Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
gabriella77

Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Läser SHN-boken så att ögonen blöder (när det finns tid så klart) så att vi är väl förberedda att kunna slippa nattmålen och uppvak då Elsa är 4 månader.

Idag (7-sep) är hon två månader, och jag tänkte börja införa ordentliga mat- och sovrutiner så att vi har det på det klara i alla fall. Har läst om SM på siten, har inte läst allt men känner mig någorlunda redo i alla fall. Ska givetvis läsa mer men finns det något kapitel/någon del som jag absolut måste ha superkoll på innan jag börjar? Det här med vagnandet, är det viktigt eller kan hon ta sina dagslurar i sin säng?

Jag behöver också tips och råd om hur jag får henne att äta mycket (massor) och ordentligt under matpassen samt sova längre än 30 min åt gången. På natten vaknar hon också vart tredje timme och jag skulle vilja förlänga tiden mellan så klart. Kanske detta sker automatiskt om hon får i sig mer mat?

Jag tycker att en dag från 06.30/07.00-19.00 är bra men jag får det inte att gå ihop/vet inte om detta är bra. Jag har en förmiddag och kväll...

06.30 - 07.00 (vakna, gå upp)
07.00 - 08.30 (mat, sköta, socialtid)
08.30 - 10.00 (SOVA 1,5 tim)
10.00 - 11.30 (mat, sköta, socialtid)
11.30 - 13.00 (SOVA 1,5 tim)
13.00 - 15.30 (mat, sköta, socialtid)
15.30 - 16.00 (SOVA 1,5 tim)
16.00 - 17.00 (mat, sköta, socialtid)

HÄR KOMMER PROBLEMET. Vi behöver få in i alla fall 45 min sovtid till samtidigt som jag inte vill att hon ska sova för nära inpå kvällen. Kanske att man lägger in 45 min mellan 17.00-17.45.

17.00-17.45 (SOVA 45 min)
17-45 -18.30 (mysa, bada, massage)
18.30-19.00 (godnattslurk) Behövs denna?
19.00 - 22.00 (SOVA 3,0 tim)

Första nattmålet
22.00 - XX.XX (mat, tillägg)

Missat något?
Gärna tips i massor till en som är okunnig och lite nervös över hur det ska gå.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du kasta in en fjärde lur på 45 minuter, men jag tror att det blir bättre med en lång lur någonstans. Vi hade en mittenlur som var 2-3 timmar, men jag vet att många har en längre morgonlur också.
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack för svar.

Har modifierat schemat och lagt in ett längre sovpass mitt på dagen istället.
Vi strävar så klart efter att ta bort det första matpasset så snart schemat sitter gutet hos oss och hos Elsa. Efter detta tar vi oss an det andra nattpasset så att vi och hon sover hela natten.

Nytt schema:
07.00 Mat och umgänge
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat och umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat och umgänge
15.30 Sova 1,5 tim
17.00 Mat och umgänge (Kvällsslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
01.00 Nattmål
04.00 Nattmål

Inkom även med feedback på detta schema.

Elsa har svårt att sova sina dagslurar. Det går det att lägga henne 5 min innan utsatt sovtid i sin säng, hon somnar, men hon sover bara i 30-45 min. Jag har provat att buffa henne (utan ramsa) och oftast (förutom idag, höll på i 30 min sen tog jag upp henne och så fick pappa sova med henne i en tim) kommer hon till ro och somnar om, men är det bättre att vagna så här små barn? Kanske blir det förvirrat med buffning om jag sedan, när hon är lite äldre lägger på en ramsa eller ska jag börja ramsa redan nu?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du har gjort ett toppenschema, kanske är det något för mycket sömn på det. Jag får ihop 17 timmar och det skall vara ca. 16. Lättast är att antingen ha natt kl. 20 eller att (bästa förslaget) göra sista luren 45 min och sen kunna erbjuda en 5 min vid behov under kvällen.

Det är lättast att vagna så här små, de flesta har vagnen även nattetid till ca 4 mån. Men det går även att buffa, det är inga problem, det bara tar lite längre tid. :wink:

Ramsan kan man nu baka in "bakvägen". går till ungefär så här...

HÄRLIG rapport!!

Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.

Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Go Natti med sig, Sov så Gott! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Har (som igår) försökt få Elsa att sova (på mage med larm) de två timmarna mitt på dagen utan resutat. Hon vaknade efter 45 minuter, hungrig visade det sig. Jag ammade enligt SM kl 10.00 men uppenbarligen hade hon fått i sig för lite, så nu blev det mat kl. 13.00 istället för 14.00 och 1, 15 tim mindre sömn. Imorgon och vid nästa lur lägger jag henne i vagnen så att vi kan vaga istället för att buffa.

Låter henne få en 45 min lur på eftermiddagen isället och en 5 alt. 20 min vid behov senare. Hon är en "tröttis" och kan än så länge inte vara vaken mer än 2 tim på raken.

Tack för tipset om att "bakvägenramsa"
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Kom på en sak. Elsa är född 9 dagar för tidigt, hon är född i vecka 38+4 innebär det då att jag egentligen ska räkna henne som yngre 6-7 veckor. Har beställt BB, hoppas att jag får den snart!

Tacksam för svar.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja jag skulle ränka med att justera de där 9 dagarna. Men det är jag det, du kommer att märka detta på ditt barn kan jag lova. :wink: (fram till ca 6 mån eller så...)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Ok, så då skulle jag kunna räkna med att hon "bara" är i vecka 6. Är vi för tidigt ute då med ett schema får en 2 månaders då eller kan vi börja redan nu?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du skall köra på som du gör, det verkar ju fungera bra för er. Det är lite som AW säger, leta inga fel där inga finns. :wink:
Tor 2006

gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Ok, vi kör på efter schemat. Ska få henne att sova det 2 timmarna mitt på dagen nu :)
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Lyckades bra igår förmiddag med schemat fram till 17.00 då hon åt som en galning, superrapade och kräktes upp allt (såg det ut som) kl. 18.30 och somnade sedan tvärt. Jag lät henne sova i 20 min sedan väckte jag henne. Resten av kvällen var hon jättegrinig/trött och vid kvällsslurken åt hon knappt något, trots massvis med trugande. Detta resulterade givetvis i att hon vaknade vid 23.00 för mat och sen vid 02.00. Sen vart hela natten paj... mest för att vi väckte henne "för mycket" och då blev hon ju uppspelt (hur glad som helst!) och åt inte bara för att klara natten utan ville ha mat fram till 04.30. Detta märktes i morse då hon knappt åt vid 07.00.

Nu sover hon i alla fall sin förmiddagslur som hon ska. Har lagt in en 45 min lur på eftermiddagen istället samt utrymme för kortare lur vid behov. Stämmer detta, går det ihop. Amningssnurrig...

07.00 Mat och umgänge
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat och umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat och umgänge
15.30 Sova 45 min
17.00 Mat och umgänge med 5 alt. 20 min lur vid behov (Kvällsslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
01.00 Nattmål
04.00 Nattmål

En fråga: Vi har en rätt liten/smal vagn en Bugaboo. Är det någon ide att låta henne sova på mage i denna om hon inte kan "flaxa" med armarna längst sidorna. Det behövs väl för att de ska kunna sova bra, för hon sover ju inte bara med armarna över huvudet?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Schemat ser bra ut tycker jag. Ibland kan det stöka med så lång natt när de är bara två månader, men det märker ni. Det brukar visa sig i väldigt vakna nattamningar. 8)
Det är liksom så mycket liv som måste levas också.

Jag vet inte hur stor hon är, men en Bugaboo är en skitvagn sett till sömn (och annat också...). Men just NU bör hon ju rymmas, tänker jag.
Det finns billiga begagnade sovvagnar att köpa på Blocket, annars! :wink:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Jo, håller med ang. vagnen. Den fungerar inte så bra att vagna och heller inte att sova på mage i. Kollar blocket, något speciellt märke?

Det är eftermiddagarna som strular till det för oss. Somnade i stilla vagn prick 15.30 men sov bara i 30 min, var vaken i ca 7-10 min men somnade om igen och då lät jag henne sova i 30 min till...
Borde jag ha väckt henne efter 15 min?
Hon var i alla fall skitsur när jag väl väckte henne men hon höll sig ändå fint till 17.00 för mat. Sen vart hon helt underbar tills strax innan 18.30, hon har så himla svårt att hålla sig vaken i två timmar, blir så grinig, vilket resulterade i att hon inte åt ordentligt av slurken och att hon somnade hela tiden. Fick lägga henne redan 18.45. Sen vaknade hon 19.30 igen, buffade utan ramsa x 4, men lät henne få resten av slurken när jag hörde att det var hungerskrik. Hon somnade direkt och höll sig (buffade vid 22.00 och vid 24.30) till 01.00 och sedan till 04.00. Vid sista nattmatningen fick hon (igen) i sig för lite så hon vaknade vid 05.30 hungrig, fick mat då.

På det stora hela tycker jag att det är ok. Att hon får i sig för lite mat är ju vårat fel/misstag så det får vi rätta till samt att vi måste (med trix och fix) få henne att vara vaken närmare 2 tim i alla fall och inte 1,40 tim. Tips på hur man gör? Ska även kolla antal timmar natt.

Måste säga att på dessa få dagar med SM har man ju lärt känna sitt lilla barn på ett helt annat sätt. Nu vet man liksom lite mer hur hon funkar, än så länge...
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej!

Här kommer en liten uppdatering och frågor om hjälp, tips och råd.

På det stora hela har det gått rätt så bra men nu börjar jag bli lite smått förtvivlad eftersom vi fortfarande inte får till dagslurarna ordentligt. Vi har kört SM i ca tre veckor nu.

Vi har varit tvungna att justera schemat en aning eftersom Elsa har haft jättesvårt att hålla sig vaken i två timmar men vi pushar så gott det går.
Jag lägger henne hellre vaken än att hon somnar i min famn så vi utnyttjar marginalkvarten en del, men siktar så klart på att hålla tiderna.

Elsa är tvungen att ta medicin (mot reflux) på fastande mage 20-30 min innan mat så gör vi godmorgon kl 06.45 och äter senast kl 07.15. Förmiddagsluren blir då någon gång mellan 08.15-08.30. Oftast är hon väldigt trött när jag lägger henne. Nästa lur blir vid 11.45-12.00, samma sak här, trött när jag lägger henne. Den lite kortare eftermiddagsluren vid 15.45-16.00 är alltid i vagnen och här somnar hon oftast så fort jag lägger henne i stilla vagn.
Kvällsluren innan hon ska sova för natten kommer lite när som (!) men hon får inte sova senare än18.30 och den kan vara allt från 5-20 min. Hon lägger sig vid 20.00 oftast utan problem. Ibland får vi får väcka henne vid 01 och vid 04.00 annars vaknar hon själv strax innan. Har son sagt lite frågor relaterade till sömnen nedan.

:?: Jag behöver nästan alltid solfjädra eller buffa henne sömntung när hon ska somna in eller soma om. Ramsar lite i förbifarten efter solfjädring alt. buffning men inte alltid. Ska jag alltid ramsa fastän hon tenderar att vakna till när jag börjar prata.

:?: Hon brukar vakna till efter ca 30-45 min. Hon joxar och bökar, kryper uppåt i sängen, pruttar, rapar och suger på händerna. Ibland somnar hon om men oftast så vaknar hon och skriker efter ett tag. När ska man ingripa? Har läst att man inte ska låta det gå så långt så att hon skriker (så pass små barn), men om jag ska ingripa tidigare så får jag sitta och passa henne i sovrummet under sovpassen känns det som eftersom man inte alltid hör joxet men skriket om man är i ett annat rum. När hon vaknar solfjädrar alt. buffar jag men måste ibland hålla på i 20-30 min innan hon somnar om. Mitt-på-dagen-luren är värst. Hon har alltid sina två första lurar i sängen på mage och jag har ammat henne länge och väl innan så hon kan inte vara hungrig, eller...!?

:?: Om det är bättre att låta henne sova i vagnen så måste vi köpa en som hon kan sova på mage i. Den vi har idag är för smal. Jag har kollat på Blocket efter begagnade men vet inte om de är rymliga nog. Har ni något tips på vagn, namn, modell mm.

:?: När det är dags att ”ta bort” målet kl. 01.00 är det bättre att vagna bort detta istället för att buffa.

:?: Madrassen som hon har i sin säng är väldigt hård och kompakt. Ibland tror jag att det är den som ställer till det, att det helt enkelt inte är skönt nog. Larmet (från Angelcare, platta som man lägger under madrassen) som vi har kräver en madrass som är max 5 cm tjock och den enda vi hittade var en från IKEA i hårt skumgummi. Har kollat runt men hittar ingen som säljer så tunna mjuka madrasser för spjälsäng. Hur har ni andra gjort med madrass till liknande larm.

:?: Detta har jag fnulat på länge men inte kommit fram till något :oops:
Har läst att det är bra att bädda med draglakan, men vad är det egentligen och lakanet som man ska vika tre gånger, är det ett stort vanligt lakan eller ett barnlakan och ska man bara bädda med det vid huvudet eller ska det ta upp hela sängen.

Detta blev visst ett långt inlägg… Är ytterst tacksam för svar.
kattklo

Inlägg av kattklo »

HEJ!
Och himla kul att ha dig här!
Dina funderingar! :D
:arrow: Ditt barn söker din röst när du pratar. Det gör så små barn som din älskling. Visst finns det dem som "smyger" in ramsan tidigare men se det fungerar olika bra. Och det verkar inte funka så bra för er. Så skippa den ett tag till tycker jag.
:arrow: Jag rekommenderar verkligen en vagn med vilken du kan "kommunicera" med henne. Vagna-gå-lyssna av-skaka-gå...osv.
Och ja, om du vill haffa henne före hon hinner vakna för mycket då blir du lite låst i närheten av henne. Men det kanske bara är ett par dar? Sen kanske hon har fattat galoppen!
:arrow: Vi har en Brio från början av 90-talet. Men även nyare än så ser stora ut tycker jag. Bara botten är plan.
:arrow: Jag är ju en vagnförespråkare. :D Men allt går. :D
:arrow: Hmm hmm...vårt larm heter Babysense. Det reagerar fint även fast madrassen är 10 cm tjock.
Å andra sidan har våra ungar sovit i vagn till och med 4 månader och i vagnen är madrassen tunn...
Inget klart svar här alltså. 8)
:arrow: Det ska bara ta upp huvudänden och det är ett litet barnlakan vikt tre gånger på långden. Eller så har jag gjort iallafall. :D

KRAM katten
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"