går ju också över i bröstmjölken, så det är ju förstås inte alldeles omöjligt för barnet att reagera även på bm.
Ja, det finns ersättning som är mjölkfri och som kan ges från dag 1. Bl a Nutramigen. Vet att det ska bli svårare att få tag på genom Apoteket, men tror att det fortfarande finns att köpa receptfritt.Alvas mamma skrev:Eftersom det har varit likadant när hon får bröstmjölk så tror jag inte hon är allergisk mot ersättningen, men om det skulle vara så finns det då ersättning för såpass här små barn som är mjölkfria?
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Alvas mamma
Ok, tack för ditt svar!
Jag får avvakta några dagar och se vad som händer, annars får jag kanske trava iväg till apoteket och köpa den mjölkfria ersättningen och testa den.
Har tänkt igenom vad jag ätit och kan inte komma på något som skulle orsaka detta, har inte ätit något jag inte ätit förut.
Jag är i alla fall lite lugnare nu. Tack!
Jag får avvakta några dagar och se vad som händer, annars får jag kanske trava iväg till apoteket och köpa den mjölkfria ersättningen och testa den.
Har tänkt igenom vad jag ätit och kan inte komma på något som skulle orsaka detta, har inte ätit något jag inte ätit förut.
Jag är i alla fall lite lugnare nu. Tack!
Alva var beräknad till den 10/8 men föddes en vecka senare, den 17/8. Jag gick alltså 41 fulla veckor. Tiden gick sakta, men när hon väl kom var det värt varenda sekund av väntan!
Hej!
Vår prins reagerade med mer kaskadkräkningar än vanligt
mot de vanliga fettlösliga AD-dropparna som innehåller solrosolja (vilket även magdroppar gör). Vi märkte att han alltid kräktes upp allt just det målet han fick dem. På Bvc sa läkaren att vår iakttagelse troligtvis stämde och vi fick vattenlösliga istället. Det blev genast skillnad. Nu vet jag ju inte om det var själva solrosoljan, men vitaminerna innehöll inte så mycket mer.
Numera får båda barnen magdroppar...
Flammiga, prickiga har båda mina barn blivit när de fick samkisar, men då var de ju 4 månader.
Prinsessan reagerade så på fisk och aprikos.
Prinsen på ägg. Han kräktes inte men blev svullen, flammig och alldeles lila en liten stund.
Riktigt otäckt tycker jag. Jag tog kontakt med vården då och fick så småningom äggallergi bekräftad via pricktest.
Hoppas ni slipper vara med om det fler gånger.
Vår prins reagerade med mer kaskadkräkningar än vanligt
Numera får båda barnen magdroppar...
Flammiga, prickiga har båda mina barn blivit när de fick samkisar, men då var de ju 4 månader.
Prinsessan reagerade så på fisk och aprikos.
Prinsen på ägg. Han kräktes inte men blev svullen, flammig och alldeles lila en liten stund.
Riktigt otäckt tycker jag. Jag tog kontakt med vården då och fick så småningom äggallergi bekräftad via pricktest.
Hoppas ni slipper vara med om det fler gånger.