Jag behöver råd och hjälp!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

Oh, tack så mycket!!!

Jag har fått ett annat problem helt plötsligt. Vagnen är för trång för att Alva ska kunna ligga bekvämt på magen där :( Det funkade ett par dagar, men nu blir hon bara arg när hon inte kan röra sig (särskilt armarna) ordentligt. Vad sjutton gör man då, min man vägrar att köpa en ny vagn (den vi har var rätt dyr...), inte ens en begagnad att ha inne. Hon sover ju lika bra/dåligt i vår säng som i vagnen (bättre nu tom eftersom hon kan röra sig mer), men jag bävar för när man ska få henne att sova över nattmålen om hon nu inte gör det själv...
Alva var beräknad till den 10/8 men föddes en vecka senare, den 17/8. Jag gick alltså 41 fulla veckor. Tiden gick sakta, men när hon väl kom var det värt varenda sekund av väntan!
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

Oj har vagnen redan blivit för liten....
Kolla under rubriken Barnasaker där fanns det varjefall förut några som sålde/gav bort vagnar. Dem är ju väldigt billiga ett par hundralappar. Kolla annars på blocket.
Vad skulle din man välja: ett par hundralappar och ett barn som sover hela natten eller ingen vagn och ett barn/fru som är trötta :?: :wink:

Man kan säkert buffa ett barn också när nattmålet skall bort men jag har bara kört på vagning. så ingen erfarenhet där.

Sälj er nya vagn och köp en större begagnad?
Vi hade samma vagn inne som ute (hade skydd på hjulen när den var inne) mkt kånkande uppför trappan men det är det värt om dem sover.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag löste vårt "ligginsats problem" (samma som du) med att köpa en paraplysulky med fullt liggläge, tog bottenplattan från ligginsatsen och lade så jag kunda ha andningslarmet också. Så sov Tor ute. Sen låg han i sängen inne mest, han var LÅNG och fick inte plats så lätt faktiskt.

När han fyllde 2 mån sov han MYCKET bättre just för att han kunde vifta med armarna och få tag på sin tumme. Sen får du gå över till sittdelen och fälla den fullt med uppbygnad om så behövs så larmet kan vara med, gärna en platta tycker jag är bra att ha så larmet inte böjs. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

tack för tipsen!

Vagnen är inte för liten när hon ligger på rygg, då är hon mer still med armarna, men på mage håller hon på och drar upp och ner dem hela tiden och det får inte plats. Insatsen är för smal då.
Alva var beräknad till den 10/8 men föddes en vecka senare, den 17/8. Jag gick alltså 41 fulla veckor. Tiden gick sakta, men när hon väl kom var det värt varenda sekund av väntan!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äh, vad är det för dumt veto? Klart du kan hosta upp ett par hundralappar för en bra begagnad vagn utan makens medgivande. Det är inte hans som sköter nätterna, eller hur? 8)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
håller med de andra om vagnen. Jag köpte en gammal Brio liggvagn på Blocket för 300 och den har vi använt sååå mycket. Klart värt pengarna.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Eller så gör man som jag. Säljer den dyra vagnen, jag hade en Urban Jungle och dom är verkligen inget vidare när det kommer till barnens behov. Men snygga :wink: . Hursomhelst sälj den dyra vagnen och köp en billig innevagn och en billig utevagn för pengarna.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

Ja jag får ju försöka lösa det här på något sätt. Än så länge är det inget problem såtillvida att hon sover bra i sängen, men som sagt, jag bävar för hur det ska gå när man ska ta bort ett av målen på natten.
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

Grejen är att vi inte kan ha två vagnar, vi bor i lägenhet mitt i Göteborg så vi har inte plats. Och vagnen vi har är himla bra i alla andra avseenden förutom att hon inte riktigt får plats att ligga på mage. Min man hade säkert inte haft något att invända om hon sov dåligt för övrigt, men det gör hon ju inte. Det är som sagt bara jag som inte vet hur jag ska göra för att få henne att sova över målen utan vagn om hon nu inte gör det av sig själv.
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

TorpSara skrev:Äh, vad är det för dumt veto? Klart du kan hosta upp ett par hundralappar för en bra begagnad vagn utan makens medgivande. Det är inte hans som sköter nätterna, eller hur? 8)
Jo han hjälper till på nätterna. Och vi kan som sagt inte ha två vagnar, det har vi inte plats med. Vi måste ha vagnen i lägenheten och två vagnar får bara inte plats. Så att ha två är inget alternativ.

Jag får väl helt enkelt försöka buffa henne eller nåt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag får väl helt enkelt försöka buffa henne eller nåt
Ja, visst kan du buffa, solfjädra, husljud osv... Vi har ju faktiskt fler verktyg än just bara vagning, det är bara det att vagningen är lite snabbare och effektivare. Men öva på buffning och buffa i så fall bort dem.

Min son sov i enbart säng från 2 mån ålder och då solfjädrade jag mest, buffade lite och litade på HUSLJUD och ramsan så småningom. Så det går! Allt går, vägen till Rom ser bara lite olika ut för oss alla, men lika målmedveten måste man vara. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

Tack för uppmuntran :-) De ska nog gå tillslut. Det måste gå. Hon behöver ju sin sömn.
Alvas mamma

Inlägg av Alvas mamma »

Jag igen...

När kan man egentligen börja lägga de små liven på golvet för att öva på att åla? Jag tänker att det är bra att göra så tidigt som möjligt, men samtidigt vill jag ju att hon ska ha blivit lite stadigare i nacken först så att hon inte dunkar huvudet i golvet när hon inte orkar hålla upp det längre. Sen vill jag inte att hon ska bli kall på magen när hon ligger så utan något under heller (vi har rätt kalla golv, går inte att få dem varma även om vi höjer elementen till max), någon som har tips?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006

annica72

Inlägg av annica72 »

Det är inte alltid man måste vagna bort nattmålen. För vår del var det Klara som helt enkelt sov över först ett nattmål och sen det andra. Kör man Standardmodellen kan barnet mycket väl själv hoppa över målen. Vid 1,5 månad sov Klara 9 timmar i sträck. :D

Vi har också ganska kalla golv och använde oss av liggunderlag med filt på när Klara låg på golvet. Ett tag hade vi en madrass på golvet i vardagsrummet. Funkade hur bra som helst.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"