Hejsan!
Jag har läst SHN-boken och har nu några frågor som jag hoppas få besvarade! Jag kommer med all sannolikhet att genomgå ett nervsammanbrott snart om jag inte kan lösa mitt sömnproblem. Varje dag genomlevs som i ett töcken, jag går på knäna och är inte sen att börja gråta vid minsta hinder (som att ungen kissar på mig vid blöjbyte vilket sker allt som oftast...).
Jag har en tvåmånaders pojke som jag i bästa välvilja redan gjort till en sömntrasslare av stora mått! Han sover endast på mig, i bärselen i bästa fall eller jämte mig. Jag uppskattar antal sovtimmar till 12 per dygn. (En bra dag.) Han sover max tre timmar i följd, vanligast är runt 45 minuter. Han somnar nästan uteslutande med bröstet i munnen (förutom i bärselen förstås) och vaknar så fort jag lägger ner honom nån annanstans eller flyttar mig ur sängen. Han gallskriker i vagnen så den använder jag inte efter fyra tappra, svettiga försök.
Som ni förstår är jag väldigt låst, gossen är som en igel på mig. Varken han eller jag mår bra av det här längre och nu till första frågan: visst kan jag väl kura honom redan nu eller måste jag vänta i två månader?!
Jag helammar och min son har i stort sett fått mat så fort han velat. Ett tag var jag noga med att försöka hålla AW's schema men eftersom han sover väldigt lite är det svårt att dra ut på tiden och han äter nästan varannan timme. De senaste dagarna ska jag erkänna att jag struntat i schemat helt och helt enkelt tryckt in tutten i truten på honom så fort han skriker för jag orkar snart inte så mycket mer. Ny fråga: om han plötsligt ska sova i åtta timmar, behöver jag pumpa ut mjölk då eller kommer det bara att spänna typ den första natten?
Senast igår fick jag rådet att låta pojken skrika tills han kräks. När jag försynt påpekade att jag inte tycker det är särskilt humant eller modernt svarade kvinnan att hon inte heller hade klarat det om hon inte haft uppbackning av sin läkare. Sorgligt. Men hon försäkrade att hennes dotter, som genomlevde detta i fem nätter och sen sov utan problem, inte har några bestående men av den här metoden. Jag vill verkligen inte utsätta min högst älskade gullunge för denna tortyr utan jag vänder mig nu till er för hjälp!
Jag har tänkt ut detta schema för 16 timmars sömn:
Natt:
20-04 (åtta timmar)
04-04.30 Nattmål
04.30-08 (3,5 timmar)
Dag:
08-09.30 Mat och vakentid
09.30-11.30 Sova (två timmar)
11.30-13 Mat och vakentid
13-15 Sova (två timmar)
15-17 Mat och vakentid
17-17.30 Sova (30 minuter)
17.30-20 Mat, vakentid och nattslurk
Tror ni det skulle fungera?
Vagnen jag har är stor och klumpig och vi bor trångt så jag har ingen möjlighet att vagna. Funkar det att bara buffa lillkillen?
Och så till min största fråga! I SHN-boken står det enbart om hur man hanterar nätterna. Men min son då, som inte kan somna av sig själv under dagen, hur hanterar jag dagarna? Ska det fortsättas som under första natten den första dagen med buffning och ramsa eller är det bara ramsan som gäller då? Ska jag försöka att få honom att somna i vagnen ute den första dagen eller ska jag vänta med vagnen tills sömnen sitter?
Kanske ska vi börja med kuren nästa helg, kanske helgen därpå. Mest av allt hade jag velat börja ikväll men jag antar att jag behöver hjälp av min sambo (även om det känns som att jag ju aldrig sover ändå...)
Tack på förhand!
/Desperat förstagångsmor.
Kura 2-månaders
Kura 2-månaders
Mor till solstrålen Frank 080719
Hej och välkommen hit!
Oj oj, precis sådär var min plutta när hon var så liten, ville bara somna på mig. Jobbigt
. Men vad bra att du hittade hit och inte behöver ha problem så länge eftersom det finns hjälp att få!
Om du ställer dina frågor på "späda och små" så får du jättebra hjälp med standardmodellen, han är för liten för en kur nu.
Kram Bea
Oj oj, precis sådär var min plutta när hon var så liten, ville bara somna på mig. Jobbigt
Om du ställer dina frågor på "späda och små" så får du jättebra hjälp med standardmodellen, han är för liten för en kur nu.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen