Mellan 4 och 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Toppen :D
Härligt jobbat! Om och när du bestämmer dig för att ta bort nattmålet så gör du det - det har ju inte så mycket med barnet att göra, eller hur ;)

När det gäller festen så tycker jag att du ska göra så mycket du kan för att få rutinerna samma som vanligt, men att du lägger honom i vagnen.
Troligen går det hur bra som helst och han köper det utan att blinka.
Men skulle han inte göra det, så får det vara som det blir och gå under epitetet "en gång är ingen gång" och styra tillbaka dagen efter isället.
På så sätt kan du också njuta av festen även om inte allt blir precis som du tänkt. Men som sagt, det kan också gå hur bra som helst.

Att han vaknar när du går in från att ha varit ute är inte ovanligt. Skulle anta att det är ljud, ljus och temperatur som gör att han reagerar. Om du måste in någonstans, så försök att undvika skarvar som 20 och 45 minuter. 10 minuter efter han har somnat är troligen den säkraste tiden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
chatina

Inlägg av chatina »

I två nätter i rad har han nu sovit hela natten, JIPPI!!!

En fråga har jag dock:
1. Blev bara lite osäker och vill dubbelkolla följande: När jag lägger min son så säger jag god natt och ramsar mig ut (ramsa x 4). Efter det ligger han för sig själv och somnar så småningom (lägger han 19 och han brukar sen sova 19.20). Jag behöver väl inte bekräftelseramsa här? Dvs. det räcker väl med ramsan som jag säger när han läggs? Bekräftelseramsan behövdes väl bara när han (som tidigare) ställde frågor?!!

/Catharina
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Grattis till en väl genomförd kur! Du har så rätt, du behöver inte bekräfta separat nu. Han har fattat galoppen :wink: . Bara ramsa x 4 när du lägger och avsluta mjukt.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chatina

Inlägg av chatina »

Hej igen,
Mitt i min glädjeyra (han har sovit hela nätter i 3 dagar nu) så kom jag ju på att det snart (i okt) blir vintertid. Vill inte att något förstörs så tänkte höra med er hur man bäst ändrar denna timme. Gör man det bara rakt av, dvs man flyttar samtliga tider tillbaka den dagen det är? Eller ska man använda sig av marginalkvartarna några dagar innan så att det hela förskjuts?

/Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Så här kan man gå tillvägaom man så vill: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Själv låtsas jag som att det regnaroch ändrar 1 h rakt av och det haraldrig varit några problem.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
chatina

Inlägg av chatina »

Min son sover, som jag lyckligt berättat tidigare, numera hela nätter. Däremot vaknar han ofta mellan 6.20-6.40. Han ligger då och gnäller lite men vi låter han vara tills klockan slår på kl 7, vilket jag har förstått är rätt gjort?!! När vi lägger honom på kvällen kl 19 så sköter han sig själv fram tills han somnar, vilket tar ca 20 min. Jag har förstått på trådar här att så här kan det vara i några veckor, dvs. det tar lite tid för de att somna och att de gärna vaknar lite tidigare, stämmer det?
Min tanke är att om detta pågår för länge så missar han ju ganska mycket sömn/dygn, upp mot 1 tim. Ska jag "strunta" i det ett tag? För det kan väl inte vara ett alternativ att lägga till mer sömn på dagarna för då lär han ju aldrig få till tiden??!
/Tack!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

chatina skrev:Min tanke är att om detta pågår för länge så missar han ju ganska mycket sömn/dygn, upp mot 1 tim. Ska jag "strunta" i det ett tag? För det kan väl inte vara ett alternativ att lägga till mer sömn på dagarna för då lär han ju aldrig få till tiden??!
Ja, du ska strunta i det :wink: :!: Vi kan inte tvinga barnen att sova, bara ge dem de bästa förutsättningarna att göra det! Snart trillar poletten ner, och han sover tills du väcker!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chatina

Inlägg av chatina »

En ytterligare fråga har uppkommit till svaret "Snart trillar poletten ner, och han sover tills du väcker!". Har jag förstått det rätt att det kan ta upp till en månad (kanske längre) innan de fattar alla tider och rutiner? Jag tänker även på daglurarna där han exempelvis ska sova 45 min mellan 12.15-13 men somnar ca 12.25. Kommer han till slut att bli så trött och avslappnad att han somnar i stortsätt 12.15?
chatina

Inlägg av chatina »

En ytterligare fråga har uppkommit till svaret "Snart trillar poletten ner, och han sover tills du väcker!". Har jag förstått det rätt att det kan ta upp till en månad (kanske längre) innan de fattar alla tider och rutiner? Jag tänker även på daglurarna där han exempelvis ska sova 45 min mellan 12.15-13 men somnar ca 12.25. Kommer han till slut att bli så trött och avslappnad att han somnar i stortsätt 12.15?
/Tack
duggan

Inlägg av duggan »

En del barn tar lite längre tid på sig innan dom somnar, ,om gosse har alltid somnat inom 5 min, så jag har alltid lagt 5 min innan schemat så han har somnat precis till att luren börjar. Men som sagt, det viktigaste är inte att dom dmå sover exakt varenda minut dom ska utan att dom har rätt förutsättning! :wink: :roll:

//Malin
chatina

Inlägg av chatina »

Tack för snabbt svar. Även om du då lägger 5 min innan så börjar du inte räkna "minuter" innan schematiden börjar, stämmer det? Och beror det på att du VET att han somnar på dessa 5 min? Eftersom min son inte är riktigt så exakt så borde väl jag hålla mig till att lägga honom på sina schematider? Annars är väl risken att schemat havererar? Och det vill jag ju inte :-)

/Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Du tänker helt rätt, håll schema tiderna tills det får sätta sig. :lol:

//Malin
chatina

Inlägg av chatina »

Förlåt för många frågor, men måste bara få klargjort om detta (att du lägger 5 min innan) endast gäller 45 min-passen? På kvällen lägger du väl kl 19 om det är enligt schemat eller lägger du 5 min innan där med?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Håll bara tiderna precis efter schemat, det Duggan skrivit om gäller en säker sovare där man har exakt koll på insomning. Så lägg bara precis enligt schemat på alla lurar.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
chatina

Inlägg av chatina »

Förlåt, förlåt för att jag ställer så många frågor hela tiden!!

När jag började kura så var min tanke både ramsa dag ( vagna i vagnen) och natt (i sängen). Eftersom jag varit ute och gått väldigt mycket så blev det inte så bra gjort på dagen utan han har numera vant sig vid att somna när jag är ute och går. Jag skulle väl kunna vara ärlig och säga att jag hamnat i vagnträsket :D . Nätterna satte sig väldigt bra ganska snabbt. I förgår fick jag iallafall för mig att något måste göras åt dessa dagar, kan ju inte vara ute och gå hela tiden eller behöva vagna honom till sömns. I går körde jag för fullt med buffning och ramsning i sängen även under dagen och han somnade på 20 - 30 min. Här är nu mina frågor:

1. I natt vaknade han helt plötsligt vid 6 och grät, somnade dock inom 5 min efter ramsa. Jag behövde också ramsa en extra gång vid läggdax. Kan detta bero på att jag börjat "kura" på dagen eller ska jag bara se det som ett litet "bakslag"? Jag vill ju inte förstöra nätterna, då struntar jag hellre i dagarna.
2. Han sover tre pass på dagen, är det viktigt att jag vid varje pass nu kör med "icke-rullning" av vagnen, dvs. är det bäst om jag inte går ut och går innan ramsan har satt sig (bättre att jag gör mina ärenden när han är vaken)? Jag antar att det bästa är att det sätter sig.
3. Jag tror att jag känner mig lite velig (vid nätterna var jag så himla bestämd över att detta kommer att funka snabbt) då jag läst på så många trådar att dagarna är så svåra att få till. Jag kan därför känna att det inte kommer att gå och blir naturligtvis väldigt frustrerad när det inte funkar. Vad jag kanske behöver veta är om ni tror att det kommer att funka eller om ni tror att jag enbart ska satsa och nöja mig med nätterna?

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"