Amadeus och en himla massa frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
KajsaK

Inlägg av KajsaK »

Antonias mamma skrev: Han tar inte någon andra omgång från bröst 1 före skötningen men är heller inte nöjd att vänta på andra omgången tills efter umgänget. Så det är mat mest hela tiden känns det som trots att han bara suger 8 min. från vardera bröst.
Har för mig att jag läst någonstans att detta inte räcker på långa vägar, vilket det ju inte gör heller, men jag får ju honom inte att suga mer heller.
Hej Antonias mamma,
Jag har haft två 8 minutersätare (på pricken, ev 7 min någon gång :wink:). Raparna var för oss en del av lösningen, som du redan är inne på. Men tyvärr kan jag inte säga att jag löste resten, det blev lite kortare lurar och mat kanske lite oftare än det "borde". Precis som du retade jag mig på att jag inte fick SM att fungera bra, så jag backade och lät det bero eftersom bebben var rätt lugn och nöjd i alla fall. Men inte blev det något 2-2... Nu i efterhand känns ju tiden innan gröt och smakisar (vilket gav längre lurar) så himla kort, vet dock att det inte gör det när man är mitt inne i det. Inte mycket till svar på dina frågor kanske men tänkte att det ibland är skönt att höra att andra haft det likadant.

/Karin
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag är också inne på raparna. Inte minst för att du nämner att han spyr mycket :-k Maten lägger sig på en luftbubbla liksom tänker jag :)

:idea: Det finns jättemånga bra raptips. Sök på dem.

Använder du Dr Browns flaskor :?: Eller var det ni som hade problem med att få tag på dem :?: Måste läsa bättre i tråden :oops: Annars kan Tommee Tippee flaskorna vara bra också. Särskilt dem som är speciellt anpassade för "kolikbesvär", de har, precis som Dr Browns, en speciell ventli i flaskan för att minimera att bebis sväljer luft. Men jag har själv ingen erfarenhet av dem.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Antonias mamma skrev: "Vaknar man för tidigt och tror att man ska äta efter att ha sovit ordentligt i 20 eller 45 min, får man vagnas lite eller småbuffas en stund, så att man somnar om. Och så får man mer mat nästa gång innan man läggs!"

Detta gör mig inte klok på hur jag ska göra :!: Amadeus har nu hela sista veckan vaknat varje dagpass efter 45 minuter. (Han är nu 1 månad gammal exakt). Vad ska jag då göra :?:

:arrow: Ta upp och mata igen eftersom han ju skriker, men INTE är hungrig utan bara spyr upp allt igen, men för att döva överlevnadsångesten :?:

:arrow: Eller vagna om varje gång, såsom Anna också skriver :?: Leder då inte detta till att jag enbart cementerar ångesten för honom :?:

Ska tillägga att han nog tystnar med vagningen och troligen somnar om, men vaknar igen efter varje 10:e minut, vilket gör mina dagar till ett vagningshelvete nu. Alternativet verkar vara ett snutthelvete med snuttsovande och snuttätande och lika lite står jag ut med det. Jag matar ju honom proppfull med flaskan vid varje mål och har honom vaken minst 1½ h, så...

:arrow: VAD ÄR PROBLEMET :?: :?: :?:
:D Den här lilla älsklingen - stort GRATTIS till honom :heart: :lol: - är inte nyfödd längre. Han är en VAKEN ung man som vänder sig utåt mot världen alltmer. Överlevnadsångesten är inte helt och fullt stillad ännu, men den torterar honom inte längre. Han börjar våga tro att han kommer att överleva, inte bara här och nu utan möjligen i morgon också. Han börjar dra på sig den erfarenheten. Hittills har han ju faktiskt varken svultit ihjäl, frusit ihjäl eller blivit övergiven på platta marken bland vilda djur :!: Riktigt säker kan man ju inte vara, och det mesta är ännu svajigt (som t ex lilla matsmältningsapparaten, liksom andningsapparaturen), men det börjar ändå likna något. Kanske. Möjligen. Och det är en stor sak :P Även om den verkligen inte "sitter" ännu. Vilket i praktiken betyder att han "måste" skrika. Lite till. Då och då. Inte för att det är synd om honom, utan för att han inte begriper saker och ting ett skvatt ännu. Han är t ex inte förtrogen med sin egen kropps konstiga funktioner ännu. Och de är inte förtrogna med honom... Han begriper sig inte ens på sitt eget skrik. Han känner inte "världen", och han känner inte dig eller sin far eller sin syster, och han känner inte sig själv. Men han startar detta mirakulösa forskningsarbete NU :!: Som han ska hålla på med i x antal år framöver.

Det finns en otålighet och osäkerhet över dig (i det du skriver) som inte alls är bra. Det är inte vad han behöver - och inte du heller. Att han skulle vara "lat" betraktar jag som rent förtal. Skäms på dig :shock: Allt är nytt för honom och tämligen obegripligt. Han har kommit till ett helt annat liv för blott en månad sedan, efter att ha vuxit upp - får man faktiskt säga - under helt andra premisser. Han ska tas emot som den förvirrade upptäcktsresande han är - en upptäcktsresande som säkerligen, om det fanns en chans, gärna skulle återvända till det kända, lugna, säkra livet "hemma". Till ett hemma som är förlorat, och som han nu ska fatta är oåterkalleligen förlorat. Det är inte synd om honom, och underbart nyfiken är han som alla små barn som passerat den egentliga födelsen, men vem kan ständigt vara på topp i ett fullständigt nytt, förvirrande okänt liv där man faktiskt inte begriper ett smack :?:

Så jag ålägger dig tålamod och inlevelse :!: Den inlevelseförmåga du är mäktig, och det är du :!: Utgå från dig själv :heart: ALLT är nytt. Verkligen du med. Vem är du :?: Vem är han :?:

Med Standardmodellen får man inte stirra sig blind på mat och sömn. Mat och sömn står visserligen för de grundläggande allmänmänskliga basbehoven, som vi alla måste få tillfredsställda för att alls kunna fungera här i världen. Men vi kommer fortfarande inte särskilt långt utan mänsklig tillhörighetsförankring - det där som kallas anknytning, och som är en nog så viktig "programpunkt" i SM. Umgänget :idea: Där barnets medfödda livslust - som är lika överlevnadsprogrammerad den som ätandet och sovandet - ska bekräftas. Förebyggande, och kontinuerligt. Lilla barnet är MÄNNISKA, inte maskin (tro inte ett ögonblick att jag menar att du behandlar honom som en sådan) och det är oefterrättligt viktigt att han hela tiden bekräftas som en GLAD - levnadsglad - just människa, om än väldigt liten. Utan livslust kan han inte leva, hur mycket mat han än har i magen. Det kan ingen av oss.

Anknytningen är ömsesidig. Måste vara. Och måste få ta sin tid. Jag tjatar om detta: "Le alltid mot ett spädbarn, när dess ögon möter dina" - och jag trodde det var en självklarhet, jag trodde att man naturligtvis mötte varje barn med glädje, ren och naturlig glädje över att se det :!: Jag har förstått att det inte alltid är så. Många har skrivit till mig att just detta att LE mot spädbarnet, oavsett hur risig man själv känner sig, varit en så kallad aha-upplevelse att få :shock:

Det jag alltså kallar umgänget, i ömsesidig nyfikenhet och leende KONTAKT (som man inte får ge sig förrän man upprättat, varje gång, precis som man inte får ge sig förrän man fått i ungen mat, rapat barnet, hjälpt barnet i ro varje gång) är en livsviktig programpunkt i SM. Får aldrig försummas, och måste få ta sin tid, varje gång.

Så vill jag en liten smula förenkla och kanske förklara SM vidare.

Standardmodellen är ett rättesnöre, och visst måste man vara högst flexibel - avlyssnande barnet - men vi får inte glömma att poängen är att förenkla, inte komplicera. Små barn är betjänta av enkelhet. I och med den egentliga födelsen, när barnets alla sinnen står fullständigt vidöppna varje vaken sekund och någon "svimning" i form av utsläckande mer eller mindre medvetslös sömn inte längre beskärs den lilla, är det meningen att vi ska underlätta det yttre livet, alltmedan det inre är så kaotiskt och förvirrande och intrycksbemängt som det är. Där kommer alltså Attityden av Självklarhet, de säkra tagen, den betryggande ledningen in i bilden, och för att stanna :idea:

SM för nyfödda rekommenderar (utifrån de små nyfödda barnen själva) en struktur på ungefärliga 1,5 tim vakentid och 2,5 tim sömn, plus 2 nattmål om ca 20 min vardera. Det kan förstås variera kolossalt och måste få göra det under smekmånaden - de första ca tre veckorna. Det är då man inte lägger ett barn som inte redan sover. Man fyller på, tills lilla älsklingen slocknar. Det kan vara fråga om bara ett par drag på bröstet, när man lagt det barn man trodde sov, men som inte sover vidare.

I och med den egentliga födelsen börjar man - barnet :!: - gradvis förlänga vakentiden, och sömnpassen - en del av dem - förkortas då motsvarande. Man hamnar på rättesnöret 2-2, vilket i sin tur förstås kan variera. Men här lägger man barnet vaket, i medvetet tillstånd. Och det ska fortfarande ätas under 1,5 tim - inte mer. Sista havtimmen viker man lämpligen åt upptäcktsfärder i världen. Underhållning - och lite ålande på golvet / bordet - lite av varje, tills det är dags att sova. Under KONTAKT :!:

Sedan lägger man tillrätta, distinkt, vagnar några tag, som rogivande, extremt tydligt besked, skakar i handtaget några bestämda tag och GÅR. Och ser vad som händer :!: Man kanske får gå tillbaka och "påminna", med några enstaka bastanta tag och sedan skak, men man går därifrån hela tiden. Man måste överlåta åt barnet att smälta det faktum att det sitter fint med lite avskild vila efter så pass lång vakentid med så många (obegripliga) upplevelser. Det kan visst bli skrik, precis som det efter beskedet i SHN kan bli reaktioner, innan man påminner, och det kan bli skrik efter det också; det får man leva med, även om det inte är roligt. Man kan bekräfta mot slutet med enbart lite skak i handtaget - eller strunta i det. Det lilla månadsbarn som fått allt han behöver somnar. Förr eller senare. Titta på klockan - det tar sällan så lång tid som det låter :!:

Jag är alltså ingen vän av att ge mat när månadsbarnet sovit en halvtimme eller så och vaknar och låter. Lilla matsmältningsapparaten behöver lugn, inte snuttätande. Med ordning och reda slutar han också spy. Men han kan behöva tre dygn på sig för att få bukt med saker och ting. Ge honom det :!:

Av samma skäl ska han inte äta 3-4 gånger på natten. Mer om det nedan.

Däremot är rapningen viktig. Strulas det under ätandet (inom 1,5 tim nu) bryter man som om man absolut ansåg att lilla ungen måste rapas NU (oavsett hur lite barnet ätit) och lugnar ner både sig själv och barnet. Med bastanta buffar i lilla rumpan, medan man håller barnet ytterst stadigt högt upp mot axeln. Sedan lägger man till igen, och så får man hålla på, så länge man (och barnet) pallar. Det hela står beskrivet i "Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra äta". Det gäller att vara säker på handen och övertygande - verkligen inte osäker eller orolig :cry: Oro är den största boven i all barnavård.

Fastna i vagningsträsket kan man göra. Det är inte svårt. Antingen kan man bestämma sig för att söva (efter tillrättaläggandet, som signalerar till lilla barnahjärnan att det är dags att ligga platt still = sova), och stå där och vagna och läsa en tidning under tiden. Månadsbarn behöver ingen mörkläggning. Eller också drar man igång stora effektiva vagningstekniken där man mer eller mindre "chockar" barnet tyst, och slutar snabbt med skak, och går, enligt ovan. Och får gå tillbaka, visserligen, men inte stå där "helvetiskt" länge. Man kan göra annat mellan varven. Vet man att lilla barnet fått precis allt han behöver under sina ca två timmars vakentid, inklusive det livsviktiga umgänget med leende, nyfiket, intresserat MÖTE, så kan man också lämna barnet ifred, även om han skriker och gnölar av och till. Det är liksom hans problem :wink: Tills han lär sig att LIVET ÄR GOTT. Det hajar man inte riktigt på en kafferast, när allting är så omstörtande nytt :!:

Vad gäller nätterna skulle jag sträva efter sex timmar, absolut. Det är inte heller så svårt. Det viktiga är inte NÄR de sex timmarna infaller utan ATT de infaller, så att han får in sin lilla "natt" i ryggmärgen. Slocknar han kl 20 skulle jag kanske småväcka och fylla på vid 23 och låta honom sova till 5. Slocknar han kl 22 först skulle jag lägga natten till 4. Och på tre nätter skulle han få in sina sex timmar. Tro mig :wink: :lol:

LYCKA TILL nu och odla nyfikenheten, den ömsesidiga :P

:heart: O:) O:) :heart:
Senast redigerad av annawahlgren den mån 22 sep 2008, 11:50, redigerad totalt 2 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart:

Anna...
nu sitter jag här med trillande tårar.
Så vackert.
Och så klokt.
Så kärleksfullt..

:heart: :-({|= :heart:

/Fjällmor
kvacke

Inlägg av kvacke »

Ojojoj nu trillar tårar här också.. :cry: :heart:

Så otroligt vackert och lärorikt svar. Precis detta missade jag i sm, det livsviktiga, lära känna det nya lilla barnet. Stirrade mig blind på mat och sömn och såg inte den nya underbara personligheten som fanns framför mig. Jag har fått lära mig en läxa och den smärtar mig men det fantastiska med BB andan är att man kan fixa allt i efterhand och hamna rätt igen. :heart:

Tack Anna! :heart:

Lycka till Antonias mamma! :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: O:) :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

KajsaK - Tack för ditt inlägg :D :heart: Jo, det är skönt :wink:

Frieda*
- Jag har nog gått igenom alla raptips OCH utövat dem, men det hjälper inget vidare. Flaskorna du nämner finns inte att tillgå i Finland. Här finns Ainu, Emma, Fisher Price och Avent. Den sistnämnda har flaskor + nappar som ska minska luftintaget också men napparna är konstigt formade och Amadeus har inte fått grepp om dessa. Höll på i en vecka men det ledde bara till ledsamma matstunder.

AnnaW - Stort tack för ditt långa inlägg :heart: och din TID. Visst kan jag skämmas lite - ordvalet var kanske dåligt men inte min tanke :!: .
Men jag kan lova dig att jag under inga omständigheter fuskat med varken umgänget, kontakten eller anknytningen. Om det är något som jag gett tid är det just detta :!: Eftersom själva ammandet går så snabbt blir det mycket mer tid över för just detta än "normalt".
Men några 2 h vakenpass lyckas sällan - de varierar ännu mellan 1-1½ h trots enträgna försök från min sida.
Nätterna - om jag förstod dig rätt - borde jag alltså ta itu med nu och vagna fram en 6 h natt åt honom :sleep: :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

Hej Antonias Mamma! :D

Vi bestallde Dr Browns ypperliga flaskor pa Amazon.com och de kom efter nan vecka. Kan varmt rekommendera dessa flaskor! Sa bestall pa natet du...

Kram Marie :wink:
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Vi har två Dr Brown flaskor. Meddela om du vill låna dem! Napparna är stora och runda (kanske samma som på Avent?).

Pia
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Antonias mamma

Ja, nuförtiden tycks jag inte ens hinna skriva i mina EGNA trådar...

Uppdaterar i alla fall lite:

- Jag har inte den rätta motivationen än till att vagna bort det ena nattmålet, och tills jag har det låter jag bli. Vill också avvakta och se om han tar sig dit själv, eftersom han de senaste nätterna sakta men säkert förlängt det första sovpasset på natten, från 3 h till nu 5 h. Han äter nu mellan kl.2 och 3 någon gång.
Problemet är då att jag aldrig får honom att rapa. Jag brukar ge upp och formligen stupa i säng igen efter en halvtimmes kämpande - med alla världens raptips i ryggen. Detta leder sedan till att han vaknar efter 1-2 h just pga rapen. Direkt jag lyfter upp honom rapar han - VAKNAR - och vill suga igen. Och då är man själv så färdig att det är lättare att ge efter än att hämta vagnen... Därför blir det alltid två nattmål ännu.
Men jag ska poängtera här att jag INTE klagar :!: Då jag inte nöjd mer ska jag förstås ta itu med saken. Detta är alltså en rapport - ingen klagovisa eller bedjan om hjälp :idea: :wink:

- På dagarna är raparna också största bekymret, men de gånger jag lyckas så funkar SM bra och mängden tillskott blir allt mindre. Men det är ändå mycket strul innan jag får honom att ta andra omgången från bröstet och är det folk här eller om vi inte är hemma så ger man ju lätt upp då.

- Har börjat fundera lite på kommande schema också och undrar om alla följer modellen med 3 h vakenpass på kvällen med kortlur i? Är det viktigt (i så fall varför?) eller kan man fortsätta med 2 h´s lurar dagen ut om man tycker det funkar :?:

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, vilken trevlig rapport jag tycker mig ha fått! :D Tror faktiskt ni är på rätt väg nu. :wink:

Ang rap om natten, jag hade höjt Tors huvudända på sängen med en 7 cm hög planka så när rapen kom så var det lättare. Mitt heta tips är alltså att höja huvudändan ganska rejält. :idea:

När man sen sätter det första schemat så måste man absolut inte ha 3 timmar till natten. En del har sista luren 1,5 tim och då kanske bara 2-2,5 timmar till natten. Andra kör med 45+20 över 3 timmar osv... Lösningarna är många vad det gäller det första schemat.

Min enda tanke är att de där 2,5-3 timmarna är avsevärt mycket viktigare när man blir 3+4 mån. Så skynda långsamt så skall du se vi kommer hitta er modell också. :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

TorsMamma skrev:Ang rap om natten, jag hade höjt Tors huvudända på sängen med en 7 cm hög planka så när rapen kom så var det lättare. Mitt heta tips är alltså att höja huvudändan ganska rejält. :idea:
Ok, ska fixa detta imorgon :D

Daglurarna fortsätter att krångla nåt otroligt :x .
Första luren idag: Vaknade efter 45 min. i sängen. Tog upp, det kom en rap. La ner igen. Bök och stök. Gav nappen till slut, men han somnade aldrig om. Flyttade över honom i vagnen och gick på promenad en halv timme men han somnade INTE om.
Detta mönster har varit det samma nu i flera veckor. Är han inte för liten för att bara ha en 45 minutare på fm ännu :?:

Nåja, andra luren drog han 3 h på raken istället :shock: (har inte hänt på 2-3 veckor) och då var det inget krångel, för för ovanlighetens skull hade jag lyckats få honom att somna UTAN napp.
Och efter detta fick jag för första gången på flera VECKOR amma en RIKTIGT hungrig kille som fullföljde ett helt SM-mål från brösten utan att strula :shock: :D \:D/ . Vilken känsla! Tänk att det alltid var så enkelt med Antonia. Varje gång. Nu är det tvärtom :(

Jag minns också hur lättade jag var då jag fick börja ge henne majsvälling ur flaska som sista mål då hon blev 4 månader. Då slappa jag den sista maratonlånga kvällsamningen som jag sövt henne med. Gissa om jag SAKNAR det nu - då flaskan varit det sista han fått varje kväll från början, och han slocknar vid den istället.

Jaja, sårad stolthet brukar det väl kallas... :roll:

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kanske har du en kille som vill sova typ 11-45-3-45 (vill minnas mig att TorpSaras kille var lite mera sån som sov massa i en enda lång lur på dagen). FÖrsta tiden följer man ju barnets rytm lite mera och kanske har du en morgonpigg och hungrig kille på fm och sen den där långa middagsluren? :-k Försök att anteckna lite hur ni har det så kan vi försöka hitta ett schema som kommer passa er som handsken. (men något skvallrar om att han kommer gilla mitt 3 mån schema med 12-45-2-4) :wink:

Grattis till SM målet. Jag hade inte heller några "regelrätta" SM mål, men mätt skall man ju vara vilket som. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

TorsMamma skrev:Hej, kanske har du en kille som vill sova typ 11-45-3-45 (vill minnas mig att TorpSaras kille var lite mera sån som sov massa i en enda lång lur på dagen). FÖrsta tiden följer man ju barnets rytm lite mera och kanske har du en morgonpigg och hungrig kille på fm och sen den där långa middagsluren? :-k Försök att anteckna lite hur ni har det så kan vi försöka hitta ett schema som kommer passa er som handsken. (men något skvallrar om att han kommer gilla mitt 3 mån schema med 12-45-2-4) :wink:
Ja, kanske landar vi på 11-45-3-45! :D Han blev 6 veckor igår nu och jag ska anteckna noga varje dag nu fram till 8 veckor, så ser vi vart det lutar. Har bara noterat ungefärliga tider i huvudet fram tills nu, men mönstret är nog rätt lika varje dag. Men hittills har jag ju då vagnat så att han alltid sovit minst 2 h åt gången, för att få minst 3 h mellan målen och en kille som öht ORKAR äta.

Med Antonia har vi hela tiden haft 11 h natt och jag kommer att sätta samma åt Amadeus.

Funderar på att införa fast schema i samband med att vi övergår till vintertid, för att slippa den omställningen just efter ett införande. Då är Amadeus 2 mån samt 1½ vecka. Då ska vi samtidigt styra upp Antonias tider, som spårat ur rejält i sommar och pga de tre dagisdagarna då middagsvilan förskjuts fram med 1½ h - vilket gör att kvällsläggningen råkar ut för samma sak de dagarna... :roll:

Återkommer!

/Anna

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Antonias mamma skrev:
Ja, kanske landar vi på 11-45-3-45! :D
Rekommenderas. Edvard är fortfarande en latino och tycker att man ska sova minst 2 timmar och 15 minuter dagtid. Natten däremot blir sällan längre än 11. 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"