problem med middagsluren

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
yinyang
Kontakt:

problem med middagsluren

Inlägg av yinyang »

Hejsan. Skrev här för länge sedan, när min dotter var ett år och då hade problem med för tidig morgon. Numera funkar natten aldeles utmärkt, hon sover 19-07 utan problem. Det är middagsluren som är problemet. Hon skriker varje gång jag ska lägga henne men slutar efter ett tag, ibland efter 10 min, ibland efter 20 minuer. Jag brukar aldrig göra någonting utan hon får ligga tills hon somnar men jag skulle önska att det kunde gå lika bra att lägga henne på dagen som på natten, då blir det ingen gnäll alls.
Hur vi gör:

Hon lägger sig varje dag kl 12.00. Hon sover i vagnen utomhus. Vaknar oftast efter en timme och skriker. Jag vaggar lite och hon somnar om sen får ja väcka henne när hon sovit totalt 1½ timme. Jag vill dels få bort skriket när jag ska lägga henne men också att hon inte alltid vaknar efter en timme och ska vaggas om. Dessa rutiner har vi kört med sen hon var 12 månader och jag tycker hon borde lära sig nu. Hon är nu 20 månader gammal.
mamma till min älskade dotter född 070112 och en till född 21 juni 2008
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Förmodligen är det så att tjejen är i förtrotsen. Då är väldigt vanligt att daglurarna strular.

:arrow: Har ni ngn ramsa på dagen? Om inte så tycker jag att du ska införa det.
"Sov så gott en liten stund" eller ngt annat lämpligt. Den använder du vid alla hennes frågor. De flesta barn frågar lite extra under perioden med förtrots och då gäller det att man står fast vid det trygga och lugna.

:arrow: Att skratta även innan dagluren är ngt jag rekommenderar. Några riktiga gapskratt innan hon ska ner i vagnen brukar oxå vara förlösande för dagsömnen.

Lycka till!
Suanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

tack så mycket för det snabba svaret! ;)

:arrow: Vi har ramsa på kvällen: "god natt nu, sov så gott" och på dagen "Så gumman, nu ska du sova!" Det är en ramsa som hängt med sen vi kurade henne vid 10 månader

:arrow: Hon brukar äta och sen är det "fri lek" innan läggdags då jag måste hinna äta emellan för att sen ta hand om nästa unge när jag lagt Matilda. Hon brukar tycka om det och går in på sitt rum eller sitter bredvid mig och läser böcker.

Mvh Mia
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! :D

Vill bara tillägga vikten av utesvistelse. Är hon ute åtminstone 1 1/2 timme på förmiddagen så ska du se att även det hjälper till att hon kommer somna enklare på dagen.

Funderara oxå på om det kanske är dags att börja sova i sängen. Det flesta barn sover faktiskt bättre och bekvämare i sin säng när de kommit upp i åldern lite. Jag tror att uppvaken efter en timme beror på att det faktiskt börjar bli lite obekvämt efter 1 timme. Inte mkt plats att röra sig på. :roll:

Vad bra att du har en dagramsa. Då använder du helt enkelt den på samma sätt som kvälls/natt ramsan. Vid läggning ramsar du och vid uppvak ramsar du. 8) Hon kommer säkert fråga en del eftersom hon är van att bli vaggad till att somna om. Det är bara för er att vara ihärdiga så trillar snart poletten ner.

Vad tror du?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Jag har funderat på det där om att lägga henne i sin säng istället. problemet är att de gångerna vi har provat blir det så mycket skrik och det är så tråkigt. Det går så himla bra numera att lägga henne på kvällarna. Hon trivs i sin säng och känner inget negativt över platsen. Jag är rädd att hon ska börja krångla på kvällen om vi börjar införa sovstund där även på dagen.

:?: Hur ska vi gå tillväga isåfall?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Om hon nu redan trivs så bra i sin säng så är det väl ännu större anledning att även lägga dagluren där. :D Tänk så istället. :wink:

Du måste se det som att du ger henne ngt fantastiskt. En god sömn. Det handlar inte om att det är synd om henne för att hon ska sova.

Ni får helt enkelt köra en dagkur. Med tanke på att ni gjort det förut till natten och plus att ni har en ramsa på dagen så är det mesta redan klart. Nu handlar det bara om att ni ska stå stadiga och svara på hennes frågor. För hon kommer fråga. Och ni ska börja använda ramsan som ett verktyg.

Bestäm er bara för att typ imorgon ska hon sova i sängen på dagen. Gör som ni gör inför kvällen men med dagramsan. Jag tycker det är bra att mörklägga men det behöver inte vara kolmörkt men i alla fall rullgardinen nere. Vid uppvak säger ni bara ramsan som ni gör vid uppvak på natten. Läs på inför kuren och hur det går till.
Det viktigaste är nu att ni har rätt attityd. Prova inte, som ni gjort innan, utan bestäm er för att från och med idag är det sängen som gäller.

Det kommer gå jättebra. :D Och skulle det bli problem med kvällsläggningen så tar ni tag i det då. Inte leta efter problem som inte finns. Eller kanske aldrig kommer att uppstå :lol:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tänkte bara på att det är bra att ha ljud runtom, typ radion, om hon sover inne på dagsluren så att det görs tydlig åtskillnad mellan natt och dag.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "