Bröllop???

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Bröllop???

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Jag har varit förlovad nu i drygt två år. Jag har alltid sagt att ett riktigt traditionellt bröllop vill jag inte ha. Jag är en typisk storasyster och är så fokuserad på att alla har det bra att jag glömmer mig själv i processen. Ett traditionellt bröllop, med ceremoni i kyrkan och sedan mottagning och sittning, tal och elände, det klarar jag inte riktigt av. Plus att det är ju ingen gratisgrej heller! :? Och skall man ställa till med jättekalas, då vill man ju kunna stå där i centrum och bara njuta och inte bry sig om gäster, mat, dryck, bandet osv. Dessutom med två små barn... :shock:

Så hur gör man? Om man inte har det där idylliska torpstället eller den stora villatomten att ställa till med kalas på. Om man inte vill resa bort, utan ändå på något sätt dela med nära och kära. Om man inte vill gifta sig i rådhuset bara för att få det gjort.

Ni som gjort det här - kan inte ni skriva om det? Jag skulle bli jätteglad om jag fick höra lite hur andra har gjort. Jag vill gärna gifta mig och ha en dag att minnas, inte bara få det gjort.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Åsa!
Jag är glatt ogift själv, men jag har två exempel från bekantskapskretsen som kanske kan inspirera:
En gång var vi bjudna på 70-årsfest. Paret hade annonserat att han fyllde 34 och hon 36, så de skulle slå ihop och fira ordentligt. Ingen misstänkte något. Väl till bords (oanspråklig men mysig fest med nära och kära i en mysig bygdegård, typ pastasallad, lådvin och mycket stearinljus) välkomnades vi ungefär så här: "Hej och välkomna! Vi är så glada att alla ni ville komma på vår bröllopsfest!"
De hade visst varit och gift sig i smyg helgen innan, och sedan åkt iväg till en herrgård för bröllposnatt på tu man hand.
Du kan ju tänka dig att alla hade samtalsämne för hela kvällen. Killarna kände sig snuvade på svensexan och bröllopet, så de gjorde en svensexa där brudgummen inte fick vara med. De träffades, alla killens vänner, åkte gokart, sköt painball och en massa anant grabbigt. Så filmade de hela kalaset och visade brudgummen på kvällen, då han faktiskt fick vara med och äta middag...

En annan gång var vi på dop och helt plötsligt började kantorn spela brudmarsch. Kul och överraskande. Visst, det blev till att stå i centrum, men förväntnignarna är ju helt andra om man ska på ett barndop än om mna ska på bröllop, vad gäller klädsel, presentambition, förväntnignar på mat osv. Kul och överraskande!

Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gifta sig är underbart! :D

Mer än så har jag inte att komma med för jag hade stora ståtliga kyrkbröllopet med middag på lokal.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vi gifte oss borgeligt och väldigt enkelt. Våra föräldrar fick inbjudningskort några veckor innan men med strikta förhållningsorder att hålla det hemligt. De och vår lilla Rufus var med på vigseln. Våra syskon fick veta en vecka innan att de som var i stan kunde komma förbi och fika efteråt om de ville (vi ville inte att någon skulle åka över halva Sverige för att vara med, så därför fick de veta så sent som möjligt...). Vi köpte en gigantisk prinsesstårta och bjöd på och mamma hade bakat. Sen gick vi och åt på Victor, finaste restaurangen i stan, tillsammans med de som ville och hade råd (de fick betala själva). Sen sov vi på hotell och hade barnvakt.

Det blev verkligen jättebra, tyckte vi. Sååå skönt att inte göra en stor grej av det. Jag har ju varit sjuk en del senaste året och dessutom har jag varit gift förut (med stort kyrkbröllop) så jag var inte så sugen på nåt stort. Vigselakten var väldigt rörande och romantisk fast den var kort. Det var förresten på skottdagen i år, väldigt praktiskt att bara behöva fira vart fjärde år. :)

Vi har flera vänner som gifter sig borgeligt och sen har en fest med dans för vännerna några månader senare. Inga tal och en massa att ordna, utan mer avslappnat. Dessa fester hör till de roligare vi har varit på, faktiskt.

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Vi hade inga pengar. Liksom dig har jag svårt att släppa allt runt om och bara tänka på mig själv och dessutom är inte mina föräldrar såta vänner direkt.. :?
Många fler parametrar än så inblandade men så här gjorde vi:
Hyrde ett torp i Sörmland, en vecka under sommarens, makens enda semestervecka, bokade ett gammalt rådhus i en liten ort vi aldrig varit i, tilldelades en kvinna som skulle viga oss som jag pratade med i telefonen och gillade.
Väl på dagen D plockade jag sommarblommor i torparträdgården, vi klädde oss fina alla tre och åkte till vigseln. På vägen såg vi en stor örn som satt bredvid vägen. Mäktigt.
2 vittnen hade vi ordnat, tanter från byggden, som vi inte kände, men som var underbart söta. Vigselförrättaren läste en vacker dikt av Marie Wine om lingonsylt och äktenskap. Vi bytte ringar.
Och här kom den enda kostnaden in! MIn ring fick vara dyyyyyr. :oops: Allt annat var gratis.
Efter vigseln köpte vi lyxig mat på ICA typ.
Åkte till torpet, la Karlaoch skålade sedan i champange.
Bröllopsnatt i vanlig ordning. :D

Stor fest ska vi ha nästa sommar när vi firar 2 år som gifta. Och då vill jag kunna bjuda på ALLT. Folk ska kunna sova över, det ska vara band som spelar, kulörta lyktor och rubbet.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jo! Bröllopskorten togs i automat i Eskilstuna.
Alla tre klämde in sig, sommarbruna och kära.
Och vi är så vackra!!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :lol: :lol: Jag måste skratta, Nya mamman :lol: Så ytterst sniket att bli blåst på svensexan, men vilken hämnd! Dom hade ju blivit snuvade på bröllopet. Jag måste säga att det var coolt gjort :!: :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Vi hade också detta dilemma då det begav sig (vi firar 5 års bröölopsdag nu den 20.9 :D :heart: ). Men vi valde till slut den traditionella vägen med rubb och stubb. Och jag är helnöjd med det.

Häromhelgen gifte sig dock mitt ex (han ligger lite efter :lol: )och det var deras bröllosptyp jag tänkte tipsa om. Dom bjöd bara ca 30 pers. och hade både vigsel + fest ute i skärgården på ett högklassigt värdshus. Vet inget mer eftersom jag inte var bjuden :lol: , men kanske något att spåna vidare på :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Men Åsa... Går ni i giftastankar? Vad härligt det låter! Jag har inga bra förslag att komma med mer än att låt inte "huret" stå ivägen för er. Tänk bara vad underbart att ni planerar detta!

Vi hade planerat ett stort traditionellt bröllop, men så blev Maja till och efter en del funderande valde vi att inte skjuta fram bröllopet, utan istället ett mindre bröllop i trädgården. Vi gifte oss i min barndomskyrka och hade festen hemma i mina föräldrars trädgård pingstafton 2004 :heart:

Lycka till!

Kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Jag har friat i snart femton år och tror att jag faktiskt fått ett ja nu! :D

Våra planer - om det blir av - är att vigas någonstans utomhus. Jag, mannen + barnen och "lånade" vittnen. Ingen släkt, inget kalas, men en resa efteråt... Varken jag eller sambon vill vara i centrum och känna oss obekväma med det. Vi vill gifta oss för vår skull och struntar i alla "måsten".

Jag ska ju fylla 40 nästa år också så jag får väl bjuda på tårta den dagen istället! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, jag fick faktiskt fria på SMS idag. :lol: :lol:
Idag när jag strosade runt på lunchen med musik i lurarna insåg vad den fulländade utgångsmarschen skulle vara på mitt bröllop,

Jag har ett husband mer än allt annat, som betyder så mycket för mig, och det är Led Zeppelin. Det är mina madeleinekakor, om man säger så.

Så, för er som delar min musiksmak, vad sägs om Thank You från deras andra skiva? Som största storebror konstaterade när jag diskuterade saken med honom: Då, om inte förr kommer jag att gråta. :D

If the sun refused to shine, I would still be loving you.
When mountains crumble to the sea, there will still be you and me.

Kind woman, I give you my all, Kind woman, nothing more.

Little drops of rain whisper of the pain, tears of loves lost in the days gone by.
My love is strong, with you there is no wrong,
together we shall go until we die. My, my, my.
An inspiration is what you are to me, inspiration, look... see.

And so today, my world it smiles, your hand in mine, we walk the miles,
Thanks to you it will be done, for you to me are the only one.
Happiness, no more be sad, happiness....I'm glad.
If the sun refused to shine, I would still be loving you.
When mountains crumble to the sea, there will still be you and me.

Resten av planeringen? Den dagen, den sorgen. Det viktigaste är klart, musiken! 8) och prästen, så klart. Pappa.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Men underbaraste TorpSara - vilken härlig nyhet!!! :heart: Stort grattis! Och jag håller med - musiken är jätteviktig. Jag är inget enormt LZ-fan, men "Babe, I'm gonna leave you" får mig suuuupernostalgisk, då vi var ett gäng tjejer som alltid förfestade till den och sjöng med så att grannarna måste blivit galna. Ojojoj... Vilka minnen! :D

Och tänk va, pappa som vigselförättare! Vad häftigt! Jag blir nästan lite avundsjuk! Men jag står faktiskt och bara ler, för jag tycker att det var så fint! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nåja, vi har ju inte direkt någon brådska. Men jag har ju faktiskt formellt friat. 8)
MLT

Inlägg av MLT »

Vi gifte oss förra sommaren, gjorde just ett sånt där överraskningsbröllop, det var underbart att se allas glada och förvånade miner.
Vi hade som vanligt bjudit in till sommarfest i sommarstugan och alla vänner och våra familjer anlände under eftermiddagen och vi åt tårta och badade och umgicks.
Jag och min man bröt upp och sade att vi var lata i år och skulle åka iväg och fixa catering mat till kvällen, men vi räknade med att vännerna kunde underhålla varandra den stunden vi var borta.
Nu fick vi snabba på för vi skulle ju svida om till bröllopskläder och möta upp prästen.
När vi kom tillbaka till sommarstugan i bröllopskläder och i sällskap av präst blev det ett väldigt ståhej, när det lugnat sig något så vigdes vi på bryggan.
En enkel fin cermoni där min bror spelade och sjöng lite, en av mina systrar läste några ord (de var de få som visste om det hela).
Sen kommer vi till det där med bröllopsfesten.
Jag är oxå storasyster och lider alltså av samma handikapp som du Åsa :wink: men vi hade fixat alla sysslor nerskrivna och lagt dem i kuvert och skrivit upp våra syskon och vänner som vi visste klarade av uppgifter...allt från att resa partytälten, duka, ta emot catering maten (som kom dit i annan transport...) sätta på kaffe osv...och jag kunde faktiskt sitta och njuta av festen till fullo, våra familjer och vänner fixade allt :D
Det blev helt klart en dag att minnas.
Mamma till lilla T född 080308 ( v.37+0 ) och A född 110323 (v.38+6)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej och tack alla!

Det har varit jätteroligt att läsa om hur ni har gjort eller exempel på vad ni har fått uppleva. Har pratat lite med mannen där hemma och vi har nog skissat på en idé, som förhoppningsvis går att ro iland, utan alltför mycket jobb och slit. Det förutsätter bara att vi har flyttat, så att vi bor lite större och kan ha en liten mottagning typ hemma... Nåväl, nödlösning finns, men det är lite väl mycket krislösning över den.

Annars fick jag för mig att vi skulle ragga upp en vigselförättare och åka ut till en sjö, vigas och sedan grilla korv. Typ: "Tager du denna...? Vill du ha ketchup och senap på korven?" (På båda frågorna svarar jag naturligtvis JA!) Väldigt passande min familj, men mannens bor nästan 150 mil härifrån och kommer nog inte resande för att grillar korv... :shock: De har svårt att ta sig hit över huvud taget och då får man nog se till att bjuda på lite mer än så. Jag kan inte tänka mig att gifta mig utan MIN familj, så jag får helt klart respektera att mannen har samma tankar för SIN familj!

Kramar alla!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"