Hej. Jag har tvillingar på dryga 8 månader som jag planerar att börja kura nästa helg (26 sept).
Imorgon får vi boken så då ska det intensivläsas.
Våra tjejer somnar ofta gott på kvällen på egen hand (vakna då vi lägger dem och somnar sen utan gråt på några minuter, dock med napp), nånstans runt 19:30. Sen är det alltifrån 4 till 10 uppvak per natt (totalt på båda två), inte katastrofläge med andra ord. Vårt dilemma är dock våra tidiga morgnar, de vaknar och väcker varandra ofta runt 5 till 5:30, och vi lyckas sällan få dem att somna om. Den ena tjejen pallar dock dagen ganska bra sen, sover ikapp på dagsvilorna och är ofta pigg och glad. Den andra tjejen däremot trött och gnällig, och hon har också svårare att långsova under dagen, har man tur blir det en timme och då endast under promenad, men alltför ofta blir det bara 30-45 min.
Så senaste tiden har vi dessutom fått ha dem osynkade, den ena sover två gånger och den andra tre gånger.
Så nu hoppas vi på sömn hela nätter i 12 timmar, utan napp, och dagsömn som på något pass sträcker sig längre än 45 minuter för båda utan att behöva traska traska traska…
Är detta möjligt? Det verkar ju uppenbarligen så när man läser runt lite här på forumet. Jag blir fascinerad och känner att vi måste ju testa även om det känns overkligt.
Vi planerar att kura dem i olika rum, med två dagars förskjutning. Jag tar de två första nätterna på båda och sambon de två sista (han har en skada i ryggen och kan inte stå framåtböjd så länge som ev kan krävas vid buffning första natten).
Men innan vi drar igång. Kan man redan nu göra något som kan underlätta för oss sen till kurningen?
Jag har bl a lagt tjejen som har svårt att sova på dagen på mage i vagnen, och hon somnar gott på det.
Jag håller också på att strukturera upp med maten på dagarna enligt schema för att ha det klart.
Men kanske fler tips?
Snart dags att kura 8,5 mån tvillingar
-
trollens mamma
Hejsan
Vad roligt att ni har hittat hit till forumet och fått inspiration till att köra kuren med era barn! Välkomna!
När ni väl fått boken och läst den är jag övertygad om att ni kommer att känna er trygga i att köra kuren till helgen. Förbered er väl inför kurhelgen genom att läsa boken, inte bara en utan två, tre gånger så att ni verkligen känner er säkra på hur det hela ska gå till. Använd forumet som kunskapskälla och också som bollplank före, under och efter kuren. Vi är många som är nyfikna på hur det sedan går för er
och ställer upp för att coacha er här på forumet om ni behöver det.
Skissa på ett lämpligt schema för era guldklimpar - det finns en bra "klistrad tråd" med olika förslag på scheman som ni kan gå in och kika på för inspiration. När ni känner er nöjda med schemat så kan ni börja följa det i den mån det är möjligt, allt beroende på i vilken mån ni har rutiner redan i dag.
Om ni inte har skaffat andningslarm, rekommenderar jag att ni gör det inför kuren.
Ni verkar vara taggade för uppgiften så det här kommer att gå galant! \:D/ Och ja, det är möjligt att få små barn att sova hela nätter!!
Kristiina
Vad roligt att ni har hittat hit till forumet och fått inspiration till att köra kuren med era barn! Välkomna!
När ni väl fått boken och läst den är jag övertygad om att ni kommer att känna er trygga i att köra kuren till helgen. Förbered er väl inför kurhelgen genom att läsa boken, inte bara en utan två, tre gånger så att ni verkligen känner er säkra på hur det hela ska gå till. Använd forumet som kunskapskälla och också som bollplank före, under och efter kuren. Vi är många som är nyfikna på hur det sedan går för er
Skissa på ett lämpligt schema för era guldklimpar - det finns en bra "klistrad tråd" med olika förslag på scheman som ni kan gå in och kika på för inspiration. När ni känner er nöjda med schemat så kan ni börja följa det i den mån det är möjligt, allt beroende på i vilken mån ni har rutiner redan i dag.
Om ni inte har skaffat andningslarm, rekommenderar jag att ni gör det inför kuren.
Ni verkar vara taggade för uppgiften så det här kommer att gå galant! \:D/ Och ja, det är möjligt att få små barn att sova hela nätter!!
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.