Ledsen kille kl. 5, somnar sen i lunchtallriken

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Cmamsen

Ledsen kille kl. 5, somnar sen i lunchtallriken

Inlägg av Cmamsen »

Hej!

Behöver lite råd om vår underbara 1 åring. Jag kurade honom vid 7 månader och har haft tydliga sov och ät tider sedan dess. Fram till 10 månader sov han till kl. 7 med hjälp, ramsan. Dock har han aldrig på egen hand sovit fram till kl. 7. Han sover annars hela natten. Kan i bland vakna till en till två gånger, somnar om själv eller med ramsa och ompackning.

Jag behöll sovstund på fm (20 min) och eftermidagslur (1,5 timme) fram till att han fyllde 1 år. Nu har jag kämpat i 3 veckor med att införa bara eftermiddagslur (2 timmar) för att se om han ville sova mer på natten då, men icke. Han varknar mellan kl. 5-6 och vill upp och har nu börjat bli ledsen om han inte får komma upp. Ramsar jag vill han bara prata mer med mamma. Ligger och pratar för sig själv 20-30 min. Vill sen upp. Tillrättaläggande och ramsa fungerar inte. Han blir då så jätteledsen och alldeles ifrån sig. Går inte att trösta i sängen. I morse försökte jag i 40 min.

Mitt mål har varit att han ska sova till 07:30. Hans schema ser nu ut så här eller rättare sagt borde se ut så här:

07:30 Vakna (Målet, men vaknar mellan kl.5 och 6)
07:30 Frukost
11:00 lunch
11:30 Tupplur (2 timmar)
14:30 Mellanmål
17:30 Middag
19:00 Välling, Skrattet till gonattet, mys
19:30 Somnar som en stock

Som det är nu är det en trött pojke hela fm (och en trött mamma) som kämpar fram till lunch då han nästan somnar i tallriken. Det blir mycket övertalning för att han ska få i sig någon mat överhuvudtaget. Eftermiddagen är mycket bättre, när han sovit och middag är smaskens. Sen är kvällen och insomning för natten hur smidig som helst. Somnar av sig själv inom 2 min.

Vad kan jag mer hitta på? Tacksam för råd.

/Lotta

PS. Idag la jag in en 20 min tupplur på fm. Fel? DS
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Se om jag kan komma med några funderingar som hjälper. Nu har du 14 h sömn på schemat, kanske är det den extra halvtimmen som spökar? Och ibland har han även fått en 20-minutare så då blir det nästan en timme mer. På dagen sover han igen det han missat på natten, och det är ju helt rätt att vilja vända tillbaka så att han sover på morgonkvisten.

Så jag skulle strama upp tiderna. Väck efter 1,5 h på dagsluren och fyll dagarna med social delaktighet och utevistelse.

Har ni väckarklocka som ringer på morgonen? Mörkt i rummet? Skratt till godnatt?

Finns olika strategier för tidiga morgnar. Bestäm dig för en: (Har kopierat från Elle)

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7.30, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Efter en sådan här "minikur" så backar man sedan och låter sonen ta hand om ev uppvak själv dvs man är tyst ända fram till klockan ringer, DÅ stormar man in och gör GLAD morgon! Snart trillar poletten ner hos sonen och han kopplar klockan ringer=mamma och pappa kommer=jag kan sova gott fram tills dess.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Cmamsen

Inlägg av Cmamsen »

Hej Emma

Tack för ditt svar!

Nja, 14 h har vi inte i dagsläget, dock är det det som är målet. Nu har vi 12 h, varav nattsömn 10 h och dag 2 h

Mörkt är det i rummet, mörkläggningsgardiner m.m. utom en smal dörrspringa där dörren inte täpper tätt fast den är stängd.

Skrattet till gonattet har vi varje kväll, kittling och bus. Och mycket plask på baddagarna.

Få se om jag förstått det hela rätt. Ska jag ramsa och gå därifrån fast han är ledsen? Trodde inte att man skulle göra så. Alltid trösta när man är ledsen? Det är mer tryck i det hela när han är arg...... :?
Det är det som är bekymmersamt, att han blir ledsen och inte arg.

Klockan har vi inte köpt än. När han vaknar går vi ner till affären och handlar...!

Kram
Lotta
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hej! Jag menade att ni har 14 h sömn på schemat som det ser ut nu, med en tänkt 12-timmarsnatt och en 2 h lur på dagen. Om vi ger alla förutsättningar så får de göra vad de vill med tiden om du förstår. Så därför tänkte jag att en början ju kan vara att dra ner på dagsluren så att han inte är så pigg på morgonen.

Om han vaknar i vargtimmen så ramsa en HÖG och glad ramsa utanför rummet vid första pip. Avvakta och bestäm sen strategi. Men självklart ska han inte vara ledsen utan åtgärd, då får du ramsa igen. Men så lite trafik som möjligt så tidigt på morgonen.

Kram Emma
Cmamsen

Inlägg av Cmamsen »

Åhå! Nu trillade polletten ned... :)

Så om jag försöker med att han sover 1,5 h istället för 2 h mitt på dagen så bör det ge effekt på morgonsömnen?
Klockan är inköpt så vi får se hur han svarar på den. Köpte en med stor avstängningsknapp. :D Ska bli kul att se honom stänga av den...

Tack än en gång för ditt svar.

Kram
Lotta
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ja precis :D . Vore kul att höra hur det går!

Kram Emma
Cmamsen

Inlägg av Cmamsen »

Hej Emma!

Tyvärr går det inte så bra. Han vaknar fortfarande tidigt och somnar inte om. Han skriker ända till kl. 7 då det är dags för vällingen. Han är dock i behov av mer sömn för immunförsvaret. Först blev han sjuk i mitten av förra veckan några dagar. I helgen var han pigg men i morse kom nästa förkylning med feber. :(
Klockan tycker han däremot är toppen. :D Den stänger han av och får leka med ett tag när han vaknat.

Morgonen har börjat med ramsa x 4 och efter en stund 1 st tillrättaläggande med ramsa x 4. Sen sätter jag på musik stökar runt i köket fram till kl 7. Sen är det glad morgon med väckarklockan. Sen kryper vi ner i mamma och pappas säng och äter välling och gosar.
Tyvärr skriker han fortfarande och blir ledsen ända fram till klockan 7. Han sover 1,5 h middagslur istället för 2 h.

Jag tycker ändå att dagarna gick bättre förra veckan. Han var inte riktigt lika trött vid lunchen som tidigare. Men undantag för idag då han somnade i lunchtallriken kl. 11. Det var bara att bära honom till sängen. Beror antagligen på förkylningen. Ska han få sova mer nu när han är sjuk?

Vi fortsätter med morgonrutinen så får vi se om han vi kan få honom att vilja sova till kl. 7. Men det känns lite tungt just nu.

Kram
Lotta
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Du kan lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen om du känner att han behöver mer sömn nu om han är sjuk. Dessutom kan det vara ett knep att lägga lite tidigare, en kvart eller så, för att han ska vakna senare. Du kan använda marginalkvart på långluren också så att den blir 2 h, en kvart i början och slutet. Så känn efter vad du tror han behöver nu när han inte är i form.

Tidiga morgnar kan vara lite knepiga att få bukt med, men man får det förr eller senare! Det låter bra att ni valt en strategi och sedan följer den. Tillrättaläggandet kan vara vanskligt, minsta trafik i rummet på morgonkvisten kan göra att han tror att det är dags och då blir olycklig när han inte får komma up. Han tror kanske att han är utvilad. När vaknar han?

Finns massor att läsa om tidiga morgnar om du söker här på forumet.

Kram Emma
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hur går det Lotta?
Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "