Nu är Yasmine här - undringar från en ny mamma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jannah

Nu är Yasmine här - undringar från en ny mamma

Inlägg av Jannah »

Hej!

Nu har äntligen min lilla prinsessa tittat ut! Hon föddes i måndags 02:59 :D :heart:

Har lite undringar, kanske någon som har lite råd till en ny mamma?

Jag har ju tack och lov massa mjölk o lillan äter för fullt, i natt trodde jag att hon hade ont i magen för hon skrek o skrek o ville inte äta (trodde jag) men det visade sig att hon helt enkelt inte fick ett riktigt grepp, stackarn. Tillsist kom jag på att så kanske var fallet och använde mig utav amningsnappen - o hon åt och åt och ångesten försvann snabbt och prinsessan somnade djupt. Det är nog lätt som förälder att skylla på magont... men mat mat mera mat ellerhur?

:arrow: Hur som hälst, jag undrar ifall man endå bör tänka på vad man äter, är det någon mat som man bör undvika för att hon inte ska få ont i magen?

:arrow: Är det fel utav mig att fortsätta använda mig utav amningsnappen? Hon får ju inte tag på bröstvårtan o får då panik...

:arrow: När börjar man använda sig utav standardmetoden? jag försöker redan lite, men nu är ju smekmånad, vad bör jag förvänta mig?

:arrow: Måste hon alltid rapas? Ibland verkar det inte vilja komma en rap o ibland kommer det ut i andra änden istället :lol:

:arrow: Yasmine gillar inte att man gör den stora skötningen, eller byter blöja heller för den delen, hon blir jätteledsen. Hur ska jag göra? Vill ju att det skall vara en mysig stund, inte något jobbigt för henne...

Det kommer nog massa mer frågor, hoppas någon här vill hjälpa en ny mamma till att vara en bra mamma! :D
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Jannah och supergrattsi till den lilla! :heart:

Har du läst SM kompendiet? Här kommer det i så fall igen...
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... anfattning

Sträva efter förrätt, varmrätt (byte av blöja m.m.) efterrätt, kaffe med kaka och sen sova gott. Och det är vad SM går ut på så här under smekmånaden, då är det också ok att somna vid bröstet och sen läggas på mage, MED larm i vagn eller säng.

Och ja, 9 av 10 skrik är på mat och det 10:e är oftast övertrötthet, kan vara bra att ha i bakhuvudet, precis som du just erfor. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Hej :D

Läste kompendiet, tack för länken! Skönt o ha det hela på datorn också! :D Förstår nu mer om vad som är smekmånad och så!
Nu har hon precis somnat efter ett perfekt SM mål.. Vi får se hur det går när hon vaknar igen!

Ska jag väcka henne om hon inte vaknar efter 2,5 timmar? vet ej om det har någon betydelse men hon föddes i v.40+4
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skulle väcka efter ca 3 timmar MAX 3,5 för mer mat. Du behöver få in ca 5 SM mål innan du har natt. (4 dag 3 natt eller 5 dag och 2 nattmål).
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

grattis till flickan :D

Om hon ej får tag på bröstvårtan antar jag att det är för att du har mkt mjölk(spända bröst)? själv hade jag två basketbollar båda gångerna med mina :wink: ..fick pumpa ur rejält för hand, för att barnen skulle få grepp . brösten reglerar sej eftersom

Ang rapning så minns jag att jag försökte ibland hur länge som helst och så lade man ner dom på mage..då kom det som du sa i andra änden..men ändå hellre försöka rapa lite för mkt än för lite.. upp högt på axel..rätt som det är kommer raparna aotomatiskt..upplevde det bara svårt en liten period i början

exakt vad är jobbigt med skötningen?? hos oss märkte jag att det behövdes lindas/läggas en filt omkring dottern för hon fäktade ut med armarna "som om dom faller" som gör det lite mer ombonat eller känns tryggare när man ligger på rygg..lillebror skötte jag ofta liggandes på mage när det gick.. :)

lycka till med allt..mvh t.p
barn födda 04/06/08
Jannah

Inlägg av Jannah »

hej!

tack för svaren!

ang skötningen så har det gått bättre igår o idag när jag riktigt kämpat med SM! Hon e mycket lugnare o det e inte några större problem nu...

Idag har hon börjat äta kl 8,12:22 och 15:55 innan 8 sov hon 3 h o mellan de två andra 3h för och nu innan sista 2h o 20 min

det strulade lite nu under sista, hon liksom bråkade typ med bröstet i slutet. vet ej varför eller vad jag ska göra åt det, detta resulterade i att hon var vaken hela 40 min för mycket :!: vad kan det bero på o vad kan jag göra åt saken om det händer igen? Hon visar ju tydligt att hon är hungrig: söker liksom efter bröstet o smackar me munnen o ut med tungan, ja alla tecken. dricker lite, bråkar, dricker lite ja så håller det på...
Jannah

Inlägg av Jannah »

Nu har lillan vart vaken sen 20:45, allt enligt SM men vill inte sova, o jag trugar på den sista insomningsslurken men hon äter lite o slutar o gråter,
vid 22:50 la jag henne i sängen vaken o då var hon lugn - i tio min

tillsist tänkte jag varför inte börja på nästa SM mål direkt då? hon vill ju inte sova nu endå, hon åt två gånger ur B1 men sen så grät hon, tror det kan bero på en rap men jag lyckas ju inte få upp någon! Nu har min man försökt - utan resultat o nu ligger hon hos honom lugn o mysig och "umgås" dvs sitter o tittar på honom... o bajjar :lol:

hjälp känns konstigt jag har ju försökt med SM hela dagen, vill att det ska funka ju :-(
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej och hjärtligt välkommen!

NI är i smekmånaden. Det är nu ni lär känna varandra. Ingen dag kommer att vara den andra lik. Än. 8)

Har du Barnaboken? I den står det så fint om första tiden och den är skriven så varmt! Ibland kan det vara lite stressande att vara här inne och liksom "felsöka" där inga fel finns, men Barnaboken är allt annat än stressande. :thumbsup:

KRAM!
Jannah

Inlägg av Jannah »

har läst massa, om och om igen i Barnaboken, *love it*.

Så sant, det e ju smekmånad, har tagit det lite lugnare o inte stressat upp mig igår... det rullar ju faktiskt på bra här. nu sover hon så sött min lilla docka :heart:

Det enda jag undrar över e just att vid ca 9 på kvällen så somnar hon inte efter sm målet utan e uppe o äter o bajsar o äter, håller på o somnar men somnar inte ända fram till kl 00 (två dagar nu) då somnar hon, äter ett nattmål på natten...

OM det fortsätter såhär, ska jag bara låta det fortsätta? Hon skriker ju inte eller så, bara gnäller lite.

undrar också om ni har några bra rapningsknep, får sällan upp raparna o då e det ju svårare för henne o äta klart, hon sväljer sjukt mycket luft ibland...
Jannah

Inlägg av Jannah »

o jusste :D när börjar man låta henne ligga på mage på dagtid? så som det ser ut nu e hon mest uppe hos oss o myser när hon e vaken :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, magläget gäller nattetid och lur tid, MED larm, och dagtid vaken mest hela tiden. Bäras brukar jag ta till när magläget inte funkar, typ mot slutet av vaken passet och de är lite smågriniga.

Prova lägga på mage på HÖG höjd, diskbänk, köksbord, soffan, vardagsrumsbord osv...

Här är en kanon länk på ämnet!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239
Tor 2006

Jannah

Inlägg av Jannah »

nu ligger hon här på köksbordet brevid mig på mage, mycket kul! hon tittar mycket på e vackra blommorna hennes pappa fick från jobbet för att hon har kommit till världen, de var visst MYCKET intressanta... o kämpar lite med gnäll när hon ska lyfta huvudet o röra sig lite - jag hejjar på!

men jag undrar - vad skall man ha för underlag? både när hon sover o när hon e vaken. nu har jag en filt hon ligger på (vaken). Hon ligger inte på mage o sover, men skall introducera det om hon inte sover gott nog, skall hon bara ligga rätt på madrassen då?

föresten, här rinner mjölken en massa tack o lov. men lillan blir arg när hon verkar mätt - efter två sista slurkar o vill suga men spottar ut mjölken, o ibland somnar hon o så vaknar för att suga - jag införde nappen igår - endast vid de tillfällena jag ser att hon absolut inte vill äta men endå vill suga... hur länge är det så? vill ju inte att hon ska ha nappen som tröstnapp (skulle aldrig ge för att trösta) utan som just vad det är - sugnapp
Jannah

Inlägg av Jannah »

det här med napp - vi får se vad som händer med den...

jag undrar - kan en en vecka gammal bebis kvällstrassla??

varje kväll så vill hon inte sova! jag känner mig så trött... varför liksom? det går ju så bra både på natten o dagen, men kvällen... som jag skrivit innan "bråkar" hon vid bröstet, vill ha, vill inte ha, somnar, vaknar...

ska jag bara göra som innan o mata, mata mata eller ska man införa 20 min pausen?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jannah och varmt välkommen till Forumet :D

Grattis till juvelen :heart: Här är en kanonbra tråd om magläget under vakentiden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592 När hon ska sova så tar du ett lakan och viker det på tre och bäddar slätt runt huvudänden på madrassen. Då blir det lite mjukt för huvudet och samtidigt ett kräkskydd. Om det skulle komma upp lite så viker du lätt fram en ren sida.

En del juveler har ett enormt sugbehov och när du sett till att hon fått MAT, MAT och MERA MAT och hon fortfarande är "snuttig", då kan en napp vara bra. Sugbehovet brukar minska drastiskt efter de första månaderna.

Det är vanligt med kvällstrassel och det brukar avhjälpas med en lur mitt i precis som du skriver.

NJUT av juvelen och ta verkligen tid på er att lära känna varandra :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannah

Inlägg av Jannah »

tack för svaret! älskar detta forum, ni e underbara!! :heart:
skall nog börja med magläget trots allt - men jag e så himla rädd!! jag har ju andningslarm, men det e ju så inpräntat i en att det e farligt.. usch

Lillan somnade inte förän 00 igår, som vanligt, hur får man in den där luren? ska jag bara lägga henne på en filt där jag/vi är och buffa?

Jag undrar samtidigt om det inte är överlevnadsångesten? hon var hysterisk vid bröstet tills jag började prata lugnande o smekte henne över huvudet, då kunde hon tillsist äta o sen sova

känner mig mycket förvirrad men vill inte att hon skall känna av det. Är även ledsen en hel del - inte för min lilla blomma - utan för att inte ens min pappa har vart här o grattat mig, utav hela min släkt har bara tre hört av sig. det gör ont.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"