Tidiga morgnar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!
Nu har vi arbetat med kuren ett tag och tyvärr är det inte ofta hon sover 11 och en halv timme natt. Skulle hon göra det blir dagsömnen bara en timme. De vanligaste är att hon vaknar vid 06.30 och vi har pangramsat utan resultat och sen tagit upp henne med klockan 07.00. De senaste två dagarna har hon dock vaknar redan strax efter sex och inte somnat om. Dock så ligger hon mest glad och pratar, kanske lite gny sista kvarten. Hon är sedan en glad och pigg tjej hela dagen, vare sig hon vaknar vid 06 eller 07.

Nu undrar vi vad vi ska göra! Hur ska vi lyckas få henne att somna om med ramsan? egentligen har vi bara lyckats med det en gång på en månad:(
Känns ibland som att hon kanske inte är ett barn som behöver 13,5 h sömn. Hon är som sagt alltid nöjd och glad och sover alltid hela natten utan att vakna, dock oftast knappt 11 h. Det får en ju att undra.. Vad tror du?

En till fråga ang resa:
Nästa helg åker vi till Mallorca. Vi måste åka hemifrån vid 05 och därmed ta upp henne då? Hur gör vi med dagsömnen på planet? Hon lär ju bli trött fortare än vanligt.. och hur ska vi få henne att sova länge på planet med alla ljus och skrik i högtalarna? Hon är ju för stor för en babycot vad jag förstår.
Tacksam för tips!
C
Prinsessa född juli -07
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Visst kan det vara så att hon är ett barn som inte behöver sina fulla 13½ timmars sömn, men jag tycker det är viktigt att ändå ge henne förutsättningarna till den sömnen!

Jag har alltid haft 11 timmars natt till mina barn, och det finns inget som hindrar att ni ändrar och har det ni också, och erbjuder minst två timmars vila på dagen. Men å andra sidan - ligger hon nöjd på morgonkvisten och filurar, så gör ju inte det något!
Använder ni väckarklocka?
Många barn anammar den väldigt fort, och för många som kämpat med tidiga morgnar länge har den fnurran löst sig på nån dag med hjälp av väckarklockan!

Vad härligt med Mallis-resa :D :!:
Vi var iväg när Alice var i er flickas ålder, och det flyget gick också vid fem på morgonen.
Vi gjorde så att vi försiktigt väckte, virade in henne i filt och satte oss i bilen där hon fick vällingen och när vi kom fram till flyget så bytte vi snabbt blöja och kläder och sen fick hon vakna till ordentligt på flygplatsen.
Visst blev det en lång förmiddag, men hon somnade i min famn på flyget och sov nästan två timmar :shock: :!:
Men hade hon inte gjort det så hade jag inte brytt mig nämnvärt - barnen far inte alls illa av att rucka på sina tider och rutiner ibland!
Se det som ett litet äventyr, och nån enstaka gång så gör det inget om man inte följer schemat till punkt och pricka.
Har ni hyrt spjälsäng :?: Det var jätteskönt att ha det färdigt på plats när vi kom fram, likaså hyrde vi sulkyvagn.

Vill hon inte sova alls kan ni ju alltid lägga henne tidigare på kvällen när ni är framme, alternaitvt låta henne sova när ni kommit fram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J o C

Inlägg av J o C »

Hej!

Tack för svaren! Ja vi använder väckaklocka varje morgon och hon tycker det är väldigt kul att stänga av den :) dock sover hon inte tills den ringer. kanske vi ska göra 11 timmars natt istället.. skillnaden blir då att hon slipper bli otålig innan vi gör glad morgon vilket känns bra. Två timmar sover hon oftast på dagen, iallafall när hon vaknar vid 06.30.

Tack för tipsen angående resa, känns skönt att höra att det inte är hela världen om rutinerna ändras någon gång.
C
Prinsessa född juli -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "