Stellas tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
AnnSofi

Stellas tråd

Inlägg av AnnSofi »

Hej!

Jag har en liten snart 11 månaders tjej, Stella, som har en storebror, Edwin, på 3 år och 5 mån. Stella sover i eget rum sedan hon var 6 mån och sover som en "stock" 19.30-07.30. Vi lade henne i eget rum då det var dags att sova hela nätter och eftersom hon sover så bra där har hon blivit kvar. Tanken var egentligen att hon och storebror skulle dela sovrum och använda det andra till gemensamt lekrum (har läst att AW förespråkar att syskon delar rum).

Vi står nu i begrepp att göra i ordning rummet som Stella sover i och det är därmed hög tid att besluta om dom ska dela rum eller ha varsitt. Vi känner oss osäkra på hur vi ska göra. Hur gör ni andra? Någon som har erfarenheter, för- resp nackdelar?

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag ser bara fördelar med att barnen sover i samma rum. Det är en trygghet för alla inblandade och mysigt. Emil och Sigge delar ett pytterum så de sover väldigt nära varandra men de busar inte utan somnar direkt när vi lägger dem. Vaknar någon för tidigt brukar den andra ramsa eller så ligger de och snackar en stund innan väckningen.

Man kan ju tro att de ska störa varandra men det har aldrig hänt. Om någon är sjuk och man måste in och pyssla om lite så sover den andra vidare utan att störas.

Så mitt råd är att flytta ihop ungarna, ni kommer inte att ångra er.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej SusanD och tack snälla för snabbt svar!

Har Emil och Sigge samma sovtider, dvs lägger sig och vaknar samma tider? Stella och Edwin har inte det, så det är lite därför jag tvekar tror jag.

Kram
AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej AnnSofi!

Varmt välkommen till Forumet! Jag har två juveler som är nästan lika gamla som dina och de delar rum. De har samma natt(20-07.30) men de sover ju olika mycket på dagen så dagssömnen sker i olika rum.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Elle och tack för ditt svar!!

Mina två har inte samma tider. Den lilla sover 19.30-07.30 och den stora 20.00-07.30. Lilla Stella är BB-barn från början och är jätte lätt att natta. Bara ner i sängen, natti, natti och ut så somnar hon själv. Edwin däremot gör allt han kan hitta på för att hålla oss kvar i rummet och ropar gärna några gånger även om vi svarar med "Vi tar det imorgon, gonatt, gonatt". Vi har tyvärr inte varit lika konsekventa med honom. Kanske är det inte försent att ändra? Stella kan inte vara vaken längre för hon är jätte trött 19.30 och jag är tveksam till att det går att lägga Edwin redan 19.30.

Om vi nu lägger dom i samma rum hur går vi bäst tillväga? Edwin är ju så stor så att han bör få veta i förväg vad som är på gång utan att göra någon stor sak av det. Några tips?

Dessutom måste vi få ordning på hans nattning eftersom han nu kommer att nattas i rummet där Stella redan sover. Jag vill ju inte att hon ska vakna när vi nattar Edwin.

Har du /ni några tips och förslag??

Tack och kram
AnnSofi
Elle

Inlägg av Elle »

Hej AnnSofi!

Hur vill ni ha det? Det är inget måste att ha juvelerna i samma rum, så känn efter vad som passar er. Vi har juvelerna tillsammans och jag kan bara se fördelar, men det är ju jag :wink: Fundera hur ni vill ha det och återkom så kan jag råda er vidare.

AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Elle,

Tack för ditt svar! Jag förstår att det verkar lite förvirrat och jag inser att det beror på att vi grubblar på en hel del saker parallellt. Vi har pratat igenom samsovningsfrågan och jag och maken är helt överens om att vi vill att barnen skall sova i samma rum. Jag vill definitivt ha lite stöd i hur vi går tillväga här.

Problemen/frågorna vi ser har dock inte med Stella att göra då hon är som en klocka. Det handlar snarare om att vi har tappat attityden lite vad gäller Edwin. Stackarn, inte nog med att han fick en syster vilket är en enorm omställning (han är jätte glad för sin syster och det är ju underbart att få syskon men också säkert jobbigt i början), utan hans föräldrar började vackla och gav inte längre tydliga besked :( . Vi känner att vi behöver lite coachning hur vi skall styra upp tillvaron för storebror men jag tror att det är lämpligare att starta en tråd under Barnafostran som gäller Edwin. Håller du med? Finns du där också?

Kram
AnnSofi
Elle

Inlägg av Elle »

Hej AnnSofi!

Jag tycker att ni ska styra upp rutinerna för storebror innan ni flyttar in lillasyster. Sedan rekommenderar jag att ni sätter samma natt för båda barnen. Jag brukar inte vara så mycket på Barnafostran men där är Ewa :heart: och Susanne* :heart: ansvariga, där är du i varma händer :D Annars kan du ju starta en tråd på "Säkra sovare med fnurra...", välj det Forum som du tycker passar.

AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Elle och tack för ditt svar! :heart:

Jag har startat en tråd på Barnafostran då jag känner att vi behöver stöd med fler områden än just nattningen. Egentligen handlar det om att jag inte riktigt får poletten att trilla ner vad gäller hur jag ska bemöta Edwins trots. Jag vill så gärna att han ska få njuta (och njutas) men just nu känner jag att jag tapar tålamodet för ofta. Både jag och min man behöver hitta den "listiga" vägen och inte glida in i gnällspåret... :( .

Jag har redan fått kontakt med dina "kollegor" där så det ska nog gå bra. Tack och kram!
Elle

Inlägg av Elle »

Det låter kanon! Lycka till!

AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej igen!

Jag vill börja med att meddela att vi gjorde slag i saken och flyttade ihop barnen i ett sovrum. Vi började med att styra upp storebrors nattning så att den skulle bli lite snabbare och enklare. Detta gjordes med konsekvens, attityden tillbaka och mha "stolen" mm enligt tips i BB. Skönt för alla inblandade även om han fortfarande gärna vill "leka en stund till" när det är dags att sova :wink: .

Även om de har olika nattningstider så har det inte varit några problem att natta Edwin även om Stella sover. Bara hon har fått somna ordentligt så vaknar hon inte när vi smyger in med storebror.

Andra natten de sov tillsammans skulle jag titta till dem innan jag gick och la mig. Edwins säng var då tom :o . Jag letade under sängen mm men upptäkte sen att han hade krupit ner i spjälsängen med lillasyster... :heart:. Det är ju så rörande att man blir aldeles varm i kroppen.

Även om de har varit sjuka har det inte varit något problem att gå in och pyssla om den som är sjuk medan den andra sover vidare. På mornarna är de dock lite mer lättväckta så vaknar den ena så väcker den oftast den andra.

Detta leder mig in på en fråga. Stella har sedan 6 mån sovit som en klocka 19.30-07.30. Nu har hon dock börjat vakna tidigare, någonstans mellan 06.20 och 7.00 och då väcker hon även Edwin eftersom hon vaknar och skriker. Det kanske inte låter så tidigt men 12-timmars natt ska ju inte vara omöjligt i flera år framöver så vill vill gärna komma dit igen.

Hennes sömntider har varit fram till nu att hon sover 12h natt och 2h på dagen (är nu 15 mån). Vi började med att reducera dagssömnen till 1,5 h eftersom vi låg lite i överkant men det har inte givit någon förändring. Vi tog då till det beprövade knepet med musik. Först in och snabbt kolla läget, lägga tillrätta och sen ut och på med musiken. Detta har dock givit som resultat att hon blir jätte arg och skriker för fulla halsar. Musiken biter inte som den gjort förut. Hur tycker ni att vi ska gå vidare? Är det vanligt att det blir så här helt plötsligt?

/AnnSofi
Elle

Inlägg av Elle »

AnnSofi skrev: Andra natten de sov tillsammans skulle jag titta till dem innan jag gick och la mig. Edwins säng var då tom :o . Jag letade under sängen mm men upptäkte sen att han hade krupit ner i spjälsängen med lillasyster... :heart:. Det är ju så rörande att man blir aldeles varm i kroppen.
:heart: Underbart! :heart:

Angående lillasysters tidiga uppvak så är mitt råd: Gå inte in! Jag skulle ge en hög ramsa som markerar att det ännu inte är morgon och sedan inget mer förrän klockan ringer in morgonen. Visst kan ni sätta på musik om hon fortsätter, det bestämmer ni.

AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Elle,

Tack snälla för svar!

Det som känns stressande är ju att storebror också sover där. Om lillasyster skriker så vaknar ju han också. Vissa mornar har han gått ut ur rummet om han blivit väckt av lillasyster och då blir hon ännu mer arg. Men, vi kanske får ta det i några dagar tills poletten trillat ner för lillasyster?

/AnnSofi
Elle

Inlägg av Elle »

Prata med storebror om hur ni gör när lillasyster vaknar. Målmedvetet arbete i ett par mornar så kommer snart lillasyster snusa fram till klockan ringer.

AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

I morse vaknade lillasyster Stella redan 6.15 vilket inte hänt tidigare, i alla fall inte på väldigt länge. Min man ramsade vilket gjorde henne förbannad. Storebror vaknade och var inte på toppen humör :( för att han blivit väckt . Stella fortsatte att skrika och skrek i princip hela tiden med några pauser tills det var dags att väcka henne. Vid 7 satte min man på lugn klassisk musik som fungerat tidigare men det hjälpte inte heller utan hon fortsatte att skrika. När han plockade upp henne kl 7.30 såg hon ganska konfunderad ut :? .

I morse förberedde jag Edwin inför kommande morgon.
Menar du att vi ska ramsa bestämt när hon vaknar och skriker (dvs när man sett att hon inte verkara klara det själv) och därefter inte göra något mer :?: Eller skall vi ramsa då och då fram tills det är dags att vakna :?:

Vi använder inte väckarklocka utan brukar gå in och väcka barnen. Nu väcker vi dock lite "större och gladare" än vanligt.

Tack snälla för ditt engagemang!
/AnnSofi
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"