Hej! Jag undrar om någon har något tips på kall lunch/middagsmat?
Har för tillfället hjärnsläpp, och orkar inte titta i kokböcker....
Men tänkte också att det är bättre att fråga här, där alla har barn!
Hoppas på några mumsiga förslag till min lilla Bianca
Pastasallad tycker jag är både gott och smidigt, här kommer två varianter från mig:
Trefärgad penne
Basilika
Salami
Mozarella
Tomater
Trefärgad penne
Kassler
Äpplen
Plommon
Ruccola
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Här kommer ett superrecept som vi fick på et tkalas nyligen och som jag därefter har haft med mig på flera knytis. Alla äter och älskar, utom min dotter.
Pizzasnurror 24 st
Tillagningstid 40 min
8 dl vetemjöl
½ tsk salt
1,5 msk bakpulver
100 g margarin
3 dl tomatjuice
Fyllning alt 2
Champinjoner
Gul lök
Majs
Pesto
Oregano
Värm ugnen till 225-250 gr.
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål. Fördela margarinet för hand eller i matberedare. Tillsätt tomatjuicen och rör snabbt ihop till en deg.
Skär skinka i bitar och blanda med ost, senap och oregano.
Hacka lök och champinjoner och stek lätt i panna. Blanda med majs, ost och pesto.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till avlång fyrkant ca 30x40 cm. Fördela fyllningen över degen och rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i 12 bitar. Lägg dem i bullformar och ställ på plåt.
Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter
Ett annat förslag är rissallad. Koka ris och kyl. Blanda i tonfisk, ärtor, majs, bladspenat, dill och purjolök. Krydda med vitvinsvinäger och italiensk salladskrydda. Som tillbehör brukar vi ha ägghalvor, räkor och Rhode Islandsås.
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.