Hej!
Vi har kört standardmodellen sedan starten och tänkte få våran dotter att sova hela nätter och sätta igång med kuren nästa helg. Jag har läst "sova hela natten boken några gånger" men har några frågor:
Hon sover ganska bra på nätterna men brukar vakna vid tvåtiden samt tretiden men det är inte alltid som vi har behövt vagna vid varje tillfälle , ibland somnar hon om själv. Ska vi trots det första natten gå in direkt o buffa vid första pip trots att vi då kanske väcker henne?
När man har varit inne och buffat en gång låter man henne då reagera innan man eventuellt går in och buffar igen trots att det är första natten?
Ska man sedan efter några veckor när ramsan satt sig ordentligt ALLTID säga den fyra gånger? Eller räcker det med en bekräftelse då?
Tacksam för hjälp!
snart dax för kur!
snart dax för kur!
dotter född 080514 i vecka 41
Hei!
Jeg har aldri kuret og kan bare svare på det siste spørsmålet. Si ramsan alltid 4 ganger, også når sovinga "sitter". Man vet aldri når man har bruk for den igjen, og da må man gå en mye lenger vei om lillen ikke lenger er van med den.
Håper andre hjelper deg videre.
Lykke til med kuren ! Det blir godt for dere alle !
Jeg har aldri kuret og kan bare svare på det siste spørsmålet. Si ramsan alltid 4 ganger, også når sovinga "sitter". Man vet aldri når man har bruk for den igjen, og da må man gå en mye lenger vei om lillen ikke lenger er van med den.
Håper andre hjelper deg videre.
Lykke til med kuren ! Det blir godt for dere alle !
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
-
TorpSara
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: snart dax för kur!
Den här lilla älsklingen är ju Standardmodellerad och behöver inte kuras alls i stor stil (eller ens i litenvinna skrev:- - - det är inte alltid som vi har behövt vagna vid varje tillfälle, ibland somnar hon om själv. Ska vi trots det första natten gå in direkt o buffa vid första pip trots att vi då kanske väcker henne?
Så fortsätt vackert och fint med SM
Så här beskrivs trenätterskuren i Barnaboken 25 år, jubileumsutgåvan (kommer i november). Observera att den beskriver tillvägagångssättet vid slopande av nattmålen. Er lilla älskling ligger långt före
1. Följ Standardmodellens hela program noga under dagen. Lägg på en halvtimmes vakentid för det månadsgamla barnet, så att målen omfattar bortåt två timmar i stället för en och en halv. Om ett spädbarn ska kunna sova minst sex timmar i sträck (vid tre veckor-en månad), åtta timmar (vid två månader), tio timmar (vid tre månader) respektive tolv timmar (vid fyra månaders ålder), krävs att barnet är erforderligt mätt, nöjt och belåtet vid dagens slut.
2. Så fort du hör det allra första skriket, börja vagna omedelbart. Väntar du och hoppas på att barnet ska somna om av sig självt, hinner överlevnadsångesten gripa tag i den lilla. Är den skadan väl skedd, tar försöken att vagna barnet lugnt betydligt längre tid. Dröj därför inte utan rusa upp!
3. Betrakta barnets skrik som frågor. Din uppgift är att ge svar. På natten sover man
4. Om barnets gråt tycks dig outhärdlig, därför att du inte fått korn på den effektiva vagningstekniken, som lugnar i stället för att trösta eller söva, och du avbryter trenätterskuren för att ta upp och ge mat, blir nästa försök svårare. Du har då gett barnet motsägande besked, och den lilla vet inte vad hon ska tro.
Minsta tvivel, som du avslöjar, får barnet att omedelbart vädra fara.
5. För varje gång vagnar du allt kortare. Avsluta med några snabba skak i handtaget och gå därifrån, bortvänd. Du får kanske gå tillbaka efter en minut eller två och vagna igen, men du får inte fastna vid vagnen; du ska bort därifrån så snabbt att det varje gång känns alldeles för tidigt
Ska lilla barnet kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du själv gör ”baksteg” – först, och kontinuerligt.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej och tack för svaret!
Vi har intill nu haft ett nattmål för henne. Det har innan verkar omöjligt att få bort det när hon inte ens klarat att sova fram till detta enda nattmål trots idoga försök ( vi har varit uppe och vagnat några gånger i stort sett varje natt i snart tre månader). Nu tänkte vi dock låta henne sova i spjälsängen och låta ramsan ta över vagningen eftersom vi skulle vilja gå vidare från vagningen till ramsan. Nattmålet ska nu helt bort i helgen.
Vi avvaktar alltså med att buffa tills vi är säkra på att hon inte somnar om själv?
Första natten, ska vi gå in och lägga tillrätta, buffa o sen ramsa i den ordningen elller? Eller ska vi börja med att säga en ramsa så fort man hör att hon vaknar ordentligt och låta henne reagera på den?
Tacksam för hjälp!!
Vi har intill nu haft ett nattmål för henne. Det har innan verkar omöjligt att få bort det när hon inte ens klarat att sova fram till detta enda nattmål trots idoga försök ( vi har varit uppe och vagnat några gånger i stort sett varje natt i snart tre månader). Nu tänkte vi dock låta henne sova i spjälsängen och låta ramsan ta över vagningen eftersom vi skulle vilja gå vidare från vagningen till ramsan. Nattmålet ska nu helt bort i helgen.
Vi avvaktar alltså med att buffa tills vi är säkra på att hon inte somnar om själv?
Första natten, ska vi gå in och lägga tillrätta, buffa o sen ramsa i den ordningen elller? Eller ska vi börja med att säga en ramsa så fort man hör att hon vaknar ordentligt och låta henne reagera på den?
Tacksam för hjälp!!
-
ilindstrom
Tack för svaret!
Boken har jag och har läst den noga. Jag undrade bara om vi skulle avvakta med att buffa tills vi är säkra på att hon inte somnar om själv då hon ibland klarar uppvaken själv. Boken utgår ju från barn som inte alls är vana att sova nattetid några längre perioder. Vi har kört standardmodellen från början med vagning. Dottern somnar ibland om själv utan att få hjälp och tänkte då att man kanske inte skulle vara så snabb att ingripa nu när vi ska ta bort sista nattmålet och vill gå över till ramsa.
Känner mig bara lite förvirrad angående detta....
Vi ska alltså inte avvakta alls utan buffa direkt vid minsta pip som det var första natten i kurandet???
Första natten, ska vi alltså gå in och lägga tillrätta, buffa o sen ramsa i den ordningen? Alternativet att avvakta och ge henne en ramsa när hon inte kommer till ro ska vi alltså INTE göra?
Tacksam om någon kunna hjälpa mig att få lite mer klarhet
Boken har jag och har läst den noga. Jag undrade bara om vi skulle avvakta med att buffa tills vi är säkra på att hon inte somnar om själv då hon ibland klarar uppvaken själv. Boken utgår ju från barn som inte alls är vana att sova nattetid några längre perioder. Vi har kört standardmodellen från början med vagning. Dottern somnar ibland om själv utan att få hjälp och tänkte då att man kanske inte skulle vara så snabb att ingripa nu när vi ska ta bort sista nattmålet och vill gå över till ramsa.
Känner mig bara lite förvirrad angående detta....
Vi ska alltså inte avvakta alls utan buffa direkt vid minsta pip som det var första natten i kurandet???
Första natten, ska vi alltså gå in och lägga tillrätta, buffa o sen ramsa i den ordningen? Alternativet att avvakta och ge henne en ramsa när hon inte kommer till ro ska vi alltså INTE göra?
Tacksam om någon kunna hjälpa mig att få lite mer klarhet
-
ilindstrom
Jaha, då fattar jag.
Jag skulle köra som första natten på kuren så att ramsan kan sätta sig. Hon ska bli lugn av buff eller solfjäder och då går du ut med ramsan. Bekräftelseramsan är superviktig eftersom det är så ramsan sätter sig. Själv tycker jag att ramsan är ovärderlig, så det är klokt av er att nu införa den.
Lycka till
Ida
Jag skulle köra som första natten på kuren så att ramsan kan sätta sig. Hon ska bli lugn av buff eller solfjäder och då går du ut med ramsan. Bekräftelseramsan är superviktig eftersom det är så ramsan sätter sig. Själv tycker jag att ramsan är ovärderlig, så det är klokt av er att nu införa den.
Lycka till
Ida