Jag har lite frågor om mat.
Dels undrar jag om någon vet hur lång tid det tar för ett livsmedel att gå ur mjölken? Det tar ju upp till 3 timmar ungefär för olika produkter att komma ut i mjölken men jag undrar alltså när man kan räkna med att de försvunnit igen och inte längre påverkar mjölken?
Sedan undrar jag om det är vanligare att bebisar kräks mycket av Sempers ersättning än av NAN´s? Någon som har koll på det? Klart att det är olika på olika barn, men det kanske ändå går att säga på ett ungefär. Jag har nämligen hört om många som kräks av Sempers men inte av NAN.
Sedan undrar jag över det här med "nattmacka". Jag har förstått att det är att man blandar ut ersättning med mjölk istället för med vatten, men jag undrar om man ska ha lika mycket mjölk som det skulle ha varit vatten eller om det ska vara lite mer mjölk i förhållande till pulvret för att det inte ska bli så starkt?
Min dotter är bara 1 månad, men jag har fått börja ge henne ersättning redan eftersom hon inte blir mätt på bara mjölken. Hon kan äta 150-200 ml mjölk och ändå vara hungrig. Dessutom äter hon hela tiden när hon får mjölk, det blir mer sammanhängande rejäla mål när hon får ersättning. Jag ger fortfarande mjölk också, ungefär vartannat mål. Hon får Sempers magdroppar varje morgon på sked. Sedan jag började med detta (ersättningen) så har hon blivit mycket nöjdare och gladare, så det är väl bara till att inse att min mjölk är för tunn.
En fråga till om ersättning. Det står på paketet att man ska slänga det som blir över i flaskan, men jag har för mig att jag hört att man kan ställa den i kylen och värma på den en gång för att sedan hälla ut det som ev är kvar efter det. Någon som har koll på hur det är? Kan man värma en gång?
Bröstmjölk, ersättning och nattmacka?
-
Alvas mamma
Bröstmjölk, ersättning och nattmacka?
Alva var beräknad till den 10/8 men föddes en vecka senare, den 17/8. Jag gick alltså 41 fulla veckor. Tiden gick sakta, men när hon väl kom var det värt varenda sekund av väntan!
Re: Bröstmjölk, ersättning och nattmacka?
HejAlvas mamma skrev:Jag har lite frågor om mat.
En fråga till om ersättning. Det står på paketet att man ska slänga det som blir över i flaskan, men jag har för mig att jag hört att man kan ställa den i kylen och värma på den en gång för att sedan hälla ut det som ev är kvar efter det. Någon som har koll på hur det är? Kan man värma en gång?
Vet inte hundra men jag skulle INTE ge samma mjölk igen.Eller hur menar du?Först göra iordning och värma ersättning och sedan ställa in i kylen för att sedan värma och ge igen?Är det så skulle jag inte göra det.Speciellt inte på så pass liten bebis som 1månad.Menar du typ tetra att du ger rumstemeraterat och ställer i kylen för att sedan värma igen skulle jag göra det.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07