Tips på skrattig läggning av två?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hannaT

Tips på skrattig läggning av två?

Inlägg av hannaT »

Hej,
jag skulle vilja ha tips från er som ensam lägger två barn i samma rum. Hur gör ni för att "få med skrattet till sängen"? Vi har tvillingar som vi började kura för ett par veckor sedan och jag känner att när vi är två som lägger dem så går det jättebra att skratta och skoja och sedan lägga dem nöjda i varsin säng och de är nöjda och lugna tills vi kommit ut och en av oss ramsar. Då somnar de ofta utan att gnöla det minsta. Känns jätteskönt. :D

Men när jag lägger dem själv hinner jag liksom inte med. När den ena sätts nöjd i sängen hinner han ledsna till innan den andra är på plats och när jag sedan släckt och lagt tillrätta hinner de börja skrika ikapp innan jag ens börjat ramsa. Så det blir HÖG ramsa och sedan tar det alltid en stund när de skriker båda två innan de kan komma till ro. Det känns inte lika kul... :?
Hur gör ni? :?:
Dotter -02, dotter -04, tvillingsöner januari -08
twins

Inlägg av twins »

Hej tvillingmamma :D :heart: .

Vad kul att det går bra för er. Jag lägger mina små själv mycket och jag har fått prova mig fram lite. Det är ju såklart lite svårt att hålla humöret uppe medans man nattar den andra. Nu gör jag så att vi busar i vardagsrummet tills de storknar av skratt. Tar sedan dem över varsin arm och går in i sovrummet, som redan är mörklagt förutom lampa som lyser i hallen utanför. Jag lägger Hanna på våran säng och stoppar snabbt ner Meya och lägger tillrätta. Sedan nattas Hanna och jag ramsar mig ut. Hanna hinner oftast protestera lite, men hon får flyga flygplan ner i sängen så blir det bra. Meya ligger snällt tyst och väntar :D .

Lite gnöl har vi ibland vid läggning fortfarande, men det är lindrigt. Lycka till!

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
hannaT

Inlägg av hannaT »

Tack tvillingmamma! :D
twins skrev: Meya ligger snällt tyst och väntar :D .
Det är det där som inte riktigt händer i vårt rum...
Men det är nog en bra idé att mörklägga innan, för det är när det också ska göras som det liksom blir för långt.
Jag får hoppas att det blir bättre med tiden och att August kan lära av Meya. :wink: (Tror att han ligger närmast till hands att lyckas)

Om någon annan har andra sätt vore det intressant att höra!

Kram o hej!
Dotter -02, dotter -04, tvillingsöner januari -08
twins

Inlägg av twins »

Det var livat för mig i början oxå. Meya satt igång så fort jag lagt ner henne :roll: . Men jag lägger dem alltid i samma ordning och nu har hon lärt sig att det går bra att vänta lite på ramsan :wink: . Det blir bättre :D .

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"